Gå til innhold

Appelsinjuice, djevelens drikk.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere noen gang blitt servert løgnen om at et glass appelsinjuice om morgenen er sunt for kroppen fordi det kan inngå som en av fem om dagen? Vel nyere forskning viser at man virkelig bør styre unna.

http://www.dailymail.co.uk/health/article-3144587/Is-link-orange-juice-SKIN-CANCER-Citrus-fruits-increase-risk-melanoma-study-declares.html

Det viser seg at ett glass om dagen øker sjansen for alvorlig hudkreft med hele 25%! Hvordan man kan selge noe slikt i dagligvarebutikken er sykt. Selv tar jeg heller et glass vann fra nå av. Det er både forfriskende og faktisk godt for kroppen.

Anonymkode: 6f021...929

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har dere noen gang blitt servert løgnen om at et glass appelsinjuice om morgenen er sunt for kroppen fordi det kan inngå som en av fem om dagen? Vel nyere forskning viser at man virkelig bør styre unna.

http://www.dailymail.co.uk/health/article-3144587/Is-link-orange-juice-SKIN-CANCER-Citrus-fruits-increase-risk-melanoma-study-declares.html

Det viser seg at ett glass om dagen øker sjansen for alvorlig hudkreft med hele 25%! Hvordan man kan selge noe slikt i dagligvarebutikken er sykt. Selv tar jeg heller et glass vann fra nå av. Det er både forfriskende og faktisk godt for kroppen.

Er det appelsinene som gir denne helserisikoen?

Anonymkode: d1cca...dc2

Skrevet

Gikk du glipp av ordet "KAN" midt i setningen din? 

Anonymkode: e1eda...1b8

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det appelsinene som gir denne helserisikoen?

Nei, hele appelsiner har ikke den effekten ifølge artikkelen, så jeg tenker det er andre ting som spiller inn her

On the other hand, there was no connection between melanoma risk and either whole oranges or grapefruit juice, the researchers found.

Berwick said there's no clear explanation for that. And in general, she added, the findings need to be replicated in other study groups, to make sure the citrus-melanoma link is real.

Anonymkode: 5e99d...327

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, hele appelsiner har ikke den effekten ifølge artikkelen, så jeg tenker det er andre ting som spiller inn her

On the other hand, there was no connection between melanoma risk and either whole oranges or grapefruit juice, the researchers found.

Berwick said there's no clear explanation for that. And in general, she added, the findings need to be replicated in other study groups, to make sure the citrus-melanoma link is real.

Takk for svar. Jeg forstår ikke engelsk så godt.

Husk også at mange forskere tar feil. Noen forskere lager til og med falske forskningsoppgaver (av diverse årsaker)

• Liker 1
Skrevet

Så det er Satan som står bak appelsinjuice altså :huh: 

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, Testosteron skrev:

...i tillegg til "djevelens munnvann"?  :fnise:

Skrevet
1 minutt siden, Testosteron skrev:

Ja, hvem skulle ha trodd det. :fnise: 

ts, litt grunnleggende kildekritikk er aldri dumt å lære seg. 

Anonymkode: 74e2e...237

• Liker 3
Gjest Black Amethyst
Skrevet

Vel, for ikke så lenge siden ble det sagt at poteter ikke var bra å spise og heller ikke risengrynsgrøt. En annen gang var det visst ikke bra å bruke olivenolje, og så seinere så ble olivenolje sett på som sunt igjen. Du kan til og med å ha muligheter for å få kreft ved å puste inn vanlig luft også.

Så ikke alt som blir forsket på når det gjelder mat og drikke er alltid rette fakta. Det er for det meste forskjellige teorier som kan også snu seinere og vise seg til å ha vært like bra og sunt som det alltid har vært tidligere.

Skrevet

Vet du hva "cause and effect" er, TS? Ta deg en runde på Google og les studien på nytt... :)

Anonymkode: c1fb8...e58

• Liker 1
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke andre forhold ble tatt med i denne studien?

Eksponering av huden i sol?

Røyking?

Andre kreftfremkallende faktorer?

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Jeg forstår ikke engelsk så godt.

Husk også at mange forskere tar feil. Noen forskere lager til og med falske forskningsoppgaver (av diverse årsaker)

De sier at det må gjøres flere studier før man kan fastslå en sammenheng. Noen ganger er studier feil eller ikke gyldige av grunner man ikke innså når man gjorde studien, derfor blir det ofte gjort flere studier.

3 minutter siden, Black Amethyst skrev:

Vel, for ikke så lenge siden ble det sagt at poteter ikke var bra å spise og heller ikke risengrynsgrøt. En annen gang var det visst ikke bra å bruke olivenolje, og så seinere så ble olivenolje sett på som sunt igjen.

Det er ikke rart når aviser osv publiserer engangsstudier som ikke er konklusive. Det er ikke sikkert at der er en sammenheng, men de skriver jo som om det er fakta. Da sitter jo den generelle befolkningen igjen med et inntrykk av at det forandrer seg hele tiden, mens egentlig er noe blitt publisert som fakta før man vet om det er fakta. Selvsagt, noen ganger lærer vi nye ting om mat som gjør at vi forstår at noe vi så på som var bra er dårlig eller omvendt.

• Liker 1
Gjest Black Amethyst
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke rart når aviser osv publiserer engangsstudier som ikke er konklusive. Det er ikke sikkert at der er en sammenheng, men de skriver jo som om det er fakta. Da sitter jo den generelle befolkningen igjen med et inntrykk av at det forandrer seg hele tiden, mens egentlig er noe blitt publisert som fakta før man vet om det er fakta. Selvsagt, noen ganger lærer vi nye ting om mat som gjør at vi forstår at noe vi så på som var bra er dårlig eller omvendt.

Ja, det kan også gå begge veier. Mye som de så på som sunt og bra i fortiden lang tilbake i tid som viste seg til å ha skadelige virkninger når det ble tatt opp igjen i mer moderne tid igjen.

Men jeg tar mye av forskningen når det gjelder mat og drikke med en klype salt. Mest av alt fordi det flere ganger er en teori som viser seg til å ikke alltid ha skikkelig rotfeste, etter en kort tid seinere så er det mye av dette som vil bli sett på som bra og like næringsrikt. Ellers handler det kanskje også litt mer på hvor mye mengder en tar til seg av alt det en spiser og drikker, siden det ikke alltid er bra å ha i seg for mye av det meste. Men det vil da også komme litt an på hva det gjelder om.

Skrevet

Diskusjonen flyttes til kosthold og ernæring.

Mvh Sulosi, mod.

Skrevet

Det er farlig å leve punktum.Det er ingen som har overlev hittil

Anonymkode: e90aa...05a

Skrevet

Appelsinjuice kan bare telle som en av fem hvis det er ferskpresset. Allerede en time etter juicen er presset har mye av c-vitaminet oksidert. Men sunt vil jeg ikke si det er likevel. Det har for mye sukker til at jeg vil kalle det for sunt.

Anonymkode: 8ff83...2c1

• Liker 1
Skrevet

Frukt er sunt, glukosen i frukt er helt annerledes enn den "gifta" som hvitt sukker er. Vi trenger den glukosen, det er derfor vi får søtsug. Og denne idèen om at frukt er usunt, gjør ikke annet enn skade. Frukt inneholder vanvittig mye antioksidanter, og det er den matvaren som alle spiser rått, uansett om de spiser allt annet kokt og bearbeidet. Frukt er en ungdomskilde rett og slett.

Men appelsinjuice som man kjøper på kartong, kan jo være tilsatt fruktsukker og tilsetningsstoffer, i tillegg til at den er kokt og noen ganger laget fra frosset konsentrat etc. Press appelsinjuicen selv, det smaker mye bedre også.

Anonymkode: 3fbc7...14a

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke andre forhold ble tatt med i denne studien?

Eksponering av huden i sol?

Røyking?

Andre kreftfremkallende faktorer?

Solkrem?

Anonymkode: 3fbc7...14a

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Appelsinjuice kan bare telle som en av fem hvis det er ferskpresset. Allerede en time etter juicen er presset har mye av c-vitaminet oksidert. Men sunt vil jeg ikke si det er likevel. Det har for mye sukker til at jeg vil kalle det for sunt.

Anonymkode: 8ff83...2c1

Akkurat. Å drikke juice på morgenen er en ren sukkerbombe og har lite helseeffekt. Kan like gjerne drikke et glass brus. 

Spis heller noe frukt når du våkner ;) 

Anonymkode: a8b98...cc2

• Liker 1
Skrevet

Denne er verdt 20 minutter

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...