Gå til innhold

Romantisk reise til Toscana

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har hatt en bra tur som kan fortelle mer? Hva anbefales? Noen erfaringer med steder å bo på osv? :) 

Anonymkode: fe460...8aa

Gjest Overrasket
Skrevet

Ikke dumt å skrive litt mer om detaljer rundt hva du ser for deg. "Tur til Toscana" er litt for vidt til å gi saklige kommentarer på. 

By eller bygd?

Strand eller vingård?

Buss, tog, leiebil, eller ingen av delene?

Kunst, historie eller shopping?

Vinter eller sommer? 

Etc ...

Skrevet
På 1.11.2016 den 17.04, Overrasket skrev:

SneIkke dumt å skrive litt mer om detaljer rundt hva du ser for deg. "Tur til Toscana" er litt for vidt til å gi saklige kommentarer på. 

By eller bygd?

Strand eller vingård?

Buss, tog, leiebil, eller ingen av delene?

Kunst, historie eller shopping?

Vinter eller sommer? 

Etc ...

Er åpen for alt - det blir i mai/juni. Ville høre hva folk hadde gjort. Er bare interessert i å utforske muligheter, så vil ikke snevre det ned heller :) 

Anonymkode: fe460...8aa

Skrevet

Høsten er også nydelig i Toscana. Særlig om du vil på vinsmaking :)

Personlig vil jeg anbefale at dere enten drar til Firenze og ser hele byen eller at du tar en rundtur i Toscana og ser flere byer. Dra da gjerne innom Pienza. Det må være en av verdens mest sjarmerende små-byer. Hvis du drar til Pienza, så anbefaler jeg L'Osteria Baccus på det varmeste. Nydelig mat! Kan hende de ikke snakker så godt engelsk da. De mindre byene pleier å slite mere med språk.

Drar dere til Firenze, eller spiser dere der, så anbefaler jeg dere at dere spiser på en av sidegatene. Liten tommelfingerregel: Jo nærmere sentrum, jo dyrere priser. Prøv også å finne plasser hvor de lokale går. Snakker kundene italiensk, så er de ofte stamkunder :).

Siden dere drar om sommeren så MÅ dere spise ekte italiensk gelatio i alle fall én gang. Det er obligatorisk :p.

Gjest Overrasket
Skrevet

Tja ... Jeg har masse reiseforslag fordi jeg har bodd i Toscana, derfor liker jeg best å vite litt om preferanser før jeg gir råd, jeg liker å skreddersy reiseråd! Men, det jeg kan gjøre er så si hva jeg ville gjort for en romantisk tur fra Norge:

Fly inn til Pisa. Ankomst så tidlig at du kan rekke regionale busser. Ta bussen til Volterra.

Tilbring en natt eller to i Volterra. Ta buss/tog videre til Siena.

Tilbring en natt eller to i Siena. Ta buss videre til Montepulciano. 

Tilbring minst to netter i Montepulciano. Gjerne tre. Sett av en hel dag til å gå på vinsmaking hos fortreffelige vinhus innenfor landsbymurene. 

Ta morgenbussen til Firenze. Tilbring så mange netter du har tid til i Firenze. 

Ta toget tilbake til Pisa og fly hjem. 

Dette kan gjøres med leiebil, men du kan nå alle disse byene med tog/buss. Reisetid max 2 timer per vei, maks ett skifte av buss/tog per vei. Dersom dette høres bra ut kan du gjerne stille flere spesfikke spørsmål til reisereuten. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...