Gå til innhold

Leilighet med mugg og mangler (leie)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg trenger litt hjelp fra dere som kanskje har litt mer kunnskap enn meg på dette temaet. Jeg skal prøve å holde dette så ryddig som mulig, siden jeg begynner fra starten for å gi dere hele historien.

Meg og min samboer og våre to småbarn bor for øyeblikket i en leilighet vi leier. Vi flyttet inn i mars i år, så har altså bodd her i 7 mnd.

1. På møtet med huseier da vi skrev under kontrakten, snakket vi om møblene han hadde nede i leiligheten. Dette var en tv-benk og en ødelagt ikea-kommode.  Dette skulle han fjerne før vi flyttet inn, noe han ikke gjorde til tross for at jeg sa i fra til han via sms, som forhåndsvis er vårt kontaktforum, siden vi sjeldent er hjemme de samme tidene på døgnet.

2. Vi snakket også om badet som ikke har noen som helst form for vifte eller vindu. Dette var han fullt klar over og skulle fikse.

Da jeg ikke fikk noe svar på en stund, måtte jeg sette møblene ut under taket på terrassen. Dette er han informert om, og møblene er nå ødelagt av fukt.

3. De to taklampene i stuen er også "ødelagte" i den forstand at de visst nok er styrt av en fjernkontroll som han ikke vet hvor er. Så vi får aldri mulighet til å skru av taklyset og har derfor skrudd ut pærene og nøyet oss med gulv- og bordlamper. Dette har vi snakket om en del ganger og han har sagt han skal fikse det. Men ingenting har skjedd på disse 7 månedene.

4. I februar kontaktet jeg ham igjen om at vasken på badet lekker. Selve kranen er løs også. Her fortalte han meg at han hadde tenkt å bytte ut hele vasken.

5. I mai kontaktet jeg han igjen angående en glipe i listen/gulvet ved terrassen som gjorde at både skrukketroll og skolopendere krøp inn. Dette kom han relativ kjapt ned å fikset, ved å spikre på to plankebiter ved listen opp mot terrassedøren.

6. Vi er fortsatt i mai, og jeg forteller han om at taklyset i stuen skrur seg av og på hele tiden og minner han på at vi fortsatt ikke har mulighet til å styre lysbryter i stuen.

7. Oppvaskemaskinen vår var ødelagt i omtrent 3 mnd før det ble gjort noe med. Han satt inn en ny en, men skrudde den ikke fast, slik at den nå tipper utover når vi skal ta ut og fylle på. Vi har forsøkt selv, men uten hell.

8. Kontaktet han igjen i juli angående lysene på stuen og tok også opp dette med at vi deler et lite søppelspann med hans husholdning. Totalt i hele huset er vi 9 personer. Han svarte kun på ett av spørsmålene som ikke hadde noe med leiligheten å gjøre.

Jeg valgte å skrive dette på denne måten, slik at det blir litt mer tydelig hvor lite utleier egentlig tar fatt i det som bør bli tatt fatt i slik en utleier bør.

Nå kommer vi til det største problemet.

Siden det ikke er noen som helst form for ventilasjon på badet, har det kommet mugg i taket. Dette er et lite bad og leiligheten er lav under taket. Det er veldig synlig. Vi har måttet lufte badet ved å la døren stå åpen.

Langs taket hvor terrassedøren står og nedover veggen er det også mugg.

Ellers er vi flink til å lufte leiligheten i alle rom. Dørhåndtaket på ytterdøren og terrassedøren er alltiid våt av fukt(?). Det er i hvert fall tydelig vått der.

Jeg er usikker på hvordan jeg skal gå frem her. Vi betaler veldig høy leie, men det er ikke greit når det er såpass mange mangler. Spesielt ikke når eldstemann har astma i tillegg. Jeg føler bare jeg maser, men til ingen nytte.

Dette er en kjellerleilighet, så da er den vel særlig utsatt for fuktsakder og da enda viktigere med ordentlig ventilasjon tenker jeg.

Håper noen kan hjelpe.

14874856_10157682244295300_877385860_n.jpg

14875219_10157682244125300_1728274215_n.jpg

14915020_10157682244185300_416611185_n.jpg

14958653_10157682244145300_767521813_n.jpg

14954326_10157682244270300_1118618698_o.jpg

Anonymkode: be547...7b0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For det første... FLYTT! Du har med en svært useriøs utleier å gjøre her. Muggsopp og astma går ikke hånd i hånd, så dette vil ikke være heldig for ditt barn. Dette kan også by på andre problemer. Jeg håper at dere har kommunisert skriftlig? Slik at alt dette kan bevises? Da spesielt muggsoppen?

Meld dere inn i leieboerforeningen. Når det er mangler i leiligheten skal dere ikke betale full leie.  Gode kjellerleiligheter skal ikek være utsatt for fukt nei.

Anonymkode: ffb56...7ba

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For det første... FLYTT! Du har med en svært useriøs utleier å gjøre her. Muggsopp og astma går ikke hånd i hånd, så dette vil ikke være heldig for ditt barn. Dette kan også by på andre problemer. Jeg håper at dere har kommunisert skriftlig? Slik at alt dette kan bevises? Da spesielt muggsoppen?

Meld dere inn i leieboerforeningen. Når det er mangler i leiligheten skal dere ikke betale full leie.  Gode kjellerleiligheter skal ikek være utsatt for fukt nei.

Anonymkode: ffb56...7ba

Kan desverre ikke finne noen meldinger om muggen! Men det er ikke så lenge siden det dukket opp slik at vi så det slik som bildene viser. Flytting er i planene våres, men leiligheten vi skal kjøpe er ikke klar før i februar.

Det jeg sliter med er måten jeg skal legge dette frem på. For å betale full leie er ikke akseptabelt. Skal sjekke ut leieboerforeningen!

TS

Skrevet

Dra til banken, opprett en deponeringskonto og hold tilbake husleie.

https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/KRD/Vedlegg/BOBY/veiledninger_og_brosjyrer/sju_feil_ved_boligen_hva_kan_leier_gjore.pdf

Dette må man kunne si er alvorlige mangler som rettferdiggjør det å holde tilbake leie. Mugg er helseskadelig, særlig for noen som har astma. 

Eller så må dere leie annen leilighet frem til dere skal inn i ny bolig. 

Anonymkode: 3865f...a72

Skrevet

Flytt så fort som over hodet mulig! Mugg og mangler i leiligheten skal utleier utbedre innen rimelig tid (som er langt raskere enn 7 måneder) og leieprisen skal settes ned til alle utbedringer/reparasjoner er gjennomført. 

Mugg som er så synlig som på bildene  i tillegg til ødelagte fliser og sprekk i fuger tyder på at problemet er av en alvorlig grad og mest sannsynlig må vegg og tak, inkludert isolasjon (og mulig også stenderverk) byttes og årsaken til fuktdannelse må lokaliseres og utbedres. Sannsynligvis vil det si full drenering av tomta. Det kommer fort opp i 3-400.000 kroner og med en utleier som knapt spanderer på seg å fikse en list rundt en dør tar han neppe tak i problemene her. 

Anonymkode: 869db...a0f

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flytt så fort som over hodet mulig! Mugg og mangler i leiligheten skal utleier utbedre innen rimelig tid (som er langt raskere enn 7 måneder) og leieprisen skal settes ned til alle utbedringer/reparasjoner er gjennomført. 

Mugg som er så synlig som på bildene  i tillegg til ødelagte fliser og sprekk i fuger tyder på at problemet er av en alvorlig grad og mest sannsynlig må vegg og tak, inkludert isolasjon (og mulig også stenderverk) byttes og årsaken til fuktdannelse må lokaliseres og utbedres. Sannsynligvis vil det si full drenering av tomta. Det kommer fort opp i 3-400.000 kroner og med en utleier som knapt spanderer på seg å fikse en list rundt en dør tar han neppe tak i problemene her. 

Anonymkode: 869db...a0f

takk for svar! Huff, dette høres virkelig ikke bra ut! Holder på med en mail til han nå.

Skrevet

Hva sier leiekontrakten om boligens standard? Husleieloven er i utgangspunktet ufravikelig med unntak av noen bestemmelser, blant annet om boligens standard.

Sier kontrakten ingenting om dette, så skal boligen oppfylle krav til "vanlig god stand". En leilighet med tydelige fuktproblemer og mangelfull ventilasjon er åpenbart ikke i vanlig god stand. Særlig for en kjellerleilighet er tilstrekkelig avfukting og drenering viktig, boligens beskaffenhet tilsier at det er utleier som har risikoen for fuktskader så lenge boligen brukes normalt. Har den ikke det, er den åpenbart mangelfull.

For de andre manglende du nevner, er det også her viktig å se hva kontrakten spesifikt nevner. Står det i kontrakten at leieforholdet inkluderer en oppvaskmaskin, er det en mangel om denne ikke fungerer.

Manglende lys i stuen derimot er neppe å regne som en mangel, med mindre det står spesifikt i kontrakten at taklampen følger med leieforholdet.

En vaske er derimot å anse som en del av "vanlig god stand", og en vask som ikke fungerer som den skal er derfor en mangel.

Ved en enhver mangel har utleier rett til å oppfylle/utbedre innen visse vilkår (innen rimelig tid, ikke til ulempe for leietaker osv.).  

For de fleste manglende du nevner er verken utbedring av feil eller utbedring innen rimelig tid gjort fra utleier. Du kan derfor påberope sanksjoner. Disse er tilbakeholdelse av leie, prisavslag, heving eller erstatning.

Det store problemet er å prisfastsettet manglende. Utfra bildene kan det se ut til at prisavslag er den mest nærliggende sanksjonen. Særlig med tanke på at dere har flyttet innen kort tid likevel. Heving i leieforhold vil si at leieforholdet avsluttes umiddelbart, dette i motsetning til heving ved kjøp av ting hvor man stilles som om handelen aldri var inngått.

Synlig mugg og fuktproblemer i et rom anses for å gjøre rommet ubeboelig.

Eks. fra forliksrådsbehandling: En leilighet med ett soverom, og hvor det er synlig mugg på soverommet fastsettes prisavslag på 50% av leien fra det tidspunktet hvor utleieren ble informert om feilen og frem til leier flyttet.

For de andre feilene er det snakk om mindre beløp.

Rent praktisk gjør du følgende. Hold igjen hele leiesummen fra nå av og frem til dere flytter på en særskilt konto. Informer utleier om dette. Og krev samtidig en bestemt sum i prisavslag for hele perioden siden dere først informerte utleier om fuktproblemene.

Utleier vil mest sannsynlig motsette seg dette, og det er derfor din oppgave å klage til Husleietvistutvalget eller forliksrådet for en avgjørelse og tvangsgrunnlag for å kreve inn pengene. (Enkelt klageskjema på htu.no)

Behandling i Husleietvistutvalget koster ca en tusenlapp, Men dette bør du kreve tilbakebetalt av utleier hvis han taper saken.

Anonymkode: 7ab20...c3b

• Liker 1
Skrevet

For øvrig bør du skaffe en sakskyndigrapport som kan dokumentere fuktproblemene og dets omfang hvis det går så langt som til behandling i HTU. Også dette er noe du kan kreve dekket om du vinner saken.

Anonymkode: 7ab20...c3b

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

TS igjen! 

Den 2 november var huseier nede i leieligheten for å se på fukten og vaskemaskinen. Vi leier altså leilighet med alle hvitevarer. 

Han mente fuktproblemet/ muggen på badet ville forsvinne når han fikk satt en by vifte inn, noe han sa han skulle gjøre. 

Men det sa han også da vi flyttet inn. 

Fukt/mugg på stuen kunne han ikke gjøre noe med, sa han. Han måtte vente til våren igjen for å skifte terrassedøren.

Vaskemaskinen skulle han sjekke opp i og det viste seg at han har garanti på den. Men det er produsenten som må bestille inn deler og så sende ut en reparatør. Vi begynner å tvile på når han kontaktet reparatør. For det har virkelig tatt sin tid. 

I mellomtiden, nærmere bestemt på lørdag, oppdaget vi at det var mugg og vann nederst på vegg/lister bak sengen på soverommet. 

Begynner å bli utrolig lei nå og ikke minst paranoid mtp så mye sykdom vi har her. 

Skrevet

Minner meg sterkt om en kåk jeg leide i Ålesund. Veggene på soverommet var helt nedmugget. Dreneringa rundt huset var gåen. Alt huseier gjorde var å sette inn av luftavfukter. 

Vi flytta etter et halvt år. Min daværende samboer ble skikkelig dårlig av muggen. 

Anonymkode: b6fdc...2d7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...