Gjest TGI Skrevet 31. oktober 2016 #1 Skrevet 31. oktober 2016 Har en kattunge som blir 5 måneder den 17. november og tenkte at jeg skulle la den få være mer ute alene med døren oppe selvfølgelig slik at muligheten for å løpe inn er der. Er det forsvarlig å gjøre dette? Har hatt kattungen inne i 1/5 måned for å venne den til boligen noe som den har gjort og har etter dette tidspunkt sluppet den ut under oppsyn i bare noen minutter om gangen hver dag. Bor i et rolig nabolag med relativt lite trafikk og ikke mye til nabokatter er det heller.
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2016 #2 Skrevet 31. oktober 2016 Etter min mening (og mange eksperter), er dette altfor tidlig. Skal du slippe den ut, bør du være sammen med kattungen. Anonymkode: 90ce3...2e9 6
Uglems Skrevet 31. oktober 2016 #3 Skrevet 31. oktober 2016 Nei det er for tidlig:) du må bli med pus ut ^^ 2
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2016 #4 Skrevet 31. oktober 2016 Hvis du følger med godt og du kan selv se på kattens personlighet at det ikke er en tøffing som kunne tatt seg en polferd på første tur, så tenker jeg at det kan gå bra med en liten tur. Det er ikke sikkert den vil ut heller, kanskje bare sitte i døra og observere. Bare følg med på den og sørg for at den kan springe inn når enn den vil, så går det bra. Anonymkode: b8f3a...44f
Gjest TGI Skrevet 31. oktober 2016 #5 Skrevet 31. oktober 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du følger med godt og du kan selv se på kattens personlighet at det ikke er en tøffing som kunne tatt seg en polferd på første tur, så tenker jeg at det kan gå bra med en liten tur. Det er ikke sikkert den vil ut heller, kanskje bare sitte i døra og observere. Bare følg med på den og sørg for at den kan springe inn når enn den vil, så går det bra. Anonymkode: b8f3a...44f Dette er en særdeles tøff katt for å være så liten! Har allerede vært mange ganger ute med oppsyn av meg og lekene til katten. Men siden katten er snart 5 måneder så tenkte jeg det skulle gå greit å bare la katten løpe ut og inn døren som den ville ettersom den har blitt vant til å være utenfor?
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2016 #6 Skrevet 31. oktober 2016 Og hva om den blir skremt og døra ikke er nærmest? Jaget av en annen katt? Retningssansen er ikke utviklet ordentlig før minst etter 8 måneder. Minst. Anonymkode: 90ce3...2e9 4
Gjest TGI Skrevet 31. oktober 2016 #7 Skrevet 31. oktober 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Og hva om den blir skremt og døra ikke er nærmest? Jaget av en annen katt? Retningssansen er ikke utviklet ordentlig før minst etter 8 måneder. Minst. Anonymkode: 90ce3...2e9 Ah skjønner. Tenkte bare siden katten har så lyst å gå ut så jeg syns litt syn på den men siden det står over alt og jeg får dette bekreftet så skal jeg følge med katten ute til den er blitt 6-7 måneder. Takk for god respons!
vaniljeglasur Skrevet 31. oktober 2016 #8 Skrevet 31. oktober 2016 Katten skal ikke gå ut alene før den er 10-12 mnd gammel. Ta heller med pus ut i bånd frem til den er stor nok til å gå ute alene , og vær ute sammen med den! 3
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2016 #9 Skrevet 31. oktober 2016 Jeg villr ventet til katten er 1 år. de har ikke utvikklet retningssans før det. Og en annen ting, kastrer den før du slipper den ut. Katter blir kjønnsmoden når de er rundt 6 mnd. Anonymkode: 82315...33f 1
Gjest TGI Skrevet 31. oktober 2016 #10 Skrevet 31. oktober 2016 Skal til veterinær om ikke lenge og skal da i samme slengen få en fullstendig helsesjekk
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2016 #11 Skrevet 31. oktober 2016 Slipp den ut, har hatt mange katter selv som har vært ute i den alderen, gikk helt fint. Det var da veldig til hysteri. Anonymkode: 0c5ba...69f
Tvist Skrevet 31. oktober 2016 #12 Skrevet 31. oktober 2016 Katten er veldig modig sier du, slik katter i den alderen ofte er. Det er fort gjort at den er for modig. Følger en spennende lukt eller en fugl litt for langt hjemmefra og finner ikke veien hjem. Eller skal bare løpe raskt over veien før den skumle bilen kommer, kattunger er ikke så flinke på å bedømme avstander. De kan fort bli skremt eller jaget av fugler, store katter, skjærer eller lignende. Det kan gå bra om du slipper pus ut nå, men det kan også gå veldig dårlig... Pus kan være kjønnsmoden nå (selv om de fleste ikke blir det før de er litt eldre), så pass på så den ikke formerer seg, det skjer fort. Og få katten ID-merket når du kastrerer den, det høyner muligheten for at du får pus tilbake om noe skjer. 5
Tvist Skrevet 31. oktober 2016 #13 Skrevet 31. oktober 2016 (endret) 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Slipp den ut, har hatt mange katter selv som har vært ute i den alderen, gikk helt fint. Det var da veldig til hysteri. Anonymkode: 0c5ba...69f Ja, det var bra det gikk fint med dine katter. Vi bør selvsagt alle høre på en anonym bruker, og ignorere rådene til Dyrebeskyttelsen, Mattilsynet og de aller fleste dyrlegene som mener katter på den alderen ikke skal slippes ut. Endret 31. oktober 2016 av Tvist 3 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2016 #14 Skrevet 31. oktober 2016 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Slipp den ut, har hatt mange katter selv som har vært ute i den alderen, gikk helt fint. Det var da veldig til hysteri. Anonymkode: 0c5ba...69f vel, da har du tatt risikable valg og utsatt dine katter for fare . Skulle aldri i verden hatt katt . Ser jeg kattunger ute tar jeg de og sørger for at de får et GODT liv. Å gamble slik du gjør, stikk i strid med hva eksperter mener er totalt uansvarlig. Anonymkode: 537a3...e51
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2016 #15 Skrevet 31. oktober 2016 Det kommer helt an på hvor vant den er med å være ute. Katten min var 4 måneder da jeg fikk han og slapp han ut etter 2 dager (han hatet å være innestengt), men hadde vokst opp ute i hagen til noen, og hadde allerede "bilvett". Han hadde vært ute hele livet, men det er trolig mye mer risikabelt å slippe ut en kattunge som ikke har den erfaringen. Anonymkode: 77c3f...1c5
AnonymBruker Skrevet 1. november 2016 #16 Skrevet 1. november 2016 Det var da voldsomt med mange meninger her inne. Halvparten her greier jo ikke å bli enige i hvilken alder som er passende engang. Får følelsen av en konkurranse her hvor den som har katta lengst inne er den mest ansvarlige. Tingen er at dyrebeskyttelsen osv anbefaler å ha katten ute først ved ca 7mnd alder. Mye av grunnen til hvorfor akkurat 7mnd er anbefalt er nok at katta kan steriliseres/kastreres i en alder av 6mnd, og så litt etter det har såret grodd og stingene tatt ut osv. Det er nok riktig at kattens geografiske hjernedel ikke er spesielt godt utviklet i en alder av 5mnd, men det er også viktig å huske at denne delen faktisk ikke er ferdigutviklet før den er 2 år! Er det derfor riktig å ha katten inne til den er 2 år? Nei, det er det veldig få som ville sagt. Så rett etter at katten er sterilisert/kastrert er en god alder. Betyr det at katten vil rote seg vekk i en alder av 5mnd? Dersom du lever på et særdeles trafikkert/skummelt område; ja kanskje. Dersom du bor i et stille område; så nei, katten vil komme hjem så lenge den har det fint der. Det er da viktig at den kan springe ut og inn som den vil, og at den lærer seg at "hjem" er en trygg sone dersom den blir skremt av noe og må gjemme seg. Hvis du føler at katten din er moden nok til å være ute, og du kan sørge for at den kan komme inn nøyaktig når den trenger det, så synes jeg du bare skal kjøre på. Anonymkode: b8f3a...44f 1
Tvist Skrevet 1. november 2016 #17 Skrevet 1. november 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det var da voldsomt med mange meninger her inne. Halvparten her greier jo ikke å bli enige i hvilken alder som er passende engang. Får følelsen av en konkurranse her hvor den som har katta lengst inne er den mest ansvarlige. Tingen er at dyrebeskyttelsen osv anbefaler å ha katten ute først ved ca 7mnd alder. Mye av grunnen til hvorfor akkurat 7mnd er anbefalt er nok at katta kan steriliseres/kastreres i en alder av 6mnd, og så litt etter det har såret grodd og stingene tatt ut osv. Det er nok riktig at kattens geografiske hjernedel ikke er spesielt godt utviklet i en alder av 5mnd, men det er også viktig å huske at denne delen faktisk ikke er ferdigutviklet før den er 2 år! Er det derfor riktig å ha katten inne til den er 2 år? Nei, det er det veldig få som ville sagt. Så rett etter at katten er sterilisert/kastrert er en god alder. Betyr det at katten vil rote seg vekk i en alder av 5mnd? Dersom du lever på et særdeles trafikkert/skummelt område; ja kanskje. Dersom du bor i et stille område; så nei, katten vil komme hjem så lenge den har det fint der. Det er da viktig at den kan springe ut og inn som den vil, og at den lærer seg at "hjem" er en trygg sone dersom den blir skremt av noe og må gjemme seg. Hvis du føler at katten din er moden nok til å være ute, og du kan sørge for at den kan komme inn nøyaktig når den trenger det, så synes jeg du bare skal kjøre på. Anonymkode: b8f3a...44f Katten er ikke kastrert. Anbefalingene angående alder varierer, men man bør aldri, aldri noen sinne slippe ut en ukastrert katt. 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2016 #18 Skrevet 1. november 2016 1 minutt siden, Tvist skrev: Katten er ikke kastrert. Anbefalingene angående alder varierer, men man bør aldri, aldri noen sinne slippe ut en ukastrert katt. Du tilføyer jo ingen annen info enn hva jeg nettopp skrev. Anonymkode: b8f3a...44f
Tvist Skrevet 1. november 2016 #19 Skrevet 1. november 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du tilføyer jo ingen annen info enn hva jeg nettopp skrev. Anonymkode: b8f3a...44f Du anbefaler at hun slipper ut katten om den er moden nok. Men den er ikke kastrert, altså bør den ikke slippe ut enda. 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2016 #20 Skrevet 1. november 2016 2 minutter siden, Tvist skrev: Du anbefaler at hun slipper ut katten om den er moden nok. Men den er ikke kastrert, altså bør den ikke slippe ut enda. Jeg mener at eier vet best fordi eier kjenner den aktuelle katten det prates om. Spørsmålet i denne tråden er ikke hvorvidt katta blir gravid/smeller en annen katt på tjukka. Spørsmålet er hvorvidt den roter seg vekk eller ikke. Og det gjør den mest trolig ikke, med mindre man bor i et særdeles dårlig område. Jeg er enig i at alle utekatter skal/bør være steriliserte, men det var overhodet ikke det ts var ute etter her. Anonymkode: b8f3a...44f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå