Gå til innhold

Oppsagt grunnet nedbemanning i sykeperioden. Bedriften har ansatt ny

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har vært sykemeldt i flere mnd grunnet psykisk syke. Jobben presset meg til å jobbe mye overtid, ta på meg andre personer sitt ansvar osv. Det ble bare for mye.

Sjefen har hele tiden pushet på at jeg skal si opp, siden jeg bare ble en belastning ved at de ikke kunne ansette nye mens jeg var syk. 

Plutselig får jeg brev i posten om at jeg har blitt sparket grunnet nedbemanning. Jeg vet at det er bullshit grunn, men lot det gå. 

Nå har jeg alikevel snakket med en i fimaet og han forteller meg at en ny person er ansatt i bedriften og han har ikke hørt noe om nedbemanning. 

Jeg jobbet som selger, og den nye ansatte jobber på service. Det er en liten familiebedrift med 2 selgere og 3 på service, pluss "sjefene". 

Har jeg noe rettigheter her? Følte i første omgang jeg ble lurt, men nå vil jeg faktisk ta igjen om jeg har noen retigheter. Det er jobben sin grunn for at jeg har blitt syk, og føler ganske forrakt når jeg tenker på hvor mye de ytnytta meg. 

Anonymkode: 1c213...b34

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Arbeidstakere som blir sagt opp på grunn av virksomhetens forhold – altså ved nedbemanning – har i henhold til arbeidsmiljøloven § 14-2 fortrinnsrett til ny ansettelse i samme virksomhet. Det vil si at dersom det har vært en nedbemanning i virksomheten, vil man som hovedregel måtte tilby tidligere ansatte arbeid før man rekrutterer andre kandidater i markedet.

Fortrinnsretten gjelder ikke bare for tidligere faste ansatte. Den gjelder også for midlertidige ansatte, deltidsansatte og for arbeidstakere som har avtalt redusert stilling for å unngå oppsigelse. Vikarer har imidlertid ikke fortrinnsrett.

Anonymkode: a8765...7ef

• Liker 4
Skrevet

Ta kontakt med fagforeningen din. Er du ikke medlem i fagforening, kan du bare glemme det, med mindre du har mye penger på bok som du kan betale advokat med.

Anonymkode: 8462d...9a0

• Liker 3
Skrevet

Her vil du nok kunne kreve jobben tilbake. Virker ikke som om bedriften har fulgt formkravene til syke oppfølging, tilrettelegging eller oppsigelse og du kan nok ta dem på det. Men, blir du syk av jobben er det kanskje bedre å la det ligge, be om en fair attest og finne seg noe nytt...? 

Skrevet
4 minutter siden, Ede skrev:

Her vil du nok kunne kreve jobben tilbake. Virker ikke som om bedriften har fulgt formkravene til syke oppfølging, tilrettelegging eller oppsigelse og du kan nok ta dem på det. Men, blir du syk av jobben er det kanskje bedre å la det ligge, be om en fair attest og finne seg noe nytt...? 

Arbeidsplassen ønsker tydeligvis ikke å ha TS som arbeidstaker, og vil nok nekte. Da må TS gå til rettssak mot arbeidsgiver. Har hun ork og økonomi til det dersom hun ikke er fagorganisert?

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Arbeidsplassen ønsker tydeligvis ikke å ha TS som arbeidstaker, og vil nok nekte. Da må TS gå til rettssak mot arbeidsgiver. Har hun ork og økonomi til det dersom hun ikke er fagorganisert?

Var litt det som lå bak når jeg sier at det kanskje er best å la det ligge. Tidkrevende, dyrt samt at man potensielt ødelegger sitt eget rykte slik at ingen igjen vil ansette deg. Så ja, enig, hun bør nok ikke gå videre med det selv om hun har retten på sin side og at det er litt urettferdig. 

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, Ede skrev:

Var litt det som lå bak når jeg sier at det kanskje er best å la det ligge. Tidkrevende, dyrt samt at man potensielt ødelegger sitt eget rykte slik at ingen igjen vil ansette deg. Så ja, enig, hun bør nok ikke gå videre med det selv om hun har retten på sin side og at det er litt urettferdig. 

Tviler på at man taper så mye rent ryktemessig når situasjonen allerede har vært så anspent mellom leder og ansatt at sjefen har presset på under sykemelding og etterhvert sparket vedkommende. Man får sannsynligvis ingen god referanse uansett, så det kommer jo mest an på om man ønsker å ta den økonomiske risikoen ved å gå til sak. Men å sette jobben på CV'en kan man jo uansett ikke. 

Anonymkode: ffc76...708

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Arbeidstakere som blir sagt opp på grunn av virksomhetens forhold – altså ved nedbemanning – har i henhold til arbeidsmiljøloven § 14-2 fortrinnsrett til ny ansettelse i samme virksomhet. Det vil si at dersom det har vært en nedbemanning i virksomheten, vil man som hovedregel måtte tilby tidligere ansatte arbeid før man rekrutterer andre kandidater i markedet.

Fortrinnsretten gjelder ikke bare for tidligere faste ansatte. Den gjelder også for midlertidige ansatte, deltidsansatte og for arbeidstakere som har avtalt redusert stilling for å unngå oppsigelse. Vikarer har imidlertid ikke fortrinnsrett.

Anonymkode: a8765...7ef

Men hvordan blir det når de har ansatt på service, og TS var på salg? De kan gjerne gjemme seg bak at de trenger mer servicefolk og selger for godt og derfor kutter de på salg fordi de ikke greier å følge opp på servicebiten?

Anonymkode: f1ee7...ec6

• Liker 3
Skrevet
På 1.11.2016 den 17.20, AnonymBruker skrev:

Men hvordan blir det når de har ansatt på service, og TS var på salg? De kan gjerne gjemme seg bak at de trenger mer servicefolk og selger for godt og derfor kutter de på salg fordi de ikke greier å følge opp på servicebiten?

Anonymkode: f1ee7...ec6

Ja?

Skrevet
På 1. november 2016 den 12.10, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg har vært sykemeldt i flere mnd grunnet psykisk syke. Jobben presset meg til å jobbe mye overtid, ta på meg andre personer sitt ansvar osv. Det ble bare for mye.

Sjefen har hele tiden pushet på at jeg skal si opp, siden jeg bare ble en belastning ved at de ikke kunne ansette nye mens jeg var syk. 

Plutselig får jeg brev i posten om at jeg har blitt sparket grunnet nedbemanning. Jeg vet at det er bullshit grunn, men lot det gå. 

Nå har jeg alikevel snakket med en i fimaet og han forteller meg at en ny person er ansatt i bedriften og han har ikke hørt noe om nedbemanning. 

Jeg jobbet som selger, og den nye ansatte jobber på service. Det er en liten familiebedrift med 2 selgere og 3 på service, pluss "sjefene". 

Har jeg noe rettigheter her? Følte i første omgang jeg ble lurt, men nå vil jeg faktisk ta igjen om jeg har noen retigheter. Det er jobben sin grunn for at jeg har blitt syk, og føler ganske forrakt når jeg tenker på hvor mye de ytnytta meg. 

I utgangspunktet så hører du med fagforeningen din. Det er derfor du har den. Har du den ikke: meld deg inn i en fagforening. I dag.

Her er det derimot flere faktorer. En selger og en serviceperson er ikke umiddelbart like. De fleste servicepersonell krever noen form for kunnskap for å drive faktisk service. Dersom denne er lav (type litt kursing) så har du en god sak. Da burde de ha tilbudt deg først. Dersom denne er høy (type fagbrev) pg du ikke innehar denne kunnskapen så kan de jo selvsagt ikke gi deg jobben. For det er fullt rimelig og lovlig for et firma å nedbemanne på salg grunnet at (ny)salget går trått og samtidig trappe opp på service fordi produktet deres har solgt som hakka møkk de siste årene og de har drøssevis av kunder som maser om hjelp. 

Sånn uansett og uavhengig av om firmaet sa deg opp på feil grunnlag så sa de deg opp på feil måte. Det er ikke på noen måte ok i norsk arbeidsliv å ut av det blå sende noen et brev(!) om at de har sparken når de er sykemeldt (eller ikke sykemeldt). En tar slikt face to face. Men, for å ta dette må du ha en fagforening. Og i så fall ville jeg tatt det. For den kompensasjonen du vil få er ok å ha med seg mens du søker ny jobb. Har du ikke fagforening så gjør arbeidsgiver som de vil, for advokat er dyrt. 

Anonymkode: 781d4...270

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...