Gå til innhold

Alle dere som mottar overgangsstønad, vær så snill å se her

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har mottatt OS i 1,5 år nå, og har i fjor tatt 5 av 6 fag jeg trenger for å få studiekompetanse. Planen var egentlig å ta alle 6 på et år, men jeg måtte hoppe av det ene faget siden jeg trenger ekstra hjelp med dette (matte), så dette får jeg hjelp med av en lærer 2 timer 3 ganger i uken i år. Men problemet er nå at jeg ikke oppfyller aktivitetskravet for selv om jeg går på undervisningen 3 dager i uka regner NAV 1 fag som kun 20%. Jeg har en praksisjobb de andre 2 dagene i uka når jeg ikke går på skole, men dette gjelder visst ikke som en aktivitet? Stemmer dette? Jeg står også som reell arbeidssøker, men det er virkelig ikke lett å få jobb uten utdanning, så jeg kan dessverre ikke trylle fram en jobb. Jeg står i fare for å miste OS nå siden jeg ikke oppfyller aktivitetskravet og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, jeg klarer meg jo ikke uten den da jeg ikke får jobb og jeg får heller ikke fullført utdanningen. Jeg er skikkelig fortvilet nå. Jeg gjør jo hva som helst for å beholde OS, men som sagt så kan jeg ikke trylle fram en jobb, jeg kan heller ikke studere mer da matte er det eneste jeg mangler for studiekompetanse. Kan heller ikke begynne på videre utdanning før studiekompetanse er i boks. Noen tips å komme med som jeg ikke har tenkt på? Veilederen min på NAV har ikke så mye å si. 

Anonymkode: 7a799...6b3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lurer også litt på om f.eks. 100% praksis i en bedrit gjelder som aktivitet. Det burde det jo. Blir litt rart å søke andre jobber og slikt mens man er i praksis og har muligheter for å fortsette?

Anonymkode: da864...0b5

Skrevet

Godkjenner de ikke 50% aktivitet da? Veilederen din på nav er ansatt nettopp for å opplyse deg om slike ting. Du kan også ringe kontaktsenteret.

Anonymkode: 9a6e6...97f

Skrevet

3x2t er bare 6 timer i uken. Ikke en full arbeids eller skoledag, så at det ikke teller mer er ikke rart. . Hvor mange timer jobber du i praksisjobben? Er den godkjent av Nav som aktivitet? Er det relevant for å få yrkeskompetanse? Nav må vel i tilfelle vurdere det.  Kan du eventuelt få jobbe mer der?

Anonymkode: 47e27...d30

• Liker 1
Skrevet

De forventer at du er i lønnet arbeid for at du skal kunne få OS, ja. Du kan få godkjent praksisplass, men da må den være yrkesrettet, altså med utsikt til at du skal bli selvforsørgende etter å ha hatt praksisplass. Og siden du tar studiekompetanse er vel målet å,studere, og da vil naturligvis ikke en praksisplass være relevant. Så det er bare å brette opp ermene og skaffe deg lønnet arbeid i stedet. 

At du selv velger å ha undervisning i det ene faget tre dager i uka er fullstendig irrelevant - de ulike fagene vektes heldigvis etter antall undervisningstimer ved et normalløp.

Anonymkode: 1a79e...de0

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

De forventer at du er i lønnet arbeid for at du skal kunne få OS, ja. Du kan få godkjent praksisplass, men da må den være yrkesrettet, altså med utsikt til at du skal bli selvforsørgende etter å ha hatt praksisplass. Og siden du tar studiekompetanse er vel målet å,studere, og da vil naturligvis ikke en praksisplass være relevant. Så det er bare å brette opp ermene og skaffe deg lønnet arbeid i stedet. 

At du selv velger å ha undervisning i det ene faget tre dager i uka er fullstendig irrelevant - de ulike fagene vektes heldigvis etter antall undervisningstimer ved et normalløp.

Jeg kan da ikke velge selv hvordan skoletimene blir lagt opp. Skolen har jeg kommet inn på i regi av nav, det er ingen vanlig skole. Men hva foreslår du da når jeg hverken får lønnet arbeide eller kan studere mer før studiekompetansen er i boks? Nav må jo være realistiske. Jeg kan jo ikke noe for at jeg ikke får jobb. 

Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan da ikke velge selv hvordan skoletimene blir lagt opp. Skolen har jeg kommet inn på i regi av nav, det er ingen vanlig skole. Men hva foreslår du da når jeg hverken får lønnet arbeide eller kan studere mer før studiekompetansen er i boks? Nav må jo være realistiske. Jeg kan jo ikke noe for at jeg ikke får jobb. 

Stufielån. Og å legge ned en større innsats i å få deg lønnet arbeid. Du kan jo jobbe veldig mye på dagtid, med unntak av dine stusslige få mattetimer, så det burde ikke være noe stort problem. Men det er klart - er ikke viljen der blir det vanskelig.

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Stufielån. Og å legge ned en større innsats i å få deg lønnet arbeid. Du kan jo jobbe veldig mye på dagtid, med unntak av dine stusslige få mattetimer, så det burde ikke være noe stort problem. Men det er klart - er ikke viljen der blir det vanskelig.

Står heldigvis ikke på viljen, verre med holdningen din til andre folk du vet veldig lite om. 

Skrevet

Prøv om du fra nyttår av kan ra flere fag? 

Anonymkode: 1d442...f17

Skrevet
På 31.10.2016 den 14.45, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer også litt på om f.eks. 100% praksis i en bedrit gjelder som aktivitet. Det burde det jo. Blir litt rart å søke andre jobber og slikt mens man er i praksis og har muligheter for å fortsette?

Anonymkode: da864...0b5

Vanlig lønnet arbeid går foran praksis, alltid. Du får bryte praksisen, det er ikke noe problem. 

Anonymkode: cb674...59e

• Liker 1
Skrevet

Dersom du står registrert som arbeidssøker hos NAV fyller du aktivitetskravet, da jobbsøking er en godkjent aktivitet.

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, Angelheart2 skrev:

Dersom du står registrert som arbeidssøker hos NAV fyller du aktivitetskravet, da jobbsøking er en godkjent aktivitet.

Ja, det gjør jeg, men vet du om det må være enten eller mtp utdanningen jeg tar nå? Altså om jeg enten må stå som arbeidssøker eller ta utdanning?

Skrevet

Så lenge du er reell arbeidssøker, det vil si at du kan ta hvilket som helst arbeid til enhver tid, så kan du stå med begge deler. Men dersom du ikke kan ta jobb fordi du er deltidsstudent må du ha minst 50% studie, ja, for da er du ikke reell arbeidssøker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...