Gå til innhold

Hemmelig vielse - hvem ville dere valgt som forlover

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og sambo vurdere å gifte oss av praktiske årsaker i fm utenlandsopphold. Det er ikke et krav men vil gjøre alt mye enklere. Vi er ikke opptatt av bryllup, men har heller ikke noe i mot en stor fest for å feire forholdet og livet. Det har vi imidlertid ikke råd til nå, samtidig føler jeg meg ikke sikker nok på oss enda til at det føles riktig med et realt bryllup. Da vil jeg heller invitere om noen år og så får det være en overraskelse for gjestene at vi formelt er gift allerede. Men det kan jo ende i skilsmisse også, og det vil jeg slippe oppmerksomhet rundt (vi er veldig ulike, utenlandsoppholdet og tid sammen vil vise om det funker, vi er veldig glade i hverandre). 

Jeg ønsker derfor på dette stadiet minst mulig blest om det hele og skulle helst sett at vi bare kunne møtt på tinghuset for å få det gjort. Men det er et krav med vitner - dvs forlovere. Jeg klarer ikke velge hvem jeg skal spørre; søsken eller nær venn vil da vite og kunne forsnakke seg, andre vil da føle seg utenfor. Våre mødre kunne vi spurt, men de vil legge mer i det og ta en skilsmisse tungt. Kolleger? 

Hvem ville du spurt? Noen som selv har erfaring med dette?

Anonymkode: b1b09...d90

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville droppet hele giftemålet. 

Anonymkode: 590e9...dd4

• Liker 10
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg ville droppet hele giftemålet. 

Det var ikke det jeg spurte om.

Skrevet

Du vil gifte deg fordi du mener det er praktisk, men vil ikke ha selskap fordi du ikke er sikker på om bryllup er det riktige.....? 

• Liker 2
Skrevet

Siden du allerede nå snakker om skilsmisse (flere ganger i ditt HI), ville jeg droppet vielsen.

I gode og onde dager? Nei

Anonymkode: 4060e...76a

• Liker 4
Skrevet

Ts her. Synes dere som har svart virker veldig dømmende og ikke minst; ute etter å dømme. Dere må da forstå at verden ikke er sort/hvit. Få huet ut sv navlen og se st ekteskap globalt først og fremst er et juridisk arrangement. 

Hvis jeg skal være med min samboer som skal jobbe noen år i utlandet, så er det en stor fordel for arbeidsgiver at vi er gift. Alle rxpat-avtaler og oppholdstillatelser er basert på det.  Det er mulig å få til uten, men da forårsaker vi mye plunder og heft. Ingen andre som har jobbet ute har gjort noen big deal av det, de har giftet seg borgerlig (et par hadde kirkelig bekreftelse og bryllup da de kom hjem senere, de fleste har etter det jeg vet bare forblitt gift, et par gikk fra hverandre siden). Vår Staude gjorde det med sin ex før de flyttet til Washington. De hadde unger, stakk innom Tinghuset, flyttet over, ble senere skilt (nå gift på nytt). Er ikke så uvanlig, er ikke alle som lever A4-liv med drømmer om å stå hvit brud.

Avstandsforhold med 6 timers tidsforskjell er uaktuelt over 2(3) år. Og jeg ønsker ikke at hans arbeidsgiver skal måtte lage spesialopplegg fordi jeg er vanskelig, når vi tross alt bor og eier sammen. Og når ingen av oss er spesielt brullupsmennesker men ser at det kan være praktisk, og heller ikke utelukker at vi senere tar en bryllupsfest, så er det ingenting galt i å gå til fogden.

Ønsker innspill fra folk med erfaring eller innlevelsesevne; hvem bille dere brukt som vitner/forlovere? Må være villig til å gå god for at man ikke allerede er gift. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg ville valgt den jeg stolte mest på. Jeg har ingen søsken, så i mitt tilfelle ville det blitt en av mine beste venner. Mèn det virker som du tror din søster eller dine venner kan avsløre det? Selv hvis du gjør det klart at det er hemmelig? 

• Liker 3
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. Synes dere som har svart virker veldig dømmende og ikke minst; ute etter å dømme. Dere må da forstå at verden ikke er sort/hvit. Få huet ut sv navlen og se st ekteskap globalt først og fremst er et juridisk arrangement. 

Hvis jeg skal være med min samboer som skal jobbe noen år i utlandet, så er det en stor fordel for arbeidsgiver at vi er gift. Alle rxpat-avtaler og oppholdstillatelser er basert på det.  Det er mulig å få til uten, men da forårsaker vi mye plunder og heft. Ingen andre som har jobbet ute har gjort noen big deal av det, de har giftet seg borgerlig (et par hadde kirkelig bekreftelse og bryllup da de kom hjem senere, de fleste har etter det jeg vet bare forblitt gift, et par gikk fra hverandre siden). Vår Staude gjorde det med sin ex før de flyttet til Washington. De hadde unger, stakk innom Tinghuset, flyttet over, ble senere skilt (nå gift på nytt). Er ikke så uvanlig, er ikke alle som lever A4-liv med drømmer om å stå hvit brud.

Avstandsforhold med 6 timers tidsforskjell er uaktuelt over 2(3) år. Og jeg ønsker ikke at hans arbeidsgiver skal måtte lage spesialopplegg fordi jeg er vanskelig, når vi tross alt bor og eier sammen. Og når ingen av oss er spesielt brullupsmennesker men ser at det kan være praktisk, og heller ikke utelukker at vi senere tar en bryllupsfest, så er det ingenting galt i å gå til fogden.

