Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Min mor har nå nettopp mistet faren sin, hun fikk nylig beskjed om at de ble sittende igjen med en gjeld på 300.000kr. De er egentlig 3 søsken, men min mors bror døde for noen år siden. Blir det da hans sønn som må ta hans del av dette? 

Så fikk vi idag vite at han fortsatt står som gift på papiret. De har ikke bodd sammen på mange år, men er det da også noe hun må være med å betale på? Hun og sønnen kontaktet mamma idag og sa at de ikke ville være med på å betale gjelden.. Mamma har ikke sjans til å sitte med den gjelden alene. Avdøde fikk Alzheimer i 2011, og ble da satt på sykehjem, men det viser seg at halvparten av gjelden kom i 2012. Hans sønn er narkoman og vi vet at han har stjelt fra han tidligere, og etter sykdommen kom har han lurt til seg penger fra han.. 

Er det noe vi kan gjøre? Jeg syns virkelig det ikke er rett at mamma må ta alt dette alene.. Tusen takk for svar! 

Anonymkode: 205d2...ef9

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Avdødes gjeld går ikke automatisk over på arvingene. Arvingene blir først ansvarlige for avdødes gjeld hvis de velger å skrive under på et skjema hvor det står at arvingene tar på seg gjeldsansvaret. Så hvis arvingene ikke ønsker å bli ansvarlige for avdødes gjeld, så kan de bare la være å signere på skjemaet

Hvis det ikke er nok penger etter den avdøde til å dekke gjelden, så må kreditorene bære tapet hvis arvingene velger å ikke ta på seg gjeldsansvaret. I et sånt tilfelle vil arvingene uansett ikke få noen arv, så hvorfor skulle de velge å ta på seg gjeldsansvaret? 

Gjeldsansvaret tar arvingene på seg hvis de vet at avdødes eiendeler er mer verdt enn gjelden hans og de ønsker å spare pengene det hadde kostet å bruke en advokat til å ta seg av arveoppgjøret. De vil heller gjøre jobben selv. 

Endret av Testosteron
  • Liker 8
Skrevet

Takk for svar, da skal jeg prate med mamma i morgen å høre om hun har skrevet under på slike papirer, det håper jeg inderlig ikke! Sønnen solgte alt faren hadde den dagen han ble sendt på sykehjem, så det er ingenting igjen fra han 🙄

Skrevet

Hvis det ikke er eiendeler man gjerne vil ha engang, så er saken enkel: avstå fra arv. Da må ikke din mor ta gjelden.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar, da skal jeg prate med mamma i morgen å høre om hun har skrevet under på slike papirer, det håper jeg inderlig ikke! Sønnen solgte alt faren hadde den dagen han ble sendt på sykehjem, så det er ingenting igjen fra han 🙄

Hvis moren din har vært så uheldig å signere på at hun tar på seg gjeldsansvaret, men avdøde ikke etterlater seg noe som helst av verdier, så er hun likevel ikke ansvarlig for gjelden hans, for det er et unntak i skifteloven § 78 for de tilfellene hvor avdødes brutto formue er mindre enn tre ganger grunnbeløpet i folketrygden (3 x kr 92 576 = kr 277 728). Da er gjeldsansvaret begrenset til verdien av eiendelene etter fradrag for begravelsesutgiftene. 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1930-02-21#KAPITTEL_3-1-3 

https://www.nav.no/no/NAV+og+samfunn/Kontakt+NAV/Utbetalinger/Grunnbelopet+i+folketrygden 

• Liker 1
Skrevet

Da min far døde så avsto jeg fra arven, var ingenting å hente der, kun gjeld i bøttevis.

Anonymkode: e6f59...fe4

Skrevet

Arvingene må ikke nødvendigvis ta over gjeld, etter den avdøde.

Men dersom en arving allerede har signert noen slike papirer, så har man kanskje ikke noe valg. :P

Anonymkode: 49c19...be2

Skrevet (endret)

Hmm, mannen var på sykeheim med alzheimers fra 2011, men gjelden er fra 2012. Her har det vært noen inne og brukt gamlingens personalia.

Endret av O.G.
Skrevet
På Tuesday, November 01, 2016 den 0.36, AnonymBruker skrev:

Hei! Min mor har nå nettopp mistet faren sin, hun fikk nylig beskjed om at de ble sittende igjen med en gjeld på 300.000kr. De er egentlig 3 søsken, men min mors bror døde for noen år siden. Blir det da hans sønn som må ta hans del av dette? 

Så fikk vi idag vite at han fortsatt står som gift på papiret. De har ikke bodd sammen på mange år, men er det da også noe hun må være med å betale på? Hun og sønnen kontaktet mamma idag og sa at de ikke ville være med på å betale gjelden.. Mamma har ikke sjans til å sitte med den gjelden alene. Avdøde fikk Alzheimer i 2011, og ble da satt på sykehjem, men det viser seg at halvparten av gjelden kom i 2012. Hans sønn er narkoman og vi vet at han har stjelt fra han tidligere, og etter sykdommen kom har han lurt til seg penger fra han.. 

Er det noe vi kan gjøre? Jeg syns virkelig det ikke er rett at mamma må ta alt dette alene.. Tusen takk for svar! 

Man friasier seg arv og lar arveoppgjøret gå til offentlig skifte når det er mer gjeld enn verdi i et bo, og man ikke ønsker å overta avdødes gjeld. 

Hva som er årsaken til at han er gift, har havnet på sykehjem og ikke har blitt skilt når han ikke kan bo sammen med ektefellen, avgjør om han skal regnes som gift eller ikke. La offentlig bobehandliing styre så slipper dere dette. Ektefelle arver og. 

Når en arving dør, så skal hans/den dødes del av arven fordeles på hans barn. 

Snakk med Tingretten på stedet dersom dere er usikre,,og skriv ikke under på noe dere ikke er sikre på hva er og hva konsekvensene kan bli. Vips, så har der overtatt gjelden dere ikke vil ha. 

Anonymkode: 5b0b4...e20

Skrevet
22 minutter siden, O.G. skrev:

Hmm, mannen var på sykeheim med alzheimers fra 2011, men gjelden er fra 2012. Her har det vært noen inne og brukt gamlingens personalia.

På 1. november 2016 den 0.36, AnonymBruker skrev:

Avdøde fikk Alzheimer i 2011, og ble da satt på sykehjem, men det viser seg at halvparten av gjelden kom i 2012. Hans sønn er narkoman og vi vet at han har stjelt fra han tidligere, og etter sykdommen kom har han lurt til seg penger fra han.

Står jo i HI.

Eller... For meg blir dette veldig soleklart.

Anonymkode: decd4...03d

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Står jo i HI.

Eller... For meg blir dette veldig soleklart.

Anonymkode: decd4...03d

Nemlig, og det burde vært politisak.

Skrevet

Helt enig!

Anonymkode: beb0f...c33

Skrevet

Ved å kreve offentlig skifte vil alt av verdi gå til å dekke alt av gjeld og kreditorene vil ikke kunne å etter arvingene for å få resten. 

Du kan lese mer om offentlig skifte her;
http://www.arveoppgjor.no/hva-er-offentlig-skifte/

Sitat

Offentlig skifte er aktuelt hvis:

• Ingen av arvingene vil ta ansvar for avdødes gjeld

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...