Gå til innhold

Lærer. Hvordan "vinner" jeg denne faste stillingen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg og en kollega "kniver" nå om fast stilling som lærer på en ungdomskole. Vi hadde dessverre en kollega som døde brått(grusom måte å få fast ansettelse på sånn sett,men det ønsker jeg ikke å snakke videre om),og det har derfor blitt en fast 100% stilling ledig. Vi har begge jobbet i vikariat på denne skolen like lenge. Jeg er nok helt greit/godt likt av både kollegaer og elever, det samme er kollegaen jeg "kniver" med. Men, kollegaen min har en veldig stor fordel; h*n har mange felles interesser med rektor,og de tilbringer mye tid sammen på fritiden. Rektor har tidligere sagt rett ut at han ønsker å gi kollegaen min fast ansettelse så fort det kommer en åpning.

Min faglig kompetanse er mer nyttig på denne skolen, og det er her jeg håper jeg har en mulighet. Jeg har fire fag hvor jeg formelt sett har nok studiepoeng til å undervise. Kollegaen min har kun ett fag(bachelorgrad). Det faget er ett av de fire fagene jeg også har, forøvrig. Kollegaen min har ikke mulighet til å fylle opp en 100% stilling med sitt ene fag på denne skolen, da det også er andre lærere som har undervist i dette faget i mange år, og som ønsker å fortsette. H*n vil fylle opp ca.50% av stillingen sin med dette faget. De resterende 50% vil kollegaen undervise i fag h*n formelt sett ikke er kvalifisert til, men som jeg er kvalifisert til. Har jeg noen mulighet til å få fast ansettelse her? Jeg vet at jeg burde få det i teorien, men blir det som regel slik rektor vil uansett? 

Anonymkode: d907b...772

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du sier ikke noe om kjønn, jeg hadde ansatt mannen hvis det stod mellom en kvinne og en mann, kvinner har mye større fravær.

Anonymkode: fa4da...ac5

• Liker 1
Skrevet

Eureka! Hva med å sette ut et rykte om at din motkandidat tafser på elevene?

Anonymkode: bd47a...a5d

• Liker 1
Skrevet

Du høres veldig usympatisk ut, ikke bra om en skal undervise barn.

Anonymkode: 088f7...64e

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du sier ikke noe om kjønn, jeg hadde ansatt mannen hvis det stod mellom en kvinne og en mann, kvinner har mye større fravær.

Nja. Men i ungdomsskolen ville jeg også ansatt mann, da det er overvekt av kvinner der. Unntaket er dersom undervisningsfagene er realfag, da hadde jeg helst ansatt kvinne, da det er få kvinner med realfaglig bakgrunn i skolen. 

Men er det sikkert at det kommer til å bli ansatt noen? Å ikke fylle opp faste stillinger er en av måtene kommunene kutter i budsjettet. 

Anonymkode: b4d45...b3f

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nja. Men i ungdomsskolen ville jeg også ansatt mann, da det er overvekt av kvinner der. Unntaket er dersom undervisningsfagene er realfag, da hadde jeg helst ansatt kvinne, da det er få kvinner med realfaglig bakgrunn i skolen. 

Men er det sikkert at det kommer til å bli ansatt noen? Å ikke fylle opp faste stillinger er en av måtene kommunene kutter i budsjettet. 

Anonymkode: b4d45...b3f

Med andre ord så er det bedre å ansette folk utifra deres kjønn slik at det blir 50/50, fremfor å ansette de som er mest lønnsomme/effektive å ha?

• Liker 1
Skrevet

Dette med formell kompetanse er ikke bare bare. Det handler f.eks. om når man er ferdig utdanna osv.

http://www.udir.no/regelverk-og-tilsyn/finn-regelverk/etter-tema/Ovrige-tema/krav-om-relevant-kompetanse-for-a-undervise-i-fag-udir-3-2015/?depth=0&print=1#3.1-hvilke-krav-stilles

Du kan lese om det her.

Det er uansett en inngangsport du kan bruke. Tillitsvalgt på skolen din skal involveres i tilsetningsprossessen. Du bør være organisert, og ta dette gjennom tillitsvalgte, og om vedkommende er lojal til forbundet, så skal h*n tale din sak. Utover det er det ikke så mye du får gjort. Spesielt ikke hvis det ikke er snakk om undervisning i matte/norsk/engelsk - fagene der de formelle kravene er større og "viktigere" de facto.

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva i innlegget mitt er det som tyder på at jeg er usympatisk? Kan du utdype? Ts

• Liker 2
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så ironisk at jeg er kvinne og har hatt null fravær da. Jeg har til og med kommet syk på jobb flere ganger for at det ikke skal bli tungvint for hverken elever eller kolleger at jeg er borte. Ts

• Liker 1
Skrevet

Fagkombinasjon er viktigst, uansett.

Anonymkode: 36cfd...ceb

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, Rossin skrev:

Tillitsvalgt på skolen din skal involveres i tilsetningsprossessen. Du bør være organisert, og ta dette gjennom tillitsvalgte, og om vedkommende er lojal til forbundet, så skal h*n tale din sak. 

Jeg er organisert, i motsetning til min kollega. Tillitsvalgte ønsker at jeg skal ansettes fremfor kollegaen min, pga kompetansen min. Ts

• Liker 2
Skrevet

Det er forøvrig kun norsk, engelsk og matematikk det er kompetansekrav for å undervise i.

Skrevet
18 minutter siden, Rossin skrev:

Det er uansett en inngangsport du kan bruke. Tillitsvalgt på skolen din skal involveres i tilsetningsprossessen. Du bør være organisert, og ta dette gjennom tillitsvalgte, og om vedkommende er lojal til forbundet, så skal h*n tale din sak. Utover det er det ikke så mye du får gjort. Spesielt ikke hvis det ikke er snakk om undervisning i matte/norsk/engelsk - fagene der de formelle kravene er større og "viktigere" de facto.

Her er det faktisk snakk om at kollegaen min ved en fast ansettelse skal undervise i i hvert fall ett,og i verste fall to av disse fagene. Kollegaen min har ikke studiepoeng i disse fagene, jeg har i alle tre. Ts

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Usympatisk å kvine om stillinger? Her driver jo rektor i tillegg kameraderi med å skulle ansette den man henger med på privaten, selv om ts formelt sett er mer kvalifisert og kan fylle flere fag på skolen. 

Jeg hadde vurdert rettssak hvis en kollega av meg med beviselig mindre kvalifikasjoner hadde fått jobben før meg, alt annet likt.

Anonymkode: 53c6a...bfb

• Liker 3
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så ironisk at jeg er kvinne og har hatt null fravær da. Jeg har til og med kommet syk på jobb flere ganger for at det ikke skal bli tungvint for hverken elever eller kolleger at jeg er borte. Ts

Meeeen så skal du bli gravid, og så gikk ikke det helt av seg selv, så da var det fravær til utredning, utehenting/innsetting og gjerne reise til en annen by, fordi du heller ville til Haugesund enn Oslo for fertilitetsbehandling. Så blir du gravid og det er fravært til og fra gjennom hele graviditeten, så er det permisjon, og når du kommer tilbake er det på generell basis mor som er hjemme når kidden er syk, skal til tannlege osv. Og så var det tid for barn nr to og ny runde... Derfor er kvinner mer vekke enn menn, derfor lønner det seg å ansette en mann. Og jeg er kvinne selv btw.  

• Liker 1
Skrevet

Du skriver at vedkommende har bachelorgrad? Har vedkommende da et år ekstra, slik at den formelle kompetansen (før man begynner å gå på studiepoeng i ulike fag) er i orden? Man må vel ha 240stp for å kunne bli fast tilsatt som lærer, i tillegg må undervisningskompetansen være i orden. 

Anonymkode: 55453...b87

• Liker 1
Skrevet
33 minutter siden, ArtyFarty skrev:

Hvem har sagt jeg skal ha barn? Det vet jeg ikke selv enda. Dessuten er det vel hverken lov å spørre om dette ved en ansettelse eller diskriminere noen pga kjønn. Ts

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvem har sagt jeg skal ha barn? Det vet jeg ikke selv enda. Dessuten er det vel hverken lov å spørre om dette ved en ansettelse eller diskriminere noen pga kjønn. Ts

Hvorfor siterer du meg om barn? Jeg har da ikke nevnt noe om det.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du skriver at vedkommende har bachelorgrad? Har vedkommende da et år ekstra, slik at den formelle kompetansen (før man begynner å gå på studiepoeng i ulike fag) er i orden? Man må vel ha 240stp for å kunne bli fast tilsatt som lærer, i tillegg må undervisningskompetansen være i orden. 

H*n har selvsagt årssudiumi pedagogikk i tillegg til bachelorgraden, men det regnes jo ikke som et undervisningsfag. Ts

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Meg over.

Les opplæringsloven §9 og forskrift til opplæringsloven §14 så ser du hvertfall hva som kreves for tilsetting når det gjelder kompetanse. Dersom du skulle være så heldig at du oppfyller disse, og ikke kollegaen din så har du en ganske klar sak :) 

Men når det er sagt, så trodde jeg at alle faste stillinger skal lyses ut (og da skal kompetansen de ser etter komme fram i utlysingsteksten, og de må ta valget sitt ut i fra dette, så lenge det oppfyller lovverket). Da kan det jo fort være at det kommer noen men lengre ansiennitet som blir tilsatt. Men jeg ønsker deg nå hvertfall lykke til! 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...