AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2016 #1 Skrevet 31. oktober 2016 Noen her som har peiling på arv? Jeg er gift, ekteskapet registrert i Norge, med ei som er utenlandsk statsborger (utenfor EU/EØS). Hun bor ikke i Norge og har ikke oppholdstillatelse i Norge. Bor og jobber altså utenlands. Jeg har ikke skrevet noe særeie. Om jeg dør, vil hun da arve alt jeg etterlater meg? Anonymkode: 6773b...b93
Testosteron Skrevet 1. november 2016 #3 Skrevet 1. november 2016 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er gift, ekteskapet registrert i Norge, med ei som er utenlandsk statsborger (utenfor EU/EØS). Hun bor ikke i Norge og har ikke oppholdstillatelse i Norge. Bor og jobber altså utenlands. Jeg har ikke skrevet noe særeie. Om jeg dør, vil hun da arve alt jeg etterlater meg? Anonymkode: 6773b...b93 Det beror på hvem dine nærmeste slektninger er og om du har skrevet testament. Hvis du har barn, så vil barna dine arve 75 % mens kona di arver 25 %. Hvis du ikke har barn, men foreldrene dine lever, så arver foreldrene dine 50 % og kona di 50 %. Hvis foreldrene dine er døde, og du har søsken som lever, så går 50 % til søskene dine. Hvis søsken er døde, så går arven videre til søskens barn. Hvis du verken har barn eller barnebarn, og foreldrene dine er døde, og de ikke hadde andre barn enn deg, eller de hadde andre barn enn deg, men disse er døde uten å etterlate seg barn, så arver kona di alt. (Alternativet ville vært at besteforeldrene dine eller deres etterkommere hadde arvet deg.) Så er det et unntak. Kona di arver alt hvis netto formuen din er mindre enn til fire ganger grunnbeløpet i folketrygda (4 x kr 92 576 = kr 380 304) og du har barn. Hvis du ikke har barn, men foreldrene dine lever, og netto formuen din er mindre enn seks ganger grunnbeløpet, (6 x kr 92 576 = kr 555 246), så arver du alt. Det samme gjelder hvis foreldrene dine er døde, men du har søsken eller nevøer/nieser. Så er det et annet unntak, nemlig at du skriver testament. I et testament kan du enten øke eller redusere arven til kona di. Hvis du ikke har barn, så kan du testamentere alt til henne. Hvis du har barn, så kan du bare testamentere ytterligere 1/12-del til henne slik at hun får til sammen 1/3-del, for barna dine skal minst ha 2/3-deler (som hovedregel). I et testament kan du frata kona di arven hennes, men ikke 4G eller 6G. Forutsetningen er at du har varslet henne om at du har skrevet testament.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå