AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2016 #1 Del Skrevet 31. oktober 2016 Jeg og kjæresten var i overraskelsesbursdag til en venninne av han i helgen. Vi bor ca 6 timer å kjøre fra hverandre, og det var derfor ekstra stas at vi kom. Vi sa på forhånd at vi ikke skulle bli med på byen, men at vi kom på festen / forset for å glede henne. Hun ble ekstremt glad for at vi hadde kommet hele veien, og var rundt oss hele kvelden. Etter noen drinker så tok typen hennes oss til side og spurte om vi ikke kunne bli med på byen siden hun var så glad for at vi var der. Vi sa at vi ikke hadde råd til det fordi det hadde kostet ganske mye å komme dit og vi er begge studenter så vi hadde ikke penger til å dra på byen i tillegg. Litt stramt budsjett akkurat nå. Da sa han at han skulle betale og vi ikke skulle tenke noe på det, fordi dama var så glad og han ville vi skulle være med hele kvelden. Vi protesterte først, men så sa han at han uansett hadde bestilt bord (med drikke) og da ville ikke 2 personer til ha noe å si. Når vi skulle ned hadde han bestilt limmo. Midt under turen bestiller han bord (og vi trodde han hadde gjort dette på forhånd), men uansett, bestemmer seg for å betale 16.000(!) for et bord på et av de dyreste utestedene i byen. Igjen forsikret han oss om at vi ikke skulle tenke noe på dette og at det viktigste var at vi var med. Så vi blir altså med og er der i et par timer før vi takker for oss og vender nesa hjemover (eller, til der vi sov den natten). Nå i dag så skriver hun melding og ber om at vi betaler tilbake. Hun vil ha nesten 3000 av oss som vi skal betale tilbake til han, fordi han hadde "lagt ut" for alle. Vi forklarer hva som var avtalen, og hun sier at han ikke husker noe av kvelden, men at det er urettferdig at han skulle betale alt. Alle andre gjestene reagerte også på dette, fordi han sa i limmoen at han skulle spandere dette bordet. Ingen av oss ville dratt på et så dyrt sted om vi skulle ha betalt for det, og 1500 per person er alt for mye! Noen av de har betalt, men andre mener at dette blir for dumt og han får stå for dette selv da han tok denne beslutningen uten å høre med alle i plenum og dette var noe vi var med på. Jeg tenker ikke å betale dette, for jeg sa på forhånd at vi ikke har råd til det. Samboer som er mer venn med dama ønsker derimot å betale for å ikke lage dårlig stemning fordi vennskapet deres er viktig. Men ærlig talt! 3000 er en mnd matbudsjett for oss! Vi hadde allerede brukt mye penger på reisen!! Hva tenker dere? Skal vi betale for dette eller ikke? Jeg vil jo ikke snylte, og vi sa flere ganger at vi ikke hadde råd men han insisterte på at vi skulle bli med og med litt promille så tok vi det for god fisk.. Anonymkode: d7534...929 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aiba Skrevet 31. oktober 2016 #2 Del Skrevet 31. oktober 2016 Jeg ville ikke betalt 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym90059005 Skrevet 31. oktober 2016 #3 Del Skrevet 31. oktober 2016 (endret) At han har vært storkar i fylla får gå på hans egen kappe, nytter ikke å grine for det dagen derpå. Da har han kanskje lært til neste gang! Endret 31. oktober 2016 av Anonym90059005 33 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2016 #4 Del Skrevet 31. oktober 2016 Synes samboeren din (som står henne nærmest) skal ta en telefon til henne og legge det (rolig) frem akkurat som du har her. Man kan ikke ta initiativ til å bruke slike summer og så kreve penger igjen. Han mangler folkeskikk. Anonymkode: 92748...8c3 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2016 #5 Del Skrevet 31. oktober 2016 Ja dette blir for dumt. Han må skjønne at folk ikke har råd til en storslagen kveld på byen selvom dama hans har bursdag. Han sa dette tilogmed flere ganger i løpet av kvelden så tviler på at han ikke husker noe fra start til slutt! Skjønner at det er surt for han å betale så mye men slik er livet. handlinger har konsekvenser og det må han lære før eller siden. Jeg hadde bare skrevet tilbake at beklager men vi har ikke råd, noe vi forklarte flere ganger iløpet av kvelden og til og med protestert. Så selvom dette er en lei situasjon kan dere dessverre ikke bidra. Anonymkode: 4591c...776 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2016 #6 Del Skrevet 31. oktober 2016 Ville ikke betalt. Det er jo uansett viktig at denne fyren lærer at han ikke kan spille storkar og være show-off uten å holde sitt ord i etterkant. Hvis han blir så full at han har null kontroll på hvor mye penger han svir av eller hva han lover/presser andre til, så bør han også lære seg å drikke litt mindre. Ellers kommer han til å bli upopulær. Her er det han som har gått på en smell, ikke dere. Og angående vennskapet og klein stemning: vil tro at det uansett blir rart mellom dere hvis du og kjæresten din betaler dem en sum tilsvarende en måneds matbudsjett, for noe dere aldri har bedt om. Det ville ihverfall ha gitt meg en skikkelig bismak hvis jeg var deg, og jeg ville ikke syntes det var så artig å henge med dem mer. 3000 er for mye for studenter å betale for å glatte over en uenighet. Anonymkode: 63c96...169 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2016 #7 Del Skrevet 31. oktober 2016 Er det mulig at denne venninnen ble sint for hvor mye penger han brukte, og at han har vridd litt på situasjonen i etterkant? Hun reagerer på hvor mye penger som er blitt brukt og han parerer med at han drakk for mye og "det gikk visst en del", uten å forklare for henne at dere andre faktisk uttrykte bekymring og han insisterte? Bor de sammen? Anonymkode: 92748...8c3 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2016 #8 Del Skrevet 31. oktober 2016 Hadde sent de link om hva ordet "spandere" betyr. Hadde blitt provosert over at de tigget etter penger neste dag. Anonymkode: 3cec5...0e1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrøkenMånestråle Skrevet 31. oktober 2016 #9 Del Skrevet 31. oktober 2016 Hadde aldri betalt, når han er så dum at han bestiller et bord til 16000 og sier han skal spandere så går man jo ut ifra at han gjør det. Muntlig avtale og alt det der. 😊 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2016 #10 Del Skrevet 31. oktober 2016 Ikke betal, det blir for dumt. Anonymkode: c6021...ac9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 31. oktober 2016 #11 Del Skrevet 31. oktober 2016 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg og kjæresten var i overraskelsesbursdag til en venninne av han i helgen. Vi bor ca 6 timer å kjøre fra hverandre, og det var derfor ekstra stas at vi kom. Vi sa på forhånd at vi ikke skulle bli med på byen, men at vi kom på festen / forset for å glede henne. Hun ble ekstremt glad for at vi hadde kommet hele veien, og var rundt oss hele kvelden. Etter noen drinker så tok typen hennes oss til side og spurte om vi ikke kunne bli med på byen siden hun var så glad for at vi var der. Vi sa at vi ikke hadde råd til det fordi det hadde kostet ganske mye å komme dit og vi er begge studenter så vi hadde ikke penger til å dra på byen i tillegg. Litt stramt budsjett akkurat nå. Da sa han at han skulle betale og vi ikke skulle tenke noe på det, fordi dama var så glad og han ville vi skulle være med hele kvelden. Vi protesterte først, men så sa han at han uansett hadde bestilt bord (med drikke) og da ville ikke 2 personer til ha noe å si. Når vi skulle ned hadde han bestilt limmo. Midt under turen bestiller han bord (og vi trodde han hadde gjort dette på forhånd), men uansett, bestemmer seg for å betale 16.000(!) for et bord på et av de dyreste utestedene i byen. Igjen forsikret han oss om at vi ikke skulle tenke noe på dette og at det viktigste var at vi var med. Så vi blir altså med og er der i et par timer før vi takker for oss og vender nesa hjemover (eller, til der vi sov den natten). Nå i dag så skriver hun melding og ber om at vi betaler tilbake. Hun vil ha nesten 3000 av oss som vi skal betale tilbake til han, fordi han hadde "lagt ut" for alle. Vi forklarer hva som var avtalen, og hun sier at han ikke husker noe av kvelden, men at det er urettferdig at han skulle betale alt. Alle andre gjestene reagerte også på dette, fordi han sa i limmoen at han skulle spandere dette bordet. Ingen av oss ville dratt på et så dyrt sted om vi skulle ha betalt for det, og 1500 per person er alt for mye! Noen av de har betalt, men andre mener at dette blir for dumt og han får stå for dette selv da han tok denne beslutningen uten å høre med alle i plenum og dette var noe vi var med på. Jeg tenker ikke å betale dette, for jeg sa på forhånd at vi ikke har råd til det. Samboer som er mer venn med dama ønsker derimot å betale for å ikke lage dårlig stemning fordi vennskapet deres er viktig. Men ærlig talt! 3000 er en mnd matbudsjett for oss! Vi hadde allerede brukt mye penger på reisen!! Hva tenker dere? Skal vi betale for dette eller ikke? Jeg vil jo ikke snylte, og vi sa flere ganger at vi ikke hadde råd men han insisterte på at vi skulle bli med og med litt promille så tok vi det for god fisk.. Anonymkode: d7534...929 Nå har dere en muntlig avtale slik jeg leser det, og en muntlig avtale er like bindende som en skriftlig (bare vanskeligere å bevise) så nei dere er ikke forpliktet til å betale noe. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest made4u Skrevet 31. oktober 2016 #12 Del Skrevet 31. oktober 2016 Noen mennesker har en tendens til å for ofte ha dager med høyere sigarføring enn hva dem strengt tatt er i stand til, slik lager dem gjentatte ganger og uten å ha læringskurve for det problemer for seg selv, idioter tar sågar opp gjeld for å gjøre meningsløse ting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2016 #13 Del Skrevet 31. oktober 2016 TS her! Godt å høre at det ikke er jeg som bare er urimelig her. Jeg har forsøkt å si dette til hun venninna, men det var jo en overraskelse for henne så hun sier at hun ikke vet noe om hvilke avtaler som er blitt laget, men at hun mener det er urettferdig at han skal betale for alt. Sendte han en melding, men han har ikke svart. Merker at det koker litt i meg. Jeg har ikke lyst til å krangle med samboeren sin venninne, men samboeren min mener at vi bare skal betale og glemme hele greia. Om vi skal betale må jeg ta det av sparekontoen, og sparekontoen skal ikke gå til at typen til en venninne av samboeren skal være storkar og lage en svindyr bursdag som han ikke kan betale for!! Anonymkode: d7534...929 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2016 #14 Del Skrevet 31. oktober 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: TS her! Godt å høre at det ikke er jeg som bare er urimelig her. Jeg har forsøkt å si dette til hun venninna, men det var jo en overraskelse for henne så hun sier at hun ikke vet noe om hvilke avtaler som er blitt laget, men at hun mener det er urettferdig at han skal betale for alt. Sendte han en melding, men han har ikke svart. Merker at det koker litt i meg. Jeg har ikke lyst til å krangle med samboeren sin venninne, men samboeren min mener at vi bare skal betale og glemme hele greia. Om vi skal betale må jeg ta det av sparekontoen, og sparekontoen skal ikke gå til at typen til en venninne av samboeren skal være storkar og lage en svindyr bursdag som han ikke kan betale for!! Anonymkode: d7534...929 Det her er en sak venninna di og samboer må sette seg ned og snakke om og finne ut av selv imellom seg for det virker som om han ikke har fortalt hele sannheten, og la dere gjester være i fred og slutte å presse dere til å betale for noe dere ikke har samtykket til. Anonymkode: c6021...ac9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2016 #15 Del Skrevet 31. oktober 2016 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det mulig at denne venninnen ble sint for hvor mye penger han brukte, og at han har vridd litt på situasjonen i etterkant? Hun reagerer på hvor mye penger som er blitt brukt og han parerer med at han drakk for mye og "det gikk visst en del", uten å forklare for henne at dere andre faktisk uttrykte bekymring og han insisterte? Bor de sammen? Anonymkode: 92748...8c3 TS her. Det kan være, men jeg tror kanskje han bare våknet opp og innså at han har brukt langt over 20k på denne kvelden. (Han hadde kjøpt 10 flasker dyr champagne på forset, bestilte limmo, masse dekorasjoner + bursdagsgave til dame som sikkert kostet nesten 10k). Nja, de bor på en måte sammen. Hun bor i en leilighet som foreldrene eier og han bor der på en måte. Ingen av de betaler for å bo der, da. Så de leier / eier ikke sammen i den forstand. Anonymkode: d7534...929 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2016 #16 Del Skrevet 31. oktober 2016 Jeg synes dere ikke burde betale noe, men skal noen betale så får samboeren din betale hele greia- uten at det går utover strøm/mat/husleie hos dere. Han får ta av hans egne sparepenger, eller låne av foreldrene.... Hadde vært ganske sur på samboeren din også jeg da! Anonymkode: 514d0...1ec 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2016 #17 Del Skrevet 31. oktober 2016 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her. Det kan være, men jeg tror kanskje han bare våknet opp og innså at han har brukt langt over 20k på denne kvelden. (Han hadde kjøpt 10 flasker dyr champagne på forset, bestilte limmo, masse dekorasjoner + bursdagsgave til dame som sikkert kostet nesten 10k). Nja, de bor på en måte sammen. Hun bor i en leilighet som foreldrene eier og han bor der på en måte. Ingen av de betaler for å bo der, da. Så de leier / eier ikke sammen i den forstand. Anonymkode: d7534...929 Hva om du ringer og sier du ikke skjønner noe av dette, og ber om å få snakke med ham? Anonymkode: 92748...8c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2016 #18 Del Skrevet 31. oktober 2016 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes dere ikke burde betale noe, men skal noen betale så får samboeren din betale hele greia- uten at det går utover strøm/mat/husleie hos dere. Han får ta av hans egne sparepenger, eller låne av foreldrene.... Hadde vært ganske sur på samboeren din også jeg da! Anonymkode: 514d0...1ec TS her. Hvorfor hadde du vært sur på han? Jeg blir ikke sur på han fordi han bare vil betale og legge det bak oss. Er jo ikke han som har gjort noe feil, og han har jo ikke betalt noe. Vi er bare uenige om hvordan å løse situasjonen Anonymkode: d7534...929 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2016 #19 Del Skrevet 31. oktober 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg blir ikke sur på han fordi han bare vil betale og legge det bak oss. Anonymkode: d7534...929 Så han tenker da å betale dette selv? Anonymkode: 92748...8c3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2016 #20 Del Skrevet 31. oktober 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her. Hvorfor hadde du vært sur på han? Jeg blir ikke sur på han fordi han bare vil betale og legge det bak oss. Er jo ikke han som har gjort noe feil, og han har jo ikke betalt noe. Vi er bare uenige om hvordan å løse situasjonen Anonymkode: d7534...929 Dette sier seg selv... Dere er studenter. Dere har ikke så god råd. Samboeren til venninna spanderte... Du sier jo selv at 3000 kr er penger du/dere ikke har, altså du må ta fra DINE SPAREPENGER for å ha råd til dette. Hva med at samboeren din faktisk sier til din venninne at dette ikke er OK i stedet for å være en dørmatte? Du svarte ikke på resten av innlegget mitt heller. Anonymkode: 514d0...1ec 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå