AnonymBruker Skrevet 1. november 2016 #1 Skrevet 1. november 2016 Jeg må bare få ut frustrasjonene mine rundt det å være lærer! Jeg føler meg så lei og irritert over skolesystemet vårt. Det er selvsagt mye jeg elsker med å lærer, men ettersom årene går er det mye jeg begynner å se meg grundig lei av også! Vurderer å skifte beite, men det at lærerutdanninga kan brukes til som mangt, vil jeg si at viser seg å være en sannhet med til dels kraftige modifikasjoner. - Så lenge du møter opp og følger fristene for karaktersetting, spiller det ingen rolle hvor flink du er i jobben din (for arbeidsgiver sin del, de aner jo ikke hva du holder på med). De eneste som har sett karakterene dine, er personalkontoret på kommunen, for å fastsette lønna di. - Du må forvente å bli satt til å undervise i nesten hva som helst, i nesten hvilken som helst klasse. - Lærerne som sluntrer unna/ikke duger lenger, får like god lønn som deg, for langt mindre arbeidsinnsats, ettersom udugelighet "belønnes" med å bli degradert til støttelærer, som innebærer null ansvar og ditto rettemengde. - Utstrakt dugnadsmentalitet - du må forvente å måtte stille opp på alt av temakvelder, skidager osv, uansett hvor få timer du har den dagen. Musikal-uke? Bare å stille opp hver kveld! Belønninga er å føle på gleden over å gi elevene gode opplevelser utenfor klasserommet. - Læreplaner og tungrodd system setter store begrensninger for hva du faktisk kan foreta deg, evt at du må undervise i emner du føler er fullstendig bortkasta. - Alle mener noe om yrket ditt. Alle har jo gått på skolen selv, og kan derfor fortelle deg både ett og annet om hvordan jobben din bør gjøres! - Få karrieremuligheter - ekstra utdanning belønnes kun til en viss grad. Noen flere lærere her som irriterer seg over det samme innimellom, eller som evt er uenige? Anonymkode: b45cb...8fc 11
AnonymBruker Skrevet 1. november 2016 #2 Skrevet 1. november 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: - Lærerne som sluntrer unna/ikke duger lenger, får like god lønn som deg, for langt mindre arbeidsinnsats, ettersom udugelighet "belønnes" med å bli degradert til støttelærer, som innebærer null ansvar og ditto rettemengde. Denne irriterer meg også veldig! I samme kategori vil jeg også putte hjelpelærere som er inne som ekstra i enkelte fag, uten å ha kompetanse i faget. De er der kun for å fylle opp sin egen stilling, men er ubrukelig til annet enn å glo på elevene. Anonymkode: b1efe...36f 1
Gjest Mattie16 Skrevet 1. november 2016 #3 Skrevet 1. november 2016 Er ikke lærer selv, men vil tro punkt 4 og 6 er noe av det mest irriterende ved yrket. Alle de andre punktene finner du igjen i maaange yrker (i andre varianter😉).
AnonymBruker Skrevet 1. november 2016 #4 Skrevet 1. november 2016 Jobber du på barneskolen? Er enig i punkt 5 og 6, jobber på vgs. Anonymkode: 4fa6c...3af
AnonymBruker Skrevet 1. november 2016 #5 Skrevet 1. november 2016 Få deg en ny jobb! Alle jobber har gode og dårlige sider, men skal du jobbe med mennesker bør du faktisk være litt mer engasjert enn det du gir inntrykk av å være! Hilsen lærer. Anonymkode: 19ef4...0a5 2
Maleficenta Skrevet 1. november 2016 #6 Skrevet 1. november 2016 Punkt 4 syns jeg ikke er noe å klage på med all frien dere har 3
AnonymBruker Skrevet 1. november 2016 #7 Skrevet 1. november 2016 - Foreldre som lar ungene sine tilbringe hele dagen på skole og SFO, men som allikevel tror de har noe de skulle ha sagt når det gjelder hvordan jeg oppdrar ungene deres for dem. Anonymkode: 3752c...ab2 8
ArtyFarty Skrevet 1. november 2016 #8 Skrevet 1. november 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: - Så lenge du møter opp og følger fristene for karaktersetting, spiller det ingen rolle hvor flink du er i jobben din (for arbeidsgiver sin del, de aner jo ikke hva du holder på med). De eneste som har sett karakterene dine, er personalkontoret på kommunen, for å fastsette lønna di. Med mindre man har yrkesstolthet da. Da er det relevant for en selv hvor flink man er i jobben sin, fordi man vet at man påvirker neste generasjon, og fordi man selv ønsker å gjøre jobben sin best mulig. 2 timer siden, AnonymBruker skrev: - Du må forvente å bli satt til å undervise i nesten hva som helst, i nesten hvilken som helst klasse. Avhengig av utdanningen du har valgt ja. 2 timer siden, AnonymBruker skrev: - Lærerne som sluntrer unna/ikke duger lenger, får like god lønn som deg, for langt mindre arbeidsinnsats, ettersom udugelighet "belønnes" med å bli degradert til støttelærer, som innebærer null ansvar og ditto rettemengde. Dette gjelder vel normalt lærere som har stått et langt yrkesliv som lærer. Det er fint at det finnes muligheter som gjør at disse kan stå litt lenger i yrket, og ikke tvinges over på uføretrygd. 2 timer siden, AnonymBruker skrev: - Utstrakt dugnadsmentalitet - du må forvente å måtte stille opp på alt av temakvelder, skidager osv, uansett hvor få timer du har den dagen. Musikal-uke? Bare å stille opp hver kveld! Belønninga er å føle på gleden over å gi elevene gode opplevelser utenfor klasserommet. Dette er innbefattet i arbeidstidsavtalen. 2 timer siden, AnonymBruker skrev: - Læreplaner og tungrodd system setter store begrensninger for hva du faktisk kan foreta deg, evt at du må undervise i emner du føler er fullstendig bortkasta. Om man lar læreplanen sette begrensninger for seg selv, så er det eget kompetansenivå det skorter på. 2 timer siden, AnonymBruker skrev: - Alle mener noe om yrket ditt. Alle har jo gått på skolen selv, og kan derfor fortelle deg både ett og annet om hvordan jobben din bør gjøres! Det er jeg enig i. 2 timer siden, AnonymBruker skrev: - Få karrieremuligheter - ekstra utdanning belønnes kun til en viss grad. Individuelt - hvorfor ellers er det så mange med lærerutdanning som ikke jobber i yrket? 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2016 #9 Skrevet 2. november 2016 ubruklige/late kollegaer tror jeg ikke du slipper unna i noe yrke, selv enkeltmannsforetak. Anonymkode: 51c30...73c
AnonymBruker Skrevet 2. november 2016 #10 Skrevet 2. november 2016 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Få deg en ny jobb! Alle jobber har gode og dårlige sider, men skal du jobbe med mennesker bør du faktisk være litt mer engasjert enn det du gir inntrykk av å være! Hilsen lærer. Anonymkode: 19ef4...0a5 Dette irriterer meg også! "Engasjert" i læreryrket ser ut til å være synonymt med "mer enn villig nok til å ta på seg masse ekstraarbeid som du verken få lønn for, eller blir takket for." Jeg er veldig glad i elevene mine, og jeg liker godt å undervise i fagene mine. Det jeg IKKE liker, og som jeg har stadig større problemer med å akseptere, er å se at late kolleger mottar akkurat samme "belønning" som det mine svært hardtarbeidende kolleger gjør. At du må stille opp på happenings på kveldstid uten ekstra lønn (er klar over at foreldremøter osv er innbakt i kontaktlærertillegget, men det at skolen arrangerer haugevis av temakvelder og musikaler er rett og slett tvungen gratisarbeid). Og jeg mener selvsagt ikke at det er helt irrelevant hva man presterer i klasserommet, og jeg vet at det handler om yrkesstolthet å ville gjøre en god jobb. Men ingen fra ledelsen legger merke til at du gjør en potensielt dårlig jobb heller, så lenge karakterene settes til riktig tid, og ingen klager. Anonymkode: b45cb...8fc 10
AnonymBruker Skrevet 2. november 2016 #11 Skrevet 2. november 2016 15 timer siden, AnonymBruker skrev: - Lærerne som sluntrer unna/ikke duger lenger, får like god lønn som deg, for langt mindre arbeidsinnsats, ettersom udugelighet "belønnes" med å bli degradert til støttelærer, som innebærer null ansvar og ditto rettemengde. Det er litt ironisk at dette er et resultat av prinsippet om at alle er like mye verd, uansett, som de fleste lærere mener at er en av sine hovedoppgaver å innprente i alle oppvoksende nordmenn. Anonymkode: 898b7...a64 3
AnonymBruker Skrevet 2. november 2016 #12 Skrevet 2. november 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er litt ironisk at dette er et resultat av prinsippet om at alle er like mye verd, uansett, som de fleste lærere mener at er en av sine hovedoppgaver å innprente i alle oppvoksende nordmenn. Anonymkode: 898b7...a64 Å mene at alle har like mye verdi, som er et faktum gjennom Menneskerettighetene, betyr jo ikke nødvendigvis at alle skal få like mye lønn? Det er forskjell på å tro på likeverd, og å tro på kommunisme. Anonymkode: b45cb...8fc 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2016 #13 Skrevet 2. november 2016 All ære til de som gidder å jobbe som lærere. Hoppa av lærerstudiet. Aldri sett så mange idioter samlet på en plass, hadde ikke orka å hatt halvparten av de som kolleger engang. Anonymkode: f9e26...36e 3
AnonymBruker Skrevet 2. november 2016 #14 Skrevet 2. november 2016 Jaaaa, jeg er SÅ enig i absolutt alle punktene, og det andre innlegget ditt også! Skulle tro jeg hadde skrevet dette selv. Er sykemeldt nå (pga utbrenthet) og blir kvalm av tanken på å gå tilbake til skolen. Ser etter andre typer yrker, men finner svært lite som ikke innebærer videreutdanning eller omskolering. Alltid fått høre at det er så lett å bytte yrke hvis man er lærer og at man kan brukes til "alt", men som du skriver - jeg har til gode å oppleve dette. Anonymkode: b60c4...07b 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2016 #15 Skrevet 2. november 2016 Jeg er relativt fersk. Fullførte utdanningen våren 2015, og startet karrieren min samme høst på mellomtrinnet. Jeg er veldig glad i den daglige kontakten med elevene, og liker undervisningsrollen (som jeg brått oppdaget er den minste av mange roller). Dette har overrasket meg mest, og det er også dette jeg misliker: 1. Under min utdanning ble jeg forespeilet at GLU 5.-7. trinn skulle utdanne lærere med dybdekunnskap i færre fag. Da jeg startet på mellomtrinnet i fjor fikk jeg bare undervise i det ene faget "mitt", og fikk flere fag som jeg personlig ikke er begeistret for/har kompetanse i. 2. Kommunen "prakker" på skolene diverse kurs og tiltak som skal brukes i hverdagen. Jeg ble kurset fra første uke, og føler ikke jeg fikk mulighet til å teste ut alt jeg har lært i løpet av utdanningen før jeg skulle kurses til å "bli en bedre lærer". 3. At samarbeid med hjemmet er veldig utfordrende. Jeg har fortsatt til gode å samarbeide med foreldre som viser middels engasjement. Det er enten de som er totalt fraværende, eller de som vet bedre enn meg hvordan jobben skal gjøres. 4. At jeg hver eneste dag drar hjem med dårlig samvittighet for at jeg ikke klarer å lage tilstrekkelig med tilpasset undervisningsopplegg til alle elevene mine. 5. At vi har svært lite tid i løpet av kl 0800-1600 til å planlegge gode, varierte undervisningsopplegg. Lite tid til samtaler med elevene, lite tid til vurdering, team-samarbeid og etterarbeid. Jeg sitter derfor omtrent hver eneste kveld med noe arbeid, og hver søndag. (og i de såkalte "feriene") 6. Hvor utfordrende det er med tospråklige elever som strever i alle fag. Foreldrene kan ikke/lite norsk og har ikke mulighet/interesse til å følge opp barnets skolegang. Da får jeg dårlig samvittighet fordi jeg ikke strekker til. Selv om jeg har blitt veldig glad i elevene mine og undervisningsrollen, så er jeg ganske sikker på at jeg ikke blir gammel og grå i dette yrket. Anonymkode: 948ba...dcf 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2016 #16 Skrevet 3. november 2016 På 1.11.2016 den 18.38, AnonymBruker skrev: Jeg må bare få ut frustrasjonene mine rundt det å være lærer! Jeg føler meg så lei og irritert over skolesystemet vårt. Det er selvsagt mye jeg elsker med å lærer, men ettersom årene går er det mye jeg begynner å se meg grundig lei av også! Vurderer å skifte beite, men det at lærerutdanninga kan brukes til som mangt, vil jeg si at viser seg å være en sannhet med til dels kraftige modifikasjoner. - Så lenge du møter opp og følger fristene for karaktersetting, spiller det ingen rolle hvor flink du er i jobben din (for arbeidsgiver sin del, de aner jo ikke hva du holder på med). De eneste som har sett karakterene dine, er personalkontoret på kommunen, for å fastsette lønna di. - Du må forvente å bli satt til å undervise i nesten hva som helst, i nesten hvilken som helst klasse. - Lærerne som sluntrer unna/ikke duger lenger, får like god lønn som deg, for langt mindre arbeidsinnsats, ettersom udugelighet "belønnes" med å bli degradert til støttelærer, som innebærer null ansvar og ditto rettemengde. - Utstrakt dugnadsmentalitet - du må forvente å måtte stille opp på alt av temakvelder, skidager osv, uansett hvor få timer du har den dagen. Musikal-uke? Bare å stille opp hver kveld! Belønninga er å føle på gleden over å gi elevene gode opplevelser utenfor klasserommet. - Læreplaner og tungrodd system setter store begrensninger for hva du faktisk kan foreta deg, evt at du må undervise i emner du føler er fullstendig bortkasta. - Alle mener noe om yrket ditt. Alle har jo gått på skolen selv, og kan derfor fortelle deg både ett og annet om hvordan jobben din bør gjøres! - Få karrieremuligheter - ekstra utdanning belønnes kun til en viss grad. Noen flere lærere her som irriterer seg over det samme innimellom, eller som evt er uenige? Anonymkode: b45cb...8fc Alt dette stemmer ofte på enhver jobb "vanlig" i kommunen, og det er ikke sikkert det blir bedre av å "bytte beite" Det sagt så skjønner jeg deg SÅ godt. Jeg er ikke lærer selv, men jobber i PPT. Dere har en utrolig utakknemmelig jobb. Ære være dere! Anonymkode: efe4d...7a5 4
AnonymBruker Skrevet 3. november 2016 #17 Skrevet 3. november 2016 Det som irriterer meg mest som lærer er alle som tror de kan og vet alt om det å jobbe som lærer - inklusive de nyutdannede som tror de vet mye bedre enn de med erfaring, som ikke trenger kurs, for de kan det jo. Anonymkode: 5e075...ca9 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2016 #18 Skrevet 3. november 2016 19 timer siden, AnonymBruker skrev: 5. At vi har svært lite tid i løpet av kl 0800-1600 til å planlegge gode, varierte undervisningsopplegg. Lite tid til samtaler med elevene, lite tid til vurdering, team-samarbeid og etterarbeid. Jeg sitter derfor omtrent hver eneste kveld med noe arbeid, og hver søndag. (og i de såkalte "feriene") Anonymkode: 948ba...dcf Dette er jo innbakt i lønna. Og i "feriene" som du kaller det. Det er ikke ferie, det er avspasering fordi dere jobber mer resten av året. Når lærere klager over slike ting så lurer jeg på hvordan i huleste dere har kommet dere gjennom skolen. Alle vet at lærere har mye arbeid når det er skole, det visste du også før du valgte utdanningen din. Det er jo derfor dere har avspasering i skoleferiene. Når mener du ellers du skulle tatt inn igjen alle de ukene med fri? Anonymkode: f17ea...224
AnonymBruker Skrevet 3. november 2016 #19 Skrevet 3. november 2016 På 2.11.2016 den 12.09, AnonymBruker skrev: All ære til de som gidder å jobbe som lærere. Hoppa av lærerstudiet. Aldri sett så mange idioter samlet på en plass, hadde ikke orka å hatt halvparten av de som kolleger engang. Anonymkode: f9e26...36e Om alle, eller mange, andre er idioter betyr det ofte at man bør se innover seg selv for å finne den virkelige idioten. Anonymkode: 7f83c...951 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2016 #20 Skrevet 3. november 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er jo innbakt i lønna. Og i "feriene" som du kaller det. Det er ikke ferie, det er avspasering fordi dere jobber mer resten av året. Når lærere klager over slike ting så lurer jeg på hvordan i huleste dere har kommet dere gjennom skolen. Alle vet at lærere har mye arbeid når det er skole, det visste du også før du valgte utdanningen din. Det er jo derfor dere har avspasering i skoleferiene. Når mener du ellers du skulle tatt inn igjen alle de ukene med fri? Anonymkode: f17ea...224 Når de ekstra feriene til lærerne skal være avspasering (og det er du jo enig i at de er), hvordan kan det da være riktig at man likevel skal måtte arbeide i disse feriene? Da blir det jo ingen avspasering! Anonymkode: a9db2...6c4 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå