Bolla* Skrevet 1. november 2016 #1 Skrevet 1. november 2016 Hei! Er det noen her som har vært i en lignende situasjon og som kan fortelle litt om hvordan det eventuelt har gått for dere; Jeg har en 60% stilling, hvor jeg har utbetalt litt over 15k i måneden, har mulighet for å ta på meg ekstra på en annen arbeidsplass så jeg kan få mer i mnd. Samboer har 100%, men utbetalt litt over 20k i mnd. Vi bor i et gammelt hus samboer kjøpte før jeg kom inn i bilde, men med 2 barn, hund og katt blir huset ganske lite så vi vil gjerne bygge større etterhvert. Så til greia; samboer har ikke helt trua på at vi kan få et brukbart lån til å bygge hus, da jeg ikke har 100%🤔 hadde jo selfølgelig vært best med 100% på oss begge, men burde det ikke være mulig likevel? Er det noen her som har vært I lignende situasjon som vil dele litt? Husdrømmen er så stor😭 så håper kanskje på noen solskinnshistorier her nå..😳
AnonymBruker Skrevet 1. november 2016 #2 Skrevet 1. november 2016 Det er jo ikke stillingsprosent det kommer ann på, men lønn og betalingsevne. Hvor mye lån har dere nå.. etc. Anonymkode: 468a7...a4e 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2016 #3 Skrevet 1. november 2016 Har du søkt lån hos flere banker slik at du vet svaret på spørsmålet? Har du søkt startlån hos kommunen dere bor i? Anonymkode: 79129...2fd
AnonymBruker Skrevet 1. november 2016 #4 Skrevet 1. november 2016 Dere kan ha rett til startlån, enten for å bygge ut huset eller bygge nytt. Siden begge har faste stillinger og barn stiller dere ganske sterkt. Startlån søkes gjennom boligkontoret i kommunen som klargjør søknaden til husbanken. Men før dere søker må dere få avslag på lån fra to banker. Anonymkode: 6c661...3a9
AnonymBruker Skrevet 1. november 2016 #5 Skrevet 1. november 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dere kan ha rett til startlån, enten for å bygge ut huset eller bygge nytt. Siden begge har faste stillinger og barn stiller dere ganske sterkt. Startlån søkes gjennom boligkontoret i kommunen som klargjør søknaden til husbanken. Men før dere søker må dere få avslag på lån fra to banker. Anonymkode: 6c661...3a9 Er ikke sikker, men siden han har verdi i huset han/dere eier vil denne bli egenkapital når dere søker startlån. Det er nødvendigvis ikke noe negativt, men startlån gis ofte til nettopp egenkapital. Hvor mye er huset verd?. Tror det sikreste er å søke om å få lån til å bygge ut. Hvilken eierbrøk du da skal ha er jeg også usikker på. Anonymkode: 6c661...3a9
Hoppelopp Skrevet 1. november 2016 #6 Skrevet 1. november 2016 Da vi fikk lån hadde mannen 100% og jeg 65% stilling. Vi fikk lån. Nå skal det sies at jeg er sykepleier så jeg jobbet 100% ved å ta ekstravakter. Banken ser på de 3 siste lønnslippene, så vil anbefale deg å få en ekstra jobb så dere har litt mer i samlet inntekt. Har du egenkapital og viser at du er flink til å spare er dette noe bankene ser på som positivt! 😊 Det viktige for banken er å vite at dere har evne til å betjene lånet. Barn koster og har dere studielån og billån også er dette noe som kan føre til noe lavere lån. Det beste er vel bare å få en verdivurdering på huset dere bor i nå og avtale møte i banken så fort som mulig. Er mange faktorer som spiller inn på hvor mye lån man får. Lykke til 😊
*Pixie* Skrevet 1. november 2016 #7 Skrevet 1. november 2016 Det kommer an på inntekt og forventninger til hvordan denne kommer til å øke. Jeg jobbet 100% og samboer varierende i vikariat når vi fikk lån, men fordi vi er høyt utdannet og har jobber som kan potensielt medføre høy lønn etterhvert så fikk vi mer i lån enn det man kanskje skulle tro. Det kommer an på deres alder, og hva dere jobber med (og har utdanning innenfor) - samt hva dere tjener selvfølgelig.
Anglofil Skrevet 1. november 2016 #8 Skrevet 1. november 2016 Samboer jobbet 50%, jeg 100% da vi fikk boliglån sammen i 2015. Da så ikke banken nødvendigvis på stillingsprosent, men på lønn - og også sjansene for økt lønnsinntekt. Og akkurat som de beregnet så har han i dag en 100%-stilling. Vi opplevde aldri dette som et problem siden vi hadde mye egenkapital, samt både betalingevne og vilje. Mvh Yvonne
AnonymBruker Skrevet 1. november 2016 #9 Skrevet 1. november 2016 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere kan ha rett til startlån, enten for å bygge ut huset eller bygge nytt. Siden begge har faste stillinger og barn stiller dere ganske sterkt. Startlån søkes gjennom boligkontoret i kommunen som klargjør søknaden til husbanken. Men før dere søker må dere få avslag på lån fra to banker. Anonymkode: 6c661...3a9 Dette har jeg sett skrevet i andre tråder og stemmer ikke. Det er sikkert fra samme bruker, Man må ikke ha avslag fra to banker eller noen banker overhode for å kunne søke startlån i en kommune. Ikke alle kommuner har eget boligkontor heller, og kommunene klargjør ikke søknader til Husbanken, kommunene har midler tildelt fra Husbanken som kommunene selv disponerer til startlån og eventuelt boligtilskudd til vanskeligstilte. Gjentatte feilinformasjoner på samme tema er uheldig, særlig når det gjelder økonomisk hjelp til mennesker i vanskelige situasjoner. Anonymkode: 79129...2fd 1
Ede Skrevet 1. november 2016 #10 Skrevet 1. november 2016 Med to unger og kun 35 tusen ut pr. mnd er det nok litt begrenset.... Det som avgjør om man får lån er betalingsevne og vilje samt egenkapital... Har dere vist god evne til å spare over lang tid vil banken kunne gi dere mer i lån enn om dere har brukt opp det meste hver mnd. Som tommelfingeregel sier man at man kan låne 3xbrutto årsinntekt. Så om dere f.eks. har til sammen 550 000 i året kan dere låne ca. 1 650 000. Hør med banken så får dere fasiten!
Bolla* Skrevet 1. november 2016 Forfatter #11 Skrevet 1. november 2016 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er ikke sikker, men siden han har verdi i huset han/dere eier vil denne bli egenkapital når dere søker startlån. Det er nødvendigvis ikke noe negativt, men startlån gis ofte til nettopp egenkapital. Hvor mye er huset verd?. Tror det sikreste er å søke om å få lån til å bygge ut. Hvilken eierbrøk du da skal ha er jeg også usikker på. Anonymkode: 6c661...3a9 Samboer tok en "uhøytidelig" verdisjekk over tlf/mail, og da var det verdt rundt 1,2mill, så har steget veldig i pris siden han kjøpte det. Men det er også noen år siden, og vi har ordnet en del til på huset som burde være med å dra opp prisen enda litt mer..
AnonymBruker Skrevet 1. november 2016 #12 Skrevet 1. november 2016 3X inntekt er ganske gammel, får nok noe mere hvis økonomien er ryddig. Anonymkode: 59052...591
Bolla* Skrevet 1. november 2016 Forfatter #13 Skrevet 1. november 2016 23 minutter siden, Yvonne skrev: Samboer jobbet 50%, jeg 100% da vi fikk boliglån sammen i 2015. Da så ikke banken nødvendigvis på stillingsprosent, men på lønn - og også sjansene for økt lønnsinntekt. Og akkurat som de beregnet så har han i dag en 100%-stilling. Vi opplevde aldri dette som et problem siden vi hadde mye egenkapital, samt både betalingevne og vilje. Mvh Yvonne Takk for svar 😊 Ser jo ikke for meg 60% stilling resten av livet, skulle helst hatt 100, men ikke så lett her vi bor. Viljen er veldig tilstede, skal jeg love deg😁 Mange av husene vi har sett på også, er godkjente for å søke startkapital hos Husbanken. Men vi har enda ikke vært I kontakt med bankene enda, må få til det! Kan være samboer drøyer det lengst mulig, kan virke som han gruer seg for å flytte fra her siden han er så treig😁
prt90 Skrevet 2. november 2016 #14 Skrevet 2. november 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: 3X inntekt er ganske gammel, får nok noe mere hvis økonomien er ryddig. Anonymkode: 59052...591 Hvis du har høy lønn kan du få endel mer enn 3x. Grunnen til det er at basis livsopphold koster det samme om du tjener 300.000 i året eller 1 million i året. Hun med 1 million vil dermed ha en mye større andel av lønnen sin til å betjene gjeld. 1
Tvist Skrevet 2. november 2016 #15 Skrevet 2. november 2016 Vi hadde 700.000 i inntekt og kunne få maks 3.000.000 i lån, mer enn 4 X inntekten. Men er i ettertid glad vi tok mye mindre, da jeg mistet jobben.
Million Skrevet 2. november 2016 #16 Skrevet 2. november 2016 (endret) 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette har jeg sett skrevet i andre tråder og stemmer ikke. Det er sikkert fra samme bruker, Man må ikke ha avslag fra to banker eller noen banker overhode for å kunne søke startlån i en kommune. Ikke alle kommuner har eget boligkontor heller, og kommunene klargjør ikke søknader til Husbanken, kommunene har midler tildelt fra Husbanken som kommunene selv disponerer til startlån og eventuelt boligtilskudd til vanskeligstilte. Gjentatte feilinformasjoner på samme tema er uheldig, særlig når det gjelder økonomisk hjelp til mennesker i vanskelige situasjoner. Anonymkode: 79129...2fd Det er ikke jeg som har skrevet innlegget du siterer, men jeg mener det samme; Husbanken i Oslo krever avslag fra to vanlige banker først, før man kan søke boliglån hos dem. Det er hver enkelt kommune som forvalter pengene fra Husbanken og tildeler lån osv. Siden Oslo kommune krever det, regner jeg med at kravet i andre husbanker er det samme og ikke noe unikt for Oslo? Jeg skal se om jeg finner igjen kravlisten fra Husbanken i Oslo, der det sto aller nederst på listen at man måtte ha fått avslag fra to andre banker først. Øverst sto de vanlige kravene, som kopi av ligningsattest og kopier av lønnsslipper osv. REDIGERT; Her fant jeg den: https://www.oslo.kommune.no/bolig-og-sosiale-tjenester/bolig/okonomisk-stotte-til-bolig/startlan-til-a-kjope-bolig/ Siterer (se nederste krav): " Slik søker du om startlån til kjøp av bolig 1. Du trenger disse vedleggene: Bostedsattest for alle i husstanden (fås hos skatteetaten). Utskrift av likning for de to siste årene (fås hos skatteetaten). Bekreftet kopi av siste års selvangivelse (fås hos skatteetaten). Lønns- og/eller trygdeslipp for de siste to måneder. Arbeidskontrakt dersom du er i arbeid. Vedtak om trygd dersom du har trygdeytelser. Dokumentasjon på all annen inntekt enn lønn og trygd. Dokumentasjon på all gjeld. Dokumentasjon på oppsparte midler eller formue. Leieavtale og eventuell oppsigelse hvis du leier bolig. Bekreftelse på annen finansiering eller egenkapital Avslag fra minimum to private banker. " Endret 2. november 2016 av Million
Bolla* Skrevet 2. november 2016 Forfatter #17 Skrevet 2. november 2016 Takk for svar alle 😊 Må nok dra med meg samboeren i banken og ihvertfall høre på mulighetene, det er nok ikke heelt umulig likevel😊
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå