Gå til innhold

Trist->Veninne strøk på oppkjøring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jepp, har seg sånn...en av mine gode veninner som er så flink til å kjøre...hadde endellig oppkjøring. Vi var ikke mange som visste om datoen...men 09:40 hadde hun altså prøven...kvart over 10 snakket jeg med en gråtende veninnne som gråt og gråt...

gurimalla..jeg følte meg dårlig..sensor hadde visst vært veldig ute etter henne...og gjort henne D*R*I*T nervøs..(for å bruke det ordet)...

FØLER bare jeg må dele dette med andre..hvis det er noen sensorer der ute..VÆR Litt menneskelige da..LA eleven føle seg trygg med dere...ellers gjør han jo feil uansett..

ARGH..GRUER MEG til min oppkjøring jeg...

*snufs*

Dette var et deppeinnleggg..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg strøk også første gang og sensor var en dritt, men det er bare å ikke snakke så veldig mye med henne om dette. Da får hun så mye press på seg.

Skrevet

Skjønnar ikkje kvifor sensorane skal vere så "skumle"! Har dei fått det for seg at det er en del av arbeidsavtala si eller? :evil:

Faktisk så syns eg at folk burde få køyre opp med køyrelæraren, som en kjenner ganske godt etterkvart. Dei burde vere kvalifiserte til å avgjere om en er klar for å få lappen eller ikkje...

Anyway: 3 av mine venninde strauk på første oppkøyringa. Eg sa ingenting om det uten at dei nevnte det først egentlig. Berre sånne ting som: "Herregud... Mange stryke. Du klare det på neste forsøk.. Ikkje ta det så tungt!" osv.

Skrevet

Faktisk så syns eg at folk burde få køyre opp med køyrelæraren, som en kjenner ganske godt etterkvart. Dei burde vere kvalifiserte til å avgjere om en er klar for å få lappen eller ikkje...

Sensorene er kjørelærere, ;)

Grunnen til at folk ikke kjører opp med sin kjørelærer er vel for å unngå at dårlige sjåfører havner på veiene, fordi kjørelærerne ikke vil stryke egne elever,...tror jeg. :wink:

Skrevet

Min sensor var overhodet ikke skummel. Tvert i mot, han fikk meg til å slappe helt av. Vi hadde radioen på underveis og kommenterte ting de sa, spøkte og lo hele veien. Jeg stod på første forsøk (i Oslo) uten en eneste feil, og jeg er helt sikker på at den utrolig hyggelige sensoren hadde mye av æren for at det ble en rolig og fin opplevelse.

Skrevet

Sensorene er kjørelærere, ;)

Grunnen til at folk ikke kjører opp med sin kjørelærer er vel for å unngå at dårlige sjåfører havner på veiene, fordi kjørelærerne ikke vil stryke egne elever,...tror jeg. :wink:

Veit at dei er køyrelærarar. Men det eg mente var altså at dei en har under læreperioden burde bestemme kva tid en er klare for å få lappen, uten at det blir sånn at dei ikkje kan/vil stryke elevane sine. Rett og slett: "Såånn! No syns eg at du er blitt flink til å køyre. Værsogod, her er sertifikatet ditt!"

Men for all del: skjønnar at det kanskje ikkje fungerar i praksis.

Og som Arkana skriv: det fins jo kjempehyggelige sensorar og. En høyrer nok om dei fæle fordi alle som stryk syt og klagar over dei.

Vel... Eg strauk ikkje. Men eg syns sensoren min var grusom uansett.

Skrevet

Min sensor var direkte ubehagelig og svarte bare ok og jaha på alt jeg sa. Det fikk meg ikke i en avslappet posisjon for å si det slik.

Skrevet

Faren min var kjørelærer. Og sensor. Han var, etter hva jeg hørte, ganske så streng under oppkjøring. Dette var fordi at å få førekortet er ikke det samme som å få sin første sykkel med støttehjul! Han måtte være 100% sikker på at eleven kunne det som er pensum. Man skal huske på at det tross alt er sensoren som sender 18-åringer ut i trafikken, og da er det uhyre viktig at 18-åringen kan det h*n skal. Eplekjekk ungdom i trafikken er og blir en fare for alt og alle, og da kan det være lurt å "jekke" ned ungdommen på forhånd. Uavhengig om personen virkelig ER eplekjekk eller ikke. Sensor kjenner ikke personen som skal kjøre opp og burde derfor ikke ta noen sjanser.

Nå har hver eneste trafikkskole et rykte på seg å ha minst en sensor med tilnavnet "strykjernet", og merkelig nok er det en majoritet som får denne sensoren. Hvertfall som vi hører om. Og ja, det er leit at forholdsvis snille elever får fæle sensorer, men mye av frykten og ubehageligheten lager faktisk eleven selv.

Skrevet

Den gangen jeg kjørte opp, så kunne en få velge om en ville ha kjørelæreren med seg på oppkjøring eller bare sensor. Dette rett og slett for å dempe nervene hos personen. Nervøsitet er neppe det som får en 18- åring (eller eldre) til å kjøre best mulig :wink: .

Jeg strøk selv og hadde den gangen et uttall unnskyldninger for hva som hadde gått galt i egen disfavør (snø på veien, juletrafikken 22.desember, sludd i lufta, nervøsitet......). Sannheten var vel en litt umoden 18- åring som hadde behov for to kjøretimer til for å bedre trafikkforståelsen og annet.

Forøvrig er jeg enig i at det er en uting med personer som kjører opp/tar kjøretimene på landet (fordi det er lettere) og senere skal kjøre i Oslo eller andre store byer. Det er nok av tullinger som kjører i byen uten å ha et pukk peiling på hva de har begitt seg ut på.

Skrevet

Jeg hadde en litt stille og nærmest tverr sensor første gang - og en blid, snakkesalig og koselig en andre gang, da jeg sto.

Men jeg liker nå å tro at det var kjøringen min som utgjorde forskjellen jeg da, ikke sensor. I ettertid ser jeg jo hva jeg gjorde feil og skjønner at hun ikke kunne gjøre annet enn å stryke meg.

Nå kjører jeg til daglig rundt i Oslo, og er enig det som ble sagt over at det er nok av sjåfører som ikke har oversikten her og gjør mye rart. Så i ettertid er jeg i grunnen glad for å få tvunget på meg de ekstra par timene...

Gjest John Dow
Skrevet

Dagensdiva: Når skal denne "venninden" din kjøre opp igjen da? Du får ha lykke til.. :sjarmor:

Skrevet

Selvsagt var det kjøringen min som strøk meg første gang, men om man blir nervøs pga en sensor er det det samme som å sette seg stresset bak rattet, og det er helt feil!

Gjest Anonymous
Skrevet

Synes det er litt småpatetisk å skylde på sensor hvis man ikke klarer å beholde roen under oppkjøring. Da er sensor plutselig ute etter en + div. andre personlige motiver.

Vl bare minne om at å ta førerkortet ikke er det samme som å kjøpe seg nye sko. Det er nok tullinger ute på veien som det er, og sensor har ett ansvar for å sørge for at man passerer minstekravet for å få førerkort.

Skrevet

Tror vi alle er klar over det. En sensor har veldig mye ansvar og han skal være en person som får deg til å bli avslappet. Det mener iallfall jeg.

Skrevet

Man har faktisk en del slingringsmonn under oppkjøring, du har lov til å ha ganske mange feil før du stryker, og det er nettopp fordi folk er nervøse. Det er normalt å gjøre noen feil fordi man er nervøs, men gjør man så mange feil at man stryker ja da er det garantert mer enn nervøsitet inn i bildet, det mener i allefall jeg.

Skrevet

Man er jo nervøs fra før av. En sensors oppgave er ikke å få deg til å bli mer nervøs, men å bestemme seg for om du er egnet til å kjøre på veiene eller ikke. Man kan ha så mange feil man vil ha, om man ikke gjør de grove feilene (som å kjøre på rødt, ikke stoppe for mennesker, ikke vike).

Skrevet
Man kan ha så mange feil man vil ha' date=' om man ikke gjør de grove feilene (som å kjøre på rødt, ikke stoppe for mennesker, ikke vike).[/quote']

Nei, du kan ikke ha så mange feil du vil ha. Du kan ikke ha flere enn tre 2'er-feil. Det er ingen grense på 1'er feilene, men blir det veldig mange av dem (20 og oppover) vil du likevel stryke fordi det gir et dårlig helhetsbilde. Det er ikke noe bedre å gjøre mange små feil enn å bare gjøre noen få store.

Skrevet

Jeg ga bare eksempler. Klarer du å gjøre 20 feil iløpet av 45 min er du god.

Skrevet

Da jeg skulle kjøre opp fik jeg det såkalte "strykjernet" - områdets verste sensor. Da forlangte kjørelærern min å få være med meg på oppkjøringa, noe jeg selvsagt gikk med på, og det gikk kjempefint! :)

Læreren prata masse med sensoren, og fulgte nøye med på det som ble gjort i tilfelle sensoren skulle "prøve seg" på noe. Jeg anbefaler derfor venninna di til å få med seg sin kjørelærer i bilen ved neste forsøk - de vet hva som kreves og kan være til stor hjelp dersom hun blir urettferdig behandlet.

Skrevet

Man kan jo og tenke på hvor mange som er 100% ærlige og sier at de strøk fordi de gjorde mange feil.. De fleste fikk "strykjernet" som sensor.. Merkelig nok..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...