Gå til innhold

Hvis du blir "tatt" med matvarer i sekken, og de er fra en annen matbutikk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er student og løper mye frem og tilbake mellom matbutikker for å handle det som er billigst. Jeg glemmer ofte kvittering og oppbevarer matvarene i sekk eller veske. Jeg har flere ganger gått inn på en butikk med matvarer fra en annen butikk i sekken. Jeg har aldri blitt "ransaket",men har mange ganger tenkt på hva som skjer hvis de krever å kikke i sekk/veske og finner matvarer fra en annen butkikk, og jeg ikke har kvittering. Er det slik at hvis man registrerer varen med strekkode i kassa, vil det komme opp at varen ikke hører til i den butikken? 

Anonymkode: 721df...ad2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De aller fleste matvarer har samme strekkode uavhengig av butikk. Dersom du ikke kan bevise med kvittering at du ikke har handlet varene i butikken du blir "tatt" i, så kan du nok bli mistenkt for nasking. Videoovervåkningen kan vel bevise at du ikke har nasket, men det er mye mindre ubehagelig for alles del om du prøver å bli mer påpasselig med å huske kvitteringer.

Anonymkode: daf6b...bea

• Liker 12
Skrevet

En annen måte som vil kunne sannsynliggjøre at ikke de er fra den butikken er om datomerkingen er forskjellig fra den på varene i butikken du blir stoppet. Det burde være bedre enn kvittering siden du kunne ha tatt den med fra en annen butikk og stjålet en vare av samme type.

Anonymkode: 6960b...b8e

• Liker 2
Skrevet

Teoretisk sett kan de vel kreve at du betaler, dersom det ikke kan sannsynliggjøres at varen er kjøpt et annet sted.

Det var for noen år siden en tråd her på KG hvor noen opplevde nettopp det. Men det mener jeg å huske skjedde i Sverige, mulig det er strengere der, eller at vedkommende bare hadde en uheldig dag.

Anonymkode: f4f31...23b

Skrevet

Jeg pleier alltid å ta vare på kvitteringen,så det enkleste for deg, er nok å bare ta vare på kvitteringen. Du kan også be butikkpersonalet om å oppbevare sekken din mens du er inne og handler :)

• Liker 2
Gjest lizard queen
Skrevet

Enten husk på kvitteringene, eller hvis det er en liten oversiktlig matbutikk kan du vise en ansatt det du har med deg eller legge igjen sekken i kassa :) 

Skrevet

Nei, strekkoden følger varen.

Derfor er det idiotisk av betjeningen å scanne hver vare i stedet for å gange varen en eller flere ganger. 

Anonymkode: 3fe33...1c7

Skrevet (endret)

Har de lov til å ransake sekken din?  Nei. ;) 

Jeg tror ikke de kan kreve å gå igjennom sekken din med mindre de mistenker at du har en bombe i den. :klaske: De jobber i butikk, de kan ikke tvinge deg til det. 

Dessuten er det ingen som kan tvinge deg til å betale noe du ikke har tatt. Har de kamera i butikken kan de sjekke det, ellers har de ikke noe bevis. De må forstå at folk handler i flere butikker. 

Edit: De kan kontakte politiet om de mistenker at du har stjålet, men de kan ikke kreve at du viser hva som er i sekken din. 

Endret av Chiyo
  • Liker 2
Skrevet

Selv handler jeg på en butikk hvor de nok aldri kommer til å sjekke meg, kjenner meg såpass godt at jeg ikke kan se for meg at de hadde mistenkt meg noe, og skulle et slikt scenario oppstå så hadde jeg forklart saken og hadde forventet å bli trodd også - om de ville miste en ærlig kunde så kunne de dag valgt å ikke tro meg (og da hadde jeg stått på mitt løpet ut av rent prinsipp, om det så skulle kostet meg mindre å betale meg ut av saken).

Skrevet
På 31. oktober 2016 den 19.59, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg er student og løper mye frem og tilbake mellom matbutikker for å handle det som er billigst. Jeg glemmer ofte kvittering og oppbevarer matvarene i sekk eller veske. Jeg har flere ganger gått inn på en butikk med matvarer fra en annen butikk i sekken. Jeg har aldri blitt "ransaket",men har mange ganger tenkt på hva som skjer hvis de krever å kikke i sekk/veske og finner matvarer fra en annen butkikk, og jeg ikke har kvittering. Er det slik at hvis man registrerer varen med strekkode i kassa, vil det komme opp at varen ikke hører til i den butikken? 

Kvittering, alltid ta kvittering da har du ditt på det tørre.

• Liker 2
Skrevet
På 31.10.2016 den 19.59, AnonymBruker skrev:

Sett sekken i kassen og si "setter sekken her før jeg går inn jeg, for jeg har varer fra en annen butikk oppi" pleier jeg å gjøre for jeg er også litt paranoid og tenker på sånt :)

• Liker 3
Skrevet (endret)
På 31.10.2016 den 20.07, AnonymBruker skrev:

De aller fleste matvarer har samme strekkode uavhengig av butikk. Dersom du ikke kan bevise med kvittering at du ikke har handlet varene i butikken du blir "tatt" i, så kan du nok bli mistenkt for nasking. Videoovervåkningen kan vel bevise at du ikke har nasket, men det er mye mindre ubehagelig for alles del om du prøver å bli mer påpasselig med å huske kvitteringer.

Anonymkode: daf6b...bea

Det er jo i så tilfelle deres oppgave å bevise at noe ulovlig har skjedd. Man er uskyldig inntil det motsatte er bevist, ikke motsatt. 

Endret av Puny
  • Liker 2
Skrevet

Du vil bli bedt om å vente til de får sjekket på kamera at du ikke har tatt noe. :) Det beste er om du setter igjen sekken i kassa eller tar med kvittering 😊 

Skrevet

Deter ditt ansvar å dokumentere at varene er kjøpt i en annen butikk. Hva med å bare ta vare på kvitteringen? 

• Liker 1
Skrevet

Når butikkene ikke tilbyr låsbare skape så mener jeg det er butikkenes ansvar å bevise at du er skyldig. Utens skap har jeg rett til å ta med varene inn i butikken. Jeg har aldri sett noe skilt eller regel om man ikke kan bringe inn varer fra en annen butikk i butikker uten skap.

Anonymkode: 98c28...3bc

• Liker 4
Skrevet

Hvis jeg har med noe fra en annen butikk, så sier jeg ifra og viser varene pluss kvittering. Det pleier å gå bra. :)

Skrevet
7 timer siden, Violetta skrev:

Deter ditt ansvar å dokumentere at varene er kjøpt i en annen butikk. Hva med å bare ta vare på kvitteringen? 

Nei, det er butikkens ansvar å bevise at varen er stjålet hvis en slik situasjon skulle oppstå, men er enig i at det enkleste er å ta med kvitteringen (eventuelt sette tingene fra seg i kassen). 

• Liker 4
Skrevet
På Monday, October 31, 2016 den 19.59, AnonymBruker skrev:

Du må kunne sannsynliggjøre at varene er fra en annen butikk. Ta nå og begynn å passe på å få med deg kvitteringen så er hele problemet løst. 

Anonymkode: 4d133...d49

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må kunne sannsynliggjøre at varene er fra en annen butikk. Ta nå og begynn å passe på å få med deg kvitteringen så er hele problemet løst. 

Anonymkode: 4d133...d49

Nei, butikken må bevise at varen er stjålet.

• Liker 1
Skrevet

Som flere her skriver; butikken må jo bevise at du har nasket.
At du har vært innom flere butikker for å "shoppe tilbud" er en grei og plausibel forklaring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...