AnonymBruker Skrevet 1. november 2016 #1 Skrevet 1. november 2016 Jeg eier leilighet sammen med mannen min (vi er gift). Da vi kjøpte leilighet som samboere var vi opptatt av å gå inn med like mye EK, slik at vi eide like mye. Fordi jeg fikk forskudd på arv trengte jeg ikke å bruke det jeg hadde spart på BSU til EK, derfor har jeg fortsatt den BSU-kontoen. Selv om jeg ikke kan sette inn penger på den lenger, vokser den litt hvert år pga renter. Men jeg lurer på: Ville det egentlig vært lurt å betale ned noe av lånet med BSUen i stedet for å la den stå og rente seg? Renta på BSUen er større enn renta på lånet, så sånn sett lønner det seg vel å spare den. En annen fordel er at den er en ekstra sikkerhet som jeg kan betale min del av lånet med i tilfelle krise eller hvis renta blir superhøy. Samtidig kan det jo lønne seg for oss at lånet blir nedbetalt fortere. Er det noen som har peiling? Ps: Vi ser for oss å flytte videre innen fem år, og min opprinnelige plan var å bruke BSUen da. Anonymkode: 4b161...dac
prt90 Skrevet 1. november 2016 #2 Skrevet 1. november 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg eier leilighet sammen med mannen min (vi er gift). Da vi kjøpte leilighet som samboere var vi opptatt av å gå inn med like mye EK, slik at vi eide like mye. Fordi jeg fikk forskudd på arv trengte jeg ikke å bruke det jeg hadde spart på BSU til EK, derfor har jeg fortsatt den BSU-kontoen. Selv om jeg ikke kan sette inn penger på den lenger, vokser den litt hvert år pga renter. Men jeg lurer på: Ville det egentlig vært lurt å betale ned noe av lånet med BSUen i stedet for å la den stå og rente seg? Renta på BSUen er større enn renta på lånet, så sånn sett lønner det seg vel å spare den. En annen fordel er at den er en ekstra sikkerhet som jeg kan betale min del av lånet med i tilfelle krise eller hvis renta blir superhøy. Samtidig kan det jo lønne seg for oss at lånet blir nedbetalt fortere. Er det noen som har peiling? Ps: Vi ser for oss å flytte videre innen fem år, og min opprinnelige plan var å bruke BSUen da. Anonymkode: 4b161...dac Her kommer du jo med svaret selv Så lenge renta på BSU (eller annen bankkonto) er høyere enn renten på boliglånet så lønner det seg selvfølgelig ikke å betale ned.
AnonymBruker Skrevet 1. november 2016 #3 Skrevet 1. november 2016 Akkurat nå, prt90 skrev: Her kommer du jo med svaret selv Så lenge renta på BSU (eller annen bankkonto) er høyere enn renten på boliglånet så lønner det seg selvfølgelig ikke å betale ned. Hehe, ja, det er sånn jeg har tenkt. Men jeg har ikke regna på hva vi eventuelt ville spart på langsikt på lånet (mindre renter) eller om det er andre grunner som gjør det veldig mye lurere å ha lite lån? Anonymkode: 4b161...dac
prt90 Skrevet 1. november 2016 #4 Skrevet 1. november 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hehe, ja, det er sånn jeg har tenkt. Men jeg har ikke regna på hva vi eventuelt ville spart på langsikt på lånet (mindre renter) eller om det er andre grunner som gjør det veldig mye lurere å ha lite lån? Anonymkode: 4b161...dac Renter virker begge veier, så på lang sikt er det enda mer lønnsomt. Si du gjør dette over 25 år: BSU med 3% rente: 100 000 * 1,03^25 = 209 377 Boliglån med 2 % rente: 100 000 * 1,03^25 = 164 060 Mao over 50 tusen kroner kroner spart på 25 år om du beholder BSU kontoen din og ikke betaler ned på lånet 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2016 #5 Skrevet 1. november 2016 Takk for svar! Tviler vel på at jeg klarer å beholde BSUen i 25 år, men godt å vite at det lønner seg! Anonymkode: 4b161...dac
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå