AnonymBruker Skrevet 1. november 2016 #1 Skrevet 1. november 2016 Jeg har jobbet i en 100 % stilling i mer eller mindre ett år gjennom ett vikarbyrå, uten fast kontrakt. De siste mnd får jeg mld stort sett annenhver dag om at jeg har fri dagen etter. De dagene jeg jobber jobber jeg gjerne bare 4 timer. Har jeg rett på noenting fra nav her? Jeg har søkt andre jobber men ikke fått napp enda. Hadde det ikke vært for samboeren min så hadde jeg ikke overlevd rett og slett og nå skylder jeg henne masse penger. Hva er det beste å gjøre i denne situasjonen? Har jeg krav på noe gjennom NAV? Vil det lønne seg for meg å slutte? I oktober har jeg såvidt jobbet 20 timer. De sier situasjonen skal ta seg opp etterhvert når butikken skifter lokalisjon etter jul men dette er jo høyst uvisst. Ifht til barnebidrag gjennom nav, kan jeg få dette justert ned nå da jeg har så liten inntekt? Anonymkode: d47c4...467
Ede Skrevet 1. november 2016 #2 Skrevet 1. november 2016 Du kan ha rettigheter hos NAV (dagpenger) om du har fått stillingen redusert med minst 50% og du aktivt leter etter en ny 100% stilling. Ville ha søkt dagpenger og sett hva utfallet blir.
AnonymBruker Skrevet 1. november 2016 #3 Skrevet 1. november 2016 Ok så da bør jeg slutte i jobben? Anonymkode: d47c4...467
AnonymBruker Skrevet 1. november 2016 #4 Skrevet 1. november 2016 Undersøk med NAV, men utangspunktet er at du skal kunne ha rett på dagpenger når inntekt er redusert med minst 50%. Men husk at du får 8 ukers karantene hvis man slutter selv. Anonymkode: 38ff0...b14
Million Skrevet 1. november 2016 #5 Skrevet 1. november 2016 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok så da bør jeg slutte i jobben? Anonymkode: d47c4...467 Hvorfor skal du det? Du kan jobbe litt, og ha AAP fra NAV ved siden av (ArbeidsAvklaringsPenger) for de øvrige timene. Når man er arbeidsledig, helt eller delvis, fyller man ut meldekort med hvor mange timer man har jobbet hver uke, og sender inn til NAV. Dette gjøres...var det hver uke eller annenhver uke? iallefall jevnlig, og man får da arbeidsledighetspenger (nå kalt AAP) for de timene man IKKE har jobbet. 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2016 #6 Skrevet 1. november 2016 Aap er for de som pga helsemessige årsaker ikke kan jobbe som vanlig. Tipper du tenker på dagpenger. Anonymkode: e783e...bd0 5
AnonymBruker Skrevet 1. november 2016 #7 Skrevet 1. november 2016 Og jeg kan få dagpenger for de resterende timene selv om jeg slutter selv etter 8 uker? Anonymkode: d47c4...467
Sirah Skrevet 1. november 2016 #8 Skrevet 1. november 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og jeg kan få dagpenger for de resterende timene selv om jeg slutter selv etter 8 uker? Anonymkode: d47c4...467 Jeg tror du får karantene på 2 måneder dersom du slutter selv. Ta og dra ned på NAV og snakk med dem så får du et skikkelig svar Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 1. november 2016 #9 Skrevet 1. november 2016 Dagpenger får du bare en begrenset periode så bør ikke si opp jobben. Det er også lettere å få jobb når man har jobb, ironisk nok. Anonymkode: cb9d1...47d
AnonymBruker Skrevet 1. november 2016 #10 Skrevet 1. november 2016 NAV gjør du når jobben plutselig har kuttet drastisk i dine timer. Anonymkode: 994e2...87b
Rosalie Skrevet 1. november 2016 #11 Skrevet 1. november 2016 5 timer siden, Sirah skrev: Jeg tror du får karantene på 2 måneder dersom du slutter selv. Ta og dra ned på NAV og snakk med dem så får du et skikkelig svar Lykke til! Det er 12 uker karantene på dagpenger.
AnonymBruker Skrevet 1. november 2016 #12 Skrevet 1. november 2016 5 timer siden, Million skrev: Hvorfor skal du det? Du kan jobbe litt, og ha AAP fra NAV ved siden av (ArbeidsAvklaringsPenger) for de øvrige timene. Når man er arbeidsledig, helt eller delvis, fyller man ut meldekort med hvor mange timer man har jobbet hver uke, og sender inn til NAV. Dette gjøres...var det hver uke eller annenhver uke? iallefall jevnlig, og man får da arbeidsledighetspenger (nå kalt AAP) for de timene man IKKE har jobbet. "AAP skal sikre deg inntekt i perioder du på grunn av sykdom eller skade har behov for hjelp fra NAV for å komme i arbeid. For å ha rett til AAP må arbeidsevnen din være redusert med minst 50 prosent " AAp er for syke eller av andre grunner ikke kommer seg i ordinært jobb, ikke for arbeidsledige Anonymkode: 5494e...6f7 2
Gjest O.G. Skrevet 1. november 2016 #13 Skrevet 1. november 2016 Vikarbyrået kan ikke gi deg andre stillinger?
AnonymBruker Skrevet 1. november 2016 #14 Skrevet 1. november 2016 Ikke si opp. Ta kontakt med NAV så forklarer de deg veien videre. Anonymkode: e5e2c...ba6
Million Skrevet 1. november 2016 #15 Skrevet 1. november 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: "AAP skal sikre deg inntekt i perioder du på grunn av sykdom eller skade har behov for hjelp fra NAV for å komme i arbeid. For å ha rett til AAP må arbeidsevnen din være redusert med minst 50 prosent " AAp er for syke eller av andre grunner ikke kommer seg i ordinært jobb, ikke for arbeidsledige Anonymkode: 5494e...6f7 Det har allerede blitt påpekt en gang lenger oppe Men opplegget med meldekort ved dagpenger er vel det samme som ved AAP? Man må rapportere til NAV hva man har og ikke har jobbet?
Harmankaya Skrevet 1. november 2016 #16 Skrevet 1. november 2016 Så gammeldags jeg er, min første tanke når jeg leste dette var at de har andre alternativer som gjør en bedre jobb enn deg/gjør det lille ekstra/bedre arbeidsmoral - men jeg ser at alle tilsvar dreier seg om hva NAV kan gjøre for deg .. Ikke rart verden går til helvete. Lykke til med NAVingen, og ikke la NOEN fortelle deg at du kunne fått flere timer gjennom bedre innsats, du yter selvfølgelig 100% med alle bells and whistles - uten sykefravær - fra før. 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2016 #17 Skrevet 2. november 2016 9 timer siden, Harmankaya skrev: Så gammeldags jeg er, min første tanke når jeg leste dette var at de har andre alternativer som gjør en bedre jobb enn deg/gjør det lille ekstra/bedre arbeidsmoral - men jeg ser at alle tilsvar dreier seg om hva NAV kan gjøre for deg .. Ikke rart verden går til helvete. Lykke til med NAVingen, og ikke la NOEN fortelle deg at du kunne fått flere timer gjennom bedre innsats, du yter selvfølgelig 100% med alle bells and whistles - uten sykefravær - fra før. Ærlig talt! Dette er et stort konsern som spekulerer i å unngå faste ansettelser. Absolutt ingen der får fast kontrakt. Nå er de midt i en flytteprosess, 45 min unna med bil. Jeg har hele tiden fått lovnader om at fast kontrakt kommer i nær fremtid uten at dette har skjedd for noen av oss. Jeg er aldri syk, kommer aldri for sent og jobber hardt og får masse skryt av sjefene. Her er problemet at de unngår å ansette fast. De har satt ned hva de tar imot av bestillinger en god stund nå pga flyttingen og dette har nå vart over flere mnd. Jeg har gått fra 100 % stilling til å nå i oktober jobbe 20 timer. Har overhodet ikke noe ønske om å være en "Naver" som du så nedlatende kaller det men jeg drukner her med å gå ned fra 20000 til 5000 i mnd. Jeg har betalt skatt og jobbet fullt i alle de år og akkurat nå er jeg i en desperat situasjon. Jeg søker ved siden av på andre jobber og har selvfølgelig også gitt beskjed til vikarbyrået om at jeg ikke kan jobbe så lite og om de har noe annet. Anonymkode: d47c4...467 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2016 #18 Skrevet 2. november 2016 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ærlig talt! Dette er et stort konsern som spekulerer i å unngå faste ansettelser. Absolutt ingen der får fast kontrakt. Nå er de midt i en flytteprosess, 45 min unna med bil. Jeg har hele tiden fått lovnader om at fast kontrakt kommer i nær fremtid uten at dette har skjedd for noen av oss. Jeg er aldri syk, kommer aldri for sent og jobber hardt og får masse skryt av sjefene. Her er problemet at de unngår å ansette fast. De har satt ned hva de tar imot av bestillinger en god stund nå pga flyttingen og dette har nå vart over flere mnd. Jeg har gått fra 100 % stilling til å nå i oktober jobbe 20 timer. Har overhodet ikke noe ønske om å være en "Naver" som du så nedlatende kaller det men jeg drukner her med å gå ned fra 20000 til 5000 i mnd. Jeg har betalt skatt og jobbet fullt i alle de år og akkurat nå er jeg i en desperat situasjon. Jeg søker ved siden av på andre jobber og har selvfølgelig også gitt beskjed til vikarbyrået om at jeg ikke kan jobbe så lite og om de har noe annet. Anonymkode: d47c4...467 Mye svadasvar her.,... Om du nå kun jobber ca 20 t pr mnd så har du krav på dagpenger i tillegg, om du har jobbet ca 100% i et år, da har du opparbeidet deg rett til dagpenger. Søk om dagpenger pga redusert stilling. Men dersom du jobber mer enn 50% i løpet av en 14 dagers periode, vil du ikke motta dagpenger, for den perioden, men IKKE si opp jobben, søk heller andre jobber ved siden avn. Anonymkode: e3324...4bb 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå