AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2016 #1 Skrevet 31. oktober 2016 Hei! Jeg og mamma er på utkikk etter å kjøpe oss et hus/leilighet. Men jeg er litt usikker hva som er mest gunstig, at jeg en ung 22 åring tar opp lån eller mamma? Hvordan er det med renter og støtte fra banken når det kommer til førstegangs kjøpere? Føler det er bedre om jeg tar opp lånet gjennom bsu og sier til banken at jeg får økonomisk støtte fra mamma. Eller hvordan får egentlig STUDENTER/unge muligheten til å kjøpe leilighet? De har jo ikke fast jobb eller noe sånt, beviser de bare at får støtte fra foreldrene og det er nok? Anonymkode: 5646f...fe4
TheGirlWhoWaited Skrevet 31. oktober 2016 #2 Skrevet 31. oktober 2016 Du skal da vel ikke, som 22 åring, kjøpe hus/leilighet SAMMEN med din mor? 10
AnonymBruker Skrevet 1. november 2016 #3 Skrevet 1. november 2016 Akkurat nå bor mamma i en liten leilighet alene. Jeg er bare 20 år, holder på å studerer, men ser for meg at om to år har hun samlet nok penger og skal kjøpe hus . Jeg kommer uansett mesteparten av livet til å studere ettersom jeg tar bachelor og master, som vil si at jeg må bo 5 år av livet mitt i en annen by, i tillegg til at jeg skal jobbe i utlandet etter det. Dette er vårt HJEM. . Mamma ønsker å kjøpe seg et hjem, siden hun er så lei av å leie og vil har sitt eget. Så derfor lurte jeg på om hva som var mest gunstig av at jeg tar opp lån eller henne? Jeg spurte ikke om din meningen om hva du tenker om at jeg å hjelpe mamma økonomisk slik at hun ikke ender opp med det største lånet. Selvfølgelig er det mamma sitt hus og hun skal betale låne, men er det ikke mer gunstig at jeg tar opp lånet med tanke på renter og slikt? Anonymkode: 5646f...fe4 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2016 #4 Skrevet 1. november 2016 Hun burde ta opp lånet siden det skal være hennes hjem. Anonymkode: 907e2...fb1 7
ekkoet Skrevet 1. november 2016 #5 Skrevet 1. november 2016 Jeg ville snakket med banken om dette. Det er mange faktorer som spiller inn, slik som betjeningsevne på begge, pris på det dere skal kjøpe, hvordan dere har tenkt å ordne ting økonomisk dere imellom (hvilken andel av lån, hva skjer når man selger, hva som skjer om dere finner ut at dette ikke funker av ulike grunner, eiebrøk). Godt mulig må dere ta opp lånet sammen. Jeg ville gått til banken med det, men du kan legge ut litt mer detaljer og spørre på nytt her 1
Gjest Magnifiq Skrevet 1. november 2016 #6 Skrevet 1. november 2016 Mesteparten av livet til å studere?
ekkoet Skrevet 1. november 2016 #7 Skrevet 1. november 2016 (endret) Om du ikke skal ha inntekt er det mer gunstig om hun får rentefradraget. Regner med hun har inntekt (du skriver veldig lite om den siden av økonomien). Om alt skal være hennes og hun har mulighet til å gå i banken på egenhånd ser jeg ikke hvorfor du skal være den som tar opp lånet Endret 1. november 2016 av ekkoet 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2016 #8 Skrevet 1. november 2016 6 minutter siden, Magnifiq skrev: Mesteparten av livet til å studere? Feil bruk at ord. Du skjønner at jeg ikke mente det bokstavelig talt. Men akkurat nå, midt i eksamentidene føles 5 år ut som veldig lenge, selv om det egentlig ikke er det. Anonymkode: 5646f...fe4
EvaLena Skrevet 1. november 2016 #9 Skrevet 1. november 2016 Jeg ville latt din mor få spare seg opp ig kjøpe noe selv etterhvert og det samme for deg. Akkurat nå så kanskje du føler at du vil bo sammen med moren din i all evig tid, men det endrer seg veldig. Jeg håpet at barna mine aldri flyttet hjemmefra, men nå er jeg svært moden for å kunne bo helt for meg selv. Det samme føler de. Det ene barnet mitt har flyttet ut ig helt ærlig så er det litt deilig, nå venter jeg bare på at neste skal flytte ut. Det høres sikkert ut som jeg aldri skulle fått lov å sette barn til verden, men det er ikke sunt å bo sammen når alle har blitt voksne. Vi har alle behov for å kunne gjøre som vi selv vil uten å måtte ta hensyn til hverandre. Bare tenk deg da du kanskje får kjæreste og vil flytte sammen med gan, skal moren din sitte i stua sammen med dere på kveldene/helgene? Så mitt råd er å kjøpe deg noe eget når den tid kommer, så dår din mor gjøre som hun vil etterhvert. 3
hironakamura Skrevet 1. november 2016 #10 Skrevet 1. november 2016 Her mangler det mye info for å kunne gi noe særlig svar. Dersom du har 5 år igjen før du forhåpentligvis skal ut i arbeidslivet vil du nok ikke få noe lån alene. Mange banker vil nok også være skeptisk til en løsning der barnet skal gi økonomisk hjelp til sine foreldre uten at de klarer seg og står på egne ben med egen leilighet først. Som andre nevner sier du ingenting om din mors inntekt. Det hjelper ikke at din mor sparer opp til egenkapital i noen år om hun ikke har låneevne. Dersom hun da er avhengig av deg og din inntekt for å få lån så må du fortsette å stå på hennes lån "for alltid" og dermed ikke få tatt opp lån til å kjøpe noe eget. Alternativt må dere selge boligen og din mor er tilbake på leiemarkedet. Ta en telefon til banken og forklar saken kjapt, ha litt opplysninger om deres inntekt og gjeld klart, så får du snart høre om dette er aktuelt eller ikke 6
Ede Skrevet 1. november 2016 #11 Skrevet 1. november 2016 Her ville jeg ha latt din mor ta opp lånet med deg som medlåntaker. Huset bør eies av begge. Dere vil begge være ansvarlig for hele gjelden. Hvis kun hun har inntekt bør alle rentekostnader skrives på henne. Hvis begge har inntekt i Norge og skatter kan dere dele renteutgiftene på selvangivelsen. Om du ikke allerede har en BSU bør du opprette denne og spare her til du er 33 år, ikke løs den inn om du ikke må før den tid. Den er skattemessing veldig gunstig! Før du hiver deg inn i dette må du forsikre deg om at dere begge har full kontroll på egen økonomi, husk at om din mor får problemer med å betale så går dette direkte utover deg og kan i verste fall ødelegge din økonomi for all fremtid. Vet ikke om dette er en mulighet for dere, men det er gunstig å kjøpe et hus med sokkelleilighet. Da kan dere leie ut denne skattefritt samt at du kan bo der en periode når du flytter hjem en gang. Denne leieinntekten hensyntar banken når de gir ut lån så du kan derfor kjøpe et dyrere hus enn du ellers ville hatt råd til. Og hvis det virkelig kniper kan man flytte ned dit selv og leie ut hovedhuset. Da må man riktig nok skatte av overskuddet, men stort sett vil det gå i pluss og det gir en mulighet til å slippe unna eventuelle økonomiske kniper. Snakk med banken, de hjelper med detaljene og hvor mye dere kan by. 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2016 #12 Skrevet 1. november 2016 Høres ikke ut som at du har noen inntekt å snakke om utenom studielån, og da får du ikke noe boliglån. Enkelt og greit. Så moren din må kjøpe seg bolig alene, som du sikkert kan få bo i dersom hun har råd til å kjøpe bolig med to soverom. Husk egenkapitalkravet. Anonymkode: 54e5d...81a 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2016 #13 Skrevet 1. november 2016 Din mor kjøper og tar opp lån. Du leier og betaler leie til henne. Anonymkode: 2695d...7a7 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2016 #14 Skrevet 1. november 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Din mor kjøper og tar opp lån. Du leier og betaler leie til henne. Anonymkode: 2695d...7a7 Dette. Da står du også fritt til å flytte ut, f.eks. sammen med kjæresten uten å måtte styre med medeierskap og å bli kjøpt ut av moren din. Anonymkode: 54e5d...81a 1
strawberry Skrevet 3. november 2016 #15 Skrevet 3. november 2016 Du bør IKKE avslutte din BSU-konto allerede når du er 22 år. 3
Gjest skjære Skrevet 3. november 2016 #16 Skrevet 3. november 2016 På 1.11.2016 den 10.37, Magnifiq skrev: Mesteparten av livet til å studere? Livet slutter i 40-årene vettu. Så når du studerer til du er 28 så er nesten hele livet over
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå