AnonymBruker Skrevet 1. november 2016 #1 Skrevet 1. november 2016 Synes dette er noe snodig... Jeg jobber i kommunen, og det ble lyst ut (eksternt) en stilling jeg vil ha- og jeg har vært ansatt i fkere år. Synes det er vanskelig å forholde seg til sjefen nå, skal jeg spørre om jeg har en sjanse til intervju osv eller skal jeg bare prate om vær og vind i påvente av eventuelt å bli kalt inn til intervju? Noen som har vært i samme båt her inne? Anonymkode: b0642...49f
Gubi Skrevet 1. november 2016 #2 Skrevet 1. november 2016 Tror kommunen er pliktig til å lyse ut alle stillinger eksternt. Hvis du har riktig kompetanse og erfaring ville jeg absolutt søkt på stillingen. Har du et ålreit forhold til sjefen eller den som står oppført som kontaktperson for stillingen? Da kan det være greit å høre med de om din bakgrunn kan være riktig for stillingen og gi tydelig uttrykk for at du er interessert. 5
AnonymBruker Skrevet 1. november 2016 #3 Skrevet 1. november 2016 Han sa jeg måtte søke- og da jeg sa jeg skulle det, sa han at han hadde regnet med det. Hva skal jeg legge i dette?? Blir jo så ullent! Anonymkode: b0642...49f
AnonymBruker Skrevet 1. november 2016 #4 Skrevet 1. november 2016 Hehe. Jeg har vært der, var egentlig underforstått at jeg skulle få stillingen. Fikk den ikke. Ikke den neste heller. Nå er det lyst ut to - jeg har ikke tenkt til å søke. På tide å gå videre med livet mitt, sjefen min er en ond, upålitelig kødd Anonymkode: 6e31e...611
Zienna Skrevet 1. november 2016 #5 Skrevet 1. november 2016 Du har søkt på en ledig stiling, og ansettelse vil gå sin gang. Det er ikke et emne å ta opp med sjefen, Verken han eller du vet hvilke andre søkere, f.eks. eksternt, som har meldt sin interesse. Det kan være at noen er både mer kvalifisert og mer egnet enn du. Vær tålmodig, og vent. 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2016 #6 Skrevet 2. november 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Hehe. Jeg har vært der, var egentlig underforstått at jeg skulle få stillingen. Fikk den ikke. Ikke den neste heller. Nå er det lyst ut to - jeg har ikke tenkt til å søke. På tide å gå videre med livet mitt, sjefen min er en ond, upålitelig kødd Anonymkode: 6e31e...611 Det er antagelig så enkelt som at andre hadde lenger ansiennitet i kommunen eller mer relevant erfaring. Ansettelseskriterier i det offentlige er strenge. Anonymkode: 2ccef...3f9 1
penny_ Skrevet 2. november 2016 #7 Skrevet 2. november 2016 (endret) 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Han sa jeg måtte søke- og da jeg sa jeg skulle det, sa han at han hadde regnet med det. Hva skal jeg legge i dette?? Blir jo så ullent! Anonymkode: b0642...49f Man kan ikke bare ansette folk i staten. Faste stillinger må lyses ut. Hva er det du mener er ullent? Endret 2. november 2016 av penny_ 3
AnonymBruker Skrevet 3. november 2016 #8 Skrevet 3. november 2016 På 1.11.2016 den 21.46, AnonymBruker skrev: Synes dette er noe snodig... Jeg jobber i kommunen, og det ble lyst ut (eksternt) en stilling jeg vil ha- og jeg har vært ansatt i fkere år. Synes det er vanskelig å forholde seg til sjefen nå, skal jeg spørre om jeg har en sjanse til intervju osv eller skal jeg bare prate om vær og vind i påvente av eventuelt å bli kalt inn til intervju? Noen som har vært i samme båt her inne? Anonymkode: b0642...49f Du må søke på lik linje med andre. Nå har du allerede meldt din interesse til sjefen din, så da trenger du ikke å mase mer om dette. Er de interesserte i det du har å tilby blir det intervju, hvis ikke er der andre som er bedre kvalifisert. Du har ikke noen forkjørsrett fordi du har vært ansatt lenge. Anonymkode: 846c7...74b 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2016 #9 Skrevet 3. november 2016 Har vært involvert i samme prosess selv. Ble oppfordret til å søke, søkte og fikk jobben. Det tok litt tid før jeg fikk vite endelig svar, så det var ganske nervepirrende selv om jeg visste at jeg var ønsket. I vår var det samme prosess med en annen vikar, men da ble stillingen "kuppet" da en annen kommunal ansatt med en litt annen kompetanse og lengre ansiennitet. Veldig lite sjefen kunne gjøre med dette da reglene er som de er, så jeg skjønner godt at de ikke går ut og love gull og grønne skoger. Anonymkode: 5cb33...491 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2016 #10 Skrevet 3. november 2016 På 1. november 2016 den 22.47, AnonymBruker skrev: Han sa jeg måtte søke- og da jeg sa jeg skulle det, sa han at han hadde regnet med det. Hva skal jeg legge i dette?? Blir jo så ullent! Anonymkode: b0642...49f 1.Han sa du måtte søke. Dette er en oppfordring om å søke. Ta oppfordringen og søk! 2. Han hadde regnet med at du søkte. Han gav deg et dytt i rumpa for å få ut fingeren og søke. Så er det aldri slik at du får en jobb (hverken intern eller ekstern) fordi du oppfordres til å søke. Men du hat altså blitt oppfordret, og den oppfordringen bør du ta. Anonymkode: a6f79...241 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2016 #11 Skrevet 3. november 2016 Dette er jo helt i tråd med regelverket fra arbeidsgiver sin side. I private virksomheter kan man utlyse kun internt. Anonymkode: da514...8d4 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2016 #12 Skrevet 3. november 2016 Du snakker ikke med sjefen om dette med mindre sjefen nevner det først. Jeg er i omtrent den båten nå, bare at jeg er vikar på det aktuelle stedet. Hjelper ikke om sjefen sier lovord om deg til deg i hverdagen, og at person nummer tre som er med i denne ansettelsesprosessen betror seg til deg om ting vedkommende ikke bør si. Når nummer tre som er med på å avgjøre disse sakene får sagt sitt ord, så har gjerne det mest å si da nummer tre er sjefen til min sjef. Anonymkode: ee526...866
AnonymBruker Skrevet 3. november 2016 #13 Skrevet 3. november 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du snakker ikke med sjefen om dette med mindre sjefen nevner det først. Jeg er i omtrent den båten nå, bare at jeg er vikar på det aktuelle stedet. Hjelper ikke om sjefen sier lovord om deg til deg i hverdagen, og at person nummer tre som er med i denne ansettelsesprosessen betror seg til deg om ting vedkommende ikke bør si. Når nummer tre som er med på å avgjøre disse sakene får sagt sitt ord, så har gjerne det mest å si da nummer tre er sjefen til min sjef. Anonymkode: ee526...866 Mente at det er "person nummer to" som betror seg til deg.. Anonymkode: ee526...866
Anonym90059005 Skrevet 3. november 2016 #14 Skrevet 3. november 2016 Mang en offentlig arbeidsplass som har bæsja på leggen og sagt til interne søkere at "du får jo helt sikkert jobben", for så å måtte gå tilbake på det på grunn av strenge kriterier for ansettelse og ansiennitet i det offentlige. Rart at du jobber offentlig og vet så lite om regler for tilsettinger men. Absolutt ingenting som er ullent eller rart her, bortsett fra dine tanker og spørsmål. 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2016 #15 Skrevet 3. november 2016 På 1.11.2016 den 21.46, AnonymBruker skrev: Synes dette er noe snodig... Jeg jobber i kommunen, og det ble lyst ut (eksternt) en stilling jeg vil ha- og jeg har vært ansatt i fkere år. Synes det er vanskelig å forholde seg til sjefen nå, skal jeg spørre om jeg har en sjanse til intervju osv eller skal jeg bare prate om vær og vind i påvente av eventuelt å bli kalt inn til intervju? Noen som har vært i samme båt her inne? Anonymkode: b0642...49f Du sender en søknaf, i den skriver du at du krever fortrinnsrett til stillingen etter arbeidsmiljøloven paragraf 14-3. En kommune er bundet av tariffavtale, og i de fleste tariffavtaler er det også nedfelt bestemmelser ang fortrinnsrett. Les tariffavtalen og husk å også ta med den paragrafen. Hvis du er kvalifisert for stillingen skal du gå foran eksterne søkere. F.eks gjelder utlysningen en sykepleierstilling uten at det er spesifisert vidreutdanning skal du gå foran spesialsykepleiere, fordi du som f.eks sykepleier vil være kvalifisert for stillingen. I fagforbundets tariffavtale er det nedfelt at søkere som står kvalifikasjonsmessig likt skal den med lengst ansiennitet i kommunen gå foran. Offentlige stillinger lyses alltid ut eksternt og internt. Anonymkode: eb26d...3e7
Glitnir Skrevet 3. november 2016 #16 Skrevet 3. november 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Du sender en søknaf, i den skriver du at du krever fortrinnsrett til stillingen etter arbeidsmiljøloven paragraf 14-3. En kommune er bundet av tariffavtale, og i de fleste tariffavtaler er det også nedfelt bestemmelser ang fortrinnsrett. Les tariffavtalen og husk å også ta med den paragrafen. Hvis du er kvalifisert for stillingen skal du gå foran eksterne søkere. F.eks gjelder utlysningen en sykepleierstilling uten at det er spesifisert vidreutdanning skal du gå foran spesialsykepleiere, fordi du som f.eks sykepleier vil være kvalifisert for stillingen. I fagforbundets tariffavtale er det nedfelt at søkere som står kvalifikasjonsmessig likt skal den med lengst ansiennitet i kommunen gå foran. Offentlige stillinger lyses alltid ut eksternt og internt. Anonymkode: eb26d...3e7 Hvor står det at vedkommende er deltidsansatt, og at dette er en større stilling som hun nå ønsker å få? For det er forutsetningen for fortrinnsrett iht bestemmelsen du nevner. Det hjelper ikke å ha én stilling i kommunen og ønske seg en annen - da må du søke på lik linje med alle andre. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå