AnonymBruker Skrevet 4. november 2016 #21 Skrevet 4. november 2016 2 timer siden, Marcia skrev: Jeg har både sparklet og pusset, men ikke så mye at jeg er blitt flink til det. Du har helt rett i at det er best å få inn fagfolk. Men jeg stusser litt på at dere nevner gips, panel og MDF som eneste alternativer... Bruker man ikke sponplater nå for tiden? Boligen min har sponplater på alle vegger og tak hvor det ikke er panel eller fliser, og jeg synes det fungerer greit (i hvert fall med tapet utenpå, usikker på om det hadde blitt bra å male rett på platene)? Det er lettere enn gips vil jeg tro, nokså robust og kan sparkles, pusses, tapetseres eller males som man vil. Og ikke minst, mye enklere å henge opp ting. Anonymkode: e4f59...a7d
Akay Skrevet 4. november 2016 #22 Skrevet 4. november 2016 2 timer siden, Marcia skrev: Jeg har både sparklet og pusset, men ikke så mye at jeg er blitt flink til det. Du har helt rett i at det er best å få inn fagfolk. Men jeg stusser litt på at dere nevner gips, panel og MDF som eneste alternativer... Bruker man ikke sponplater nå for tiden? Boligen min har sponplater på alle vegger og tak hvor det ikke er panel eller fliser, og jeg synes det fungerer greit (i hvert fall med tapet utenpå, usikker på om det hadde blitt bra å male rett på platene)? Det er lettere enn gips vil jeg tro, nokså robust og kan sparkles, pusses, tapetseres eller males som man vil. Har aldri sett spon i taket... har heller ikke sett at spon har vært særlig brukt siste 15 årene... har dog revet ting fra 80 tallet som har vært tapetsert spon. Et alternativ til slette vegger er walls2paont da... det er slette mdf panel som gir deg slette vegger å male. Spon er vel ca samme pris som ferdigmalte mdf panel og verre å jobbe med så kanskje derfor det blir lite brukt. Jeg ville hvertfall ikke brukt det.
Marcia Skrevet 4. november 2016 Forfatter #23 Skrevet 4. november 2016 Jeg fant en 10 sider lang diskusjon om spon vs gips på et eller annet byggeforum, med omtrent like mange og like gode argumeter for begge alternativene. Søker man på sponplater kommer det opp mange treff på plater både til gulv, vegg og tak, så det er tydeligvis i bruk, i hvert fall. Ulempene gikk vel mest på at spon "lever" så det kan oppstå sprekker, og at det er veldig brennbart. Fordelene var vel at det var mye mindre jobb enn å sette opp gips, og at det er mer holdbart og enklere å henge opp bilder osv i (eller noe slik, jeg skummet bare). Er det noen av dere som har erfaring med MDF? Vi satte opp noen billige mdf-paneler i kjellerstua for et par år siden, og syntes det var noe skikkelig herk. Not-og-fjærsystemet var veldig skjørt, noe som gjorde at skjøtene ikke ble like pene overalt. Overflatene var heller ikke særlig robuste og fikk lett små sår. Jeg har ikke gjort noe med disse, men ser for meg at det ikke er så lett å sparkle MDF? Eller rettere sagt, å sparkle går fint, men kan man pusse ned sparkelen etterpå uten å ødelegge overflatene rundt skaden? Hva gjør man i hjørner for at det skal bli slett der, forresten? Vi satte opp hjørnelister, men det gjør det jo absolutt ikke slett..
Klar*a Skrevet 5. november 2016 #24 Skrevet 5. november 2016 Er litt overrasket over at så mange har nevnt gips i taket. Hva skjedde med duk eller lerretstak ?
AnonymBruker Skrevet 5. november 2016 #25 Skrevet 5. november 2016 6 timer siden, Klar*a skrev: Er litt overrasket over at så mange har nevnt gips i taket. Hva skjedde med duk eller lerretstak ? Er nok ikke så mange som har så gamle hus og leiligheter. Anonymkode: 1cfc9...f6e
Minya Skrevet 5. november 2016 #26 Skrevet 5. november 2016 9 timer siden, Klar*a skrev: Er litt overrasket over at så mange har nevnt gips i taket. Hva skjedde med duk eller lerretstak ? Vi har seilhimling i duk eller lerret som er malt over etterpå. Grisestygt! Huset er bygget i 1936. Himlingen skal byttes ut med takplater.
melatonin Skrevet 5. november 2016 #27 Skrevet 5. november 2016 Jeg synes det kommer ann på rom og stil. Jeg liker moderne stil og synes at slett tak er flott, men vi har noen takplatene som jeg liker veldig godt! Men vistnok ute av produksjon.. tak ess er forsåvidt greit på rom som soverom og kontorer, men kjedelige... Vi har det I treningsrommet. Kan ikke mye om gips, men hørt man ikke kan vaske det så mye (?)... jeg må ha et hjem hvor jeg kan vaske! Fluemøkk og dritt fjernes ikke med å bare tørkes tørt av! På eventyrlig oppussing bruker de plater som ikke trenger å sparkes og er vistnok helt fantastiske. Om disse kan brukes i tak aner jo ikke jeg da..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå