Gå til innhold

Hva gjør dere i jula/adventstiden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har siden februar gått ned nesten 11kg og har planer om å gå ned 24 til. Så langt har det gått veldig greit, bare det å kutte ut godteri, brus og slike unødvendige tilbehør som sauser til mat har hjulpet meg veldig. Etter hvert har jeg også byttet ut sukker med sukrin gold og hvetemel med havremel når jeg baker. Og fortsatt så bytter jeg ut andre ting når jeg føler for det. Tenker alltid på hva det er jeg kan bytte ut, men som fortsatt vil smake godt og gjøre det bedre for meg. Jeg tok meg dog en liten pause i sommerferien da jeg var til foreldrene mine hvor jeg spiste mer av det jeg ville igjen.

Dette er første gangen jeg virkelig har gått inn for at NÅ skal jeg få en vekt som jeg er fornøyd med. Og derfor lurer jeg på dere som kanskje har gjort dette en stund eller erfart det før, hvordan gjør dere det i desember? Jeg har sagt til meg selv at nå skal jeg være "streng" frem til jeg er ferdig med eksamen den 20. desember, så kan jeg kose meg med god mat og julegodt fra da og til skolen starter igjen (noe som er ca 2 uker). Men jeg vil ikke gå helt bananas og gå opp flere kilo igjen heller. I tillegg er jeg vant med å har julekalender fra Kinder Maxi. Det har alltid vært så koselig og minner meg om barndommen og hjemme. I tillegg hadde jeg den under eksamensperioden i fjor, noe som motiverte meg til å lese til eksamen. Tror dere det vil gå fint, eller burde jeg droppe det/finne noe annet i år? Har jo som sagt et mål om å holde meg så sunn som mulig frem til 20. desember, så føler det blir å jukse på en måte. 

Jeg er åpen for alle tips og takker så meget :)

Anonymkode: a5b8b...dea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan jo rett og slett bare bevege deg mer i jula? Man har jo ofte bedre tid til å trene og å gå turer. 

Julematen i seg selv er ikke så ille, så lenge du dropper noe av tilbehøret. Rent kjøtt ol går jo fint. 

Og julegodt kan du jo unne deg da det ofte er klementiner og nøtter ol. 

Jeg spiser julemat som vanlig hver jul, men jeg er også ute hver dag i slalombakken eller i stallen ol og bruker dagene ute i aktivitet. 

Anonymkode: 4c8a9...52e

• Liker 1
Skrevet

Advent er nesten bare nødt til å være vanlige hverdager. Det går ikke an med 24 dager med godterispising heller.

I jula så unner jeg meg alt jeg ønsker meg på julaften, og så spiser jeg med moderasjon i romjula. Om jeg spiser vedlikehold i stede for underskudd i den uken så går det helt fint.

Skrevet

Takk for svar, begge to! Jeg skal prøve å holde meg aktiv. Skal også holde meg til "alt med måte", så håper jeg og tror det vil gå fint. Blir nok en liten sjokoladekalender i stede for den fra kindermaxi. Eventuelt vil jeg prøve å kjøpe inn mørk sjokolade i forskjellige smaker og pakke inn selv i stede 😊

• Liker 1
Skrevet (endret)

Planen min er å trene som vanlig (styrke 2-3 ganger i uka, kondisjon 2 ganger), og skeie mer ut i matveien enn jeg gjør ellers (altså julaften og i romjula). Det vil si at det sikkert blir 2-3 fyllaturer i løpet av romjula, og sikkert mer mat og godis. Husk at det har ikke så mye å si hva du spiser mellom jul og nyttår, det er det du gjør mellom nyttår og jul som teller :fnise: Du skal være rimelig ukritisk for å klare å legge på deg masse i løpet av to uker, jeg ville ikke bekymra meg så mye. Du går kanskje ikke ned i vekt, 

Angående julekalenderen så kommer det vel an på hvor mye sjokolade man spiser hver dag. Er det svært små biter så burde det vel egentlig ikke ha noe å si. Så lenge resten av kostholdet er on point og du holder deg aktiv går det nok greit. Mørk sjokolade inneholder omtrent like mye kalorier som vanlig lys sjokolade, det eneste er at det kanskje er litt sunnere mtp næringsstoffer. Jeg hadde gått for sjokolade du liker hvis du likevel skal ha en julekalender. Jeg har ikke hatt julekalender på mange år, så jeg kjører nok ganske sunn mat fram til rundt 20. desember :)

Endret av drue
Skrevet
2 minutter siden, drue skrev:

Planen min er å trene som vanlig (styrke 2-3 ganger i uka, kondisjon 2 ganger), og skeie mer ut i matveien enn jeg gjør ellers (altså julaften og i romjula). Det vil si at det sikkert blir 2-3 fyllaturer i løpet av romjula, og sikkert mer mat og godis. Husk at det har ikke så mye å si hva du spiser mellom jul og nyttår, det er det du gjør mellom nyttår og jul som teller :fnise: Du skal være rimelig ukritisk for å klare å legge på deg masse i løpet av to uker, jeg ville ikke bekymra meg så mye. Du går kanskje ikke ned i vekt, 

Angående julekalenderen så kommer det vel an på hvor mye sjokolade man spiser hver dag. Er det svært små biter så burde det vel egentlig ikke ha noe å si. Så lenge resten av kostholdet er on point og du holder deg aktiv går det nok greit. Mørk sjokolade inneholder omtrent like mye kalorier som vanlig lys sjokolade, det eneste er at det kanskje er litt sunnere mtp næringsstoffer. Jeg hadde gått for sjokolade du liker hvis du likevel skal ha en julekalender. Jeg har ikke hatt julekalender på mange år, så jeg kjører nok ganske sunn mat fram til rundt 20. desember :)

Haha, DET er sant. Og jeg tenker jo litt at det jeg legger på meg i jula blir jeg kvitt! Det blir jo så mye godt mat, og når jeg nå er vant til å spise det jeg spiser nå så vil jeg vel muligens ikke ha plass til så mange utskeielser uansett :fnise: Men jeg skal være forsiktig slik at det ikke blir alt for mye av det gode og kjøre på med treningsøkter via YouTube! Kommer dog ikke til å bli skuffa over meg selv om jeg går litt opp i jula. For det er jeg ganske sikker på at jeg greier å bli kvitt etter hvert :) Stresser ikke med å gå ned i vekt, noe jeg tror har vært nøkkelen hos meg!

Jeg har alltid hatt julekalender og synes det er noe med den stemningen av å kunne glede seg til noe hver morgen. Er ikke alltid det er så lett i eksamensperioden :laugh: Men jeg skal så absolutt prøve å holde meg unna de verste kalenderne. Og det gjør det jo litt motiverende når jeg ser at noen andre også har samme dato som mål :) Tusen takk for svar i alle fall!

Skrevet

Jeg er i samme situasjon - har gått ned 11,5 kg og det er første gangen jeg har fått til å ta tak uten å gå opp igjen med en gang. 

Helt siden i sommer har jeg fulgt en omtrentlig fast meny i hverdagene. I helgene skeier jeg ut, men passer på å være forsiktig sammenlignet med tidligere. Tenker å kjøre samme opplegg hele adventstiden, altså ligge unna alt godt i hverdagene, men unne meg litt i helgene. 

Når det kommer til selve julen (som i min familie starter 23. desember med selskaper) så har jeg tenkt å prøve å spise litt av alt - både middag og dessert, men prøve å kontrollere porsjonene. Skal også være måteholden med alkohol. 

Litt utskeielser er jo ikke farlig og har man en sunn livsstil så tåler man litt ekstra godis, men for min del så har det vært veldig deilig å endelig få gode spiserutiner som funker for meg (slet med overspising før) at jeg ikke har lyst til å hoppe helt ut av de. Kommer til å unne meg litt ekstra, men har lyst til å hoppe helt ut av vanene. Dessuten kan det for min del fort bli litt kvalmende. 

Men når det er sagt - dersom kos i jula er veldig viktig for deg og du er motivert til å kutte ned etter jul, så ville jeg gått for det. :) 

Anonymkode: ce887...d38

• Liker 1
Skrevet

Jeg skal spise julemiddag som vanlig og kose meg med den. Utenom det skal jeg ikke drikke usunt og spise sukker som før. Det blir ikke et problem fordi jeg kontinuerlig jobber med å bryte usunne vaner og endre livsstilen. Tror ikke jeg kommer til å slite egentlig fordi det har blitt så naturlig. Føler jeg virkelig har begynt å få fremgang i det jeg driver med mentalt. Nå kaster jeg meg ikke over ting og overspiser noe. Blitt mer avslappet i forhold til mat, mengder og hva jeg tenker på som kos.

Før jeg begynte tenkte jeg at å kutte ut sukker osv betyr at jeg aldri kan kose meg mer, at det var kjedelig og når jeg møtte andre som drev på slik tenkte jeg "herregud, må jo kunne kose seg litt en gang i blant" og det de drev med ikke var sunt. Men etter at jeg jobbet med meg selv har jeg endret betydning av hva kos innebærer og mat/sukker har ikke en stor rolle i livet mitt lenger. Koser meg like mye med en julefilm og en kopp te, i stedet for julekaker og godteri konstant gjennom dagen. 

Du kan glede deg til å åpne julekalender hver morgen fylt med annet enn godteri. Julestrømper kan fylles med helt andre ting, julekakene kan byttes vekk mot hyggelig snakk, julefilmer, skiturer, appelsin og mandarin er maks julestemning, sukkerfri julebrus,  spise sakte og nyte maten slik at man blir fortere mett og ikke spiser for mye, julemusikk, hjemmelaget sunnere kakao foran peisen. Man får ikke mindre julestemning av å kutte ned på usunne ting. 

Så lenge man over lengre tid jobber med forbindelsene man har med mat og sukker, endrer hva kos er, fokuserer på å spise litt mindre mengder og spise saktere blir ikke julen en katastrofe. Julefølelsen blir fortsatt like sterk og like velykket.

Hvis du leser det jeg skriver og tenker at jeg drar det alt for langt og at erstatningene ikke blir det samme beviser det litt at du assosierer kos med mat/sukker og at følelsene dine er knyttet om mot sukker og mat. Det bør man endre for å oppnå et varig resultat :)

Anonymkode: 3d420...f1f

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er i samme situasjon - har gått ned 11,5 kg og det er første gangen jeg har fått til å ta tak uten å gå opp igjen med en gang. 

Helt siden i sommer har jeg fulgt en omtrentlig fast meny i hverdagene. I helgene skeier jeg ut, men passer på å være forsiktig sammenlignet med tidligere. Tenker å kjøre samme opplegg hele adventstiden, altså ligge unna alt godt i hverdagene, men unne meg litt i helgene. 

Når det kommer til selve julen (som i min familie starter 23. desember med selskaper) så har jeg tenkt å prøve å spise litt av alt - både middag og dessert, men prøve å kontrollere porsjonene. Skal også være måteholden med alkohol. 

Litt utskeielser er jo ikke farlig og har man en sunn livsstil så tåler man litt ekstra godis, men for min del så har det vært veldig deilig å endelig få gode spiserutiner som funker for meg (slet med overspising før) at jeg ikke har lyst til å hoppe helt ut av de. Kommer til å unne meg litt ekstra, men har lyst til å hoppe helt ut av vanene. Dessuten kan det for min del fort bli litt kvalmende. 

Men når det er sagt - dersom kos i jula er veldig viktig for deg og du er motivert til å kutte ned etter jul, så ville jeg gått for det. :) 

Anonymkode: ce887...d38

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal spise julemiddag som vanlig og kose meg med den. Utenom det skal jeg ikke drikke usunt og spise sukker som før. Det blir ikke et problem fordi jeg kontinuerlig jobber med å bryte usunne vaner og endre livsstilen. Tror ikke jeg kommer til å slite egentlig fordi det har blitt så naturlig. Føler jeg virkelig har begynt å få fremgang i det jeg driver med mentalt. Nå kaster jeg meg ikke over ting og overspiser noe. Blitt mer avslappet i forhold til mat, mengder og hva jeg tenker på som kos.

Før jeg begynte tenkte jeg at å kutte ut sukker osv betyr at jeg aldri kan kose meg mer, at det var kjedelig og når jeg møtte andre som drev på slik tenkte jeg "herregud, må jo kunne kose seg litt en gang i blant" og det de drev med ikke var sunt. Men etter at jeg jobbet med meg selv har jeg endret betydning av hva kos innebærer og mat/sukker har ikke en stor rolle i livet mitt lenger. Koser meg like mye med en julefilm og en kopp te, i stedet for julekaker og godteri konstant gjennom dagen. 

Du kan glede deg til å åpne julekalender hver morgen fylt med annet enn godteri. Julestrømper kan fylles med helt andre ting, julekakene kan byttes vekk mot hyggelig snakk, julefilmer, skiturer, appelsin og mandarin er maks julestemning, sukkerfri julebrus,  spise sakte og nyte maten slik at man blir fortere mett og ikke spiser for mye, julemusikk, hjemmelaget sunnere kakao foran peisen. Man får ikke mindre julestemning av å kutte ned på usunne ting. 

Så lenge man over lengre tid jobber med forbindelsene man har med mat og sukker, endrer hva kos er, fokuserer på å spise litt mindre mengder og spise saktere blir ikke julen en katastrofe. Julefølelsen blir fortsatt like sterk og like velykket.

Hvis du leser det jeg skriver og tenker at jeg drar det alt for langt og at erstatningene ikke blir det samme beviser det litt at du assosierer kos med mat/sukker og at følelsene dine er knyttet om mot sukker og mat. Det bør man endre for å oppnå et varig resultat :)

Anonymkode: 3d420...f1f

Først og fremst, veldig bra jobba begge to! Jeg tar til meg all informasjon, og jeg synes absolutt ikke du er ekstrem anonym nr 2 (jeg kaller dere 1 og 2 jeg). Jeg var helt lik selv, tenkte at det var tull å kutte ut sukker, bruke andre ting enn mel, spise så mye salat osv... Men nå har jeg jo gjort det selv siste 3 månedene, og jeg trives så vanvittig! Det er derfor jeg er så interessert i å høre hva andre mener og gjør. Akkurat nå er jeg veldig motivert til å spise slik som jeg gjør nå frem til 20. desember, og deretter heller spise god mat og unne meg noe godt. Enten det er i form for sjokolade eller klementin :) Jeg tar det litt som det kommer, men alt med måte og jeg skal virkelig ta meg tid og nyyte! Tusen takk for gode tilbakemeldinger. Det er utrolig inspirerende og morsomt å høre hva det er som fungerer for dere. Jula skal nok bli like koselig uansett hva det er jeg spiser :)

Skrevet

Jeg har også begynt å tenke på dette, men med et litt annet utgangspunkt da. 

Jeg har bulimi, type hvor jeg veksler mellom å være restriktiv, overspise, kompensere osv. Å legge på seg er en stor frykt hos meg og naturligvis en trigger når det kommer til å kutte kraftig på matinntaket. 

Så selv om jeg er normalvektig så må jeg legge en slags plan for julen slik at jeg klarer å både kose meg med julemat, unngå overspising og generelt bare ikke legge på meg så mye at hele januar blir preget av spiseforstyrrelsen. 

Dette er jo noe jeg skal snakke med behandler om, men jeg skal følge med litt her så jeg ser hva dere som er friske tenker å gjøre. Før jeg ble syk så spiste jeg alltid hva jeg ville hele julen. Gikk jo litt opp i vekt, men det regulerte seg gradvis tilbake så lenge jeg reduserte usunn mat i januar. Er dessverre ikke like enkelt nå. :P

Det jeg håper å få til er å spise så normalt som jeg får til fram til 21 desember. Da har jeg bursdag så blir jo kake og sånt da. Fra første juledag blir det slutt på godis og sånt. Da er det julemat og evt moderat dessert i selskap og så klart trening på formiddagene. Så blir det litt ekstra på nyttårsaften igjen da. Så håper jeg at jeg klarer å holde på den planen da. :P

Anonymkode: f9086...b04

Skrevet
På 3.11.2016 den 9.28, AnonymBruker skrev:

Jeg har også begynt å tenke på dette, men med et litt annet utgangspunkt da. 

Jeg har bulimi, type hvor jeg veksler mellom å være restriktiv, overspise, kompensere osv. Å legge på seg er en stor frykt hos meg og naturligvis en trigger når det kommer til å kutte kraftig på matinntaket. 

Så selv om jeg er normalvektig så må jeg legge en slags plan for julen slik at jeg klarer å både kose meg med julemat, unngå overspising og generelt bare ikke legge på meg så mye at hele januar blir preget av spiseforstyrrelsen. 

Dette er jo noe jeg skal snakke med behandler om, men jeg skal følge med litt her så jeg ser hva dere som er friske tenker å gjøre. Før jeg ble syk så spiste jeg alltid hva jeg ville hele julen. Gikk jo litt opp i vekt, men det regulerte seg gradvis tilbake så lenge jeg reduserte usunn mat i januar. Er dessverre ikke like enkelt nå. :P

Det jeg håper å få til er å spise så normalt som jeg får til fram til 21 desember. Da har jeg bursdag så blir jo kake og sånt da. Fra første juledag blir det slutt på godis og sånt. Da er det julemat og evt moderat dessert i selskap og så klart trening på formiddagene. Så blir det litt ekstra på nyttårsaften igjen da. Så håper jeg at jeg klarer å holde på den planen da. :P

Anonymkode: f9086...b04

Beklager for sent svar. 

Du har jo et annet utgangspunkt enn oss, men det er jo bare kjempe bra om dette hjelper for deg også. Det virker som du du har en veldig grei plan å følge i alle fall 😊 

Jeg har bestemt meg for å kjøpe inn flax-lodd kalenderen fra norsk tipping. Det er jo mye morsommere å kjøpe en slik. Og mye mer spennende også enn en sjokolade 😄 Så reklame om det i dag, og da slo det meg med en gang at dette var et veldig bra alternativ 😜

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...