Gå til innhold

Mandeloperasjon - lang ventetid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, er det flere som venter på barnas mandeloperasjon, eller noen som har fått operasjon og kan si noe om hvor lenge de måtte vente?

Vår sønn fikk henvisning i vår. Vi prøvde å ringe til sykehuset for en mnd siden, og spurte om ventetiden, og sa at vi kunne komme på kort varsel (bor rett ved sykehuset) i tilfelle kanselleringer. Det var slett ikke slik det fungerte, fikk vi beskjed om, og at ventetiden var ca ett år.

Mandlene er så store, han er konstant tett, snorker (også på dagtid når han er våken) og han strever med språket og uttale av flere konsonanter, pga at det er så tett i halsen. Mandlene er så store at jeg ser ikke drøvelen, mandlene dekker hele svelget.

Vi bor i Trondheim. Er det like lang ventetid overalt? Er det ikke noe som heter fritt sykehusvalg? Dersom andre opplever kort ventetid andre steder i landet, kan vi kanskje be om å havne på venteliste der?

Anonymkode: 1ca8c...f02

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer kanskje an på hvor akutt de opplever situasjonen. Vi fikk time ganske raskt etter at de fant ut at hun slet med pustestopp på natten. Denne ble avlyst pga en mer akutt pasient. Jeg ringte og var litt fortvilt. Opplevde de på sykehuset (Trondheim dette også) som litt lei av slike telefoner og litt avmålte. Vi fikk ny time og operasjonen endret livene våre. Og spesielt lillejenta sitt, som fikk forbedret livskvalitet. 

Anonymkode: 868ac...67d

• Liker 1
Skrevet

Har en gutt som slet med mandlene sine (17antibiotikakurer på 14mnd) og her tok det 3mnd fra han ble henvist til han fikk operasjon. Men da var det akutt. Han var og innlagt på sykehus pga mandlene, og måtte ha antibiotika intravenøst, og han ble fortere syk den siste perioden før han ble operert. Så her hastet det, og det var mange leger som purret på de. Her tok det lang tid å bli henvist til mandeloperasjon av legen.. Det tok jo over ett r før det ble bestemt at han måtte ta mandlene.. Noe jeg har reagert på i ettertid... Syns det var for lenge..

Sjekk frittsykehusvalg.no Skal stå litt om ventetider der.. Tror vi hadde 16uker her, men han kom inn før pga at han var så mye syk.

Anonymkode: 91401...5f1

Skrevet

Fritt sykehusvalg gjelder. Vi ventet ca 6. måneder, og 4. måneder (Oslo, noen år siden). Det ene var et privat sted, det andre Louisenberg, som tar alle disse operasjonene for hele Oslo (slik at hvis vi skulle benyttet oss av fritt sykehusvalg måtte vi reist til Frederikstad eller Drammen). Sjekk om noen steder i deres region er aktuelle.

Anonymkode: 4a961...08f

Skrevet

Vi ventet tre mnd på Østlandet, gjorde det hos en privat spesialist, som hadde egen operasjonssal og mange slike inngrep. Det var ikke akutt for barnets del, men han hadde noe pustestans om natta, selv om han hadde det da hadde blitt bedre enn det var da han var yngre. Ring 800Helse, du finner nr deres om du søker. Der kan du forhøre deg om dine rettigheter jmf fritt behandlingsvalg, og om det er noen med kortere ventetid i nærheten.

Anonymkode: c4f80...9c5

Skrevet

Takk for info! Skal høre med 800Helse. At jeg ikke tenkte på dette før!! Det blir jo verre jo eldre gutten blir, og slitsomt for ham å ha det slik...

Skrevet

Sjekk med Moxness klinikken, jeg ventet bare i to uker på operasjon. Den ligger i Trondheim. 

Skrevet
13 timer siden, Daiquiry skrev:

Sjekk med Moxness klinikken, jeg ventet bare i to uker på operasjon. Den ligger i Trondheim. 

TS her. Takk, skal gjøre det. Jeg snakket med Aleris tidligere i dag, de sier det er 1 til 2 mnd ventetid der. Da ber vi om å bli overført, uansett. Skaj sjekke ut Moxness først, om de er med på fritt sykehusvalg, ellers blir det Aleris. Det virket kjempeenkelt. Rart at det ikke informeres om dette når det er SÅ lang ventetid på operasjoner til små barn, og det påvirker taleevnen deres og nattesøvnen og den generelle dagsformen.... Er så irritert på meg selv for at vi har ventet i et halvt år nå, uten at jeg har fått med meg at vi kan opereres andre steder uten å betale 20 000 for det.

Skrevet

Vi bor i Tønsberg. her fikk jeg vite at ventetiden er 2-3 mnd, men bare noen dager etter fikk jeg brev med time - 3 uker senere! så her gikk det jo utrolig fort! Dessverre er jo Tønsberg ganske langt unna Trondheim, men det er fritt sykehusvalg ja. 

Anonymkode: 6ae64...a6c

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Takk, skal gjøre det. Jeg snakket med Aleris tidligere i dag, de sier det er 1 til 2 mnd ventetid der. Da ber vi om å bli overført, uansett. Skaj sjekke ut Moxness først, om de er med på fritt sykehusvalg, ellers blir det Aleris. Det virket kjempeenkelt. Rart at det ikke informeres om dette når det er SÅ lang ventetid på operasjoner til små barn, og det påvirker taleevnen deres og nattesøvnen og den generelle dagsformen.... Er så irritert på meg selv for at vi har ventet i et halvt år nå, uten at jeg har fått med meg at vi kan opereres andre steder uten å betale 20 000 for det.

De er med på frittsykehusvalg, var der jeg sendte henvisningen når jeg fikk den. Var to års venting på Molde sykehus. 

Gjest thejohan
Skrevet

Fra vi var på sykehuset til utredning til barnet var operert så gikk det kanskje 1 mnd. Vi bor i Møre og Romsdal.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...