AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2016 #1 Skrevet 31. oktober 2016 Hei 😊 Jeg leier en sokkellelighet som jeg flyttet inn i i august. Jeg har vært veldig nøye med å studere hver en knirk og krok da jeg flyttet inn, etter mange uhendige boplasser tidligere med mugg og faenskap! Alt virker å være bra, men merket i dag (med mindre jeg er helt blind) at det ikke finnes en ENESTE brannvarsler her (5 rom). Det virker som om det har vært en i taket på soverommet før, men det er ingenting der nå, og det er ulogisk ettersom det ikke er noen ovner der eller noe brannfarlig foruten en lampe. De sa de har leid ut plassen i mange år, er det ikke kjempe rart å ikke ha brannvarslere? Må jo få ordnet det ASAP, men jeg vil jo ha 3 stk hvertfal og det koster å kjøpe og ikke vet jeg hvordan jeg monterer det. Er ovn både på badet, gangen, kjøkkenet og stua.. Jeg synes det er kjempe rart. Familien som leier ut virker å være ganske rike, da må de jo være redd for eiendelet og brann? Anonymkode: cbc74...14f
HerKommerMummi Skrevet 31. oktober 2016 #2 Skrevet 31. oktober 2016 Kan du ikke bare kontakte huseier da?
Minya Skrevet 1. november 2016 #3 Skrevet 1. november 2016 Røykvarslere koster ikke spesielt mye, og de er enkle å montere. Du får kjøpt dem på Jernia, Biltema, Clas Ohlson og så og si alle elektronikkbutikker. Som regel kommer de i to deler, en plate som kan skrues fast i taket hvor selve alarmen og batteriet sitter, og en del til å feste på den fastmonterte delen ved å skru den løst på. Andre typer festes i taket med en kraftig tape. Bare riv av dekk-plasten og dytt den fast i taket. Røykvarslere skal stå i taket minimum en meter fra vegg, eller midt i rommet. Unngå å sett den midt over komfyren for å unngå damp fra vanlig matlaging. Du kan kjøpe dem inn selv og trekke av på neste måneds husleie om du vil, bare gi beskjed til huseier om at du gjør det slik at de ikke lurer på hva som skjer når du betaler "for lite". Det er huseier som skal ta utgiften, men det betyr ikke at du ikke har noe som helst ansvar for å få det opp om det mangler. Så kjøp dem inn, montér dem og send regning til huseier.
AnonymBruker Skrevet 1. november 2016 #4 Skrevet 1. november 2016 Uleier er pålagt å ha en Røykvarsler (ikke brannvarsler, det er noe annet) i hver etasje og den skal monteres slik at den høres på soverommene i boetasjen. Vil du ha minst tre så må du kjøpe alt utover den ene utleier er pålagt å kjøpe og å motere selv. Å montere en røykvarsler er å skru to skruer opp i taket eller montere en spesiell magnet og feste røykvarsleren til magneten. Verre er det ikke. Røyvarslere koster fra en hundredelapp og oppover. Ellers er brannteppe å anbefale i nærheten av komfyren, (ikke pålagt). Men pålagt er det å ha godkjent slukkeutstyr, enten i form av brannslange eller pulverapparat. Anonymkode: 781bd...a8b
Britt Banditt Skrevet 1. november 2016 #5 Skrevet 1. november 2016 Det er enkelt å montere, og en brannvarsler koster vel rundt en hundrings. Jeg tror reglene er at det skal være minst én brannvarsler per etasje? Ikke helt sikker, men det er i hvert fall ikke krav til å ha det i hvert rom (selv om jeg ville hatt det). Uansett: Kontakt huseier, det er sikkert bare en forglemmelse. Du skal nok se at du får det montert kjapt (Eventuelt bli enig om at du skaffer det, monterer, og så trekker du fra summen det koster på leia).
AnonymBruker Skrevet 1. november 2016 #6 Skrevet 1. november 2016 Takk for gode svar alle sammen, skal se om jeg får ordnet røykvarsler imorgen ☺ Anonymkode: cbc74...14f
blonden Skrevet 1. november 2016 #7 Skrevet 1. november 2016 Det er veldig lurt å ha på soverommet også, spesielt hvis du lader mobilen om natten (ikke gjør det). Merk deg også hvilken type røykvarsler du kjøper (ionisk eller optisk, har litt forskjellig bruksområder). Når du først er i gang kan du kontrollere pulverapparatet (sjekk trykket. Vend det deretter opp ned og lytt etter pulveret, hvis du ikke kan høre noe kan det være ødelagt pga. Pulveret har klumpet seg sammen)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå