Gå til innhold

Overgang fra PC til MAC - Komplisert?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å forlate PC og Windows til fordel for Mac. Men jeg holder litt igjen fordi jeg ser for meg at dette blir en langvarig "opplæring". Er dette en komplisert affære, eller er brukergrensesnittet såpass likt at det bør gå uten problemer?

Årsaken til at jeg vurderer overgang er at jeg driver en del med foto, video og grafikk, og de fleste jeg snakker med sier at Mac rett og slett er PC overlegen når det kommer til dette, spesielt når det kommer til korrekt fargegjengivelse (meget viktig!), men også mer stabil enn PC, og omtrent aldri virus og aldri feil.

Anonymkode: f27b1...608

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vurderer å forlate PC og Windows til fordel for Mac. Men jeg holder litt igjen fordi jeg ser for meg at dette blir en langvarig "opplæring". Er dette en komplisert affære, eller er brukergrensesnittet såpass likt at det bør gå uten problemer?

Årsaken til at jeg vurderer overgang er at jeg driver en del med foto, video og grafikk, og de fleste jeg snakker med sier at Mac rett og slett er PC overlegen når det kommer til dette, spesielt når det kommer til korrekt fargegjengivelse (meget viktig!), men også mer stabil enn PC, og omtrent aldri virus og aldri feil.

Vel med tanke på at Mac blir anbefalt til de som er mindre begavet innenfor Pc blir du nok lett å få dette til. 

Helt enkelt grafisk grensesnitt, læres ganske raskt. 

Har selv hatt Mac som bærbar og Windows som stasjonær i mange år, har hatt mer feil på Mac'en enn på den stasjonære. 

Skrevet

Har brukt begge deler og synes mac er "enklere". Fotoshop og lightroom funker på samme måte og grensesnittet er stort sett likt. Det er enkelt å velge fargeprofiler på macen og bruke kalibreringsverktøy. Hvis du fikser windows så fikser du mac uten problemer.

Anonymkode: 5ecf0...5d1

Gjest canacas
Skrevet

Jeg er sånn som kun bruker tastatur, og da ble overgangen litt tøff. Måtte bruke ekstern mus til jeg lærte meg kommandoer osv. Bruker Mac privat og PC på jobb. Funker greit nå, men som sagt over - Mac er enklere ellers. 

Skrevet

Hadde PC i 13år, både stasjonær og en bærbar. Kjøpte en MacBook Air og har ikke angra en dag på det! Null problemer fra dag en. Eneste er at noen programmer du skulle ønske fantes til Mac, men de har jeg funnet alternativer til.

De som klarer å rote til en Mac skulle jeg likt visst hva de gjorde for p klare det😂😂😂

• Liker 1
Skrevet

Det er ingen komplisert affære men det tar litt tid å venne seg til mangelen på mapper som man finner i Windows. Og så må jeg innrømme at jeg fomlet fælt før jeg fikk til å installere nye programmer. :fnise: Det er ikke vanskelig, men det er et "klikk og dra" konsept som var litt merkelig å forholde seg til etter jeg hadde vært vant til Windows. 

Skrevet
1 time siden, Bolthorn skrev:

Vel med tanke på at Mac blir anbefalt til de som er mindre begavet innenfor Pc blir du nok lett å få dette til. 

Helt enkelt grafisk grensesnitt, læres ganske raskt. 

Har selv hatt Mac som bærbar og Windows som stasjonær i mange år, har hatt mer feil på Mac'en enn på den stasjonære. 

:ler: mindre begavet.. man skal lese mye før øynene slutter virke skjønner jeg... 

Men sånn ellers da så er vel behovet ditt og bruken avgjørende for om du skal gå for det ene eller det andre, jeg har aldri angret på at jeg valgte Mac og har heller aldri hatt problemer med mine i de 10 årene jeg har hatt mac privat, derimot har jeg mye problemer med min jobb PC..

Eneste forskjellen egentlig på mac og PC for de fleste er om de bruke mye shortcuts for eksempel ctrl+c på pc er cmd+c på mac osv men det går seg raskt til for de fleste.. Fordelene med Mac er mange - lykke til! 

Skrevet

Jeg er vel da en av de mindre begavede som @Bolthorn refererer til, men min erfaring er hvertfall at hvis du skal jobbe med kode er mac helt fantastisk mye bedre enn windows. Generelt er min erfaring av mac fungerer, gir mening og har mye større frihet enn hva jeg noen gang har hatt med windows. Er vel 9 år siden jeg bytta til mac, jeg har aldri sett meg tilbake :)

• Liker 2
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mac (med retina vel og merke) har en veldig god skjerm, men du finner også gode pc'er med sammenliknbar oppløsning. Ellers kommer det jo an på hva du bruker den til. Det er en myte at foto, video, grafikk nødvendigvis er så mye bedre på mac. Svært mange av programmene finnes i nyere tid både på mac og pc, som Adobe pakken, Avid programmer (for proff videoredigering), cubase (for lyd) etc. Myten kommer i det store og hele fra tiden der mac faktisk var bedre enn pc på disse områdene. Men i dag har en god pc akkurat de samme komponentene innebygd, og selv Windows har blitt et svært stabilt system (Windows XP og oppover). Mange av mac entusiastene sammenligner med hvordan pc var for 8-10 år siden eller mer, og det ehr skjedd mye på den tiden.

At det er mer stabilt er også i beste fall en myte. På jobben er det faktisk som regel mac'ene det er noe feil med og som må leveres til reparasjon. Også macene som henger mest når det gjelder programvare, litt tull med lisensnøkler og aktivering av programvare for lyd etc. Ikke hatt de samme problemene på pc. Som sagt, mac entusiasters uvane er at de sammenlikner med en Windows pc for mange år tilbake. Vi som jobber med begge plattformer til daglig ser at bildet er mye mer nyansert enn det. 

Anonymkode: 42b0f...ff1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...