AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2016 #1 Skrevet 31. oktober 2016 Skal ta friår til neste år etter VGS. Har helgejobb fra før av, så blir å fortsette på den + ekstravakter sommeren + det første halvåret. Etter nyttår har jeg tenkt å reise, men vet ikke helt hvor eller hvordan (backpacking, au pair, frivillig, osv). Noen tips/råd? Anonymkode: 428c7...32a
Gjest Overrasket Skrevet 31. oktober 2016 #2 Skrevet 31. oktober 2016 (endret) Jeg kjenner mange som lever av å reise. Skaff deg en pålitelig bærbar datamaskin, start en reiseblogg nå, bygg opp bloggen over sosiale medier (helthetlig profil på blogg, twitter, instagram og Facebook), finn DIN måte å skille deg ut på tidlig, få masse følgere, kommuniser med merkevarer i reisebransjen som du liker, og reis avgårde om 12+ måneder med et allerede aktivt reisebloggkonsept. Nå kommer sikkert mange til å si at det er sååå stor konkurranse og så mange som allerede gjør det, og det er jo helt sant. Men hvorvidt du gjør det bra kan du styre helt selv basert på din innsats og dine evner. Størrelsen på konkurransen avgjør ikke hvor flink/vellykket DU er. Dersom du er glad i dyr kan du ta et nettsøk på trusted housesitters, house sitting, house carers etc. Det er mange folk over hele verden som lar deg bo gratis mot at du tar vare på hus og kjæledyr når eieren er på reise selv. Fordelen er gratis losji, ulempen er at du er litt mer bundet pga. ansvar for kjæledyr. Endret 31. oktober 2016 av Overrasket
Aviale Skrevet 1. november 2016 #3 Skrevet 1. november 2016 Jeg har inntrykk av at veldig mange gjør dette for tida, men om du ikke kjenner noen andre (eller blir kjent med noen andre)som du kan tenke deg å reise med, kan du sjekke ut Kilroy sine fellesturer. De er lagt opp slik at deler av turen er sammen, mens mesteparten er fritt innenfor en viss rute, så kan man bli kjent med noen i gruppa og reise sammen med dem Ellers er det ikke noe problem å reise litt alene heller, selv om det kanskje virker veldig skummelt, så blir man fort kjent med noen hvis man bor på hostell og tar kontakt med folk der. Om du er jente, kan det i begynnelsen kanskje føles litt sikrere å velge hostell-rom som er bare for kvinner. Et annet alternativ om du er åpen for noe kortere turer er reiselinje på folkehøgskole (noen har likevel turer på 1-2 mnd). Fhs gir deg ett år ekstra med lån fra Lånekassen, men da får du også mange nye venner og en mer forutsigbar hverdag med på kjøpet, og du lærer masse om deg selv. Utifra HI tror jeg ikke fulltids reising/sponset reise er det TS er ute etter (også vanskelig å få tid til det mens man går sisteåret på vgs). Jeg har selv surfet på mange av disse proffe bloggene, og det er noe som bygges opp over flere år med målrettet innsats, mens jeg tolket TS sitt innlegg som at h*n vil reise på en lengre tur i begynnelsen av 2018, og ikke noe mer enn det
AnonymBruker Skrevet 1. november 2016 #4 Skrevet 1. november 2016 Jeg vil reise for min egen opplevelse, så har ikke planlagt noen blogg. Blir i så fall bare en gruppe på facebook, eller lignende, for familie og venner Har sett litt på Kilroy, og det er mye der som virker interessant. Har du noen erfaring med dem? Har også sett litt på folkehøyskole, men så har jeg lyst å jobbe første halvår, og jeg har bare funnet helårslinjer som inneholder reising, og reisene er ofte kortere enn hva jeg hadde tenkt meg. TS Anonymkode: 428c7...32a
Aviale Skrevet 3. november 2016 #5 Skrevet 3. november 2016 På 01/11/2016 den 18.08, AnonymBruker skrev: (...) Har sett litt på Kilroy, og det er mye der som virker interessant. Har du noen erfaring med dem? Har også sett litt på folkehøyskole, men så har jeg lyst å jobbe første halvår, og jeg har bare funnet helårslinjer som inneholder reising, og reisene er ofte kortere enn hva jeg hadde tenkt meg. TS Anonymkode: 428c7...32a Booket en reise (som senere måtte avbestilles pga sykdom) via dem, de var veldig greie. De har kontorer i de største byene så du kan møte dem personlig hvis du bor i nærheten. De arrangerer også reiseinspirasjons-foredrag et par ganger i året. Da vi bestilte reise gjennom dem ble det en del dyrere enn å bestille selv, spesielt Inka trail pga. flere mellomledd, men for en slik gruppetur tror jeg ikke prisforskjellen er så stor. Dessuten betaler du for å spare tid på å gjøre det selv, og du får en tryggere ramme + folk å reise med. Kilroy er seriøse de, bare litt dyrere enn å reise selv
AnonymBruker Skrevet 8. november 2016 #6 Skrevet 8. november 2016 På 1. november 2016 den 19.08, AnonymBruker skrev: Jeg vil reise for min egen opplevelse, så har ikke planlagt noen blogg. Blir i så fall bare en gruppe på facebook, eller lignende, for familie og venner Har sett litt på Kilroy, og det er mye der som virker interessant. Har du noen erfaring med dem? Har også sett litt på folkehøyskole, men så har jeg lyst å jobbe første halvår, og jeg har bare funnet helårslinjer som inneholder reising, og reisene er ofte kortere enn hva jeg hadde tenkt meg. TS Anonymkode: 428c7...32a Jeg har ikke reist på en sånn organisert tur gjennom Kilroy selv, men kjenner noen som har gjort det, og de hadde det helt topp. De måtte selv organisere turen til selve landet (f.x Egypt) og der møtte de den gruppa de skulle reise med. Det var folk fra hele verden, og de reiste så sammen i 1-2 uker. Ei jeg kjenner var i Egypt, ei annen reiste rundt i Vietnam. Begge var utrolig fornøyde! Anonymkode: ffa45...8e7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå