Superlammet Skrevet 24. november 2004 #21 Skrevet 24. november 2004 Jeg synes den nye hundeloven mtp å binde hund utenfor et sted der det ferdes mennesker hele tiden, er egentlig ganske grei, en hund har ikke noe med å være med deg om du skal gå i butikken, gå rundt og handle og det som verre er, du har uansett et ansvar med hva som vil skje med hunden din, om den biter eller ikke, en 3 år gammel unge er ikke klar over at "oi, hvis jeg kaster meg over DEN hunden, kanskje den vil bite meg, ja, la oss gjøre det!" Hunden skal ikke lide for eierens dumheter. Det er ikke snakk om at du bor flere mil unna butikken og har akkurat gått tur med hunden, og må svippe innom butikken for å kjøpe melk og brød, for du gidder ikke gå ned igjen, heller å gå hjem med hunden, så ned igjen, enn å utsette hunden for unger som evt. vil kaste seg over den, stikke pinner i øyet på den, dra den litt i øret. Og igjen kommer man tilbake til foreldres ansvar. Hadde jeg sett en unge gjort det med en hund hadde jeg tatt tak i ungen og spurt hvor i helvete mor og far er. Deretter hadde jeg gitt en kjeftepreken til mor og far fordi de var uoppmerksomme på hva ungen deres drev på med. Å la en unge løpe bort til en fremmed hund er som å la ungen leke langs en vledig trafikkert vei. Og ja jeg vet at det er vrient å vite hvor en unge er hele tiden, men når de er f.eks på butikken burde du holde et årvåkent syn på ungen! Hvis ikke foreldre greier å vise ansvar har ikke ungen noe i butikken å gjøre!
Gjest Melk Skrevet 24. november 2004 #22 Skrevet 24. november 2004 Når man har to barn, flere bæreposer og hunden står rett utenfor døra, hvordan mener dere at foreldre skal kunne kontrollere dette barnet? Skal man ha treåringer i bånd? Må de bæres? Sitte bundet i vogn? Dette er jo litt av grunnen til at hunder ikke lenger skal være rett utenfor butikken. Barn må lære respekt for dyr, men barn er fremdeles barn og kommer til å fortsette å gjøre dumme ting.
Gjest Anonymous Skrevet 24. november 2004 #23 Skrevet 24. november 2004 Jeg synes loven er grei, om enn veldig firkanta på dette området. det er bedre å hindre potensielt farlige situasjoner og skape bittelitt mer bry eller behov for planlegging hos hundeeierne enn at folk skal føle seg utrygge ved butikken. Det er litt som men bilbelte - alle må bruke det selv om det bare er noen få som krasjer. (en dårlig sammenlikning, egentlig...) Og fy søren så mange uoppmerksomme foreldre som finnes - de lærer åpenbart ikke barna sine at hunder, biler og tog-perronger er farlige. Men nettopp derfor er en lov som hindrer hundeeierne i å sette fra seg hunden uten oppsyn til disse barnas beste; ellers blir de jo dobbelt straffet for foreldrenes sløvhet. Men hvordan er loven hvis man går med hunden i bånd, og en unge løper bort til den? og hunden biter? Jeg hadde selv vært bekymret om jeg hadde en hund som ikke var trygg ovenfor barn, men i visse situasjoner kan selv snille hunder bli såpass overrasket og skremt at den biter.
Superlammet Skrevet 24. november 2004 #24 Skrevet 24. november 2004 Når man har to barn, flere bæreposer og hunden står rett utenfor døra, hvordan mener dere at foreldre skal kunne kontrollere dette barnet? Skal man ha treåringer i bånd? Må de bæres? Sitte bundet i vogn? Dette er jo litt av grunnen til at hunder ikke lenger skal være rett utenfor butikken. Barn må lære respekt for dyr, men barn er fremdeles barn og kommer til å fortsette å gjøre dumme ting. Hvis barnet må kontrolleres burde foreldre ta ansvar å passe på å leie dette barnet. Ungen kan like gjerne løpe forann en bil som er på vei ut fra parkeringsplassen. Og selvsagt er det da bilfører sin skyld. Ikke sløve foreldre. Vet dem at ungen er ilter og spurter rundt som et annet turbotroll med en gang den ser noe nytt og spennende burde de faen ikke la sneipen gå alene! Ja da får de enten ha dem i løpesnor, sette dem i handlevogna eller leie dem så de hvertfall har kontroll på ungen! ARGH sløve foreldre som helt klart burde vise mer ansvar plager meg!
Gjest Melk Skrevet 24. november 2004 #25 Skrevet 24. november 2004 Hvis barnet må kontrolleres burde foreldre ta ansvar å passe på å leie dette barnet. Ungen kan like gjerne løpe forann en bil som er på vei ut fra parkeringsplassen. Og selvsagt er det da bilfører sin skyld. Ikke sløve foreldre. Vet dem at ungen er ilter og spurter rundt som et annet turbotroll med en gang den ser noe nytt og spennende burde de faen ikke la sneipen gå alene! Ja da får de enten ha dem i løpesnor, sette dem i handlevogna eller leie dem så de hvertfall har kontroll på ungen! ARGH sløve foreldre som helt klart burde vise mer ansvar plager meg! Mange steder er det fint mulig å ha oversikt over en parkeringsplassen rundt døra. Det er ikke slik at alle butikker har biler som suser forbi rett utenfor. Der jeg er vokst opp er det ca 6 plasser for biler et stykke unna døra. Hundenbe derimot er gjerne rett utenfor til siden, utenfor synsvidden når man er inne. Det holder at man er 1 meter bak barnet sitt; like fullt har barnet anledning til å løpe til hunden (særlig når man må holde døren oppe for et barn som ikke rekker opp til håndtaket selv og man har poser i tillegg.) Det er sakens kjerne: Man kan faktisk ikke lese tankene på barn. Og har man flere av dem; så kan man ikke leie alle på en gang. Og selv om man leier dem kan de vri seg ut og løpe. Sette dem i handlevogna??? Ikke alle barn over en viss alder får plass, og er det noe som ihvertfall kan føre til ulykker så er det å ha for store barn i vogna, der de vrir og vender seg, står, prøver å klatre ut osv. Om du har kjøpt flere poser mat og du har to barn; hvilken hånd har du tenkt til å leie dem med?
Gjest Mamma1 ikke innlogget Skrevet 24. november 2004 #26 Skrevet 24. november 2004 Var borti akkurat noe lignende i oslo her for et par uker siden. Gikk bare bortover gaten og mot meg kom en mann med en dobbermann i bånd. Bak meg så kom det 2 menn som passerer meg, i det de møter hunden så hopper den ene mannen ned, tar tak i hunden og brøler og skriker. Jeg ventet bare at hunden skulle bite ham skikkelig, men ingenting hente. Gudskjelov for hunden sin del. Men jeg hadde nesten applaudert dersom hunden hadde bitt ham..
Superlammet Skrevet 24. november 2004 #27 Skrevet 24. november 2004 Sette dem i handlevogna??? Ikke alle barn over en viss alder får plass, og er det noe som ihvertfall kan føre til ulykker så er det å ha for store barn i vogna, der de vrir og vender seg, står, prøver å klatre ut osv. Før jeg vokste ut av handlevogna hadde jeg lært meg at fremmede hunder skal man ikke hilse på. Jeg lærte det tidlig. Og det virka ikke som om det var en umulig oppgave å lære det bort heller! Og jeg vet om flere som ble lært det samme i tidlig alder! Nei, du overbeviser meg ikke.. Noen foreldre bør ta ansvar og lære barna sine at fremmede hunder går man ikke bort til!
Gjest Melk Skrevet 24. november 2004 #28 Skrevet 24. november 2004 Klart man bør lære dette!! Men alle barn er ikke som deg, og noen har det med å ikke alltid høre på sine foreldre. Og nettopp DERFOR skal ikke hunder stå i nærheten av døra når det er forbudt etter loven.
Gjest Anonymous Skrevet 24. november 2004 #29 Skrevet 24. november 2004 Jeg mener helt klart at dersom du har en hund som biter eller kan komme til å bite (dersom den blir skremt f.eks) så bør denne hunden være hjemme i hundegården mens du handler. Det er faktisk vi mennesker som regjerer her og avkommet vårt skal føle seg trygt. Jeg er veldig glad i dyr og har mange selv. De dyrene som jeg er usikkre på holder jeg unna offentligheten dersom jeg ikke er til stedet og har 100 % kontroll.
Superlammet Skrevet 24. november 2004 #30 Skrevet 24. november 2004 Sier du deg enig fordi du ikke gidder å diskutere mer? Hehe, nei mer fordi jeg faktisk var enig Og da er det ikkeno vits å pushe på diskusjonen. Dessuten gikk den videre om ikke annet Synes det er gøy å sette mine egne meninger litt på spissen for å få liv i diskusjoner..
Superlammet Skrevet 24. november 2004 #32 Skrevet 24. november 2004 jeg vet det ' date=' wodan [/quote']
Gjest Ninakanin Skrevet 24. november 2004 #33 Skrevet 24. november 2004 hehe men sånn allikevel: 1: Dagens hundelov er idiotisk 2: Barn bør holdes under oppsyn 3: Barn bør lære tidlig at man ikke løper bort til hunder Man lærer da barna sine at de ikke skal løpe ut i veien? Å gå ROLIG ut i veien er ikke like farlig som å LØPE ut i veien. Å gå ROLIG bort til en hund er ikke like farlig som å LØPE til en hund.. Greit, teit sammenligning, men hjernen min er utslitt etter idiotisk lesning på skråblikk-forumet...
Gjest Anonymous Skrevet 25. november 2004 #34 Skrevet 25. november 2004 Har du LEST det jeg har skrevet, wodan, og ikke bare en linje og svart? Hvordan tror du selv du hadde vært med 2-3-4 SMÅ unger, er kjempestressa, og gjør så godt du kan, hadde vært? Har du noen gang prøvd å sette deg i den situasjonen? Unger er unger, og unger vil alltid være unger. Det er en lov imot å binde hunden utenfor et sted der det foregår menneskelig ferdsel hele tiden, du kan aldri i verden stole 100% på en hund, selvom den kan være verdens snilleste nuskedask, kan den også bli et monster, dersom dyret blir provosert nok.
Gjest Bhsiltsk Skrevet 25. november 2004 #35 Skrevet 25. november 2004 Jeg har lest det du har skrevet, og syns vel kanskje at dersom man har problemer med å holde styr på ungene, bør man ikke passe på dem alene. Det mener jeg helt ærlig. Det blir det samme som å ikke ta med seg hunden til butikken fordi det ikke er lov. Foreldre er heldige som ikke har noen lover som begrenser dem. Satt på spissen blir det slik: Fordi du ikke kan holde styr på ungen din, må jeg avlive hunden min. Ergo: det er DIN feil at jeg må avlive hunden min.
Superlammet Skrevet 25. november 2004 #36 Skrevet 25. november 2004 Har du LEST det jeg har skrevet, wodan, og ikke bare en linje og svart? Hvordan tror du selv du hadde vært med 2-3-4 SMÅ unger, er kjempestressa, og gjør så godt du kan, hadde vært? Har du noen gang prøvd å sette deg i den situasjonen? Unger er unger, og unger vil alltid være unger. Det er en lov imot å binde hunden utenfor et sted der det foregår menneskelig ferdsel hele tiden, du kan aldri i verden stole 100% på en hund, selvom den kan være verdens snilleste nuskedask, kan den også bli et monster, dersom dyret blir provosert nok. gaaah noen som har bytta nick?! anyways, jeg har lest ja! Men har du lest det jeg skriver? Jeg sier at det er foreldres ansvar å LÆRE ungene til å ikke nærme seg fremmede hunder. Og hvis barnet er for lite til å skjønne dette burde det heller ikke gå alene! Da kan man faktisk legge 2-3-4 bæreposer i en handlevogn og trille ut. Og ja, jeg vet at hunder ikke skal være bundet nær inngangen, men har det noe å si om hunden er rett ved inngangen eller lengre borte om ungen setter fart og løper fordi den rett og slett ikke har blitt lært at fremmede hunder er farlige? Og hvis man er så stressa at man ikke klarer å følge med på sine SMÅ unger burde man heller ikke ha dem med i butikken. Det er nå min mening!
Tuddelidu Skrevet 25. november 2004 #37 Skrevet 25. november 2004 Dette med å ha hunder bundet like utenfor butikker er faktisk ikke bare et problem for barn/foreldre, men også for oss som selv er livredd hunder! Selv har jeg blitt bitt stygt flere ganger, og aldri i livet om jeg tør gå inn i butikken hvis det står en hund "ubevoktet" like utenfor inngangen. Da blir det jo slik at fordi du må ha hunden din med på butikken, så blir jeg fratatt muligheten til å gå på butikken, og det synes jeg er urettferdig!
Superlammet Skrevet 25. november 2004 #38 Skrevet 25. november 2004 Dette med å ha hunder bundet like utenfor butikker er faktisk ikke bare et problem for barn/foreldre' date=' men også for oss som selv er livredd hunder! Selv har jeg blitt bitt stygt flere ganger, og aldri i livet om jeg tør gå inn i butikken hvis det står en hund "ubevoktet" like utenfor inngangen. Da blir det jo slik at fordi du må ha hunden din med på butikken, så blir jeg fratatt muligheten til å gå på butikken, og det synes jeg er urettferdig![/quote'] Ja, men det erderfor loven er tredd i kraft. Det skal ikke bindes hunder rett utenfor inngnger lenger. Og det ansvaret har hundeeierne.
Gjest Bhsiltsk Skrevet 25. november 2004 #39 Skrevet 25. november 2004 Dette med å ha hunder bundet like utenfor butikker er faktisk ikke bare et problem for barn/foreldre' date=' men også for oss som selv er livredd hunder! Selv har jeg blitt bitt stygt flere ganger, og aldri i livet om jeg tør gå inn i butikken hvis det står en hund "ubevoktet" like utenfor inngangen. Da blir det jo slik at fordi du må ha hunden din med på butikken, så blir jeg fratatt muligheten til å gå på butikken, og det synes jeg er urettferdig![/quote'] Nå når det er færre som binder hundene sine utenfor butikken, er det også mindre sjanse for at du skal bli kvitt denne angsten din. Dette fordi du ikke blir utsatt for det du er så redd for. Du har blitt bitt flere ganger, skriver du. Hvorfor det? Hva er det du har gjort for å få det til? Jeg har vært rundt hund i 25 år, og aldri blitt bitt. For å peile diskusjonen tilbake på det den i utgangspunktet dreide seg om: Helt teoretisk; Hva hvis jeg får hodepine av ungeskrik og masete unger som fyker i beina på meg fordi foreldrene ikke klarer å passe på? Det må da kunne gå an å ta hensyn til både foreldre m/barn og hundeeiere på en annen måte enn ved å forby hunden å være med til butikken.
Gjest Anonymous Skrevet 25. november 2004 #40 Skrevet 25. november 2004 Det skal ikke bindes hunder rett utenfor inngnger lenger. Og det ansvaret har hundeeierne. Så du har endelig fått med deg noe av det jeg skrev?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå