Gå til innhold

Katteeier nå som vinteren nærmer seg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Katten min vil alltid ut på morgenen og er som regel ute mange timer av gangen. Å få den inn igjen før jeg går på jobb kan jeg bare glemme da den er veldig glad i skogen like ved. Dette er litt problematisk nå som vinteren nærmer seg og jeg er på jobb. Den har ikke kattedør.

På de kaldeste dagene er jeg nødt til å holde den inne mens jeg er på jobb (jeg har selvfølgelig dokasse til den innendørs) men på dager hvor det bare er noen få minus tenker jeg at det vil være OK å slippe den ut. Som nevnt så vil den alltid ut på morgenen så jeg ønsker jo selvsagt ikke å holde den inne med mindre temperaturen krever det. Men hva tenker dere andre katteeiere om å ha katten ute i opptil 8 timer i minusgrader generelt? Er det OK så lenge det ikke er mange minusgrader eller burde jeg holde den inne så lenge det er under 0 grader? 

Den har et solid kattehus den kan være i, men det er ikke oppvarmet på noen måte utover et pledd. Det gir imidlertid fint ly mot vind og regn/snø.

Katten er 1,5 år gammel og sterilisert.

Anonymkode: d8a4d...086

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har katt :) og den er ute over 8 t om dagen når huset er tomt. Katten vår har både garasje å ligge i og veranda den kan ligge på, med pledd. Vi holder den inne når det er mange minus, selv om den gjerne vil være ute. Jeg tenker det vil være for kaldt for den over tid å være ute. Ved 10- og oppover er den inne, med mindre jeg skal på en kjapp tur til butikken. :) 

• Liker 1
Skrevet

Noen timer ute i minusgrader er ikke noe problem for en frisk, velfødd katt og spesielt ikke når den har et sted den kan søke ly for vær og vind. Blir det 15 - 20 minusgrader eller enda lavere temperaturer stiller saken seg selvfølgelig annerledes, men jeg ser jo at kattene her, som har katteluke og velger selv, gjerne er ute da også.

• Liker 1
Skrevet

Som oftest går det helt fint. Det kommer litt an på hvor pysete katten din er. Jeg har en som godt kan være ute hele natten på vinteren, og en som jeg må finne fram kattedoen til fordi han nekter plent å gå ut :fnise:

Bra at du har et kattehus. Kan anbefale å bruke isopor til "isolering" det holder faktisk en del kulde ute.

Anonymkode: b889e...29a

• Liker 2
Skrevet

Bruk isopor til å isolere. Det hjelper veldig :) Gjerne i alle retninger.

• Liker 2
Skrevet

Du ser det på katten når det blir for kaldt, da er de gjerne bare ute i kort tid og så kommer de inn igjen. Samme når det regner, da vil de heller ikke være ute. Noen få minus skal ikke være noe problem.

Skrevet

Jeg (TS) tenker at å være ute hele dagen (uten mulighet for å komme inn) er OK i opptil -5, men jeg forstår på svarene her at jeg sikkert kan øke "kuldegrensen" noe før jeg lukker den inne. Den er inne hver natt, så når morgenen kommer er den rimelig klar for å gå ut. Jeg er nok litt overbeskyttende mot det lille vesenet jeg er så glad i ;) Og ja, fint tips vedr isolering med isopor, takk!

Anonymkode: d8a4d...086

Skrevet

Isopor, gamle sitte/liggeunderlag og utslitte ullgensere i kombinasjon gir den beste kattehuskomfort. Kattehus som i tillegg ligger til slik at det er skjermet for vind men samtidig har god utsikt, er svært attraktive på markedet.

Anonymkode: 5f9dc...51a

• Liker 1
Skrevet

Lag en lun katte-varme-iglo-greie.

En slik en: (bruk isopor rundt hullet, slik at pus ikke skader seg på kanten)

Anonymkode: 79dd2...219

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Lag en lun katte-varme-iglo-greie.

En slik en: (bruk isopor rundt hullet, slik at pus ikke skader seg på kanten)

Eh, bildet kom ikke med...

Her.

• Liker 1
Skrevet

For noen år siden laget vi "kattehus" av stor plastkasse med lokk fra Ikea. Foret innsiden med isopor (fant tipset på instagram for noen år siden, finner det ikke nå), ganske likt linken over. I bunnen, flere gamle ullpledd. 

Pusene våre trekker inn dit når det blir for kaldt eller for vått. 

Anonymkode: ddf3a...765

Skrevet

Vi har ikke noen strategisk plass til isolert kattehus ute, så her i huset får kattene værsågod holde seg inne mens vi er på jobb om vinteren. Når vi kommer hjem fra jobb får de muligheten til en times tid ute, men som regel holder det lenge.
Er en av oss hjemme, har vi i mye større grad muligheten til å sjekke døra i ny og ne for å se om pus vil inn. Skjer sjelden at det ikke står en katt klar for å komme inn når vi åpner døra :P

Skrevet

Så lenge pus selv gir uttrykk for at hun har det bra så er det ingen ting i veien for at hun kan være ute endel timer. Hos oss er det heller ikke katteluke, men Lillepus bruker et vindu på det ene soverommet for å komme seg ut hvis det ikke er noen hjemme. Det eneste vi da passer på er at døra fra det soverommet er lukket igjen hvis det står varme på i de nærmeste rommene, slik at varme og kulde ikke "kræsjer". At Lillepus da blir inne på soverommet går da helt fint. Hun kommer seg ut vinduet hvis hun vil ut igjen, og hun har også mulighet til å bruke andre rom

Skrevet

Og hvis du har mulighet til det er kattedør helt genialt :) Jeg pleide å gjøre som @Millimani å ha et vindu åpent til soverommet før jeg fikk katteluke 

Anonymkode: b889e...29a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...