Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 26 år gammel og veier 118 kg. Jeg vil si jeg intelligent og oppegående. Men det med vekten får jeg bare ikke til. Spiser som regel sunt, men så har jeg noen episoder hver uke hvor jeg spiser utrolig mye usunt, stapper i meg. Jeg føler meg så alene, være så ung og så tung. Andre der ute som sliter med det samme?

Anonymkode: 68b36...9df

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor høy er du?

Anonymkode: bb951...f36

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvor høy er du?

Anonymkode: bb951...f36

Bare 158-159 cm et sted, så det er veldig mye vekt...

Skrevet

Bestem deg for å gå ned. Bestem deg for og ikke stappe i deg. Bestem feg for å bevege deg mer. Så vil du se resultater.

Begynn idag 1. november!

Anonymkode: 430ed...517

Skrevet (endret)

Jeg tenker at det ikke er lurt å bare bestemme seg og hoppe i gang med restriksjoner og gjøre alt på en gang. Da er det veldig enkelt å gi opp, noe som skjer ganske raskt. Da er det enkelt å føle seg mislykket og man er i gang med overspisingen igjen. Spesielt hvis man kobler mat/sukker med følelser ender man ofte med å overspise når man feiler.

Jeg tror det er viktig å virkelig reflektere over (gjerne skrive ned) hvorfor du tror du har nådd den vekten du nå har. Hva slags relasjoner har du med mat? Hva trigger overspising og hva slags følelser får deg til å spise (kjedsomhet, feiring, trøst, osv.). Hva er dine uvaner når det kommer til mat. Hva, eventuelt, fikk deg til å knytte mat med følelser og hvorfor skjedde dette. Ved å vedkjenne hva, hvorfor og hvordan blir det enklere å jobbe med å endre livsstil og bli mer klar over utfordringene dine.

De fleste valg man tar skjer via underbevisstheten, og derfor er det viktig å endre tankegangen for å oppnå et varig resultat og gjøre det enkelt å endre livsstilen. Det er også lurt å ha litt støtte rundt seg. Ikke bare familie og venner, men kanskje en profesjonell? En du kan snakke med om hva du kom frem til når du besvare spørsmålene over. Rett og slett øke refleksjonen rundt kostholdet ditt. 

Selv har jeg reflektert mye rundt dette og funnet frem til hva jeg må jobbe med og hvordan jeg skal takle utfordringer i matveien. Det å kjenne igjen situasjoner når craving/trøstespising osv. kan oppstå gjør det enklere å forebygge alle slike situasjoner på forhånd. 

Jeg skrev også en liste over mine utfordringer: 

- Spiser for mye sukker og bytter gjerne ut mat med sukker. 
- Spiser sukker alene, gjemmer meg ofte slik at andre ikke skal se hvor mye jeg spiser, spiser sukker pga. kjedsomhet og fordi jeg er mye alene. 
- Drikker mye kaloriholdig drikke.
- Er "redd" for sult og overdriver derfor hvor sulten jeg blir, kjøper for mye og spiser i situasjoner som ikke er nødvendig. F.eks. føler jeg må spise før en tre timer lang togtur og stikker da innom å kjøper pølser, pluss tar med snacks. Helt unødvendig da tre timer ikke er lenge engang. 
- Kjenner ikke helt på metthetsfølelsen og har økt matinntaket sakte men sikkert de senere årene. Før ble jeg mett av 8 sushibiter. Nå kan jeg enkelt spise 16, uansett om jeg ikke er så sulten fra før.

Så jobbet jeg med én og én uvane over lengre tid og fokuserte bare på denne. Nå føles det helt naturlig å:
- Ikke spise sukker. 
- Finner på mer sosialt så jeg ikke er mye alene, gjør ting for å ikke kjede meg og bruker ikke mat som belønning/trøst lenger.
- Bare drikke vann. 
Jobber nå med å kjenne litt på sultfølelse og ufarliggjøre sulten. Man skal ikke være sulten hele dagen, men merker at når jeg spiser sakte og mindre blir jeg likevel mett. 

Har gått ned 7 cm ved å bare gjøre dette, uten å tenke på kalorier osv. Det begynte jeg å tenke på denne uken, men kaloriinntaket regulerer seg selv ved at jeg fokuserer på å endre vanene mine. 

Endret av Rakelmaki
  • Liker 4
Skrevet
2 timer siden, Rakelmaki skrev:

Jeg skrev også en liste over mine utfordringer: 

- Spiser for mye sukker og bytter gjerne ut mat med sukker. 
- Spiser sukker alene, gjemmer meg ofte slik at andre ikke skal se hvor mye jeg spiser, spiser sukker pga. kjedsomhet og fordi jeg er mye alene. 
- Drikker mye kaloriholdig drikke.
- Er "redd" for sult og overdriver derfor hvor sulten jeg blir, kjøper for mye og spiser i situasjoner som ikke er nødvendig. F.eks. føler jeg må spise før en tre timer lang togtur og stikker da innom å kjøper pølser, pluss tar med snacks. Helt unødvendig da tre timer ikke er lenge engang. 
- Kjenner ikke helt på metthetsfølelsen og har økt matinntaket sakte men sikkert de senere årene. Før ble jeg mett av 8 sushibiter. Nå kan jeg enkelt spise 16, uansett om jeg ikke er så sulten fra før.

Høres akkurat ut som meg!! Men 16 sushibiter vil jeg vel påstå er en mer normal middagsporsjon enn 8? Bør ikke spise så mye sushi da, for det er så mye sukker i risen.

Det er vanskelig å gå ned i vekt, TS. Du må ikke føle deg mindre intelligent eller vellykket av det. Se på Erna Solberg og Trine Skei Grande. Tøffe kvinner som har kommet lang, men vekta klarer de ikke hanskes med de heller.

Du har fått mange gode tips. Spesielt det om å søke hjelp hos noen som kan støtte deg i prosessen. Kanskje en PT som er god på vektreduksjon. Så får du treningsglede med på kjøpet (i hvert fall hvis vedkommende kan jobben sin). :)

Anonymkode: 13841...e1d

• Liker 3
Skrevet (endret)
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres akkurat ut som meg!! Men 16 sushibiter vil jeg vel påstå er en mer normal middagsporsjon enn 8? Bør ikke spise så mye sushi da, for det er så mye sukker i risen.

Anonymkode: 13841...e1d

Ja, det var mer et eksempel på å vise at jeg har ignorert metthetsfølelsen og økt matinntaket litt og litt. Egentlig er det en ganske tankeløs prosess og det er lett å bare fortsette på den måten. Slik øker jo bare kaloriinntaket mer og mer, og man kommer til slutt ut av kontroll med tanke på f.eks. metthetsfølelse, porsjonsstørrelse og eventuelt overspising. Det er viktig å reflektere rundt dette for å ikke fortsette med det tankeløse matinntaket og klare å snu det før det har gått for langt. :)

Brukte bare sushi eksempelet for å illistruere en økning i noe. Enklere når man har biter enn å se for seg en porsjon. 

Endret av Rakelmaki
  • Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 26 år gammel og veier 118 kg. Jeg vil si jeg intelligent og oppegående. Men det med vekten får jeg bare ikke til. Spiser som regel sunt, men så har jeg noen episoder hver uke hvor jeg spiser utrolig mye usunt, stapper i meg. Jeg føler meg så alene, være så ung og så tung. Andre der ute som sliter med det samme?

Du kan gjøre store endringer med små grep. F.eks gå en tur to-tre ganger i uka. Du kan fortsatt spise masse, og likevel gå ned i vekt. Kanskje problemet er at du er som meg, og når du prøver å ta grep så går du for drastisk til verk (ekstremt strenge dietter) og sprekker (jeg er normalvektig, men kunne tenke meg å gå ned 5 kg)? Noen tips er f.eks spis suppe til et av måltidene to+tre ganger i uken. Begrens snop, brus og chips til helgene. Bytt ut brus med bris. Har du noen aktiviteter du liker å gjøre? Prøv dette, så skal du se at vekten vil gå ned, sakte men sikkert. Dette klarer du, men du har ikke hastverk :)

Anonymkode: 553b1...676

Skrevet (endret)

Har du tenkt på å få litt veiledning med trening og kosthold da?:) av en personlig trener?

Endret av Lulumi
Skrevet

Hei kjenner meg ikke igjen da jeg er 160 og 55 kg men har råd til deg ikke spis når du er deppa .. De gjør alt verre.  Bytt ut brus med vann me kullsyre og saft .. bytt ut godteri med smothies  og gå deg en tur hver dag på 15-30 min . Ta tak I kostholdet ditt 

• Liker 1
Skrevet (endret)

På VG+ denne uken ligger det en artikkel om ei som er 26 år og veide 117 kilo og klarte å legge om livsstilen og gå ned i vekt. Kanskje noe å lese? :) 

Endret av Rakelmaki
Skrevet

Spiller ingen rolle om du spiser sunt eller usunt om det handler om å gå ned i vekt. Du må bare spise mindre. Men det er lettere å spise for mye av godteri enn av sunn mat

Du trenger heller ikke trene for å gå ned i vekt. Igjen, du må bare spise mindre

Så du kan spise ganske dårlig, ikke trene og allikevel gå ned i vekt om du ikke liker en tradisjonell "sunn mat og tren" plan

Anonymkode: a3095...9b7

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...