Nella Skrevet 23. november 2004 #1 Skrevet 23. november 2004 Hva er det med folk om dagen. Leser på aftenposten nå : http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/ar...ticle918331.ece Dette er trist og lite hyggelig. Hva får folk til å gjøre sånt? Syns det blir ekkelt jeg for det er ikke langt unna der jeg bor. Har handlet i denne butikken masse selv. Innehaveren er jo kjempe serviceinnstilt og har kommet med masse tips og hjelp. Står på, jobber og henter grønnsaker i Oslo om morran for så ha åpent til klokka 20 på kvelden. Syns han gjør en super innsats og så skjer det sånn. Kan ikke folk unne de innvandrerne som virkelig får til noe det beste da? Jammen meg ikke mange nordmenn som ville jobbet så mye for så lite.
Superlammet Skrevet 23. november 2004 #2 Skrevet 23. november 2004 At uskyldige folk blir rammet på den måten, uansett nasjonalitet, er forkastelig! Spesielt når det gjelder mennesker som faktisk vil jobbe og gjøre samfunnet en tjeneste!
Gjest Valhalla Skrevet 23. november 2004 #3 Skrevet 23. november 2004 Så ingenting i artikkelen som skulle tyde på at dette var rasistisk motivert eller engang at etniske nordmenn sto bak. Mye som kan føre til slike ting. Konkurenter som mener han stjeler kunder, uoppgjorte ting med kriminelle miljøer etc.
Pinocchio Skrevet 23. november 2004 #4 Skrevet 23. november 2004 Så ingenting i artikkelen som skulle tyde på at dette var rasistisk motivert eller engang at etniske nordmenn sto bak. Mye som kan føre til slike ting. Konkurenter som mener han stjeler kunder, uoppgjorte ting med kriminelle miljøer etc. Og ditt poeng?
Pinocchio Skrevet 23. november 2004 #6 Skrevet 23. november 2004 At ikke nordmenn sto bak iallefall. Forstår at det er viktig for deg.
Gjest Valhalla Skrevet 24. november 2004 #7 Skrevet 24. november 2004 Hun hinter til at nordmenn er intolerante mot denne mannen og at rasisme er grunnen til at butikken hans ble tent på. Jeg synes ikke man bør generalisere på den måten der mot nordmenn. Nordmenn er stort sett tolerante og hyggelige mennesker og man bør ikke trekke konklusjoner utfra så lite informasjon.
Dru Skrevet 24. november 2004 #8 Skrevet 24. november 2004 Og for en gangs skyld er jeg hjertens enig med Valhalla. Hva vet vel vi om hva som er årsaken til dette?
Pinocchio Skrevet 24. november 2004 #9 Skrevet 24. november 2004 Så at butikkens hans gikk at dundas var ikke så jævla nøye? Bare det ikke var noen nordmenn som sto bak? Hva er det du er så hjertens enig med Druscilla? Ufattelig vikitg å få frem at ingen nordmenn er involvert? Da er det mye enklere å diskutere rase. Got you! Bring it on..
Dru Skrevet 24. november 2004 #10 Skrevet 24. november 2004 Selvfølgelig er det tragisk, jeg mener da ikke noe annet. Jeg er enig i det Valhalla skrev. At det hentydes til at det er rasistisk motivert, og at vi ikke har grunnlag for å uttale oss om det. Og såvidt jeg ser, så utelukker ikke Valhalla at det kan være rasistisk motivert, han bare påpeker at det vet vi ingenting om. Og jeg tror ikke han tar så veldig feil når han sier at nordmenn stort sett er snille og greie mennesker. Jeg er ikke interessert i å diskutere rase, hvis det kunne oppfattes sånn. Poenget mitt er i denne, og i mange andre saker, at folk konkluderer med ditt og datt lenge før man vet noe i det hele tatt. Ja, jeg synes det hadde vært like tragisk dersom noen hadde forsøkt å sette fyr på en blomsterbutikk med norsk, svensk eller afrikansk innehaver. Uavhengig av hvem som prøvde å sette fyr på sjappa, og hva motivasjonen var. Det er trist at mennesker skal måtte oppleve noe sånt.
Nella Skrevet 24. november 2004 Forfatter #11 Skrevet 24. november 2004 Mener da ikke at det trenger være rasistisk, selv om det kan kanskje se sånn ut utifra et par sammenligninger. Mente egentlig at jeg er impoert over jobben han gjør og hvor mye han står på. Det jeg ikke skjønner er at folk kan få seg til å gjøre sånt. Kan jo være mye der som vi ikke vet av folk som er ute etter hevn for et eller annet. Vil jo aldri være noen god løsning å prøve å drepe folk uansett. Det jeg håper er at de som stod bak blir tatt og straffa ihvertfall.
Suzy Skrevet 24. november 2004 #12 Skrevet 24. november 2004 Og for en gangs skyld er jeg hjertens enig med Valhalla. Hva vet vel vi om hva som er årsaken til dette? Jeg og!
Gjest Eir Skrevet 24. november 2004 #13 Skrevet 24. november 2004 Min første tanke var at det høres ut som om mannen skylder penger til feil folk. Det kan selvfølgelig være noe annet, men det blir uansett feil å legge skylden på rasisme, før man vet noe mer.
Gjest Anonymous Skrevet 24. november 2004 #14 Skrevet 24. november 2004 Nordmenn er stort sett tolerante og hyggelige mennesker og man bør ikke trekke konklusjoner utfra så lite informasjon. hehe - og på hvilket velbegrunnede grunnlag trekker DU denne konklusjonen? jeg synes feks ikke DU virker spesielt hyggelig og tolerant, selv om det derfra er et stykke igjen til mordbrannforsøk. Og jeg er enig i at man ikke skal generalisere/ta for gitt at det er en bestemt type mennesker som har gjort dette. Og jeg regner med du hinter til tidligere debatter her. Men hva med å "lære noe": om det skulle vise seg å være feks norske nynazister som har gjort dette betyr ikke det at "alle nordmenn er nazister". Uansett - en veldig trist sak. Håper gjerningsmannen blir tatt og at innehaveren får hjelp til å starte opp på nytt.
ivanka Skrevet 24. november 2004 #15 Skrevet 24. november 2004 i og med at den samme butikkens tidligere eiere ble utsatt for rasistiske trusler og brannstifting, er det grunn god nok til å mistenke at dette mordbrannforsøket kan ha samme bakgrunn.
aline Skrevet 24. november 2004 #16 Skrevet 24. november 2004 det reportasjen dog sier, er at denne butikken har blitt utsatt for brannbombe tidligere, den gangen var det rassistisk motivert og det ble stor ståhei rundt det. jeg vet selvsagt ikke noe om denne spesifikke hendelsen, mer en det som står her, men jeg vet at forrige gang de ble tent på, så var det sprayet flere tegn på veggene der som klart viste at dette var rassistisk motivert. jeg betviler meget sterkt at di skylder penger til feil folk ihvertfall. Slik Tønsberg har vært tidligere ihvertfall, så forundrer deg meg ikke om dette nok en gang viser seg å være rassistisk motivert (uansett om det er store sterke grupper eller ungdomstøfferi), det er/har ihvertfall vært, grupper i tønsberg som er ganske så nazi-rettet. Det er uansett tragisk, innehaveren oppfattes vel stort sett som en ærlig og redelig kar som jobber hardt for å få alt til å bli best mulig, og fortjener ikke dette uansett om det er norske nordmenn fra norge som gjorde det eller ikke. :-x
Gjest Valhalla Skrevet 24. november 2004 #17 Skrevet 24. november 2004 I artikkelen så jeg at det var blitt etterforsket som et rasistisk angrep sist gang, men det ble vel ikke oppklart. Tidligere har slike "rasistiske" angrep vært lagd i forbindelse med forsikringssvindel, sier ikke at det var tilfelle sist gang.
aline Skrevet 25. november 2004 #18 Skrevet 25. november 2004 Det var ihvertfall malt/sprayet rassistiske/nazi-tegn på vegger/vinduer ved siste "angrep", om det var gjort for å forsøke å få det til å se ut som noe det ikke var vet jeg ikke. Det blir bare gjetninger uansett, siden vi ikke vet nok. men uansett årsak, så fatter jeg ikke at folk kan gjøre sånt!!
Gjest Valhalla Skrevet 26. november 2004 #19 Skrevet 26. november 2004 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=255906 Den 34 år gamle kurderen avhøres av politiet i ettermiddag, men har i en kort forklaring tidligere sagt at en av de tre mennene han hevder er gjerningspersonene, er mørkhudet og snakker engelsk. - Vi kan selvsagt ikke utelukke noe, men ut fra opplysningen om at en av dem er mørkhudet, er det svært lite sannsynlig at nynazister står bak hendelsen, sier politiinspektør Ole Bjørn Sakrisvold ved Vestfold politidistrikt til VG Nett.
Gjest Hel Skrevet 26. november 2004 #20 Skrevet 26. november 2004 Nordmenn er stort sett tolerante og hyggelige mennesker og man bør ikke trekke konklusjoner utfra så lite informasjon. Jeg opplevde det totalt motsatte da jeg var sammen med en afroamerikaner. Det var svær få som var tolerante av det og hørte ofte at jeg var kvalm og skitten, hadde ingen respekt for meg selv, at jeg var 'nigger lover' og en 'nigger hore'.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå