Timsy Skrevet 31. oktober 2016 #1 Skrevet 31. oktober 2016 Hva med å innse at dagens unger går halloween? Hva med å innse at julebukken har gått ut på dato for lenge sia? Istedet for å komme med sure oppgulp hver jævla høst? Jeg skjønner ikke hva som er problemet. Halloween er kommet for å bli. Hva med å godta det, for våre barns del? Det koster en 50-lapp for et gresskar i keramikk på nille. Tar man godt vare på det har man det i mange år. Et telys koster et par kroner. Smågodt selges billig på de fleste butikker nå. Hva med å heller sette ut det gresskaret, bite i seg de surmaga oppstøtene, smile, og åpne døra for alle barna som har kledt seg ut? Blir det virkelig så mye bedre av å slå av lyset å sitte inne i stua å forbanne denne kulturen som er kommet for å bli? Det koster litt, men som alt annet er også halloween hva man gjør det til selv. Kostymer kan kjøpes i større størrelser slik at ungene kan bruke de år etter år. Noen gamle klær og litt av mammas sminke kan også gjøre jobben, tilnærmet gratis. De som forbanner halloween som en amerikansk ukultur som handelsstanden har skapt er i mange tilfeller de samme som ikke tar to øre for å kaste halve kjøleskapet når maten er blitt råtten. De samme folka bruker kortet til chipen smelter hver eneste desember, på gaver og mat og u name it, der det ender med at halvparten går til fuglene eller i søpla. Men da gjør det ikke så mye, da er det jo jul må vite. Hva skjedde med det kristne budskapet liksom? Hva med å spre litt glede i nabolaget i en ellers mørk årstid? Det er morsomt for ungene når de kommer til hus der det brenner et gresskar på trappa. Og det er jo ungene våre det dreier seg om! Ikke oss voksne. Vi gikk julebukk for 20-30 år siden. Idag går ungene halloween. Hva med å innse at tidene forandrer seg? Nå lever vi i 2016, ikke 1986. Våre barn lever i en annen tid enn det vi gjorde. Her i huset er gresskarene kommet på trappa, og skjelettene er hengt opp. Til glede for våre egne barn og barna i nabolaget. De synes alltid det er så kult å ringe på her, med gresskar og skjeletter. Og hva er egentlig problemet med det? Får folk det bedre med seg selv når de sitter å sutrer og gnåler over hvor fælt det er med halloween? Jeg vil våge å påstå at vi har det bedre, som gleder oss over dette lille lyset i denne mørkeste tida av året. 32
MapleSirup Skrevet 31. oktober 2016 #2 Skrevet 31. oktober 2016 Jeg er enig. Blir rent flau på folks vegne når de prøver å kreve tilbake julebukkene. Man må akseptere endring! Barn i dag feirer Halloween. Sånn er det bare! 12
Gjest Catalina Culès Skrevet 31. oktober 2016 #3 Skrevet 31. oktober 2016 Noen feirer halloween, noen ikke. Syns man skal respektere begge valgene.
MapleSirup Skrevet 31. oktober 2016 #4 Skrevet 31. oktober 2016 1 minutt siden, Loki Laufeyson skrev: Noen feirer halloween, noen ikke. Syns man skal respektere begge valgene. Det er forskjell på å ikke feire og å være aktivt imot. 17
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2016 #5 Skrevet 31. oktober 2016 De samme som hyler om julebukk rører ikke ræva opp av godstolen i romjula. Anonymkode: e2c50...ab0 8
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2016 #6 Skrevet 31. oktober 2016 Du er ikke lite aggressiv i åpningsinnlegget heller. Dere som liker denne høytiden kan kose dere med halloweenfeiring og alt som hører til, men respekter at ikke alle ønsker å være en del av det. Anonymkode: f6bdd...4b7 20
prill Skrevet 31. oktober 2016 #7 Skrevet 31. oktober 2016 Syns denne var bra (selv om den er et par år gammel): https://www.nrk.no/ytring/halloween-er-kommet-for-a-bli-1.12011367 Dette har kommet for å bli, så da får vi heller prøve å gjøre det til en hyggelig kveld, i alle fall vi som har barn i rett alder! Hjelper ingen verdens ting å sitte og furte i alle fall. 4
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2016 #8 Skrevet 31. oktober 2016 Jeg er motstander av tigging Anonymkode: 5e739...77a 5
Libertas Skrevet 31. oktober 2016 #9 Skrevet 31. oktober 2016 Jeg gikk både halloween og julebukk da jeg var liten (er nå 25 år) I min hjembygd fikk vi beskjed om at vi ikke fikk gå til husene hvor utebelysningen var slukket, dette skulle være et tegn på at de som bodde der ikke var interessert i tiggingen og dermed ikke skulle risikere å bli nedsyltet i egg. Men så var det alltids noen pøbler som kastet egg på disse husene uansett. Jeg synes det er koslig med småmonstre og julebukker, men ettersom at jeg ikke sitter igjen med så mye penger etter at regningene er betalt, så har jeg ikke råd til å kjøpe inn snop som skal deles ut til andres barn. Bare håper at jeg ikke risikerer at huset blir nedsyltet av egg! 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2016 #10 Skrevet 31. oktober 2016 Som singel og barnløs betyr ikke Halloween noe som helst for meg og jeg vil ha meg frabedt å bli pådyttet kostnader av barnefamilier for å tekkes deres innfall. Gjør hva dere vil med andre barnefamilier, men vær så snill å hold oss andre utenfor! Anonymkode: a6cfb...615 11
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2016 #11 Skrevet 31. oktober 2016 Ja ja men gresskara skal ikke brenne. Bare lyse! Anonymkode: adbfa...ce2
Fru Uperfekt Skrevet 31. oktober 2016 #12 Skrevet 31. oktober 2016 48 minutter siden, Timsy skrev: Hva med å innse at dagens unger går halloween? Hva med å innse at julebukken har gått ut på dato for lenge sia? Istedet for å komme med sure oppgulp hver jævla høst? Jeg skjønner ikke hva som er problemet. Halloween er kommet for å bli. Hva med å godta det, for våre barns del? Det koster en 50-lapp for et gresskar i keramikk på nille. Tar man godt vare på det har man det i mange år. Et telys koster et par kroner. Smågodt selges billig på de fleste butikker nå. Hva med å heller sette ut det gresskaret, bite i seg de surmaga oppstøtene, smile, og åpne døra for alle barna som har kledt seg ut? Blir det virkelig så mye bedre av å slå av lyset å sitte inne i stua å forbanne denne kulturen som er kommet for å bli? Det koster litt, men som alt annet er også halloween hva man gjør det til selv. Kostymer kan kjøpes i større størrelser slik at ungene kan bruke de år etter år. Noen gamle klær og litt av mammas sminke kan også gjøre jobben, tilnærmet gratis. De som forbanner halloween som en amerikansk ukultur som handelsstanden har skapt er i mange tilfeller de samme som ikke tar to øre for å kaste halve kjøleskapet når maten er blitt råtten. De samme folka bruker kortet til chipen smelter hver eneste desember, på gaver og mat og u name it, der det ender med at halvparten går til fuglene eller i søpla. Men da gjør det ikke så mye, da er det jo jul må vite. Hva skjedde med det kristne budskapet liksom? Hva med å spre litt glede i nabolaget i en ellers mørk årstid? Det er morsomt for ungene når de kommer til hus der det brenner et gresskar på trappa. Og det er jo ungene våre det dreier seg om! Ikke oss voksne. Vi gikk julebukk for 20-30 år siden. Idag går ungene halloween. Hva med å innse at tidene forandrer seg? Nå lever vi i 2016, ikke 1986. Våre barn lever i en annen tid enn det vi gjorde. Her i huset er gresskarene kommet på trappa, og skjelettene er hengt opp. Til glede for våre egne barn og barna i nabolaget. De synes alltid det er så kult å ringe på her, med gresskar og skjeletter. Og hva er egentlig problemet med det? Får folk det bedre med seg selv når de sitter å sutrer og gnåler over hvor fælt det er med halloween? Jeg vil våge å påstå at vi har det bedre, som gleder oss over dette lille lyset i denne mørkeste tida av året. Her går de både på Halloween og nyttårsaften (her er det nyttårsbukk og det har aldri vært tradisjon for julebukk) så å si at bukk tradisjonen er gått ut på dato blir feil. Ellers er jeg enig i at la de som vil feire få feire og visa versa uten at en må komme med sure oppgulp av den grunn. 2
Ella1 Skrevet 31. oktober 2016 #13 Skrevet 31. oktober 2016 Helt enig. Er det ikke bare å innse at verden er mindre i dag enn når vi vokste opp. Vi reiser mer og ikke minst har vi internett, da er det vel helt naturlig at vi tar til oss vaner og tradisjoner fra andre land og kulturer. Er dessuten litt merkelig at mange av de samme grinebiterne som maser om julebukk mer enn gjerne tropper opp på Oktoberfest eller på babyshower, som så vidt jeg vet heller ikke er dype norske tradisjoner. Dessuten er tigging når noen ber om noe uten å gi noe tilbake. Småfolk utkledd som vampyrer, hekser og spøkelser får meg til å smile og da betaler jeg gjerne tilbake med en sjokoladebit eller to. Koster meg svært lite. At Halloween trenger å være så dyrt er også bare tull, er man litt kreativ så trenger det ikke koste mer enn vinflasken og snacksposen mange hiver i seg på en lørdagskveld. Et par gryter med popcorn fordelt i brødposer koster maks 10-12 kr til sammen. Amen! 5
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2016 #14 Skrevet 31. oktober 2016 Vi har ikke barn og er motstandere av barn som er utkledd og som gjør ugagn. Snille barn er alltid velkomne og vi har godteboksen klar når/hvis de kommer. Men jeg kler meg ikke ut. Anonymkode: d49e0...120 1
Lou Salome Skrevet 31. oktober 2016 #15 Skrevet 31. oktober 2016 Akkurat i år føler jeg meg mer nedlassa av surmaga oppstøt og pekefingre mot dem som er imot Halloween (ikke meg). De/vi som feirer/ikke er anti har tydeligvis vunnet, og det har blitt en mainstream kjøpefest der de som vil kan bruke penger, barn morer seg og dem som er i mot må finne seg i å bli kalt surmaga bakstreverske kjerringer. Men ingen av dem har plaget meg eller ungene mine i år. Nyhetsstrømmen på facebook-siden min i dag har mange "Til dem som er imot Halloween-skjerp dere kjipe festdrepere"-innlegg, og ingen festdreperinnlegg. 6
Petra75 Skrevet 31. oktober 2016 #16 Skrevet 31. oktober 2016 11 minutter siden, Lou Salome skrev: Akkurat i år føler jeg meg mer nedlassa av surmaga oppstøt og pekefingre mot dem som er imot Halloween (ikke meg). De/vi som feirer/ikke er anti har tydeligvis vunnet, og det har blitt en mainstream kjøpefest der de som vil kan bruke penger, barn morer seg og dem som er i mot må finne seg i å bli kalt surmaga bakstreverske kjerringer. Men ingen av dem har plaget meg eller ungene mine i år. Nyhetsstrømmen på facebook-siden min i dag har mange "Til dem som er imot Halloween-skjerp dere kjipe festdrepere"-innlegg, og ingen festdreperinnlegg. På min feed er det i år - som i fjor - en haug med festdreperinnlegg. Men det samme gjelder for øvrig til jul også. De som ikke liker jul føler for å gni det inn så godt det lar seg gjøre om hvor slitsomt det er med vasking, julegavehandling og matlaging. Det har vært kjempeeffektiv for å drepe min juleglede, i hvert fall. Vær i mot så mye dere vil, men hva er greia med at dere/de på død og liv skal ødelegge gleden for alle andre? Det har aldri jeg forstått. Kan ikke folk få feire hvis de føler de har noe å feire? 2
MapleSirup Skrevet 31. oktober 2016 #17 Skrevet 31. oktober 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Du er ikke lite aggressiv i åpningsinnlegget heller. Dere som liker denne høytiden kan kose dere med halloweenfeiring og alt som hører til, men respekter at ikke alle ønsker å være en del av det. Anonymkode: f6bdd...4b7 Right back at you! Respekter at barn i dag ønsker å være en del av det. 1
Fru Uperfekt Skrevet 31. oktober 2016 #18 Skrevet 31. oktober 2016 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vi har ikke barn og er motstandere av barn som er utkledd og som gjør ugagn. Snille barn er alltid velkomne og vi har godteboksen klar når/hvis de kommer. Men jeg kler meg ikke ut. Anonymkode: d49e0...120 Barn som er utkledd gjør ikke ugang mer enn de som ikke er utkledd, men våger å anta at du ikke mente det. Fint at du/dere er positive Endret 31. oktober 2016 av Fru Uperfekt
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2016 #19 Skrevet 31. oktober 2016 Jeg har ikke tatt stilling da jeg ikke har barn i halloweenalder og bor sånn til at det så langt ikke har vært besøk av monstre, hekser og gjenferd på jakt etter godis, men jeg har begynt å tenke mer og mer på at det vi gjør for våre barn i dag i beste mening ikke alltid (ofte ikke) er en tjeneste for dem på sikt. Skal vi prioritere en renest mulig verden til våre barn og barnebarn og de som kommer etter, eller skal vi kjøre på med forbruk to the bitter end? Kanskje burde vi alle kjøpe litt færre ting, herunder færre gresskar og kostymer, spise bedre og kaste mindre mat, kjøpe færre ting til både Halloween, jul og babyshower og ellers. Det kan jo bli morsomt uansett. Eksemplene er hentet fra innlegg over her. Innlegget mitt er ikke moraliserende. Folk får ta ansvar for seg og sitt. Anonymkode: d75a9...938 5
Gjest Wanda Maximoff Skrevet 31. oktober 2016 #20 Skrevet 31. oktober 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er motstander av tigging Anonymkode: 5e739...77a Jeg også, men når man har barn så må man på et eller annet tidspunkt spise noen av prinsippene sine og innse at barna ønsker å være en del av fellesskapet. Barn i dag feirer Halloween, sånn er det bare.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå