AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2016 #1 Skrevet 31. oktober 2016 Allerede er jeg rådvill og frustrert! Valpen på 6 mnd nekter å la klørne sine bli klippet. Jeg klippet feil to ganger og selv om det ALLTID har blitt brukt godbiter får jeg ikke holde potene dens. Jeg har prøvd å «shape» inn at valpen sitter, gir labb og jeg kan pille på tærnene. Men det stopper i det jeg begynner å holde labben. Har trent på dette noen ganger i uken de siste månedene, men ingen fremgang. Jeg har bare tatt labben, belønnet og sånn. Men der kan jeg holde labben i to sekunder før valpen trekker den tilbake eller begynner å bite meg. Jeg har prøvd å være bestemt, men dette er en hund som har sterke meninger og er stor til tross for at den bare er valp. Jeg kan tvinge den til noen få ting (hvis jeg må, foretrekker positiv innlæring og hverdag), men presisjonsarbeid som kloklipping er ikke noe jeg får til med tvang… Åh, jeg vet ikke hva jeg kan gjøre… Forrige hunden hadde jeg også sånne problemer med, men han var «myk» og med sint stemme så stod han der og kom seg gjennom kloklippen. Det virker ikke med denne… Jeg vet jo i teorien hva jeg skal gjøre, men får det ikke til Anonymkode: 7c969...b8d
Rainbow Skrevet 31. oktober 2016 #2 Skrevet 31. oktober 2016 Virker som du er på veldig god vei, men så blir du frustrert og prøver å holde fast og å bruke sint stemme etter hvert? Jeg skjønner godt det er frustrerende å ikke få fremgang! Jeg har klippet for langt jeg også, og da var det blod overalt og han hylte til, men jeg bare ga masse godbit etterpå og han ble ikke skremt. Er det sånn at du prøver forsiktig og så prøver å klippe alle hver gang, eller avventer du litt etter å ha prøvd og fortsetter neste dag? Vi pleier å være to stk. En som gir godbit og en som klipper. Dette gjør vi fremdeles, ikke fordi han er redd - han er tre og et halvt år - men fordi vi vil at kloklipping skal være noe positivt og fint, rett og slett en godtefest. Pleier å bruke gulost, for det kan vi dele opp i små biter. Føler at timing har mye å si. Hold saksa rolig og vent helt til valpen kommer og tar nesa borti den. Godtefest og skryt. Hold labben, godtefest og skryt. Hold klosaksa borti labben, godtefest og skryt...Når valpen begynner å bite bare reiser du deg opp og går vekk, setter deg ned lenger bort med godbiter og saks og venter på at valpen tar kontakt og igjen berører saksa med nesa. Så kan du berøre labben med saksa. Lage klippelyd i lufta og belønne lyden. Kanskje klarer du å klippe 1 klo. Da er det masse godis og ferdig for i dag. Nytt forsøk neste dag. Kanskje får du klippet en til, kanskje blir det bare target med nesa på saksa og belønning for å holde stille. Så du må rett og slett bare bruke lang tid. Kanskje tar det halvannen uke å få klippa alle klørne. Blir du frustrert eller irritert, finn noe du kan belønne og avslutt. Valpen merker stemninga og blir anspent selv - og forbinder den ekle stemningen med saksa. Saksa skal bety godtefest. Vår får tiggetryne når vi drar den fram, og nå belønner vi når han holder stille, og for hver lyd. Fortsatt, til tross for at han er voksen. For det skal være en bra opplevelse uansett. Og nå tar det null tid, for han vet hva som forventes, og hva han får. Håper dette var til noe hjelp! 2
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2016 #3 Skrevet 31. oktober 2016 14 minutter siden, Rainbow skrev: Virker som du er på veldig god vei, men så blir du frustrert og prøver å holde fast og å bruke sint stemme etter hvert? Jeg skjønner godt det er frustrerende å ikke få fremgang! Må innrømme at det hender Jeg har klippet for langt jeg også, og da var det blod overalt og han hylte til, men jeg bare ga masse godbit etterpå og han ble ikke skremt. Er det sånn at du prøver forsiktig og så prøver å klippe alle hver gang, eller avventer du litt etter å ha prøvd og fortsetter neste dag? Jeg kommer ikke så langt som å klippe en klo en gang :/ Vi pleier å være to stk. En som gir godbit og en som klipper. Dette gjør vi fremdeles, ikke fordi han er redd - han er tre og et halvt år - men fordi vi vil at kloklipping skal være noe positivt og fint, rett og slett en godtefest. Pleier å bruke gulost, for det kan vi dele opp i små biter. Føler at timing har mye å si. Hold saksa rolig og vent helt til valpen kommer og tar nesa borti den. Godtefest og skryt. Hold labben, godtefest og skryt. Hold klosaksa borti labben, godtefest og skryt...Når valpen begynner å bite bare reiser du deg opp og går vekk, setter deg ned lenger bort med godbiter og saks og venter på at valpen tar kontakt og igjen berører saksa med nesa. Så kan du berøre labben med saksa. Lage klippelyd i lufta og belønne lyden. Kanskje klarer du å klippe 1 klo. Da er det masse godis og ferdig for i dag. Nytt forsøk neste dag. Kanskje får du klippet en til, kanskje blir det bare target med nesa på saksa og belønning for å holde stille. Så du må rett og slett bare bruke lang tid. Kanskje tar det halvannen uke å få klippa alle klørne. Blir du frustrert eller irritert, finn noe du kan belønne og avslutt. Valpen merker stemninga og blir anspent selv - og forbinder den ekle stemningen med saksa. Saksa skal bety godtefest. Vår får tiggetryne når vi drar den fram, og nå belønner vi når han holder stille, og for hver lyd. Fortsatt, til tross for at han er voksen. For det skal være en bra opplevelse uansett. Og nå tar det null tid, for han vet hva som forventes, og hva han får. Håper dette var til noe hjelp! Takk for tipsene! Jeg skal ha godtefest hver dag med klosaksa da. Og avslutte når jeg blir frustrert. Takk! Anonymkode: 7c969...b8d
tørkestativ Skrevet 31. oktober 2016 #4 Skrevet 31. oktober 2016 Lager klotangen din mye lyd? Mange hunder syns klippelyden er ekkel. Jeg bruker millers, den er lydløs ellers tror jeg bare du må fortsette som du gjør.. ha masse tålmodighet. Min hund er liten så det er ikke noe problem for meg å holde henne til hun roer seg.. protest i 30 sek men så innser hun st hun ikke vinner så da overgir hun seg. Gir masse godbiter når jeg får klippet en labb eller en klo. Prøv med baconost eller skinkeost på tube? Min hund digger det
Gjest Hapi Skrevet 31. oktober 2016 #5 Skrevet 31. oktober 2016 Gå på et parfymeri og kjøp en fil til akrylnegler. Jeg brukte dette på min hund etter at jeg klippet feil, og etter mye tålmodighet godtar hun tangen igjen. Jeg har ikke tvunget henne til noe, bare puttet i henne godbiter mens jeg har holdt på. Lar også hunden stå på golvet og tar opp labbene som med en hest, da man kan lettere se hvor mye man kan ta når man ser under klørne. Her er Sophia Yin med en video:
