Gå til innhold

Daten har snoka på meg i skattelistene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som mange kanskje vet så er det funksjonalitet i de nye skattelistene som gjør at du kan sjekke hvem som har søkt deg opp for å sjekke inntekten/formuen din. Nå har jeg drevet og datet en dame etpar ganger som jeg liker veldig godt. Da jeg var innom skattelistene her forleden, så var det kun en eneste person som hadde søkt meg opp. Gjett hvem? Daten min selvsagt.

Nå er jeg forsåvidt tilhenger av at skattelistene skal være allment tilgjengelig, og jeg har ingenting å skamme meg over hva gjelder inntekt og formue. Og som alenemor med to barn er det på en måte naturlig at hun er trygghetssøkende og sjekker at jeg faktisk er i stand til å ta vare på meg selv (og evt. henne) økonomisk. Alt det der er greit. Men allikevel så føler jeg det er et eller annet jævlig turn-off over å vite at hun har vært inne der og snoket. Jeg har ganske høy inntekt, og nå føler jeg litt på at om det blir noe mere mellom oss, så vil det kanskje føles litt som hun er sammen med meg pga. penga. Skulle ønske jeg ikke tenkte på det slik. Men det er vanskelig å la være.

Andre som har opplevd noe liknende eller har syn på saken ?

Anonymkode: 4cf50...cf9

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest canacas
Skrevet

Vel, jeg forstår ikke hvorfor noen søker i de listene i det hele tatt. Turn-off for min del og. 

Skrevet

Hadde det vært meg, hadde jeg blitt ganske pissed off, for å være ærlig. Man snoker ikke i andres økonomi, helt enkelt. Det er jo enda frekkere enn det kjempefrekke spørsmålet face to face: "Hva har du i lønn, da?" Det er liksom bare ikke noe man spør folk om! Vil de dele frivillig, så greit, men man spør ikke. Jeg vet f.eks. ikke hva bestevenninna mi tjener en gang, for jeg har ingen rett til å spørre, og hun har ikke delt det med meg. (hun tjener nok veldig godt, da hun er revisor i en kjempestor bedrift)

Uansett, hadde det vært meg som ble økonomisk sjekket på det viset etter bare et par dater, hadde jeg nok stoppet mens leken var god og ikke datet vedkommende noe mer. Synes du virker å ta det veldig rolig og greit. Blir du ikke sint da, når noen har snust i dine private saker?

• Liker 4
Gjest canacas
Skrevet

Måtte logge inn og se selv, ingen har søkt på meg. Phew :) 

Skrevet

Skikkelig turn-off. Hadde nok blitt med det for min del.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Livet mitt hadde sannsynligvis vært betydelig enklere dersom jeg hadde hatt vett på å gjøre det samme! :P Og det er ikke fordi jeg ikke tjener/har mine egne penger eller noe ønske om å bli forsørget. I mine øyne er det altså en ganske lur ting å gjøre, selv om jeg kan forstå tankegangen din.

Endret av Leo
  • Liker 1
Gjest Vil ikke
Skrevet

Nei. Sellv om man er alenemor så driver man ikke å sjekker opp dater på skattelistene. Overhode ikke!

Som tidligere alenemor så er jeg mer opptatt av at mannen har en jobb og har sin økonomi på track. Jeg nevner ikke ordene god økonomi. Det som betyr noe for meg er at du faktisk jobber og står på. Ikke hva du tjener. Jeg trenger ingen som skal ta vare på meg økonomisk. Dette hadde klart vært en dealbreaker for meg. 

Skrevet
1 minutt siden, Million skrev:

Hadde det vært meg, hadde jeg blitt ganske pissed off, for å være ærlig. Man snoker ikke i andres økonomi, helt enkelt. Det er jo enda frekkere enn det kjempefrekke spørsmålet face to face: "Hva har du i lønn, da?" Det er liksom bare ikke noe man spør folk om! Vil de dele frivillig, så greit, men man spør ikke. Jeg vet f.eks. ikke hva bestevenninna mi tjener en gang, for jeg har ingen rett til å spørre, og hun har ikke delt det med meg. (hun tjener nok veldig godt, da hun er revisor i en kjempestor bedrift)

Uansett, hadde det vært meg som ble økonomisk sjekket på det viset etter bare et par dater, hadde jeg nok stoppet mens leken var god og ikke datet vedkommende noe mer. Synes du virker å ta det veldig rolig og greit. Blir du ikke sint da, når noen har snust i dine private saker?

Nei. Blir ikke sint. Synes bare det er litt ubehagelig og kleint. Som sagt så er jeg prinsipielt tilhenger av at det skal være åpenhet rundt disse tingene i samfunnet. Jeg er tilhenger av lik lønn for likt arbeid og synes det er viktig spesielt for kvinner å kunne kontrollere at deres mannlige kolleger ikke får bedre betalt for å utføre samme jobben. 

Men nå er det ikke dette som er tilfellet her. Jeg skjønner jo hvorfor hun er nysgjerrig. Men synes som sagt det er ganske turn-off. Sitter og lurer på om jeg skal konfrontere henne med det. Har hun en god og overbevisende forklaring, så kanskje jeg ser gjennom fingra med det.

TS

• Liker 1
Skrevet

Så frekt og upassende. Turn off!! Hvor ser jeg om noen har søkt på meg?

Gjest Vil ikke
Skrevet (endret)

Egentlig så tenkte jeg ikke  f***" og ikke for hakka møkk ;) 
Det var tankene. Ordene fikk du i forrige innlegg. 

Endret av Vil ikke
Gjest canacas
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei. Blir ikke sint. Synes bare det er litt ubehagelig og kleint. Som sagt så er jeg prinsipielt tilhenger av at det skal være åpenhet rundt disse tingene i samfunnet. Jeg er tilhenger av lik lønn for likt arbeid og synes det er viktig spesielt for kvinner å kunne kontrollere at deres mannlige kolleger ikke får bedre betalt for å utføre samme jobben. 

Men nå er det ikke dette som er tilfellet her. Jeg skjønner jo hvorfor hun er nysgjerrig. Men synes som sagt det er ganske turn-off. Sitter og lurer på om jeg skal konfrontere henne med det. Har hun en god og overbevisende forklaring, så kanskje jeg ser gjennom fingra med det.

TS

Vel, du skrev i første innlegget at dere har datet et par ganger. Om det er en underdrivelse eller ei vet jeg ikke, men hvordan mener du at du forstår at hun gjør det? Ser hun etter en forsørger? 

Gjest canacas
Skrevet
1 minutt siden, Vinky skrev:

Skatteetaten. Du må logge deg inn, og velger søkestatistikk og får opp hvem og om noen har søkt på deg. 

Skrevet
2 minutter siden, Vinky skrev:

Dersom du logger deg inn og sjekker dine egne opplysninger, står det en link litt til venstre øverst i skjermbildet. Klikk på den, så ser du navn på hvem som har sjekket deg. Har du sjekket deg selv, står ditt eget navn der f.eks.

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS

Ja, konfronter henne!

Skrevet
2 minutter siden, Million skrev:

Dersom du logger deg inn og sjekker dine egne opplysninger, står det en link litt til venstre øverst i skjermbildet. Klikk på den, så ser du navn på hvem som har sjekket deg. Har du sjekket deg selv, står ditt eget navn der f.eks.

Ja, så det 😊

Gjest skjære
Skrevet

Det er ganske kleint, ja.

Jeg kan nevne at når noen mennesker er forelsket, så liker de å snoke i alt som handler om sin utkårede. Det trenger ikke handle om å finne ut om noe er galt med personen, de liker bare å finne ut mest mulig om vedkommende. Det er ikke sikkert det handler om økonomien eller pengene dine, hun ville bare vite mer om deg. Om det stemmer, så har hun lest alt hun har tilgang til på fb-en din også, og googlet deg. Når det er sagt så er det fortsatt kleint og gir mange feil signaler. Økonomi er også mer "intimt" enn facebook.

Det kan være hun spekulerer i penger, det kan også være mer naivt der hun bare liker å tenke og lese om deg på fritiden

Gjest canacas
Skrevet
6 minutter siden, skjære skrev:

Det er ganske kleint, ja.

Jeg kan nevne at når noen mennesker er forelsket, så liker de å snoke i alt som handler om sin utkårede. Det trenger ikke handle om å finne ut om noe er galt med personen, de liker bare å finne ut mest mulig om vedkommende. Det er ikke sikkert det handler om økonomien eller pengene dine, hun ville bare vite mer om deg. Om det stemmer, så har hun lest alt hun har tilgang til på fb-en din også, og googlet deg. Når det er sagt så er det fortsatt kleint og gir mange feil signaler. Økonomi er også mer "intimt" enn facebook.

Det kan være hun spekulerer i penger, det kan også være mer naivt der hun bare liker å tenke og lese om deg på fritiden

Facebook og google ja, men skattelistene? Det er hakket forbi forelskelse. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...