Gå til innhold

Blir alene med to barn, hvor mye får jeg i støtte fra nav?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva kan jeg søkepå og hvor mye blir det. Jeg har to barn som er 7år og 2 år. Jeg er nå på aab så økonomien er ikke den beste... Mannen har nettopp fortalt han vil skilles og jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre nå... hvor begynner jeg?

Anonymkode: 7eae8...705

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først en stor klem til deg....

Du må avklare med mannen din om hvordan dere skal ha barna, dere må også bestille time hos Familievernkontoret og få en meglingsattest. Dere kan godt lage et utkast selv, der dere først setter opp hvilke uker du skal ha barna og hvilke uker han skal ha barna. Feks:

Mor har barna i partallsuker

Far har barna i oddetalsuker

Far har barna fra torsdag etter barnehage/skole til søndag kl 17.00. Her bør dere også avtale hvem som henter og hvem som leverer. 

Mor har barna i julen 2016 fra lillejulaften til 3. juledag kl 17.00

Far har barna i nyttår 2016 fra 3. juledag kl 17.00 til 1. nyttårsdag kl 17.00

Vinterferie deles i to, fars samvær faller sammen med samværshelg, feks at samvær i uke 7 utvides til onsdag i uke 8.

Påske deles i to, mor tar første del av påske, bytte onsdag kl 17.00 - og far har påskehelgen frem til 1. påskedag kl 17.00

17. mai deles annet hvert år, far tar 17. mai 2017 og mor tar 17. mai 2018 osv

St. Hans deles annet hvert år, mor tar St. Hans 2017 og far tar St. Hans 2018 osv. 

Far har 3 uker samvær sammenhengende i ferien (feks avtal at fellesferie skal deles i to og utvides en uke før og en uke etter for hver av dere)

Få også med at familiesammenkomster som dåp, konfirmasjon, bryllup osv skal den som ikke har samvær på dato få lov å ta med barna til sin familiesammenkomst. Mange som nekter å sende barna i familieselskap hos den andre forelderen fordi de vil ha hele samværet selv. En bursdag er ikke all verden å gå glipp av, men leit om man ikke får med seg feks en dåp. 

All informasjon om helse, tannlege, skole/barnehage skal videreformidles til den andre forelderen. 

Avtal hvem som skal holde hva av klær og sportsutstyr osv.

Dette er bare et kjapt forslag jeg skrev ned, det er selvsagt noe dere bør bruke tid på sammen og finne ut av slik at både mor og far føler at det blir mest mulig rettferdig. Håper du får andre forslag her som kan passe dere. 

Jo mer dere får avtalt på forhånd, jo mindre kime til konflikt blir det. Tro meg, det er mange som feks ikke har fått med St. Hans på en meglingsattest og som aldri får ha barna sine på denne dagen. Akkurat St. Hans har ikke like stor betydning for alle, men feks på mine kanter er det vanlig med fantetog og grilling på stranda og jeg personlig hadde syntes det var trist om jeg aldri fikk være med på dette sammen med mine barn. 

Deretter kan du selv legge inn på Nav sin bidragskalkulator hvor mye han skal betale i bidrag, deretter må du ta kontakt med Nav. Akkurat veien videre her har jeg ikke så mye erfaring med. 

Lykke til 

Anonymkode: 11cb4...01e

Skrevet

Du kan søke om: 

Overgangsstønad, en ekstra barnetrygd, stønad til barnetilsyn (kun hvis du kommer i jobb tror jeg), barnebidrag fra eksmannen din (kan tas gjennom NAV, eller avtales privat). Det kan også hende du har rett på bostøtte (dette er det vel kommunen du må søke om). 

MEN dette gjelder bare hvis du har hovedomsorgen for barna, eller i det minste ett av dem. Etter min mening er i hvert fall den yngste for liten for en 50/50-deling, men dere må jo finne den løsningen som passer for dere, ikke velge samvær ut i fra hvor mye penger du får eller ikke får fra NAV. 

Først må dere til mekling på familievernkontoret. Før dere har fått meklingsattest får du ikke søkt om noe fra NAV. I tillegg må dere søke om separasjon og han eller du må melde flytting (husk at hvis du skal ha hovedomsorgen og flytte fra felles bolig så må han signere på flyttemeldingen for barna). 

Overgangsstønad: Fås i opptil tre år, og du må være i minst 50% aktivitet, enten jobb, studier eller syk (reell arbeidssøker er vel også mulig). Full overgangsstønaden er vel rundt 17 000 før skatt, men denne minsker jo mer du tjener/har i AAP etc. Da jeg hadde overgangsstønad så tjente jeg ca 400 000 selv, og fikk "bare" ca 2000 før skatt i overgangsstønad. 

Ekstra barnetrygd: Hvis du har barna mest (mer enn 60%) så har du rett på en ekstra barnetrygd i tillegg til de to du allerede har. 

Stønad til barnetilsyn: Du kan få dekket 64% av tilsynsutgifter i barnehage/SFO (eksl. matpenger), men da må du være i jobb.

Barnebidrag: https://tjenester.nav.no/bidragsveileder/innledning?0 du kan legge inn tallene deres her for å se ca hva du kan ha rett på. Dere må jo bli enige om en samværsavtale først. 

Anonymkode: 18505...9a4

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Først en stor klem til deg....

Du må avklare med mannen din om hvordan dere skal ha barna, dere må også bestille time hos Familievernkontoret og få en meglingsattest. Dere kan godt lage et utkast selv, der dere først setter opp hvilke uker du skal ha barna og hvilke uker han skal ha barna. Feks:

Mor har barna i partallsuker

Far har barna i oddetalsuker

Far har barna fra torsdag etter barnehage/skole til søndag kl 17.00. Her bør dere også avtale hvem som henter og hvem som leverer. 

Mor har barna i julen 2016 fra lillejulaften til 3. juledag kl 17.00

Far har barna i nyttår 2016 fra 3. juledag kl 17.00 til 1. nyttårsdag kl 17.00

Vinterferie deles i to, fars samvær faller sammen med samværshelg, feks at samvær i uke 7 utvides til onsdag i uke 8.

Påske deles i to, mor tar første del av påske, bytte onsdag kl 17.00 - og far har påskehelgen frem til 1. påskedag kl 17.00

17. mai deles annet hvert år, far tar 17. mai 2017 og mor tar 17. mai 2018 osv

St. Hans deles annet hvert år, mor tar St. Hans 2017 og far tar St. Hans 2018 osv. 

Far har 3 uker samvær sammenhengende i ferien (feks avtal at fellesferie skal deles i to og utvides en uke før og en uke etter for hver av dere)

Få også med at familiesammenkomster som dåp, konfirmasjon, bryllup osv skal den som ikke har samvær på dato få lov å ta med barna til sin familiesammenkomst. Mange som nekter å sende barna i familieselskap hos den andre forelderen fordi de vil ha hele samværet selv. En bursdag er ikke all verden å gå glipp av, men leit om man ikke får med seg feks en dåp. 

All informasjon om helse, tannlege, skole/barnehage skal videreformidles til den andre forelderen. 

Avtal hvem som skal holde hva av klær og sportsutstyr osv.

Dette er bare et kjapt forslag jeg skrev ned, det er selvsagt noe dere bør bruke tid på sammen og finne ut av slik at både mor og far føler at det blir mest mulig rettferdig. Håper du får andre forslag her som kan passe dere. 

Jo mer dere får avtalt på forhånd, jo mindre kime til konflikt blir det. Tro meg, det er mange som feks ikke har fått med St. Hans på en meglingsattest og som aldri får ha barna sine på denne dagen. Akkurat St. Hans har ikke like stor betydning for alle, men feks på mine kanter er det vanlig med fantetog og grilling på stranda og jeg personlig hadde syntes det var trist om jeg aldri fikk være med på dette sammen med mine barn. 

Deretter kan du selv legge inn på Nav sin bidragskalkulator hvor mye han skal betale i bidrag, deretter må du ta kontakt med Nav. Akkurat veien videre her har jeg ikke så mye erfaring med. 

Lykke til 

Hvorfor har far barna fra torsdag til søndag?

Hvorfor ikke mandag til mandag?! 

Har de ikke 50/50?! 😲😡

Anonymkode: d9bb6...4d9

• Liker 1
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har de ikke 50/50?! 😲😡

Han vil ikke ha 50/50....

Anonymkode: 7eae8...705

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har de ikke 50/50?! 😲😡

Jeg var AB som skrev dette innlegget du siterte, og skrev også under at jeg ikke vet hva mor og far ønsker av fordeling, og at dette var bare et forslag til hvordan man bør sette det opp; og da med egen fordeling i antall dager, hvilke dager og klokkeslett. 

Når man aldri har vært i et samlivsbrudd før, og aldri har satt opp fordeling, så kan slike råd være gode å få (tenkte jeg da) slik at det ikke blir uteglemt diverse.

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har de ikke 50/50?! 😲😡

Som om ALLE har 50/50. Det er faktisk ikke "sjokkerende" at folk ikke praktiserer 50/50. Det kan være mange grunner til å ikke gjøre det, for eksempel:

-Barnet ønsker det ikke (og er stor nok til å kunne bestemme selv).
-Det fungerer ikke for barnet.
-Far (eventuelt mor) ønsker bare vanlig samvær (ja, det skjer oftere enn man skulle tro).
-Mor og far bor langt fra hverandre. Nærhet i bosted må til hvis 50/50 skal fungere.
-Mor og far har et høyt konfliktnivå. Hvis man skal ha 50/50 må man kunne samarbeide godt.
-Barnet er for ungt til at det er forsvarlig.

Osv osv osv.

Anonymkode: 18505...9a4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...