Ønsker innspill fra folk med erfaring eller innlevelsesevne; hvem bille dere brukt som vitner/forlovere? Må være villig til å gå god for at man ikke allerede er gift. 

:roll: 

jeg synes du skulle spare deg den aggressive tonen din. Den inviterer ikke akkurat til hjelp. Og ja, jeg synes fortsatt det virker helt dust å gifte seg, selv etter den utfyllende informasjonen din. 

ansett et par advokater hvis det er så om å gjøre da. 

• Liker 1
Gjest NotNaomi
Skrevet

Du burde forklart sånn kort at det var av mer praktiske grunne at dere valgte dette da Ts,for det er jo fremdeles sånn at de aller fleste gifter seg med tanke på at de vil holde sammen,og er mer sikre på forholdet. Så at du får slike svar som noen over er jo ikke så rart!

Vil bare si at mange har vondt for å holde på hemmeligheter,og søsken er kanskje det tryggeste? Velger dere venner,så kan det være mulig de vil fortelle partner eller en annen beste venn,jeg vet ikke helt,men det er en sånn hemmelighet noen bare må si til noen om du skjønner. Det kommer jo an på hvor mye tillit en kan ha til sine nærmeste venner. Jeg ville valgt et vennepar om ikke det var aktuelt med søsken,men vet ikke om dere har et felles vennepar da.

Skrevet

Om man gjør det borgerlig, så finnes det sikkert noen som jobber der som kan være vitner. De har vel taushetsplikt også, om du skulle vite hvem de er. 

Anonymkode: 85231...65d

• Liker 3
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

:roll: 

jeg synes du skulle spare deg den aggressive tonen din. Den inviterer ikke akkurat til hjelp. Og ja, jeg synes fortsatt det virker helt dust å gifte seg, selv etter den utfyllende informasjonen din. 

ansett et par advokater hvis det er så om å gjøre da. 

Min tone var ikke irritert i første innlegg og det var ikke mye hjelp å få da heller. 

Ditt råd hører under kategorien "teoretisk riktig", men for de fleste uaktuelt. ingen av samboers ekskolleger har styrt med egne advokater. Om du er så redd for å gifte deg, selv på papiret, at du heller mobiliserer advokater, ville i alle fall ikke jeg syntes var betryggende om jeg var din bedre halvdel. 

Skrevet
8 timer siden, NotNaomi skrev:

Du burde forklart sånn kort at det var av mer praktiske grunne at dere valgte dette da Ts,for det er jo fremdeles sånn at de aller fleste gifter seg med tanke på at de vil holde sammen,og er mer sikre på forholdet. Så at du får slike svar som noen over er jo ikke så rart!

Vil bare si at mange har vondt for å holde på hemmeligheter,og søsken er kanskje det tryggeste? Velger dere venner,så kan det være mulig de vil fortelle partner eller en annen beste venn,jeg vet ikke helt,men det er en sånn hemmelighet noen bare må si til noen om du skjønner. Det kommer jo an på hvor mye tillit en kan ha til sine nærmeste venner. Jeg ville valgt et vennepar om ikke det var aktuelt med søsken,men vet ikke om dere har et felles vennepar da.

Jeg forklarte det jo i første innlegg at det var praktiske grunner. Hvorfor skulle ikke den forklaringen være nok?

Jeg heller mest til vennepar som ikke er opptatt av giftermål og bryllup. Med søsken føler jeg at om en vet, så bør de andre få vite, og et par av dem er skikkelig romantikere som neppe vil forstå det. Og om vi senere ghildeecet bryllup vil det være morsomt å overraske alle. 

Skrevet

Ansatte på tinghuset kan være vitner for dere.

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om man gjør det borgerlig, så finnes det sikkert noen som jobber der som kan være vitner. De har vel taushetsplikt også, om du skulle vite hvem de er. 

Anonymkode: 85231...65d

Det er det at man må sende inn papirer i forkant og da få noen til å signere som er "oppgaven". På tinghuset kan det være ansatte som bistår. Men de som signerer papirene må få vite hva de skriver under på, bl.a. En erklæring om at vi ikke allerede er gift med noen andre.

Skrevet
8 timer siden, NotNaomi skrev:

Takk for innspill. Føler litt at alle søsken (fire til sammen) bør likebehandles. Mulig vi tyr til felles vennepar som vi ikke ser så ofte, men som heller ikke er veldig opptatt av brylluper. 

Skrevet
9 timer siden, Strawberry Fields skrev:

Jeg ville valgt den jeg stolte mest på. Jeg har ingen søsken, så i mitt tilfelle ville det blitt en av mine beste venner. Mèn det virker som du tror din søster eller dine venner kan avsløre det? Selv hvis du gjør det klart at det er hemmelig? 

Vil kanskje klare å holde på det, men føler søsken bør likebehandles og et par av dem vil neppe holde tett overfor moren hans.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er det at man må sende inn papirer i forkant og da få noen til å signere som er "oppgaven". På tinghuset kan det være ansatte som bistår. Men de som signerer papirene må få vite hva de skriver under på, bl.a. En erklæring om at vi ikke allerede er gift med noen andre.

Da ville jeg brukt kollegaer og forklart situasjonen.

• Liker 1
Skrevet

Søk etter noen på Finn. ;)

Skrevet

Kollegaer, eller perifere venner. Du skriver at flere av mannens kollegaer har gjort det samme, kan det være et alternativ? De vil i alle fall forstå dere. Hadde i alle fall styrt langt unna slekt, og de nærmeste vennene. Er så lett å forsnakke seg.

• Liker 3
Gjest Magnifiq
Skrevet

Vi valgte våre nærmeste venner, som ble med på turen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...