Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Vi er bedt i en famiiemiddag til lørdg hvor vi blir ti voksne og noen barn. Jeg fikk vite menyen og har formidlet den videre til en av de som skal dit,og da sa vedkommende at det likte han overhodet ikke. Så sa han at han kunne gi beskjed om dette til den som har invitert,men at de ikke burde stresse med det da han kunne ta med seg egen mat. Da utbrøt jeg at nei,det måtte han ikke gjøre fordi det ville bli et dilemma for de som har invitert,og at de kanskje ville måtte endre meny,eller lage noe ekstra. Jeg sa det er bedre om han heller tar med egen mat og sier at han fikk vite menyen,så han håper det er greit at han tok med. Heller si det på en positiv måte uten å lage noe styr.

Han er ikke enig,for mener de heller bør være forberedt? Jeg er nok en som tar i overkant hensyn til andre noen ganger,så dette ble nå en diskusjon mellom oss,og jeg er usikker. Helst ser jeg jo at voksne mennesker spiser det som blir servert så lenge det ikke er allergier i bildet,men han som ikke vil ha denne maten nå sier han vil spy av å spise mat han ikke liker,så det er jo ikke å anbefale kan en si. Ikke noe stor sak eller drama dette,men hadde jo vært greit å se hva andre mener. Om det er meg som fks tar for mye hensyn?

Anonymkode: fe9f3...093

Videoannonse
Annonse
Gjest Hold the door
Skrevet (endret)

-

Endret av Hold the door
Skrevet

Takk for svar. Nei,jeg er ikke sikker på det,så derfor jeg setter pris på andres meninger. Jeg ser at jeg kan ta feil,men det jeg tenkte var at det blir jo en del personer og vertskap vil jo at alle skal sette pris på måltidet,og at det da blir ekstra jobb med matlaging. Er nok fullt mulig jeg tenker feil! :P

Skrevet

Huff, hvis jeg hadde vært vertskap og blitt oppringt av en gjest som sier han vil ta med sin egen mat fordi han "ikke liker maten" jeg skal lage, så ville jeg synes det var en SÆR person. Og det er ikke bedre at han bare dukker opp med medbragt mat heller - da hadde jeg blitt temmelig flau. Det eneste denne gjesten kan gjøre er faktisk å sørge for å spise på forhånd, møte opp mett og forsyne seg med kun en liten porsjon av det som blir servert. Skikk og bruk.

Anonymkode: 96676...716

• Liker 6
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Vi er bedt i en famiiemiddag til lørdg hvor vi blir ti voksne og noen barn. Jeg fikk vite menyen og har formidlet den videre til en av de som skal dit,og da sa vedkommende at det likte han overhodet ikke. Så sa han at han kunne gi beskjed om dette til den som har invitert,men at de ikke burde stresse med det da han kunne ta med seg egen mat. Da utbrøt jeg at nei,det måtte han ikke gjøre fordi det ville bli et dilemma for de som har invitert,og at de kanskje ville måtte endre meny,eller lage noe ekstra. Jeg sa det er bedre om han heller tar med egen mat og sier at han fikk vite menyen,så han håper det er greit at han tok med. Heller si det på en positiv måte uten å lage noe styr.

Han er ikke enig,for mener de heller bør være forberedt? Jeg er nok en som tar i overkant hensyn til andre noen ganger,så dette ble nå en diskusjon mellom oss,og jeg er usikker. Helst ser jeg jo at voksne mennesker spiser det som blir servert så lenge det ikke er allergier i bildet,men han som ikke vil ha denne maten nå sier han vil spy av å spise mat han ikke liker,så det er jo ikke å anbefale kan en si. Ikke noe stor sak eller drama dette,men hadde jo vært greit å se hva andre mener. Om det er meg som fks tar for mye hensyn?

Det som vel egentlig er hovedpoenget her, er at dette ikke er ditt problem å fikse opp i. La vedkommende gjøre som han selv ønsker er best, hva som skjer i etterkant av dette er verken din feil eller ditt ansvar. Dette er en ting som er fullstendig irrelevant for deg å tenke på.

• Liker 3
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Huff, hvis jeg hadde vært vertskap og blitt oppringt av en gjest som sier han vil ta med sin egen mat fordi han "ikke liker maten" jeg skal lage, så ville jeg synes det var en SÆR person. Og det er ikke bedre at han bare dukker opp med medbragt mat heller - da hadde jeg blitt temmelig flau. Det eneste denne gjesten kan gjøre er faktisk å sørge for å spise på forhånd, møte opp mett og forsyne seg med kun en liten porsjon av det som blir servert. Skikk og bruk.

Anonymkode: 96676...716

Så hva? Hvorfor skal man lage en big deal ut av noen har særegenheter man kanskje ikke forstår. Om man ellers trives sosialt med denne personen, så syns jeg det er viktigere enn å være snurt fordi han har noen merkelige vaner. Man kommer til å ende opp alene uten venner om man skal dømme alle basert på trivielle ting som ikke har noe å si.

TS: Vertskapet beregner jo mer mat om de tror han skal spise, så jeg tenker det er best å si fra. Man trenger ikke lage stor sak om man nevenr at "forresten Tore klarer ikke spise torsk, så han tar med noe lite til seg selv, han bruker å gjøre det innimellom". Eller noe sånt.

Anonymkode: bfa6a...169

Skrevet

Jeg ville vært ærlig og sagt i fra, men understreket at de ikke skulle lage noe annet. Blir på en måte feil å tvinge noen til å spise noe de absolutt ikke liker heller. 

Skrevet

Eg hadde syns det var veldig sært om ein gjest dukka opp med egen mat fordi han ikkje likte eller tålte det eg skulle servere. Da er det faktisk best å gi beskjed på forhånd..

Skrevet

Ser det er forskjellige meninger rundt dette,og du som skriver at det ikke er min sak,har jo rett i det. Jeg vet bare at vertskapet var glade for å kunne servere denne retten da det tar tid å lage samt noe de fleste liker. Jeg syntes bare synd på dem,typisk meg da. Det endte med at han sendte melding,og vertsakapet syns det var sært og litt rart,men tok det med humor og vil ikke lage noe ekstra. Forslaget om å spise seg mett før og ta til seg litt ( og det fins jo alltids tilbehør ) var best. Nå syns jeg høflighet er viktig,og spesielt i noen sammenhenger! Men jeg har ikke sagt mer,og når vertskapet fortalte meg og tok det så greit,så løste det seg jo på den måten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...