Gå til innhold

Tenåring ned i vekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er en 16 år gammel jente som har slitt med vekt så lenge jeg kan huske. Da jeg var liten kunne jeg spise utrolig mye uten å legge på meg, men dette endret seg drastisk da jeg kom i puberteten. Uten å gå inn i hver minste detalj, så har vekten min oppført seg som en jojo siden da. Opp, ned, opp, ned. Foreløpig ligger jeg på en grei vekt, men med matvanene mine merker jeg at den går opp litt og litt for hver uke som går, og dette vil jeg endre. 

Jeg er 164 cm høy og veier 62,5-63 kg. I mine øyne er i hvert fall ikke dette alt for ille, men vil helst ligge på 57-59 kg. Dette vil jeg oppnå med endringer i kostholdet. Det jeg trenger hjelp med er hva jeg kan spise, som er sunt. Hvordan kan jeg gå ned, og ikke minst, hvordan kan jeg beholde vekten etter jeg har gått ned? 

Anonymkode: 15017...af7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig mye enklere å komme med innspill dersom du beskriver hva og hvordan du pleier å spise, samt om du er i regelmessig fysisk aktivitet. Tenker dog at vekten din nå er helt fin.

Anonymkode: 67b8f...a68

Skrevet

Ganske vanlig med varierende vekt gjennom tenårene pga mye hormoner. For unge kvinner spesielt fordi kroppen går gjennom endringer i fordeling av muskelmasse/fett i tillegg til alle andre fysiske endringer som skjer i disse årene. Ikke gå drastisk til verks. Prøv å spis sunn mat og tren jevnt. Det siste stabiliserer vekt og appetitt veldig effektivt. Hvis det er en trøst vil dette gjerne roe seg av seg selv i løpet av de neste årene:)

Anonymkode: c6cf3...ec7

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veldig mye enklere å komme med innspill dersom du beskriver hva og hvordan du pleier å spise, samt om du er i regelmessig fysisk aktivitet. Tenker dog at vekten din nå er helt fin.

Spiser for det meste graps. Blir mye pasta med ost eller pommes frites til middag (og selv når det er relativt "sunne" middager, har jeg en tendens til å ta to eller tre porsjoner, når de aller fleste kun trenger én) og masse potetgull og godteri, selv i ukedager. Er ikke flink med verken grønnsaker eller frukt, men drikker en god del vann (minst 1,5l hver dag). Ellers får jeg utrolig lite fysisk aktivitet i hverdagen, men dette er ikke noe jeg kan endre foreløpig, for personlige grunner. 

TS

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spiser for det meste graps. Blir mye pasta med ost eller pommes frites til middag (og selv når det er relativt "sunne" middager, har jeg en tendens til å ta to eller tre porsjoner, når de aller fleste kun trenger én) og masse potetgull og godteri, selv i ukedager. Er ikke flink med verken grønnsaker eller frukt, men drikker en god del vann (minst 1,5l hver dag). Ellers får jeg utrolig lite fysisk aktivitet i hverdagen, men dette er ikke noe jeg kan endre foreløpig, for personlige grunner. 

TS

Dersom du vet at mye pasta med ost, påmfritt, potetgull og godteri til daglig kanskje ikke er helt heldig, hvorfor kutter du ikke ned på dette? Det er heller ingen her som kan hjelpe deg med å spise grønnsaker og frukt.

• Liker 1
Skrevet

På Matprat sine sider under sunt fanen finner du gode oppskrifter.

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom du vet at mye pasta med ost, påmfritt, potetgull og godteri til daglig kanskje ikke er helt heldig, hvorfor kutter du ikke ned på dette? Det er heller ingen her som kan hjelpe deg med å spise grønnsaker og frukt.

Er vanskeligere enn som så. Sliter mye med trøstespising, og selv om jeg kan tenke rasjonelt nå og se at matvanene mine ikke er de heldigste, er det vanskelig å bare kutte alt usunt ut og starte med blanke ark. Vet godt at ingen kan hjelpe meg med å spise sunt, det er det kun jeg kan gjøre, men motivasjon og tips fra folk som har litt mer peiling enn meg, kan være det jeg trenger. 

4 minutter siden, Tvist skrev:

På Matprat sine sider under sunt fanen finner du gode oppskrifter.

Tusen takk, skal sjekke det ut! xx

ts

Skrevet

Høres ut som om du egentlig ikke trenger gjøre mer enn å kutte godis i hverdagene. om du spiser mye av dette og siden du ikke er tykk, så tenker jeg at du vil stabilisere deg på noen få kilo mindre bare ved å gjøre det og intet annet.

Anonymkode: 5a78a...c6e

Skrevet

Du sier at vekten din går som en jojo, men hvor mye mener du da? Det er helt naturlig å variere med både 2 og 3 kg på en uke. Vekten er ikke jojo for det, det er naturlige svingninger i syklus og vannmengde. Hvor ofte veier du deg? Vei deg kun en gang i måneden max. Mer enn det trenger du ikke når du er normalvektig (og det er du!).

Anonymkode: 4205e...54d

Skrevet

Aktivitet og frisk luft hjelper både fysisk og psykisk. Det er typisk sånn som voksne bedrevitere har sagt i alle år -"kom deg ut i frisk luft"- men det er en grunn til det... 

Det er, som andre her sier, helt vanlig å slite med hormoner, kropp og psyke i tenårene. Det går seg til etter hver for de aller aller fleste. Ikke tenk for mye på det, men uansett lurt å ikke spise for mye usunt. Vekten din er fin og det kan faktisk hende kroppen din trenger den maten den ber om. Siden du har en fin vekt spiser du sikkert ikke så ille som du tror.

Anonymkode: a5333...43f

Skrevet

Med din vekt og alder tror jeg ikke det riktige for deg er å gå ned i vekt. Du bør antagelig endre livsstilen din for å leve sunnere, og det kan føre til at du blir slankere, men det bør ikke være et mål. Du er ikke feit!

Du sier at du sliter med trøstespising. Da kan det hjelpe å finne ut hvorfor du trøstespiser. Når du har problem med følelsene (noe som er helt normalt i tenårene) vil du kunne oppleve et mat demper følelsene for en kort tid. Dette er imidlertid ingen reel eller varig måte å håndtere følelsene på, og som du selv har oppdaget er det ikke helt bra for helsen.

Dersom du har noen problemer, enten det er hjemme, med venner, på skolen eller bare med dine egne tanker, følelser og hormoner, anbefaler jeg deg å snakke med en voksen. Det kan være foreldre, en lærer du stoler på, helsesøster eller fastlegen. Lærere og helsepersonell har taushetsplikt. Helsesøster og fastlege vil også kunne gi deg råd om hvordan du kan leve sunnere.

Anonymkode: 97910...7bb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...