Gå til innhold

Sengevæting - Erfaringer med tabeletter/nesespray eller alarm?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sengevæting hos barn er jo et ganske så vanlig problem, men likevel hører en ytterst sjeldent om dette fra andre.

Jeg vil svært gjerne vite hva erfaringer dere andre har rundt dette og hva som hjalp i deres tilfelle.

Å bære på toalettet om natten har jeg liten eller ingen tro på. Joda, selvsagt vil det redusere antall netter der er uhell, men det vil ikke løse det egentlige problemet.

Legen anbefaler å teste nesespray eller tabeletter over en periode på 3 måneder for å se om det hjelper. Det øker mengden av hormonet antidiuretisk, et hormon som reduserer produksjonen av urin på nattestid. I følge legen skal dette hjelpe ca 2/3 av alle som har dette problemet.

En annen ting han anbefalte er alarm, enten via sensor i trusen eller i laken. Dette skal visstnok hjelpe for den 1/3 som sliter med sengevæting der det ikke er grunnet hormonmangel.

Ellers leser en jo de vanlige rådene om ikke noe drikke siste timen før leggetid, hypnose, akupunktur osv.

Så hva er deres erfaring her, har dere noe som har hjulpet eller har dere bare tatt tiden til hjelp og latt barnet vokse det av seg på vanlig måte? Jo eldre barnet blir, så større påkjenning blir det jo, uansett hvor lite styr en lager utav det i hjemmet. Så jeg vil derfor svært gjerne høre dere andres erfaring rundt temaet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har båret barnet på do i flere år uten at det hjalp  (som du også sier). Da han ble 5 år fikk han minirin i tablettform. Det hjalp :) 

Anonymkode: 13c32...fcf

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vi har båret barnet på do i flere år uten at det hjalp  (som du også sier). Da han ble 5 år fikk han minirin i tablettform. Det hjalp :) 

Hvor lang tid tok det fra han begynte på tablettene til han var tørr, og hvor lenge fortsatte dere med tablettene i ettertid før han kunne slutte på disse?

Skrevet

Et av mine barn var sengevæter fra 3årsalderen.Vi prøvde akupunktur,minirin,tok han opp på do om natten,ingen drikke på kvelden mm.Ingenting hjalp.

Først nå er det tørt om nettene.Han er 14 år.

Anonymkode: 8b350...a5d

Skrevet

Jeg var sengevæter da jeg var liten, frem til jeg var 12 år hadde jeg nå og da uhell...jeg tror nok en psykisk komponent var inni bildet, for jeg var ofte ensom på skolen og følte meg mobbet.....

men også umoden blære kan hende.
Jeg prøvde tissealarm, men det funka ikke. Det ble mer stress enn nødvendig. 

Et tips er å øve på å overnatte borte - da er man psykisk mer innstilt på å ikke være uheldig og passer bedre på underbevisst. Kjøp tisselaken som ikke knirker og ha under lakenet, men ikke si til barnet at der er tisselaken. 
Si at nå må barnet være forsiktig, for nå er der ikke tisselaken og hvis det våkner og må tisse, så må det gå på do.

Et annet tips er å vekke barnet når du går til sengs, i 22-23-tiden og sjekke om ungen må tisse. 
Men det har ikke vært så lett her vi bor, vi må ned en smal trapp og ungen er trøtt og vil jo ingenting... kanskje heller potte ved sengen da.

Ikke drikke noe etter kl 19, om tørst på natta, maks en slurk med vann.

Alltid gå på do før leggetid.

Anonymkode: 1a8ae...048

Skrevet

Ganske sikker på at det ikke er noe psykisk inne i bildet som er grunn, men en vet selvsagt aldri. Når det er en så vanlig ting så vil det overraske meg om det er psykiske ting som er grunn for dem som sliter med dette.

Med alarm vil jo barnet kun våkne når det er uhell, og en vil enten få resultater som gjør at alarmen ikke går av lengre, eller en må avbryte "behandlingen" etter x antall uker grunnet manglende effekt. Vekking kan jo bli en langvarig ting da en egentlig ikke vet om problemet er løst eller om det vedvarer. Er også redd det vil gi en fast rutine med å våkne på natt for å gå på toalettet som blir vedvarende. Bare spekulasjon og ting jeg har lest dette, så ikke sikkert noe av det stemmer.

Alarm skal hjelpe mot "umoden blære", mens tabletter og nesespray skal hjelpe mot mangel på hormon. Sistnevnte koster ikke mer enn et legebesøk å få testet ut for en periode på kanskje tre måneder, mens alarm koster gjerne 1500-2500 kroner, alt etter om en skal ha trådløs sensor eller ikke.

Tror vi prøver medisin først, hjelper ikke det blir det alarm. Dyrt i innkjøp, men om det gjør barnet tørt på nettene er det en liten pris å betale. Har ikke lest meg helt opp på hvordan opplegget er rundt alarm, men antar det er en lite sak rundt det hver gang alarmen går? At barnet skal opp, skiftes på, prøve gå på toalettet osv? At barnet våkner til i det alarmen går og ikke bare er i halvsøvne mens foreldre ordner ting. 

Ser for meg at det blir noen lange uker med lite søvn osv for oss voksne mens dette pågår, men 10 uker går fort og vi er innstilt på å prøve det meste for å få bort problemet før barnet blir eldre.

Skrevet

Medisin funket her.  

Anonymkode: eab00...9c7

Skrevet
På Tuesday, November 01, 2016 den 18.20, PhilosopherSe7en skrev:

Hvor lang tid tok det fra han begynte på tablettene til han var tørr, og hvor lenge fortsatte dere med tablettene i ettertid før han kunne slutte på disse?

Et par dager. Prøvde i 3 mnd også skulle vi ha en pause for å se om han var tørr. Og det var han :) 

Skrevet

Hos oss hjalp ikke minirin. Det var litt av og på, f.eks. ble det tørt over en uke etter at vi sluttet, men det begynt på igjen. Alarm var jeg den eneste som våknet av (våknet stående midt på gulvet overbevist om at det var brann flere ganger), så vi har lagt bort den også, men tenkte å gjøre et nytt forsøk med det.

Legen anbefalte ikke bruk av bleier, men hos oss var det eneste mulighet for å ikke slite oss ut. (Vi gikk tom for klær mens vi vasket sengetøy og dyner, og vaskemaskina gikk konstant). Har ikke hørt om noen som ikke vokser det av seg, så jeg er ganske avslappet nå rundt dette.

Anonymkode: e3785...a20

Skrevet

Vi har god erfaring med alarm, selv om sengevætingen ikke ble 100% borte med det samme. Jeg husker ikke detaljene, men vi leide sånn matte til å ha under lakenet fra et eller annet firma, og det kostet ikke all verden.

Før vi fikk alarmen hadde barnet hatt opp til flere uhell hver natt i en lengre periode, og ingen av tiltakene som å ikke gi drikke på kvelden osv hjalp. Da vi fikk alarmen var det vel et og annet uhell helt i starten. Den ringer så høylytt at barnet våkner, og tanken er vel at barnet da skal greie å holde igjen resten til han/hun kommer seg på toalettet. Det greide ikke vårt barn, så alt kom i senga allikevel. Men etter noen få uhell var barnet tørt de ukene vi hadde alarmen.

Etter at vi hadde levert alarmen tilbake var barnet tørt i noen måneder, men så begynte sengevætingen igjen. Vi leide derfor alarmen en periode til. Også denne gangen ble det bedre med en gang alarmen var på plass. Det har vært noen uhell i ettertid også, men det er så sjeldent at det er til å leve med.

Anonymkode: bd79e...5d1

Skrevet

Med alarm ser jeg for meg et enormt stressmoment da. Jeg vil virkelig anbefale medisin. 

Skrevet

Som flere her skriver, så vil barnet bli tørt om natta etter hvert. Ingen friske mennesker er sengevætere hele livet.

Det er synd at det skal være slikt tabu å bruke bleie om natta for større barn, da det gjør hverdagen mye enklere for alle parter frem til barnet er tørt. Foreldrene får nok søvn og blir mindre irritable og barnet slipper å våkne i sin egen urin hele tiden (har dere forsøkt det selv noen gang? Det er skikkelig jævlig, i tillegg til at det må være flaut).

Vi hadde ett barn som var sengevæter, og vi brukte nattbleier på henne frem til hun var så gammel at legen mente hun kunne teste ut nesespray. Vi fortsatte med nattbleiene også etter oppstart på nesespray, og vi hadde bleier liggende slik at hun visste at dersom kun tisset på seg kunne hun få ta på igjen bleie. Jenta vår ble bleiefri rett før barnehageslutt, men vi kastet ikke resten av nattbleiene før hun psykisk var klar for det selv.

Anonymkode: 95d23...d72

Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med alarm ser jeg for meg et enormt stressmoment da. Jeg vil virkelig anbefale medisin. 

Det synes jeg absolutt ikke at det var. Så lenge ingenting skjer er jo alarmen bare et laken under senga og en boks ved siden av. Hvis barnet tisser i senga så går alarmen så vi voksne kan skifte på senga før hele senga blir klissvåt (barnet våknet nemlig ikke av at det tisset og kunne dermed sove i våt seng i timesvis). Skjønner ikke hva som skulle være stressende med det?

Å få i vårt barn medisiner, derimot... Barnet har blitt operert et par ganger og har vært et mareritt å få i nødvendige medisiner. Vi ønsket derfor ikke å tvangsmedisinere mot noe så banalt som sengevæting så lenge det ikke var strengt nødvendig.

Anonymkode: bd79e...5d1

Skrevet

Jeg var sengevæter som liten. Brukte først tabletter i flere år, uten at det hjalp det grann. Alarm hjalp heller ikke. Drakk tidvis ingenting etter kl 18, men det nyttet ikke det heller, det gjorde meg bare mer frustrert å gå rundt å tørste. Husker for et styr det var med det tissrlakenet hver eneste natt, det verste var å våkne våt. Måtte alltid dusje hver morgen før skolen. Da jeg var 11 fikk jeg endelig minirin spray og den hjalp fra dag en. Fra våt seng 5-6 ganger pr uke var det våt seng i snitt en gang pr mnd. Sluttet med det som 13åring. Skulle ønske noen kunne gitt meg tena pants eller noe i den duren. Ville mye heller våknet med våt bukse enn å våkne med våt truse, vått og klamt tisselaken og våt dyne til tider. Det verste var de nettene det gikk utenfor lakenet. Da måtte madrassen vaskes og tørkes også. Stakkars mamma. Alene med full jobb, 2 barn og stort hus å stelle. Mine egne barn har heldigvis ikke arvet dette.

Anonymkode: 9aebb...fea

• Liker 1
Skrevet

Brukte Minirin nesespray til gutt på 8 år, funka fra første dag. Før det hadde vi bare venta og vært tålmodig, og tilrettelagt med lite drikke og gå på do osv.

Anonymkode: 6e0c3...d11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...