Gå til innhold

Sparing i BSU 2.0 eller investere i fond?

Anbefalte innlegg

Gjest Badminta
Skrevet

Hei

Jeg har fylt opp min BSU  2.0 -konto i DnB med 100 000,- . Er 26 år og kan dermed spare på den med 3,20% rente til jeg er 33. Trygt og greit.

Men har nettopp kjøpt meg leilighet og lurer på om jeg heller bør bruke BSU 2.0 -pengene som egenkapital, og ta de andre 100 000 jeg har til overs og investere i et kombinasjonsfond eller lignende?

Når pengene tross alt bare skal stå der i 7-10 år eller noe sånt, bør jeg kanskje heller tenke at jeg kan få mer avkastning i et fond enn i BSU 2.0? Risikoen er jo selvfølgelig at jeg taper penger. Men kan sette litt mindre i fond i stedet?

Noen som har noen råd om hva jeg bør gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I dagens marked er ikke 3.2% risikofri avkastning så dårlig.. jeg tror faktisk jeg hadde beholdt dem der. Det viktigste er selvfølgelig å ikke røre den vanlige BSU kontoen din, men det har du vel alt tenkt på?

• Liker 1
Gjest Badminta
Skrevet

Ja, rører ikke den vanlig BSU kontoen, nei ;) 

Skrevet

Spekualsjoner i fond osv er en helt annen risiko enn trygg sparing med fast avkastning, er du risikovillig kan du jo tjene mer i fond osv men du kan også tape - spørsmålet er vel kanskje mer i fht hvor stor risiko du er villig til å ta?

Anonymkode: 77604...74f

Skrevet

Det du kan gjøre her er å sette en del av pengene i BSU2, og en del i indeksfond (rent aksjefond med høy risiko og lave gebyrer).

Det folk ofte gjør er å betale banken for å sette pengene i et fond med middels risiko, hvor banken da uansett vil sette en del av pengene i indeksfond eller annet med tilsvarende risiko/avkastning, og resten i sparefond med tilsvarende rente som du får i BSU2. Mens banken senker avkastningen din med rundt 2% for å gjøre denne "jobben". Gjør du dette selv mister du bare f.eks. 0.2% avkastning og da blir det plutselig tryggere enn å sette banken til å gjøre det for deg.

Anonymkode: 7916c...bad

Skrevet

Start spareavtale på et beløp du er komfortabel med i DNB global indeks, men la pengene i BSU og BSU 2.0 stå, synes jeg.

Fyll også opp noen solide cash buffere. Personlig liker jeg følelsen av å ha litt mer enn jeg strengt tatt trenger på en bufferkonto. 30 000 er trolig nok for de fleste. Men 100 000 føles tryggere :)

Anonymkode: 9c63e...ebd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...