Gå til innhold

Halvmaraton, tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en kvinne i begynnelsen av 20-årene, som har bestemt meg for å løpe halvmaraton om et halvt år.

Dette fordi jeg er i veldig dårlig form, syns det er en fin mulighet å få bedre kondisjon og "lære" å like å løpe.

Bllir sliten etter noen par min jogging og liker heller ikke å løpe. Er ikke vant med å løpe lenge. Liker derimot å trene

kondis på andre måter, som spinning eller andre kardiotimer på gymmet. Trener derimot mye styrke (3-5 ganger i uka) og er sterk i kroppen, spesielt i beina. Noen som har noen tips  eller gode oppmuntringer? Målet mitt om å klare halvmaratonet føles ganske håpløst nå, men jeg er samtidig veldig motivert for å klare det. Ingen ambisjoner om tid, vil bare gjennomføre på en grei måte:) 

Anonymkode: 6887d...7bf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor langt klarer du å løpe i dag? Du skriver du blir sliten, men mener du da at du blir andpusten eller at beina blir slitne eller begge deler?

Mitt beste tips er å starte forsiktig og øke distansen veldig gradvis. Hvis det er kondisjonen du sliter med så kommer den gnaske raskt, men siden du driver med spinning så vil jeg tro du har grei grunnform i så måte. At du trener styrke og er sterk i beina er også en fordel, men du må "lære deg å løpe". Dvs. du må venne beina til belastningen de blir utsatt for når du skal løpe langt. Selv løp jeg halvmaraton (eller snarere jogget, skal vi være ærlige her) for første gang i år. Da hadde jeg 10 km distansen rimelig greit inne fra fjoråret. Jeg har litt kranglete bein så jeg modererte meg kraftig med tanke på lange økter, og varierte mellom 4 og 10 km de fleste ukene, men innimellom tok jeg lengre distanser. Det første jeg prøvde meg på var 12 km. Det gikk helt greit, så neste gang jeg skulle løpe "langt" så siktet jeg på 15 km. Det gikk ikke fullt så greit - beina var stokk stive de siste 3 km. Så prøvde jeg 15 km en gang til et par uker senere, denne gang hadde jeg med drikke og det syntes jeg hjalp. Så ventet jeg 3-4 uker og så la jeg ut på 18 km. Det gikk også greit, selv om jeg kjente jeg ble sliten etter 11-12 km. 

Planen var å løpe en full halvmaratondistanse som trening før det egentlige løpet men i sommerferien så fikk jeg litt trøbbel med en hæl/ankel så det ble ikke flere langturer før løpsdagen var der. Likevel klarte jeg det. Tiden var elendig, men målet var å komme meg gjennom det innenfor maksimumstiden og det klarte jeg med grei margin. Og jeg hadde det moro hele tiden mens jeg løp. 

Samme prinsipp med svært gradvis økning av distanse brukte jeg i fjor da jeg siktet mot 10 km og det fungerte veldig fint for meg. 

Altså: 

• Øk distansen gradvis. Beina må lære seg å tåle det du holder på med. 
  • "Klarer du ikke løpe langt, løper du for fort" (Tilpass tempoet til distansen.) 
  • Det gjør vondt å løpe langt! Musklene kommer på et eller annet tidspunkt til å protestere, og du kan risikere blå tær og i verste fall skader. For å redusere fare for skade: se pkt. 1. For andre "småvondter" - overse dem. Muskelverk om kvelden etter en langøkt, og stølhet dagen etter er ikke noe problem, men betennelser, muskelstrekk og avrevne akillessener vil du virkelig ikke ha.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...