tørkestativ Skrevet 1. november 2016 #1 Skrevet 1. november 2016 Det sies jo at valper ikke trenger tur, men sosialisering. Valpen min er nå 4 mnd og jeg føler hun kanskje trenger å gå litt tur? Ikke lenge men kanskje 10-15 min? Går alltid en slik runde på formiddag/dagen. Burde hun få en runde på kvelden også, eller blir det for mye? Er mye ute i skog og mark der hun får springe løst, så hun får bare denne turen når vi ikke er ute på noe annet
Tabris Skrevet 1. november 2016 #2 Skrevet 1. november 2016 Du kan gjerne gå turer med henne fra dag èn, og kan gjerne være ute lenge også. Men det viktigste for en slik valp er ikke fysisk mosjon, men sosialisering og miljøtrening. Så du kan gjerne være ute i to timer, så lenge valpen får gå i eget tempo, får stoppe og snuse. Og, ikke minst, får titte på omgivelsene, miljøet og lære seg å bli trygg på det. Jeg synes også det er viktig å ta med godbiter og trene kontakt og ro på tur, slik at valpen lærer seg å få forventninger til eier på tur. Dette danner grunnlaget for at valpen kan gå pent i bånd og at du har kontroll på den og kan få kontakt ved passeringer senere. En annen ting å tenke på er at hvis man går lange turer med valper og unghunder så bygger man opp en kondis og et energinivå som gjør at den vil kreve mer og mer jo eldre den blir. Det er bedre å trøtte ut valpen/unghunden med mental aktivisering (sosialisering, miljøtrening, kontaktrening) enn med lange turer.
tørkestativ Skrevet 1. november 2016 Forfatter #3 Skrevet 1. november 2016 4 minutter siden, Tabris skrev: Du kan gjerne gå turer med henne fra dag èn, og kan gjerne være ute lenge også. Men det viktigste for en slik valp er ikke fysisk mosjon, men sosialisering og miljøtrening. Så du kan gjerne være ute i to timer, så lenge valpen får gå i eget tempo, får stoppe og snuse. Og, ikke minst, får titte på omgivelsene, miljøet og lære seg å bli trygg på det. Jeg synes også det er viktig å ta med godbiter og trene kontakt og ro på tur, slik at valpen lærer seg å få forventninger til eier på tur. Dette danner grunnlaget for at valpen kan gå pent i bånd og at du har kontroll på den og kan få kontakt ved passeringer senere. En annen ting å tenke på er at hvis man går lange turer med valper og unghunder så bygger man opp en kondis og et energinivå som gjør at den vil kreve mer og mer jo eldre den blir. Det er bedre å trøtte ut valpen/unghunden med mental aktivisering (sosialisering, miljøtrening, kontaktrening) enn med lange turer. Takk for svar vet i grunnen alt dette, men er redd for at det blir for mye for henne. Men det merker jeg vel fort hvis hun går bananas når vi kommer hjem. Nå på kvelden blir det liksom mer tisserunde istedenfor å bare gå ut i hagen. Trener my kontakt når vi går tur. Også båndtrening, men hun drar nesten aldri aldri gjort, så regner med jeg har vært heldig der. Er mye ute å treffer andre hunder siden hun er redd. Har allerede blitt mye bedre heldigvis. Så er hun kommet i spøkelsesalderen, så spent hvordan det er å gå tur med henne i mørket da...hehe
Tabris Skrevet 2. november 2016 #4 Skrevet 2. november 2016 Hun er bare 4 mnd, da er hun fortsatt liten. Jeg vile ikke tatt for gitt at hun ikke kommer til å dra i båndet, så jeg ville forsterket det at hun går pent nå med å belønne med godbit. Men det gjør du kanskje allerede. Ja, du merker hvis det blir for mye og det blir mye raptuser eller hun virker veldig sliten.
tørkestativ Skrevet 2. november 2016 Forfatter #5 Skrevet 2. november 2016 1 time siden, Tabris skrev: Hun er bare 4 mnd, da er hun fortsatt liten. Jeg vile ikke tatt for gitt at hun ikke kommer til å dra i båndet, så jeg ville forsterket det at hun går pent nå med å belønne med godbit. Men det gjør du kanskje allerede. Ja, du merker hvis det blir for mye og det blir mye raptuser eller hun virker veldig sliten. Hun fikk raptus og angrep beina mine når vi kom hjem... tror det ble litt mye
Epiphany Skrevet 2. november 2016 #6 Skrevet 2. november 2016 Vi begynte å gå turer med henne dagen etter vi hadde hentet henne. Da var det selvfølgelig ikke mosjon vi fokuserte på, men heller at hun fikk utforske omgivelsene og bli trygg på menneskene og bilene rundt henne. I tillegg fikk hun hilse på alle som gikk forbi henne, både mennesker og andre hunder. Hun er i dag (11 mnd gammel) en utrolig sosial og trygg hund. 1
tørkestativ Skrevet 3. november 2016 Forfatter #7 Skrevet 3. november 2016 12 timer siden, Epiphany skrev: Vi begynte å gå turer med henne dagen etter vi hadde hentet henne. Da var det selvfølgelig ikke mosjon vi fokuserte på, men heller at hun fikk utforske omgivelsene og bli trygg på menneskene og bilene rundt henne. I tillegg fikk hun hilse på alle som gikk forbi henne, både mennesker og andre hunder. Hun er i dag (11 mnd gammel) en utrolig sosial og trygg hund. Min valp er redd mennesker. Eller kun hvis de er på avstand. Da er det knurring. Kommer de bort er hun redd/glad, men logrer med halen å hilser. Prøver å komme knurringen i forkjøpet. Hvis jeg ser en person på avstand så er det rett frem med baconost tuben. Sier bra og gir ost hver gang hun ser på personen uten å knurre. Målet er at jeg skal bli mye mer interresant enn personen. Det går så som så, men regner med jeg må jobbe en del med det før det sitter. Nå er hun i spøkelsesalderen så mulig det har noe med det å gjøre, men moren hennes er ikke helt god med fremmede folk. Hun er omplasseringshund. Mulig sånne ting er arvelige?
Ede Skrevet 3. november 2016 #8 Skrevet 3. november 2016 Prøv deg frem. Vi gikk litt for langt de første turene med vår siste valp. Da vi kom hjem ble han først hyper og så sløvet han i dagesvis! Fikk heldigvis ingen varig skade av det da! Men så lenge man begrenser varigheten så kan man gå tur fra dag én. Først kanskje bare 5 min og så lengre etterhvert som man blir kjent med valpen og vet hvor mye den tåler. Tok også med oss ryggsekk på tur hvor han kunne sitte oppi ved behov i frem til han var ca. 6mnd!
Ede Skrevet 3. november 2016 #9 Skrevet 3. november 2016 (endret) 3 timer siden, tørkestativ skrev: Min valp er redd mennesker. Eller kun hvis de er på avstand. Da er det knurring. Kommer de bort er hun redd/glad, men logrer med halen å hilser. Prøver å komme knurringen i forkjøpet. Hvis jeg ser en person på avstand så er det rett frem med baconost tuben. Sier bra og gir ost hver gang hun ser på personen uten å knurre. Målet er at jeg skal bli mye mer interresant enn personen. Det går så som så, men regner med jeg må jobbe en del med det før det sitter. Nå er hun i spøkelsesalderen så mulig det har noe med det å gjøre, men moren hennes er ikke helt god med fremmede folk. Hun er omplasseringshund. Mulig sånne ting er arvelige? Tror det er litt arvelig ja, men høres ut som om du jobber bra med hunden din, går seg nok til etterhvert. lykke til! Endret 3. november 2016 av Ede
tørkestativ Skrevet 3. november 2016 Forfatter #10 Skrevet 3. november 2016 2 timer siden, Ede skrev: Tror det er litt arvelig ja, men høres ut som om du jobber bra med hunden din, går seg nok til etterhvert. lykke til! Takk, håper det! Vil ikke at hun skal bli sånn som moren
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå