Gå til innhold

Venner og aktiviteter for små barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye er din 4-5 åring med på av aktiviteter? Og treffer venner? Altså er med hjem fra barnehagen, møtes i helgene Osv.

jeg tenker at en 4-5 åring er veldig liten og trenger ro hjemme etter tid i barnehagen, men samtidig må man jo ikke falle utenfor sosialt da. Hvordan balansen?

Anonymkode: 6545f...71e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han er med på barneidrett en gang i uka. Føler det er mer enn nok. Han skal ha tid til å leke, og gjøre det han vil.. Er jo ikke så mange år til han begynner på skolen, og det mer enn nok med lekser osv..

Prøver å ha en playdate med han, eller vennebesøk en gang i uka. Ofte faller dette på lørdag eller søndag og vi samles alle sammen med barn i samme alder (vennegjeng, der alle har 6 og 4åring). Ellers er vi dessverre dårlige på å invitere barnehagevenner på besøk, men tiden strekker ikke til, og han har mer enn nok med å leke for seg selv, eller med broren sin.

Prøver å finne en balanse. Merker godt om han er med på mye en uke, så er han nokså sliten i helgen. Og så lenge han ikke spør om å ha med noen hjem, eller kjeder seg, så tror jeg han har det greit.

Anonymkode: 57d49...754

Skrevet

Min på 5,5 går på dans 1 gang i uka, og har med/er med en venn hjem ca 1 gang i uka. Og 1-2 ganger i mnd finner vi på noe en helg med en eller flere av vennene fra barnehagen (alt fra å møtes på lekeplass med lunsj til å dra på Leos Lekeland). Hun hadde nok orket enten en aktivitet til, eller å ha med/være med oftere, da hun har masse energi, og hun kjeder seg nok litt hjemme uten søsken, men syns det er greit å begrense det litt fortsatt. De ukene det har vært en del som har foregått så blir hun ganske sliten. Dette er ganske likt for alle på gruppa i barnehagen.

Anonymkode: a9981...219

Skrevet

Min 5-åring går på 3 aktiviteter som hver er på 30 min til 1 time i uka. Det høres mye ut, men han har mye fri fra barnehagen, så han har mer fritid enn de fleste likevel. Og den ene aktiviteten er bare noen mnd i året.

Besøk fra barnehagen har han kun begynt med med bestevennen, de er med hverandre hjem ca en gang i uka. Ellers ringer han på hos nabobarna når han har lyst (ganske ofte), og tar dem som regel med inn hit. Veldig sjelden han bare er hjemme uten noen å leke med.

Anonymkode: 06aec...1ab

Skrevet

Min 5-åring går på to aktiviteter - en i uka og en i helga. Hun er med venner hjem fra barnehagen ganske ofte, periodevis en gang i uka. Det er fordi hun blir spurt veldig ofte, og gjerne vil. Personlig synes jeg det blir litt mye, men jeg sier allerede nei halvparten av gangene. Synes det er koselig at hun har så gode barnehagenvenner da :) Ellers leker hun nesten daglig med naboungen, eller bare leker ute på lekeplassen alene eller med lillebroren. I helgene besøker hun noen ganger venner fra barnehagen da også. 

Slik som dette har det vært siden hun ble 4 år. Har ei veldig sosial jente!

Skrevet

Min gutt på 4,5 går ikke på noen fritidsaktivitet, og han har kun hatt med en venn hjem fra barnehagen en gang hittil. Han er ganske sliten etter barnehagen, og han har også en to år yngre bror, så de har hverandre som lekekamerater også. Han er jo sosial i barnehagen hele dagen, så jeg ser ikke helt at det skal være noe must å ha med eller være med noen hjem i tillegg for å ikke falle utenfor. Det virker som få på hans avdeling gjør det foreløpig. Men, det kan også ha noe med hvor barnehagen ligger å gjøre, siden en del bor et godt stykke unna barnehagen. Det betyr fort at man er avhengig av et ekstra bilsete om noen skal være med hverandre hjem.

Men vi pleier vanligvis å møte andre med barn i helger, typisk en av helgedagene, av og til begge. Det er både oss foreldres venner med barn eller et par av barna i barnehagen, hvor vi har blitt kjent med foreldrene.

Skrevet

Min fireåring har ikke noe i tillegg til barnehagen. Av og til har vi playdates med venner og deres barn, men det er ikke mange som har på hans alder. Han har en storesøster på 6, og de henger sammen som erteris. Det er ikke mangel på lek og aktivitet for ham - og jevnaldrende gutter treffer han i barnehagen.

Anonymkode: a5644...724

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...