AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2016 #1 Skrevet 31. oktober 2016 Hei! Jeg har et problem jeg håper noen av dere datakyndige folk kan hjelpe meg med! Jeg har flyttet til et hus med Get-tilkobling, og har Get II-boks, som altså da både er router og tv-boks i ett. Problemet er at jeg gjerne skulle hatt wifi i etasjen under der boksen står. Jeg får signaler fra det andre nettet (Get har to stk, det ene er 5G det andre ikke, men det "dårligste" har bedre range.) Men når jeg da prøver å streame blir hele streamen tåkete, så det er helt tydelig ikke spesielt optimalt signal. I rommet jeg vil bruke er det murvegger (opprinnelig en kjellerstue), men jeg ønsker å streame videoer der. Kjøpte en repeater fra Zyxel. Men den har jeg med jevne mellomrom prøvd å få til å virke i flere uker, uten at det funker. Macbooken finner rett og slett ikke det nettet som ligger på den. For det første har ikke macen WPS, så jeg må skrive det inn manuelt, men da får jeg bare "nettverk ikke funnet" når jeg skriver navnet på nettverket. Repeateren er koblet til i et rom som har wifi (utenfor det rommet jeg vil ha det i). Dessuten har jeg nettopp lest at man går ned i 40% ytelse med repeater, og det høres dårlig ut mtp streaming! Blir helt koko av å sitte å fikle med det, for det skal jo tilsynelatende være plankekjøring å bare få opp nettet, oppgi kode på den skjulte nettsiden og koble seg på, men jeg kommer jo ikke inn...! Vurderte å bytte inn den fra Zyxel og bare kjøpe Get sin egen repeater, men jeg finner ingen steder hvorvidt dette fungerer på mac. Tilleggsspørsmål: Kan man kjøpe en ekstern nettverkskabel hos Clas Ohlsson og bruke den til Get-boksen? Vår er så kort at den står i spenn, skulle gjerne hatt et par meter lenger ledning, men vil den passe? Håper at noen har mulighet til å hjelpe meg! På forhånd tusen takk! Anonymkode: 4dc17...2ba
stan Skrevet 31. oktober 2016 #2 Skrevet 31. oktober 2016 Hvis du kan strekke en kabel er det absolutt best. Hvis du må ha trådløst i det rommet, kan du jo bare kjøpe et aksesspunkt, evt. bruke en gammel router. Men om det ikke går å strekke en kabel så kan kanskje powerline være et alternativ. Jeg har hatt suksess med en slik powerline. http://www.elkjop.no/product/data/nettverk-og-routere/NGPLW1000/netgear-powerline-wifi-ac-plw1000-2-pk Den sender signalet gjennom strømkablene. Du må koble den ene til Getboksen med en nettverkskabel, sette den i et støpsel, den andre i det rommet du vil ha nettverk. Jeg har en eldre versjon fra d-link og et gammelt hus. Likevel får jeg vesentlig høyere hastighet mellom powerlineboksene enn trådløst kan gi. I tillegg fungerer jo det som et ekstra accesspunkt. Jeg har en tv-pc koblet til, og har ingen problem med å streame HD. Samtidig er frigis jo kapasitet i trådløsnettet.
ekkoet Skrevet 31. oktober 2016 #3 Skrevet 31. oktober 2016 Powerline som Stan skriver var min første tanke. Så må du evt ha en boks som gir deg trådløst i "mottakerrommet" om du trenger der. Tilleggsspørsmålet: Nettverkskabel kan du kjøpe deg ny av på clas, ikke noe magi der.
AnonymBruker Skrevet 1. november 2016 #4 Skrevet 1. november 2016 Tusen takk for svar, begge to! Det er veldig langt å strekke kabel, så håper jeg kan få det til med noe annet. Dette med å ta det via strømnettet hørtes smart ut. Er det bedre enn å kjøpe en ekstra router? Anonymkode: 4dc17...2ba
ekkoet Skrevet 1. november 2016 #5 Skrevet 1. november 2016 Jeg har kun prøvd strømnet-varianten hjemme hos mine foreldre, da til smart-tven deres. Funker greit til det. Jeg vet ikke hvilke faktorer som kan påvirke ytelsen til dette (feks om de er på forskjellige kurser i huset). Du må nesten bare prøve http://www.dinside.no/data/d-link-powerline-av-500/61291747 Jeg tror jeg ville prøvd dette, men igjen - skal du ha trådløst i rommet må du ha en ekstra boks. 40% trenger ellers ikke å være for lite om utgangspunktet ditt er bra nok.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå