Gå til innhold

forhandling med kemner

Anbefalte innlegg

Skrevet

jepp fikk restskatt i år og har i 2 måneder å forhandlet på et trekk jeg har fått på "lønnen", jeg har aap( ca 5000) men jobber jeg litt mer så trekker jeg selvfølgelig dette fra på meldekortet.... så har jeg en stilling på 9 prosent i kommunen, å jeg har jo forklart hvor ustabil inntekt jeg har, men kemner har tatt gjennomsnittet fra februar til dagens dato, å funnet ut jeg skal klare 4000 i trekk??? jeg jobbet ekstra i sommer på grunn av folk skulle på ferie...

så nå er jeg fortvilt for hvem kan jeg snakke med for å få reelle tall på bordet? for dette funker jo ikke..?

Syns det er skummelt å gå imot kemneren, så trenger råd til hvem jeg kan søke hjelp hos for at dette blir rett?

Anonymkode: bc1cd...8a6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden du går på AAP, så har du jo en saksbehandler i NAV. Selv om man kanskje skulle tro noe annet utfra beskrivelsene her inne, så er som regel ikke saksbehandlerne verken inkompetente eller umenneskelige! Spør vedkommende om råd. Hvis vedkommende selv ikke kan hjelpe deg, spør om hvem som kan være til hjelp! 

Jeg går på AAP, og min saksbehandler er absolutt opptatt av sine brukeres privatøkonomi. I mitt første møte med vedkommende, ble jeg spurt hvordan det går økonomisk etter at inntektsnivået er gått ned, og saksbehandleren understreket at det var viktig å ta opp dette med NAV hvis det var problemer. H*n forklarte også at h*n kunne veilede til hvordan man kan finne fram i jungelen av regler og finne muligheter og begrensninger.  Dette er ting de har kompetanse på i NAV! 

Anonymkode: c2ca0...119

• Liker 2
Skrevet

Du må sende klage på utleggsforretning/utleggstrekk. Du har krav på både livsoppholdssatser og bokostnader (innenfor rimelighetens grenser). Jeg kommer ikke til å skrive disse beløpene,  da beløpene varierer ut fra hvor i Norge du bor og og evt. barn. For singel person er livsoppholdssatser ca 8300. 

I klagen må du derfor dokumentere din inntekt, typisk tre mnd tilbake i tid, bokostnader og hvor mange du har ansvaret for. Deretter må du påpeke at du har underdekningen hver måned. Du bør også foreslå at det trekkes et prosentbeløp og ikke fast beløp nettopp siden du har så varierende inntekt. 

Skrevet

Kemneren er den av alle man ikke kan forhandle med. Kemneren krever inn skatt, og skatt er prioritert og lovpålagt at alle skal betale. Når du har kommet til tvangstrekk, så er du langt forbi forhandlings og avtaleinngåelsestidspunktet. Men dog er du ikke fobi dokumentert argumentering. 

Enten får du gå til saksbehandler hos Nav å få hjelp, eller tilnoen som driver med gratis rettshjelp som jussbuss ol. Avhengig av hvor i landet du bor. Med et så stort tvangstrekk så må du jo ha et betydelig beløp utestående hos Kemneren? 

Anonymkode: a2575...f9d

• Liker 2
Skrevet

ja, skylder 16 tusen å ønsker jo å gjøre opp for meg,  men med min inntekt klarer jeg ikke å "betale" 4000kr i trekk.... jeg har 7000 kr i husleie med alt inkludert og livsoppholdsatsen til kemner på 8289kr..

etter husleien ble betalt har jeg rundt 6000kr til livsopphold, så er dette noe jeg kan prøve å legge frem til kemneren for det blir jo feil å bruke av oppholdssatsen til bo?

jeg ønsker virkelig ikke å gå til Nav Sosial får da får jeg vell bare beskjed om å kontakte de med trekket..

...huff skjønner dette er forvirrende men er veldig glad for all hjelp jeg får her :-)

ts

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

ja, skylder 16 tusen å ønsker jo å gjøre opp for meg,  men med min inntekt klarer jeg ikke å "betale" 4000kr i trekk.... jeg har 7000 kr i husleie med alt inkludert og livsoppholdsatsen til kemner på 8289kr..

etter husleien ble betalt har jeg rundt 6000kr til livsopphold, så er dette noe jeg kan prøve å legge frem til kemneren for det blir jo feil å bruke av oppholdssatsen til bo?

jeg ønsker virkelig ikke å gå til Nav Sosial får da får jeg vell bare beskjed om å kontakte de med trekket..

...huff skjønner dette er forvirrende men er veldig glad for all hjelp jeg får her :-)

ts

Mener du at du har 6000 til mat og andre regninger etter boutgiftene og trekket til kemner? Forsto ikke helt hva du mente.

Anonymkode: c92fb...474

Skrevet

Dette skjedde nettopp med en ansatt av meg. Han har kone og 2 barn.

En telefon til kemneren hvor han redegjorde for sin situasjon, så ble trekket endret fra 6000,- til 500,- i mnd.

De går etter SIFO + boutgifter, og kemneren er like lovbundet som anyone else. Ring direkte, ha tallene klare, så ordner det seg på dagen.

PS: han 3 poster over er idiot. Han har hørt den linja på luksusfellen, han vet nok ikke hva kemneren er en gang.

• Liker 2
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kemneren er den av alle man ikke kan forhandle med. Kemneren krever inn skatt, og skatt er prioritert og lovpålagt at alle skal betale. Når du har kommet til tvangstrekk, så er du langt forbi forhandlings og avtaleinngåelsestidspunktet. Men dog er du ikke fobi dokumentert argumentering. 

Dette er jo helt feil. Kemneren er en av de letteste å snakke med, så lenge man har en faktisk sak og ønsker å betale. De som er verst er private inkassoselskaper. Ring, forklar situasjonen, og spør hva slags dokumentasjon de trenger. Kemneren vil bare ha pengene sine, de kan vente til Dovre faller, og vil at du skal ha mat på bordet. 

Anonymkode: 2826c...956

• Liker 4
Skrevet

tusen takk for gode tilbakemeldinger!

jeg har sendt mail til kemner, jeg har sendt inn nødvendig dokumentasjon men problemet er at hun/han har tatt en gjennomsnittlig vurdering av inntekten min de siste 8 månedene og da funnet ut jeg har 4000 de kan trekke på lønn, å enda jeg har vært veldig på å holde kontakt med kemneren å fortalt situasjonen min. 

Så vet ikke helt hvordan jeg kan få dem til å forstå at tallene de har brukt ikke er realistiske..

ts

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

tusen takk for gode tilbakemeldinger!

jeg har sendt mail til kemner, jeg har sendt inn nødvendig dokumentasjon men problemet er at hun/han har tatt en gjennomsnittlig vurdering av inntekten min de siste 8 månedene og da funnet ut jeg har 4000 de kan trekke på lønn, å enda jeg har vært veldig på å holde kontakt med kemneren å fortalt situasjonen min. 

Så vet ikke helt hvordan jeg kan få dem til å forstå at tallene de har brukt ikke er realistiske..

ts

Du må sende inn klage, med bekreftelse på størrelse på AAP samt stillingsprosent og timelønn i kommunen.

Anonymkode: 88a2f...075

Skrevet

Nå har jeg ventet 1 uke å ikke fått tilbakemelding fra kemner,  jeg skrev en mail men ikke hørt noe mer.....så lurer på hvor sender jeg klagen med disse bekreftelsene på stilling og aap?

Kjenner jeg blir mer irritert over  ikke fått tilbakemelding engang på mailen, men vet det er min egen feil...

ts

Skrevet

Kanskje emailen din har druknet i haugevis av andre henvendelser kemneren får? Prøv å ringe for og høre om de har fått den?

• Liker 1
Skrevet

ja, jeg får gjøre det.

Beklager dumt spørsmål, men må spørre..

Kan man sende klagen med bekreftelse på mail? eller skal det sendes pr post? jeg har aldri vært borti  dette før...

ts

Skrevet

Jeg fikk 60 000 i restskatt ett år. Vippet akkuratt over til toppskatt, så fremfor å få igjen slik jeg hadde forventet så fikk jeg en solid restskatt.

Jeg skrev ett brev til dem, ba om å få utsatt tilbakebetaling av restskatt. Fikk da automatisk 12 mnd utsettelse. Når jeg så fikk igjen året etter ble restskatt fra året før automatisk trukket i fra skatt tilgode. 

Synes de var veldig enkel å forholde seg til. Ba bare om 3 mnd utsettelse, men fikk automatisk 12.

• Liker 1
Skrevet

Ok, så jeg kan prøve å be om utsettelse på grunn av liten og ustabil inntekt?

har søkt på flere jobber så venter på tilbakemelding, men kan jeg sende dette på mail? eller skal det sendes i post?

ts

Skrevet
30 minutter siden, PhilosopherSe7en skrev:

Jeg fikk 60 000 i restskatt ett år. Vippet akkuratt over til toppskatt, så fremfor å få igjen slik jeg hadde forventet så fikk jeg en solid restskatt.

Jeg skrev ett brev til dem, ba om å få utsatt tilbakebetaling av restskatt. Fikk da automatisk 12 mnd utsettelse. Når jeg så fikk igjen året etter ble restskatt fra året før automatisk trukket i fra skatt tilgode. 

Synes de var veldig enkel å forholde seg til. Ba bare om 3 mnd utsettelse, men fikk automatisk 12.

Da har du ikke mye kontroll på økonomien. toppskatt er bare 9% så du lå an til baksmell hele veien.

Anonymkode: d1b89...2c5

• Liker 2
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da har du ikke mye kontroll på økonomien. toppskatt er bare 9% så du lå an til baksmell hele veien.

Anonymkode: d1b89...2c5

Vil påstå at jeg har stålkontroll over økonomien, bedre enn folk flest! Fører budsjett over alle inntekter og utgifter hver eneste måned.

At jeg lå an til baksmell kan så være, men det har ikke noe med min kontroll å gjøre, mer med feil utlevert tabell/skattekort i fra skatteetaten. Forskjellen på beregnet inntekt og hva jeg endte på var rundt 40 000, noe som ikke ville gitt en slik baksmell i utgangspunktet. 

Men det var nå uansett ikke poenget med mitt innlegg. Det jeg ville få frem er at de ikke nødvendigvis er så vanskelig å ha med å gjøre som det er blitt antydet her.

Skrevet
På Wednesday, November 02, 2016 den 0.43, Harmankaya skrev:

Dette skjedde nettopp med en ansatt av meg. Han har kone og 2 barn.

En telefon til kemneren hvor han redegjorde for sin situasjon, så ble trekket endret fra 6000,- til 500,- i mnd.

De går etter SIFO + boutgifter, og kemneren er like lovbundet som anyone else. Ring direkte, ha tallene klare, så ordner det seg på dagen.

PS: han 3 poster over er idiot. Han har hørt den linja på luksusfellen, han vet nok ikke hva kemneren er en gang.

Tre poster opp, er denne du sikter til? 

På Tuesday, November 01, 2016 den 17.36, AnonymBruker skrev:

Enten får du gå til saksbehandler hos Nav å få hjelp, eller tilnoen som driver med gratis rettshjelp som jussbuss ol. Avhengig av hvor i landet du bor. Med et så stort tvangstrekk så må du jo ha et betydelig beløp utestående hos Kemneren? 

Tidligere ansatt hos kemneren som svarer. 

Skrevet

Jeg har ingen intensjon om å ikke gjøre opp for meg, så jeg kan vise til dokumentasjon på situasjonen min, men siden du har jobbet hos kemner så kan du kansje svare på det jeg spurte om tidligere?

kan jeg sende klagen på email eller skal det være pr post?

ts

Skrevet

Du må sende skriftlig klage per post med dokumentasjonen de trenger. Husk å skrive under med underskriften din. Det skal gå ganske raskt da. Kan hende de kan holde igjen trekket inntil de mottar dokumentasjonen fra deg. 

Anonymkode: 7b731...634

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...