AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2016 #1 Skrevet 31. oktober 2016 Jeg er under utredning for revmatiske sykdommer, og har i mellomtiden blitt sykemelding av legen. Dersom dette skulle utvikle seg til å bli langtidssykemelding (noe jeg IKKE håper!) er jeg veldig bekymret for utfordringene arbeidsstedet mitt får ved å miste èn ansatt. I tillegg er jeg bekymret for hva de vil synes og tenke om fraværet. Jeg ønsker ikke å fortelle dem om årsaken til at jeg er borte, da jeg opplever at revmatiske sykdommer ofte blir sett ned på av arbeidsgivere og av folk generelt. Jeg er klar over at arbeidsgiver ikke har rett til å vite hva som feiler meg, men jeg føler likevel et press om å måtte si noe om det. Hva kan jeg si, for at det ikke blir dømt nord og ned, og at jeg ikke blir sett på som en unnasluntrer? Hva er sosialt godtatte årsaker til å være lenge borte fra jobb, hvor man samtidig kan leve et nogenlunde normalt liv i korte perioder (eks. dra ut og spise o.l). Anonymkode: a3d8a...b88
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2016 #2 Skrevet 31. oktober 2016 Skjønner det presset du beskriver. Likevel vil jeg anbefale å svare at det er privat. Uansett hvilken forklaring du gir, så kan noen så tvil, bagatellisere og sladre. Noen har sine personlige kjepphester på ting som ikke er "god nok grunn". Vit med deg selv at du har ditt på det rene. Det er legen som har sykemeldt deg, ikke du selv. Prøv som best er å ikke bry deg om hva andre synes og tenker. Og om noen skulle komme til å sladre og slenge med leppa, så husk på at det kan komme av eventuell ekstra arbeidsmengde e.l. og ikke nødvendigvis noe personlig mot deg. Håper du slipper langtidssykemelding, og at du blir møtt på en god måte. Anonymkode: 9338c...3dc
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2016 #3 Skrevet 31. oktober 2016 Dette spørs veldig hva som er grunnen til sykemeldingen, om den sykemeldte tidligere har hatt lett for å sluntre unna og ta egenmeldinger i hytt og pine og dermed virket lite ivrig på å jobbe. I tillegg er det jo flere som har mulighet til å jobbe iallefall litt, men som gjerne bare tar en 100% sykemelding likevel når legen foreslår det. Ved revmatiske plager er det jo anbefalt å holde seg i aktivitet, så å f.eks trene og gå turer synes jeg er greit. Å spise lunsj med en venninne en dag er også greit, man må jo uansett spise. Men å dra på shopping i timesvis, løfte tunge handlenett, pusse opp osv har jeg litt mindre forståelse for rett og slett. Samtidig spørs det hvor mye den sykemeldte faktisk PRØVER å komme tilbake til jobb; kjenner selv noen som er sykemeldt grunnet senebetennelse, hun går ikke til noe behandling med fysioterapaut eller noe, men å strikke i timesvis til barnebarna og legge ut bilder av det på grupper på facebook, det klarer hun.. Man må jo selv gjøre en innsats for å komme tilbake til jobb og normal funksjon, ikke bare sitte og vente på at kroppen skal bli bedre av seg selv. Og ja, jeg har selv vært sykemeldt og derfor tenkt mye på dette. Jeg brukte da tiden som sykemeldt aktivt til å bedre min helsetilstand slik at jeg kunne komme raskes mulig tilbake til jobb. Anonymkode: 8a3f5...ab9
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2016 #4 Skrevet 31. oktober 2016 Takk for svar! Ja, jeg er villig til å gjøre alt jeg kan for å komme tilbake til jobb. Jeg har vært sykemeldt en periode ifm en operasjon for noen år tilbake, og jeg følte nærmest at jeg råtnet hjemme. Jeg er full av arbeidslyst, men det fysiske stopper meg så til de grader nå. Dessverre har jeg også en del egenmeldinger på samvittigheten ettersom jeg har presset kroppen lengre enn jeg burde før jeg kom i gang med utredningsprosessen. 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette spørs veldig hva som er grunnen til sykemeldingen Anonymkode: 8a3f5...ab9 Det er akkurat det jeg mener. Jeg er så redd for at grunnen til sykemeldingen ikke er "godtatt" av kollegaer og arbeidsgiver. Jeg synes det blir så mistenksom å snakke rundt sykdommen uten å si noe konkret om hva jeg sliter med. Da er det enda lettere for andre å spekulere. TS Anonymkode: a3d8a...b88
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2016 #5 Skrevet 31. oktober 2016 Jeg utredes også for revmatiske plager, og kan godt forstå hvordan du føler det. Jeg har valgt å være helt åpen om hvorfor jeg har vært mye borte, føler det blir mye mer spekulering og "snakk" på arbeidsplassen hvis jeg ikke vil si hva det er som plager meg. Jeg har blitt møtt med forståelse føler jeg, ingen negativitet (som jeg har fått med meg hvert fall). Anonymkode: 2fb48...e86
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå