Gå til innhold

hva slags innertak foretrekker du?

Marcia

Anbefalte innlegg

Vi skal pusse opp noen rom, og jeg lurer på hva jeg skal gjøre med takene i disse rommene. Hva slags type innertak synes dere er penest? Panel? Takplater? Helt slett? (Og hvordan får man egentlig til det?)

Huset er en helt vanlig, småkjip enebolig fra rundt 1970, så stukkatur og denslags er ikke aktuelt :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

47 minutter siden, Marcia skrev:

Vi skal pusse opp noen rom, og jeg lurer på hva jeg skal gjøre med takene i disse rommene. Hva slags type innertak synes dere er penest? Panel? Takplater? Helt slett? (Og hvordan får man egentlig til det?)

Huset er en helt vanlig, småkjip enebolig fra rundt 1970, så stukkatur og denslags er ikke aktuelt :laugh:

Helt slett tak får du ved å bruke takpapp, men tror det må legges av profesjonelle for å bli pent. Jeg foretrekker paneltak, synes det gir mer liv og litt personlighet til rommet. Kjedelig med slette vegger og slett tak, men det er jo en smaksak. Vi har alle typer tak, gammelt hus! Foretrekker rommene med paneltak. 

Anonymkode: e4f59...a7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panel er ikke noe fint.

Gips er enkelt og blir fint. Legg gipsplater i tak, sparkle, pusse og mal og dere har "slett tak". Fin noen fine taklister og det gjør en enorm forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid vært partisk til de hvite, rektangulære takplatene. Aner ikke hva det egentlig heter, men jeg synes ihvertfall at de er fine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takplater synes ikke jeg er noe pent i private hjem. Panel er fint der det hører hjemme / var slik originalt. Ellers er det penest med hvitt, glatt tak. I dag lages dette stort sett med gips, sparkel og maling. Og så er det viktig med riktige lister.

Og mens vi er inne på tak: jeg synes ikke downlights er pent i oppholdsrom. Greit på bad, i gang og andre steder det er praktisk, men det er ikke pent i stue osv.

Anonymkode: 17868...e5d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takplater synes ikke jeg er noe pent i private hjem. Panel er fint der det hører hjemme / var slik originalt. Ellers er det penest med hvitt, glatt tak. I dag lages dette stort sett med gips, sparkel og maling. Og så er det viktig med riktige lister.

Og mens vi er inne på tak: jeg synes ikke downlights er pent i oppholdsrom. Greit på bad, i gang og andre steder det er praktisk, men det er ikke pent i stue osv.

Anonymkode: 17868...e5d

Takplater kan være fine dersom det har passende lister. Er jo litt å velge mellom, så selvsagt ikke alt som er fint.

Angående lys ville jeg valgt ett behagelig lys fremfor det som er det peneste å se på. Ett skikkelig opplyst rom med passiv belysning er langt mer behagelig enn noen få sterke lamper som skal ta seg av all opplysning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene.

Ser flere av dere sier at slette tak stort sett er lagd av gips. Gjelder det også i boliger av tre? Jeg innbilte meg at gips var mer vanlig i leiligheter i blokker og bygårder og slik enn i eneboliger i tre? Er det ikke mulig å bruke sponplater eller noe slik? Jeg leste litt om oppsetting av gipsplater et sted, og fikk inntrykk av at det kan være vanskelig å få pent selv siden platene er så tunge? Eller er det helt greit?

Noen av dere begynte å snakke om lys, så jeg benytter anledningen til å spørre litt om dette også. Hva synes dere fungerer best som hovedbelysning i en stue om man ikke skal bruke downlights? Jeg synes ikke sånne "tallerkner" som festes helt oppunder taket (hva heter det nå igjen? Plafond?) gir noe godt lys, men mulig jeg bare er sær. Synes det er fint med lamper som henger ned over spisebord og sofabord, men siden takhøyden er snaue 240 cm og stua er liten, er jeg redd de skal føles i veien? Som om man krasjer i dem, liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Marcia skrev:

Takk for svarene.

Ser flere av dere sier at slette tak stort sett er lagd av gips. Gjelder det også i boliger av tre? Jeg innbilte meg at gips var mer vanlig i leiligheter i blokker og bygårder og slik enn i eneboliger i tre? Er det ikke mulig å bruke sponplater eller noe slik? Jeg leste litt om oppsetting av gipsplater et sted, og fikk inntrykk av at det kan være vanskelig å få pent selv siden platene er så tunge? Eller er det helt greit?

Noen av dere begynte å snakke om lys, så jeg benytter anledningen til å spørre litt om dette også. Hva synes dere fungerer best som hovedbelysning i en stue om man ikke skal bruke downlights? Jeg synes ikke sånne "tallerkner" som festes helt oppunder taket (hva heter det nå igjen? Plafond?) gir noe godt lys, men mulig jeg bare er sær. Synes det er fint med lamper som henger ned over spisebord og sofabord, men siden takhøyden er snaue 240 cm og stua er liten, er jeg redd de skal føles i veien? Som om man krasjer i dem, liksom?

Plafonder gir godt lys om du har riktige pærer i dem. De tåler fremdeles som oftest 40W, og med den nye standarden i pærer, kan du få ganske sterkt lys i en plafond. Feks er dagens 38W tilsvarende omtrent gammel 60W i lysstyrke på en standard E27-pære.

Men i en stue er det også viktig med lys fra vegger eller stålamper av ymse slag. I vår todelte stue har vi en plafond i hver del, tre stålamper av denne typen i hvert sitt hjørne og to vegghengte, smale lamper på hver sin side at TV'en for å dempe det kraftige TV-lyset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har noen takplater som et avlange og ganske brede med struktur.  De synes jeg er fine, mye finere enn panel og vanlige takplater.

Slett tak blir så institusjon for min del,  men det får man vel til med å legge gipsplater og sparkle skjøtene,  regner jeg med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gips er helt klart penest og mest vanlig, i trebygg også.

jeg synes det er penest med spotter. Synes ikke plafonder er pen i det hele tatt. 

SG har noen flotte LED spotter, det er jo litt mer påkostet med spotter. Men i min mening, helt klart penest.

På begynnelsen av 2000-tallet var det endel som 'pepret' talet med spotter i messing og krom. Det er jo ikke pent. Men helt stilrene hvite spotter med innfelte pærer i er slett hvitt tak, det er bare lekkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Marcia skrev:

Takk for svarene.

Du får leid en gipsheis til 100 kroner dagen. Da legger du platene på denne, heiser den opp i taket der du skal ha platen og skrur fast. Veldig enkelt, og har ikke noe å si hva de veier da. Gips har også en del andre fordeler angående brann og ikke minst lyd, og det er enkelt å jobbe med.

LED-lister under taket gir svært behagelig passiv belysning. Ha dem helt i kanten av rommet, la lyset lyse skrått opp mot taket og på den måten lyse opp hele rommet. Kombiner gjerne med noen fine uplight vegglamper eller noen få innfelte spotter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan ikke forestille meg at noen kan ønske noe annet enn slett tak. Jo mindre det er 3-5 meter til taket, da er det ikke så viktig fordi det er langt. :)

Anonymkode: 16d02...d0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Ellii skrev:

Gips er helt klart penest og mest vanlig, i trebygg også.

jeg synes det er penest med spotter. Synes ikke plafonder er pen i det hele tatt. 

SG har noen flotte LED spotter, det er jo litt mer påkostet med spotter. Men i min mening, helt klart penest.

På begynnelsen av 2000-tallet var det endel som 'pepret' talet med spotter i messing og krom. Det er jo ikke pent. Men helt stilrene hvite spotter med innfelte pærer i er slett hvitt tak, det er bare lekkert.

Samme hvor "flotte" spot'ene er, synes jeg virkelig ikke det er pent med spot'er i oppholdsrom (og jeg er ikke den samme som skrev om det i innlegget over her). Vi bodde midlertidig et års tid i en leilighet med spot'er i taket i stua (og omtrent alle andre rom :rolleyes: ), og jeg HATET det fra første sekund. Spot'er gir et alt for kraftig lys til å ha i en stue, det gir ikke den koselige og "intime" følelsen iallfall jeg ønsker å ha i stua mi. Det føles nærmest som å sitte i et klasserom når stua er så intenst opplyst som den blir av spot'er.

Nå har vi heldigvis flyttet (og unngikk forøvrig boliger med spot'er i taket i stua da vi skulle kjøpe oss ny leilighet), og bor et sted der det kun er spot'er på badet og i gangen. Jeg elsker den nye spotte-frie stua mi, der vi kan ha mange ulike lyskilder plassert forskjellige steder i rommet, og på den måten skape ulike soner og koselig stemning. 

Anonymkode: 2bd46...59f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samme hvor "flotte" spot'ene er, synes jeg virkelig ikke det er pent med spot'er i oppholdsrom (og jeg er ikke den samme som skrev om det i innlegget over her). Vi bodde midlertidig et års tid i en leilighet med spot'er i taket i stua (og omtrent alle andre rom :rolleyes: ), og jeg HATET det fra første sekund. Spot'er gir et alt for kraftig lys til å ha i en stue, det gir ikke den koselige og "intime" følelsen iallfall jeg ønsker å ha i stua mi. Det føles nærmest som å sitte i et klasserom når stua er så intenst opplyst som den blir av spot'er.

Nå har vi heldigvis flyttet (og unngikk forøvrig boliger med spot'er i taket i stua da vi skulle kjøpe oss ny leilighet), og bor et sted der det kun er spot'er på badet og i gangen. Jeg elsker den nye spotte-frie stua mi, der vi kan ha mange ulike lyskilder plassert forskjellige steder i rommet, og på den måten skape ulike soner og koselig stemning. 

Var det ikke dimmer på spottene? 

--------

Ville ha leid inn noen til å sparkle og male gipstak om dere ikke er veldig dyktige, TS. Om ikke dette blir gjort skikkelig kan det lett bli stygt. 

Anonymkode: 7810d...a44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Smaken er som baken. Og om det ikke har vært elektriker som har beregnet hvor mange man bør ha, blir det ofte for mange spotter. Og det gir kraftig lys, spesielt om man ikke kan dimme de ned.

Antar at du ikke har sett så mange forskjellige spotter. De jeg har, kan dimmes. Og når man dimmer ned blir det varmere lys. Fra 2000 til 2800 kelvin.  Veldig behagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre anbefaler. Siden du ikke er klar over at man kan bruke gips overalt så har du neppe sparklet og pusset før. Sier ikke du ikke får det til men er spesielt tungt å sparkle og pusse tak.  Stikk på småjobber på finn å legg ut der så får du det til en billig penge. Hele 2e etasjen min har jeg brukt gips (gikk 101 gipsplater og 140 kg sparkel). Da med gips på vegger og tak med listefrie overganger. 

Det er endel dyrere med gips enn med eksempelvis hvite slette mdf panel i taket men blir klart finest med gips og enda finere om du legger ny gips på veggene slik at du også får laget listefrie overganger.

vi har brukt hvite mdf takpanel på kjøkkenet og i garasjen og det er også veldig fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både sparklet og pusset, men ikke så mye at jeg er blitt flink til det. Du har helt rett i at det er best å få inn fagfolk.

Men jeg stusser litt på at dere nevner gips, panel og MDF som eneste alternativer... Bruker man ikke sponplater nå for tiden? Boligen min har sponplater på alle vegger og tak hvor det ikke er panel eller fliser, og jeg synes det fungerer greit (i hvert fall med tapet utenpå, usikker på om det hadde blitt bra å male rett på platene)? Det er lettere enn gips vil jeg tro, nokså robust og kan sparkles, pusses, tapetseres eller males som man vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...