Gjest Anonymous Skrevet 25. november 2004 #41 Skrevet 25. november 2004 en digresjon - hvis man er i butikken med 2-4 uregjerlige unger i en alder hvor sunn fornuft ennå ikke har begynt å gjøre seg gjeldende mener jeg FAKTISK at foreldrene er uansvarlige. Selv om jeg støtter forbudet mot å binde hunden utenfor butikken - nettopp for å forhindre et uvettig barn uten oppsyn i å bli bitt. Men tilbake til foreldrene: De fleste butikker, i hvert fall her hvor vi bor har parkeringsplass like utenfor. Og her har jeg mer enn en gang sett småunger løpe innimellom bilene, med eller uten foreldre i nærheten. DET er uansvarlig, det. Og farlig! Og et tegn på at noen foreldre ikke passer godt nok på ungene sine. Javisst er det vanskelig å leie fire barn på en gang - men det VET man jo FØR man drar til butikken. Hva med å planlegge annerledes - få noen til å passe ungene mens man er i butikken, feks? Men altså - dette er jo ikke i motsetning til hundeloven, som jeg mener vi får tolke som et forsøk på å beskytte de ubevoktede barna. dessuten unngår man andre utrivelige situasjoner - som når hunden blir "glemt" utenfor butikk/spillehall/pub, eller uler, bjeffer og kaster seg mot forbipasserende hunder og mennesker.
Gjest Melk Skrevet 25. november 2004 #42 Skrevet 25. november 2004 Hehe, mange morsomme betraktninger her om det å ha barn. Skal ikke barn få bli med i butikken, eks på vei hjem fra barnehagen? Det dummeste jeg har hørt. Trenger ikke ha viltre uoppdragne barn for at de en gang skal løpe bort til en hund. Trenger ikke ha 4 barn for å miste kontrollen på den ene man har med.
Tuddelidu Skrevet 25. november 2004 #43 Skrevet 25. november 2004 Første gangen var jeg veldig liten og husker ikke noe av det som skjedde, og der er det nok veldig sannsynlig at hunden ble skremt av at jeg snudde meg brått eller noe slikt. Den andre gangen ble jeg bitt av to hunder da jeg skulle ringe på en dør. Hundene sto i løpestreng, men denne nådde helt bort til trappen. Her gjorde jeg ingenting annet enn å gå rett fra bilen og mot trappen (Det så heller ikke ut som de kunne nå så langt, hadde de gjort det hadde jeg neppe turt å gått dit). Disse to hundene har bitt flere, om enn ikke like ille som meg. I tillegg kan jeg love deg at jeg ikke blir kvitt min "angst" selv om hundene står like utfor butikkinngangen - da lar jeg bare være å gå inn på butikken. Jeg var ikke klar over at det fantes en slik lov engang, men så redd som jeg er for hunder så er jeg veldig, veldig glad for det!
Gjest Ninakanin Skrevet 25. november 2004 #44 Skrevet 25. november 2004 [] Du har blitt bitt flere ganger, skriver du. Hvorfor det? Hva er det du har gjort for å få det til? Jeg har vært rundt hund i 25 år, og aldri blitt bitt. . Det tenkte jeg også!! What the f har hun gjort som har blitt bitt flere ganger?!?
Tuddelidu Skrevet 25. november 2004 #45 Skrevet 25. november 2004 Det tenkte jeg også!! What the f har hun gjort som har blitt bitt flere ganger?!? Første gangen var det jo, iallefall delvis, min egen skyld, fordi jeg nok skremte hunden. (Det at en hund er alene sammen med fire barn under 8 år er vel heller ikke helt bra gjort av hundeeieren, men... ) Det er vel noe med det at hvis man først blir bitt en gang, så blir man redd. Når man er redd skjer det ett eller annet med kroppen som hundene legger merke til, og så vidt jeg vet gjør dette hunden redd. Derfor "angriper" hunden, mest i forsvar. De to hundene jeg ble bitt av andre gangen har som sagt bitt flere, og var nok ikke helt gode sånn i utgangspunktet. Det sammen med at jeg var redd = ingen god kombinasjon, tydeligvis :-? Jeg har ikke gjort det med vilje, altså
Gjest Bhsiltsk Skrevet 25. november 2004 #46 Skrevet 25. november 2004 Jeg var ikke klar over at det fantes en slik lov engang, men så redd som jeg er for hunder så er jeg veldig, veldig glad for det! Så, du har blitt bitt to ganger. Tja, det er jo flere enn en, dah... Så redd som du er for hunder, ville jeg trodd du var veldig oppdatert på det. Og helt seriøst, så bør du gjøre noe med angsten din. Det er helt ok å være skeptisk til hunder, men så redd som du sier du er, det er ikke bra.
Gjest Anonymous Skrevet 25. november 2004 #47 Skrevet 25. november 2004 Hehe, mange morsomme betraktninger her om det å ha barn. Skal ikke barn få bli med i butikken, eks på vei hjem fra barnehagen? Det dummeste jeg har hørt. Trenger ikke ha viltre uoppdragne barn for at de en gang skal løpe bort til en hund. Trenger ikke ha 4 barn for å miste kontrollen på den ene man har med. Skal ikke barn få løpe rundt på parkeringsplassen og utsette seg for spenningen ved å løpe ut bak bilene og høre bremsehvin og tuting? Joda, selvsagt, det er en viktig og minneverdig del av barndommen. Når jeg selv begynner å få lyst på barn funker det forresten strålende å ta en tur i butikken/byen/kjøpesenteret - aldri ser jeg så mange sinte, masete, slitne, varme, frustrerte barn som her - det er rett og slett verdens beste prevensjonsmetode:) Jeg har ikke barn, men har hatt hund (stor polarhund, som heldigvis var kjempesnill). Og jeg har opplevd at barn har løpt fra foreldrene (som roper i bakgrunnen for døve ører) bort til hunden, som jo så ut som en diger trddybjørn, og gitt den en kjempeklem før noen har rukket å reagere. Med vår hund gikk dette fint - og respektive foreldre sørget nok også for å fortelle barnet at sånt skal man IKKE gjøre. Jeg er altså klar over at slike situasjoner (og slike som kan oppstå med hund bundet utenfor butikk) ikke BARE skyldes dårlige foreldre (som evt er dårlige fordi de ikke går med ungen i bånd eller bur...), men det ER mange eksempler på at foreldrene er hårreisende uoppmerksomme også: Når ungen(e) går aleine rundt i butikken, sutter på frukt og sjokolade og til slutt oppdager at foreldrene er borte...? Når ungen klatrer opp på bagasjebåndet på flyplassen etter å ha fingret med det (og mirakuløst unngått å bli hengende fast eller revet av seg kroppsdeler) i ti minutter - uten at moren har reagert...? Når barna løper langs perrongen på t-banen uten at foreldrene sier noe? Jeg skjønner at barn hverken er lydige eller særlig fornuftige (det er en grunn til at de ikke bør slippes ut alene på sykkel i trafikken før de er 10-12 år, feks, likevel ser jeg fullt av småunger som sykler alene like ved sterkt trafikkerte og/eller uoversiktlige veier). Om dette er en morsom betraktning vet jeg ikke, bare et bevis på at en del foreldre utsetter barna sine for mer risiko enn nødvendig.
Tuddelidu Skrevet 25. november 2004 #48 Skrevet 25. november 2004 Så, du har blitt bitt to ganger. Tja, det er jo flere enn en, dah... Så redd som du er for hunder, ville jeg trodd du var veldig oppdatert på det. Og helt seriøst, så bør du gjøre noe med angsten din. Det er helt ok å være skeptisk til hunder, men så redd som du sier du er, det er ikke bra. Nå, så ille er det ikke, da. Og etter som jeg verken har familie eller venner med hund, er det ikke noe problem
Gjest Melk Skrevet 25. november 2004 #50 Skrevet 25. november 2004 Om dette er en morsom betraktning vet jeg ikke, bare et bevis på at en del foreldre utsetter barna sine for mer risiko enn nødvendig. Det har jeg aldri bestridt. Min respons var til hovedinnlegget; der man var sjokkert over veldig uansvarlige foreldre som ikke rakk å stanse barnet, ikke et utrop for ja til fri barneoppdragelse med barnet i sentrum til enhver tid.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå