Gjest Silje =) Skrevet 24. juli 2002 #1 Del Skrevet 24. juli 2002 Hei hei! Nå er det klart, jeg skal flytte hjemmefra og inn i leilighet med gutten min! Jeg gleder meg skikkelig og veit det kommer til å gå bra. Men lurte på om noen av dere hadde no tips om hva man bør være obs på og hva litt andre små tips som kan gjøre samboerskapet topp!!=) -Silje Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Qlio Skrevet 24. juli 2002 #2 Del Skrevet 24. juli 2002 Samboerkontrakt!!! Bedre å ta de tingene når man er lykkelig, det er vanskelig uansett hvilket tidspunkt man tar opp dette på. Men helt klart en fordel. Jeg følte det som om jeg forberedte vårt brudd....... Men nå skal vi gifte oss, så du kan trygt skrive under. Ellers: Ikke vent til helligdager/spesielle dager med å gjøre litt ekstra stas på hverandre. En god rødvin kan smake vel så godt på en onsdag etter en tøff dag på jobben. Pakker er ikke forbeholdt jul og bursdag! Det er lov å massere hverandre uten at den andre har bedt om deg. Skjem hverandre bort, det er ingen andre som gjør det! Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 24. juli 2002 #3 Del Skrevet 24. juli 2002 Gratulerer! Mitt tips er å finne en arbeidsfordeling. Begynn før problemene kommer. Skriv opp hvem som skal gjøre hva og hvem som skal betale ditt og datt. Det kan gjøres ved hjelp av en samboerkontrakt (som nevnt over her). Ellers er det viktig å være forberedt på at det ikke bare er morsomt å bo sammen. Kanskje den første måneden, så kommer hverdagen. Men fordelene er flere enn ulempene! G :o :o d luck! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Verdande Skrevet 24. juli 2002 #4 Del Skrevet 24. juli 2002 Nå er det klart' date=' jeg skal flytte hjemmefra og inn i leilighet med gutten min! Jeg gleder meg skikkelig og veit det kommer til å gå bra. Men lurte på om noen av dere hadde no tips om hva man bør være obs på og hva litt andre små tips som kan gjøre samboerskapet topp!![/quote'] For å ta det praktiske først: Som Qlio sier: Samboerkontrakt er kjempeviktig. Det samme er gjensidig testamente. Med dette er du mye bedre sikret både om dere skulle gå fra hverandre og om han skulle dø. Samboerkontrakt kan dere skrive selv, og den har ikke noen spesielle formkrav. Den bør oppdateres årlig, og ellers i forbindelse med store innkjøp (f.eks. om dere kjøper bolig sammen). Begge to må skrive under på den. Om du vil ha en mal kan du laste ned en i Word-format [url=http://www.dagbladet.no/dinside/2000/10/14/223561.html]her Gjensidig testamente (og testamente generelt) må følge visse formkrav for å være gyldig. Et eksempel du kan bruke som mal finner du [url=http://www.hegrasparebank.no/gjensidtesta.htm]her. Dere må begge skrive under i to vitners nærvær, og vitnene må også skrive under. Vitnene kan ikke være noen som er tilgodesett i testamentet. Husk at det er spesielle regler om dere har barn, både felles barn og særkullsbarn. Om du er usikker, få en advokat til å sette opp testamentet for dere. Mange fagforeninger tilbyr en times gratis advokathjelp for sine medlemmer, i tillegg har du Juss-Buss og JURK, som kan være behjelpelige med gratis rådgivning. Andre gode råd rundt samboerskap og økonomi finner du i [url=http://www.dagbladet.no/dinside/2002/03/18/319735.html]denne artikkelen. Så var det hverdagene deres: Leas tips om å bli enig om en arbeidsfordeling før dere begynner å krangle om det er kjempelurt. Det samme gjelder hvordan dere skal ordne hverdagsøkonomien. Mitt tips er å bare ha felles økonomi til løpende felles utgifter (mat, strøm, telefon, husleie osv.). Andelen dere betaler inn til denne kontoen bør fordeles etter inntekt. Tjener dere like mye, betaler dere begge inn 50% hver. Om en av dere tjener mer en den andre regulerer dere prosentvis andel etter det. De pengene dere sitter igjen med etter dette er deres egne, og dere disponerer dem selv. Da slipper dere å måtte spørre hverandre om det minste lille innkjøp, og om en vil sløse og en vil spare har dere mulighet til det uten at det går utover den andres ønsker og behov. Å bo sammen er ikke bare en dans på roser, og det er viktig å gi hverandre tid og rom til egne interesser og eget liv, samtidig som det er viktig å også prioritere å være kjærester. Vis hverandre oppmerksomhet, overrask hverandre, og gjør små ting for å glede hverandre. Snakk sammen, kos og ha masse sex. Ikke la det gå altfor mye rutine i forholdet, sett også pris på hverdagslykken. Prøv å ordne opp i konflikter før dere sovner om kvelden. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 24. juli 2002 #5 Del Skrevet 24. juli 2002 Mitt beste tips er å spise så mange måltider som mulig sammen. I alle fall frokost og middag. Da får dere prata rolig og hyggelig med hverandre, og får diskutert små og store hendelser i hverdagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Silje =) Skrevet 25. juli 2002 #6 Del Skrevet 25. juli 2002 Tusen takk for alle svar! En samboerkontrakt høres bra ut, men testamente får vente. Er tross alt bare 20 år, så synes det er litt tidlig... Og felles konto blir litt vanskelig siden jeg skal gå på skole og han jobbe. Føler liksom at jeg ikke får bidratt så alt for mye. Arbeidsoppgavene har vi vel omtrent fordelt alt. Han er kjempeflink til å lage mat, så det var det han ville gjøre. Også kunne han støvsuge 12 time i uka. Hehe... Men det er jo mer enn nok! Så mange måltider får vi vel ikke alltid sammen. Han jobber 3 skift så han jobber både natt og kveld og dag. Men jeg tror vi skal få det til!=) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zena Skrevet 25. juli 2002 #7 Del Skrevet 25. juli 2002 Ønsker dere all lykke og kos med samboerskapet!! Du har aldri noen garanti for at hverken forholdet eller samboerskapet har noen evighetsgaranti, men det er klokt å være oppmerksom på feller man kan gå i og hele tiden prøve å SE hverandre midt oppi en travel hverdag. Kommunikasjon er alfa og omega; det hjelper ikke om dere i dag er enige om oppvasken og annet husarbeid hvis dere ikke underveis kan diskutere dere frem til løsninger. Og så er det lov å forandre seg underveis!!! Vi er mennesker som påvirkes, vokser og endres hele tiden. DA er det viktig at man har dialog og setter av tid til å vokse i samme retning! Sist men ikke minst, er det viktig å aldri glemme at dere er TO mennesker!!!! Selv om dere deler både seng og middagsbord så glem aldri at det er godt å være alene av og til! Det er lov å være alene med andre i sitt eget hjem; f eks en jentekveld uten at han sitter i soffaen, eller at du passer på å stikke innom en venninne når gutta kommer over på en pils til tippekampen. Og et tips til..... du er dessverre aldri for ung til et testamente!!! Hvis du ikke har synske evner eller en spåkule du stoler blindt på..... Forhåpentligvis blir dere gamle skrullinger på 90 år begge to, men du har ingen garanti. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chica Skrevet 25. juli 2002 #8 Del Skrevet 25. juli 2002 Testamente er vel viktigst hvis dere har lån sammen, og eier leilighet sammen. Vi bor i borettslag, og her kan leiligheten kun stå på en person så lenge vi ikke er gift. Så hvis kjæresten min dør har jeg ikke noe krav på leiligheten... Vi burde absolutt skrevet testamente, men er enig at det er ikke det første vi tenker på når vi er 22... Lykke til med samboerskapet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Verdande Skrevet 25. juli 2002 #9 Del Skrevet 25. juli 2002 Testamente er vel viktigst hvis dere har lån sammen' date=' og eier leilighet sammen.[/quote'] Det har du helt rett i Chica -- om man ikke har tegnet gjensidig testamente før, så bør man iallfall gjøre det når man har felles lån. Det er en enkel ting å fikse, og kan spare en for mye penger og problemer om samboer skulle falle fra. En annen ting med samboere er at selv med gjensidig testamente unngår man ikke arveavgift. Derfor kan det være lurt å tegne livsforsikring til fordel for den andre parten framfor gjeldsforsikring. NB: Dette gjelder kun ved død, man bør sikre seg også mot uførhet, spesielt når man er ung og ikke har tjent opp noe særlig pensjonspoeng. Om dette står i vedtektene er det ugyldig, Chica. Jf. Lov om borettslag §13: Andre enn ektefeller eller personer som i minst to år naturlig har utgjort en husstand kan ikke tegne andel sammen eller erverve den i fellesskap på annen måte enn ved arv. Det betyr at når dere har vært samboere i minst to år (gjelder også tiden før dere flyttet inn i borettslaget) har dere med loven i hånd rett til å eie en andel sammen. Joda. Selv om andelen bare står på ham vil du ha krav på å overta andelen når han dør hvis du er arvingen hans. Med gjensidig testamente er du det. Uten testamente har du ikke krav på en dritt, selv om dere har vært samboere i ørten år. Ja, det burde dere så absolutt. Jeg skjønner godt at det er lett å tenke at man er ung, og det haster ikke, men som Zena sier: Du er aldri for ung til å trenge testamente. Ingen av oss har dessverre noen garanti for hvor lenge vi lever (jeg mistet f.eks. nettopp en eks i en bilulykke. han var bare 29), og derfor er det bedre å sikre seg på forhånd. For meg er det dessuten ikke bare økonomien som er viktig i dette, men også følgene av et dødsfall. Om samboeren min dør ønsker jeg å kunne sørge i fred, uten å måtte ta hånd om boligsalg, arvekrangler osv. -- det vil for de fleste være en enorm ekstrabelastning i en allerede svært vond periode. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 26. juli 2002 #10 Del Skrevet 26. juli 2002 vær jævlig tydelig fra første dag at dere skal dele på husarbeid-sett gjerne opp liste! resten får du klare selv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissiS Skrevet 26. juli 2002 #11 Del Skrevet 26. juli 2002 Mye er allerede sagt om temaet, men jeg har et lite, men viktig(!) tips... Aldri legg dere til å sove dersom dere har noe uoppgjort i forholdet. Selv om det er bare en filleting: snakk om det! Da er det så mye lettere å våkne neste dag og fortsette samlivet. Får man ikke ordna opp i ting med en gang, har det en tendens til å "balle" på seg og at de små problemene blir til et stort uoverkommelig et! Snakk sammen! :D Lykke til med samboerskapet! Håper dere får det helt topp! (sånn som min sambo og jeg .....) Lykke til! MissS Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå