Gå til innhold

Alternative jobber for en lektor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er snart ferdig utdannet lektor, men er usikker på om jeg faktisk ønsker å jobbe i skolen. Jeg har trivdes veldig godt i praksis, og synes det er helt herlig å undervise og å være med elevene.

Men jeg hører så mange fortelle om hvor slitsomt det er, hvor mye tid som går med til papirarbeid og møter, og hvor mye de sitter med arbeid på kveldene og i helgene osv. Som student sitter jeg alltid med dårlig samvittighet for at det hele tiden er noe som burde vært gjort, og denne dårlige samvittigheten er vel noe jeg kommer til å slite med i yrket som lærer også. I tillegg er jeg aleneforsørger for et barn på fem år, og jeg er redd jeg ikke vil få tid eller overskudd til henne.

Er det noen andre lektorer her som jobber utenfor skolen? Evt hvilke jobber kunne jeg vært kvalifisert for? Har samfunnsfag som hovedfag, og norsk som støttefag.

Anonymkode: a2bf0...d34

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Deloitte, Pwc etc. 🙂

Anonymkode: bd39b...85d

Skrevet

Beklageligvis for deg så går det minst 13 på dusinet av samfunnsvitere, og det vil også være vanskelig å få jobb som lærer i faget. Mer sannsynlig at du får som norsklærer. Sånn for å realitetsorientere litt..

• Liker 1
Skrevet

Jeg er selv lærer, riktig nok på ungdomsskolen. Jeg har mer fritid nå enn da jeg var student. Jeg har "rettefag", og i perioder går det litt kvelder og helger til det,og ofte kan høst-og vinterferie også ryke pga retting og annet papirarbeid. Allikevel har jeg alltid fri i juleferien, påskeferien og sommerferien. Jeg har også en god del ettermiddager og helger fri når vi ikke er inne i en så hektisk periode. Så egentlig er det ikke så ille å være lærer. 

Anonymkode: e957d...230

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er selv lærer, riktig nok på ungdomsskolen. Jeg har mer fritid nå enn da jeg var student. Jeg har "rettefag", og i perioder går det litt kvelder og helger til det,og ofte kan høst-og vinterferie også ryke pga retting og annet papirarbeid. Allikevel har jeg alltid fri i juleferien, påskeferien og sommerferien. Jeg har også en god del ettermiddager og helger fri når vi ikke er inne i en så hektisk periode. Så egentlig er det ikke så ille å være lærer. 

Å, så godt å høre slike erfaringer også! Jeg har omtrent bare hørt motsatt, og det skremmer meg sånn. Hadde jeg ikke hatt barn og vært alene om ansvaret, så hadde jeg nok ikke gruet meg like mye. Men da det er vel kanskje verdt å prøve ut yrket før jeg leter etter andre stillinger? 

Det nevnes over her bla pwc, men dette er jo et revisorfirma? Kan ikke se for meg at de har bruk for en lektor der.

Men hva med forvaltningen og lignende?

Jeg kunne også gjerne ha tenkt meg å jobbe med vanskeligstilte ungdommer, rusmisbrukere, mottak av flyktninger og lignende. Men da må man kanskje være utdannet sosionom, eller ha en helsefaglig utdanning?

Ts

• 1 år senere...
Skrevet

Dytter 

Skrevet

Har du jobba som lærar no, TS? Trivast du ikkje?

Ser tråden er nesten 2 år gammal. Sjelden TS kjem tilbake i trådar, så spent på svar.

Anonymkode: dece8...19f

Skrevet

Jeg trives med elevene, men jobben er slik jeg fryktet og slik jeg har hørt av mange andre. Jeg arbeider langt mer enn de 43,5 timene vi skal hver uke, og jeg har ikke overskudd til å gjøre noe annet enn jobb. Venner møter jeg ikke og trening har jeg ikke tid eller overskudd til.

Jeg ser på kollegaene rundt meg at de er konstant stresset og slitne. Flere av kollegaene mine nevner at de har sovet minimalt over en tid, og «skryter» over at de  har blitt vant med lite søvn.

Jeg orker ikke dette sliter lenger, og ønsker heller ikke bli vant til å sove mellom 4 og 6 timer hver natt. Men jeg er usikker på hva annet jeg kan jobbe med. Har mange ønsker, men vet ikke hvor realistisk dette er.

Vil derfor gjerne høre fra andre læreres erfaringer med å bytte yrke. Det hadde vært fint å vite hva de gikk til og hvor lang tid de brukte på å få en ny jobb.

Skrevet
On 11/1/2016 at 6:31 PM, AnonymBruker said:

Jeg er ikke Ts. Men er også lærerstudent. 

men fint å høre positive erfaringer. Jeg har rettefag, og folk skjønner ikke at jeg gidder. 

Men, hvis man får ekstremt mye papirarbeid så kan vel ikke ledelsen kreve at det skal gjennomføres innen kort tid? Jeg tenker at man som lærer også burde sette noen krav ift arbeidsmengde der. Må du skrive 10 rapporter og rette 100 stiler innen en uke i tillegg til undervisning og møter, så kan vel ingen nekte deg å utsette noe av det? (Jada, overdriver, men dere ser poenget). 

Skjønner at det er perioder med mer arbeid, men det må vel være lov å sette ned foten om det går utover helsa? :) Etter hva jeg har hørt, er det visst ganske strengt ift frister for rapporter og prøver, og at det er dette som sliter ut lærere. Jeg er litt overrasket over om det ikke finns noe krav til minimum bruk av tid/ minimum rapporter og prøver å fylle ut i løpet av en viss periode. 

Anonymkode: d58c5...cfe

Skrevet

Mente maks bruk av tid, ikke minimum 😂

Anonymkode: d58c5...cfe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...