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2016 #6 Skrevet 31. oktober 2016 27 minutter siden, tørkestativ skrev: Lager klotangen din mye lyd? Mange hunder syns klippelyden er ekkel. Jeg bruker millers, den er lydløs ellers tror jeg bare du må fortsette som du gjør.. ha masse tålmodighet. Min hund er liten så det er ikke noe problem for meg å holde henne til hun roer seg.. protest i 30 sek men så innser hun st hun ikke vinner så da overgir hun seg. Gir masse godbiter når jeg får klippet en labb eller en klo. Prøv med baconost eller skinkeost på tube? Min hund digger det Har også Millers, den er den beste synes jeg. Har prøvd med skinkeost, valpen digge det, men ikke nok til at kloklipp er k. 22 minutter siden, Hapi skrev: Gå på et parfymeri og kjøp en fil til akrylnegler. Jeg brukte dette på min hund etter at jeg klippet feil, og etter mye tålmodighet godtar hun tangen igjen. Jeg har ikke tvunget henne til noe, bare puttet i henne godbiter mens jeg har holdt på. Lar også hunden stå på golvet og tar opp labbene som med en hest, da man kan lettere se hvor mye man kan ta når man ser under klørne. Her er Sophia Yin med en video: Jeg tror ikke jeg hadde hatt mye hell med å file neglene heller, ettersom hunden er like redd min håndtering som klosaksa. Er usikker på luringen til videoen er noe langvarig løsning, fungerer det e det kjempebra. Har dessverre ingen som kan hjelpe på den måten... Anonymkode: 7c969...b8d
tørkestativ Skrevet 31. oktober 2016 #7 Skrevet 31. oktober 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Har også Millers, den er den beste synes jeg. Har prøvd med skinkeost, valpen digge det, men ikke nok til at kloklipp er k. Jeg tror ikke jeg hadde hatt mye hell med å file neglene heller, ettersom hunden er like redd min håndtering som klosaksa. Er usikker på luringen til videoen er noe langvarig løsning, fungerer det e det kjempebra. Har dessverre ingen som kan hjelpe på den måten... Anonymkode: 7c969...b8d Hvor stor er hunden din? Det tok meg lang tid før jeg fant ut hvilken måte/teknikk som funka for oss. Jeg har henne på et teppe i sofaen. I hjørnet, sånn at hun ikke kommer seg noen vei. Som regel er hundene alltid mer redd for fremlabbene sine. Kanskje du kan øve litt på baklabbene hvis den ikke er like redd for de? Jeg syns det var best å gjøre det når hun var trøtt. Typisk rett før eller etter hun sov. Nå er valpen min 4 mnd og det er fortsatt ganger hun motsetter seg veldig, men da sier jeg meg fornøyd med å ha klippet en labb den dagen, så fortsetter jeg neste dag
AnonymBruker Skrevet 4. november 2016 #8 Skrevet 4. november 2016 På 31.10.2016 den 18.11, tørkestativ skrev: Hvor stor er hunden din? Det tok meg lang tid før jeg fant ut hvilken måte/teknikk som funka for oss. Jeg har henne på et teppe i sofaen. I hjørnet, sånn at hun ikke kommer seg noen vei. Som regel er hundene alltid mer redd for fremlabbene sine. Kanskje du kan øve litt på baklabbene hvis den ikke er like redd for de? Jeg syns det var best å gjøre det når hun var trøtt. Typisk rett før eller etter hun sov. Nå er valpen min 4 mnd og det er fortsatt ganger hun motsetter seg veldig, men da sier jeg meg fornøyd med å ha klippet en labb den dagen, så fortsetter jeg neste dag Den nærmer seg 30 kg, blir en sværing. Denne valpen blir aldri trøtt, bare hypergira (noe som i og for seg betyr trøtt, men ikke sånn rolig trøtt) Anonymkode: 7c969...b8d
Ede Skrevet 8. november 2016 #9 Skrevet 8. november 2016 Vi hadde samme problem, men det ordna seg når han ble sånn 8-9 mnd. Da var han voksen nok og skjønte han at når jeg var bestemt i stemmer var det bare så sitte stille. Før det var han helt rastløs. Løsningen ble å klippe én klo hver dag. På det éne klippet krevde jeg at han skulle sitte stille. etterhvert økte vi til 2 klør, så 3 osv. Når han ble 8-9 mnd aksepterte han at det var en ukentlig klipp av alle klør. Han likte det ikke, men han lot det skje. Fortsett å jobbe du, det går seg nok til etterhvert!
AnonymBruker Skrevet 8. november 2016 #10 Skrevet 8. november 2016 Dere burde være to, en som holder valpen på rygg/holder den mens den står og en som klipper. Jeg holdt min på rygg og koset på magen osv så den ble vant med å ligge på rygg før vi begynte med selve klippingen. Jeg er alene med hund da, så jeg har ingen som klipper mens jeg holder. Derfor drar vi rett og slett bare til dyrebutikken og gjør det der. Koster en 50 lapp. Han er så rolig når vi klipper nå at jeg kunne sikkert gjort det alene, men jeg gidder ikke Du kan også vurdere dremel i stedet for å klippe. Men hvordan er situasjonen nå da? Hvis det er sånn at klørne ikke blir klipt bør du vurdere å bare få veterinæren eller dyrebutikken til å gjøre det/tvinge det frem. Lange klør kan gå hardt utover føttene og beina til hunden. Anonymkode: f482a...76c
Tabris Skrevet 8. november 2016 #11 Skrevet 8. november 2016 Trener du shaping med din hund? Kan han tilby atferder frivillig? Min hund var også redd kloklipp, og jeg startet først med den vanlige tilvenningsmetoden: Ta på labb - godbit. Holde frem klotanga - godbit. "Klippe" med to finger - godbit. Osvosv. Selv om det gjorde ham tryggere så kunne jeg se at han fortsatt syntes det var litt ubehagelig. Så jeg gikk over til frivillig atferd - jeg ventet til han selv tilbød labben, og belønnet for det. Så tilbød han labben, jeg holdt litt på den - belønnet. Tilbød labben, jeg tok klotanga inntil - belønnet. Ingen masing, holding eller lokking. Jeg setter meg ned på gulvet med klotanga i fanget og hunden kommer og tilbyr av seg selv. Her er video. (Her klipper jeg ikke hver gang. De fleste klippene later jeg som fordi vi hadde ikke kommet så langt som til full kloklipp enda).
AnonymBruker Skrevet 8. november 2016 #12 Skrevet 8. november 2016 Shaping og sånt er sikkert fint i det lange løp, men i mellomtiden må klørne klippes. Dersom du har håp om å lære han det ville jeg dratt til vet/dyrebutikk og fått det gjort der, slik at situasjonen blir en helt annen, og så fortsatt å øve stille og rolig hjemme. Er han overhode ikke mottagelig må du bare finne den meste effektive formen for tvang, slik at det blir gjort så raskt som mulig. Anonymkode: ae745...f92 1
MrsPiggyBank Skrevet 8. november 2016 #13 Skrevet 8. november 2016 I starten før valpen min var "trent" til å la meg klippe klørne brukte jeg peanøttsmør som jeg klinte inni en greie (brukte et lokk, en liten kopp, kong - diverse) sånn at det tok henne litt tid å slikke i seg alt sammen. Så satt jeg og klippet. Nå skal det sies at hun er ekstremt matmotivert, og hadde hun startet å reagere så ville jeg selvsagt gjort noe annet i stedet. Med fosterbroren hennes, som var en stor husky på 1,5 år (men som nok ikke hadde blitt trent til noe som helst - han kunne ikke sitt engang når vi fikk ham) brukte jeg samme metode, men fikk da hjelp av mannen min som ble peanøttsmørdispenser. Jeg liker peanøttsmør fordi det tar dem litt tid å slikke det i seg: bløte godbiter, smøreost eller yogurt for eksempel ville jo forsvunnet på sekunder. Jeg har også brukt klikker og belønning for å trene valpen min til å la meg klippe klørne. Nå pleier jeg å ha henne i sofaen, legge en pølsebit et stykke unna henne og si "vent" før jeg klipper en pote og sier "værsågod" (bortsett fra at jeg snakker engelsk med hunden min). Jeg mistenker at den spennende forventningen om den pittelille pølsebiten er enda bedre enn peanøttsmøret - hun elsker stell
AnonymBruker Skrevet 9. november 2016 #14 Skrevet 9. november 2016 16 timer siden, Ede skrev: Vi hadde samme problem, men det ordna seg når han ble sånn 8-9 mnd. Da var han voksen nok og skjønte han at når jeg var bestemt i stemmer var det bare så sitte stille. Før det var han helt rastløs. Løsningen ble å klippe én klo hver dag. På det éne klippet krevde jeg at han skulle sitte stille. etterhvert økte vi til 2 klør, så 3 osv. Når han ble 8-9 mnd aksepterte han at det var en ukentlig klipp av alle klør. Han likte det ikke, men han lot det skje. Fortsett å jobbe du, det går seg nok til etterhvert! Takk for svar! Akkuratt nå har han masse meninger og ikke pokker om jeg skal bestemme. Håper han venner det av seg etter hvert... Jobber med saken, takk for tips! 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Dere burde være to, en som holder valpen på rygg/holder den mens den står og en som klipper. Jeg holdt min på rygg og koset på magen osv så den ble vant med å ligge på rygg før vi begynte med selve klippingen. Jeg er alene med hund da, så jeg har ingen som klipper mens jeg holder. Derfor drar vi rett og slett bare til dyrebutikken og gjør det der. Koster en 50 lapp. Han er så rolig når vi klipper nå at jeg kunne sikkert gjort det alene, men jeg gidder ikke Du kan også vurdere dremel i stedet for å klippe. Men hvordan er situasjonen nå da? Hvis det er sånn at klørne ikke blir klipt bør du vurdere å bare få veterinæren eller dyrebutikken til å gjøre det/tvinge det frem. Lange klør kan gå hardt utover føttene og beina til hunden. Anonymkode: f482a...76c Situasjonen nå er at jeg "gir" en tube med kremost mens jeg får gått over de fleste klørne. Er ikke en varig løsning... Får ikke tatt sporene/ulveklørne på denne måten. 13 timer siden, Tabris skrev: Trener du shaping med din hund? Kan han tilby atferder frivillig? Min hund var også redd kloklipp, og jeg startet først med den vanlige tilvenningsmetoden: Ta på labb - godbit. Holde frem klotanga - godbit. "Klippe" med to finger - godbit. Osvosv. Selv om det gjorde ham tryggere så kunne jeg se at han fortsatt syntes det var litt ubehagelig. Så jeg gikk over til frivillig atferd - jeg ventet til han selv tilbød labben, og belønnet for det. Så tilbød han labben, jeg holdt litt på den - belønnet. Tilbød labben, jeg tok klotanga inntil - belønnet. Ingen masing, holding eller lokking. Jeg setter meg ned på gulvet med klotanga i fanget og hunden kommer og tilbyr av seg selv. Her er video. (Her klipper jeg ikke hver gang. De fleste klippene later jeg som fordi vi hadde ikke kommet så langt som til full kloklipp enda). Jeg har prøvd, men det stoppe ca på samme plass, på holdinga av poten. Eller, jeg har kunnet holde en pote, men når jeg kommer med andre hånda får å ta på eller skille tærne, så går det ikke... Hvordan shaper du kloklipping på baklabbene? Må hunden se på deg hele tiden eller er det valgfritt? Har prøvd å shape inn med at valpen holder kontakt, fordi når den bryter så begynner den å bite... 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Shaping og sånt er sikkert fint i det lange løp, men i mellomtiden må klørne klippes. Dersom du har håp om å lære han det ville jeg dratt til vet/dyrebutikk og fått det gjort der, slik at situasjonen blir en helt annen, og så fortsatt å øve stille og rolig hjemme. Er han overhode ikke mottagelig må du bare finne den meste effektive formen for tvang, slik at det blir gjort så raskt som mulig. Anonymkode: ae745...f92 Jeg vet... Det som er kjipt, shaping tar tid... 8 timer siden, MrsPiggyBank skrev: I starten før valpen min var "trent" til å la meg klippe klørne brukte jeg peanøttsmør som jeg klinte inni en greie (brukte et lokk, en liten kopp, kong - diverse) sånn at det tok henne litt tid å slikke i seg alt sammen. Så satt jeg og klippet. Nå skal det sies at hun er ekstremt matmotivert, og hadde hun startet å reagere så ville jeg selvsagt gjort noe annet i stedet. Med fosterbroren hennes, som var en stor husky på 1,5 år (men som nok ikke hadde blitt trent til noe som helst - han kunne ikke sitt engang når vi fikk ham) brukte jeg samme metode, men fikk da hjelp av mannen min som ble peanøttsmørdispenser. Jeg liker peanøttsmør fordi det tar dem litt tid å slikke det i seg: bløte godbiter, smøreost eller yogurt for eksempel ville jo forsvunnet på sekunder. Jeg har også brukt klikker og belønning for å trene valpen min til å la meg klippe klørne. Nå pleier jeg å ha henne i sofaen, legge en pølsebit et stykke unna henne og si "vent" før jeg klipper en pote og sier "værsågod" (bortsett fra at jeg snakker engelsk med hunden min). Jeg mistenker at den spennende forventningen om den pittelille pølsebiten er enda bedre enn peanøttsmøret - hun elsker stell Takk for tips! Jeg må kanskje lære inn vent først Anonymkode: 7c969...b8d
Tabris Skrevet 9. november 2016 #15 Skrevet 9. november 2016 Jeg har ikke kommet så langt som til baklabbene enda, på frivillig atferd. Der plukker jeg opp og gir godbit for hver klipp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå