Pearl Skrevet 23. november 2004 #1 Skrevet 23. november 2004 Jenta mi på 4 år har de siste mnd hatt problemer med de andre jentene i barnehagen og forteller oss daglig at de ikke vil leke med henne. Vi tok det opp i september og personalet bekreftet at noen av jentene hadde tatt komando etter et stort skifte av barn i barnehagen og at de holdt jenta vår utenfor ofte. Det bedret seg en stund etter at vi tok problemet opp og hun virket veldig fornøyd, men nå er det bare blitt enda værre. Tidligere har hun gledet seg hver dag til å komme i barnehagen og alltid har hun vært blid og glad når vi henter henne. Nå er det snudd på hodet, hun vil ikke gå lengre. Det jeg lurer på, nå når jeg skal ta dette opp igjen, er hva jeg som forelder kan foreslå av tiltak de i barnehagen kan gjøre, eller er det noen her som har opplevd noe lignende og kan komme med gode råd. Jeg får vondt i magen bare med tanke på hva vesla opplever hver dag. Tenk hvis våre kolegaer skulle snu ryggen til oss hver gang vi var kontaktsøkende, Vi ville jo blitt vrak etterhvert. Hjelp meg dere..... :cry:
Kristin S Skrevet 23. november 2004 #2 Skrevet 23. november 2004 Du kan vel komme med forslag om at de jentene de gjelder kan ha litt mer styrte aktiviteter hvor voksne også er med. (aktiviteter hvor de lager ting...) Og at de voksne følger mer med på dem og tar det opp med de det gjelder. Jeg jobbet i en barnehage og der var det på samme måte. Det vi gjorde var å hele tiden ha et øye på de det gjalt og med en gang vi så at det var noe, gikk vi bort og prøvde å "ordne opp", men vi måtte jo snakke med de så de forstod hva problemet var og at de ikke kunne gjøre sånn. Og vi måtte ta det opp med de jentene mange ganger, men det hjalp! Men vet du hva grunnen til at de holder henne utenfor er da? Kanskje det er noen andre jenter på avdelingen hennes ho kan være mer sammen med?
Gjest gotthard Skrevet 23. november 2004 #3 Skrevet 23. november 2004 vi sliter med det samme i vår bhg. så vi har begynt og splitte den faste gjengen lit i forkjelige grupper..i går tokk jeg med hu som blir mest utstøtt på besøk i puterommet, vi hadde med kjeks og saft for da skulle vi ha "jente fest"... vi prøver og følle med på hva de gjør , prate med de og foreldrene dems. problemet er at foreldrene til de andre ikke mener dette er noe problem og mener at slik er livet , tru om de villa sakt det om deres barn blei stengt ute? en annen side av saken er også at du ikke skal tvinge noen til og leke med andre barn , vi kan ikke tvinge de andre til og leke med hu som er lit utenfor men vi kan leggew opp til at de plutselig leker med henne uten og helt vite hvordan leken blir til... vi har en eske med barbie som blir tatt frem noen ganger,,jeg har nå begynt og ta den mye frem når hun utstøtte spør og de andre jentene kommer da fort , jeg trekker meg da lit tilbake osv. jeg pratet hun utstøtte lit rundt her så hun trudde at hun foreslo en jente dag i skogen, hun forelso da for de andre jentene at vi skulle ta med dukker,tepper,mat osv og ha picnick i skogen. det var en fin tur.... prat med de ansatte og si hva som bekymrer deg, spør om de klarer og gjøre noe med dette, men husk også på at vi får ofte høre om unger som ikke vil til oss fordi de ikke har noen og leke med osv men de leker faktisk hele dagen og er veldi populære. de gjør det mye for og få lit oppmerksomhet i en ellers travel og ofte masete morgenstund.sier ikke det gjelder deg så klart da jeg ikke vet noe om dit barn... vel , lykke til og stå på. det er bedre du spør om hjelp/råd enn at du ikke sier noe.
Pearl Skrevet 23. november 2004 Forfatter #4 Skrevet 23. november 2004 Takk for gode svar. Jeg har spurt de ansatte om det er noe min pike gjør som er årsak til at hun blir holdt utenfor, men det mener de bestemt at det ikke er. Etter at mange jenter begynte på skolen i høst ble faktisk 4 års jentene eldste jenter på avdelingen, det ble da en en rivalisering om hvem som skulle være "sjef" og disse "sterke" jentene har dermed bestemt at noen skal holdes utenfor, og en av disse har vært jenta mi si bestevenninne i barnehagen siden ifjor. Dermed klarer liksom ikke hun å helt forstå hvorfor ikke dette kan være slik som det har vært tidligere. Jeg vet at en ikke skal presse barn til å leke med noen de ikke vil, men faktisk så synes jeg at det er viktigere å lære barna hva som skjer med den som er utenfor i slike tilfeller. Man kan ikke alltid gjøre det en vil alltid og en del av barndomslæren er at vi skal være inkluderende og ikke ekskluderende, man skal lære empati og etterhvert vite hva man kan si og ikke.' Selvfølgelig er det ikke å forvente av 4-5 åringer, men jeg forventer at barnehagene tar tak i dette og prøver å snu det til noe posetivt. Jeg vet liksom ikke hva jeg skal gjøre hvis dette fortsetter, jenta vår kan umulig være i et slikt negativt miljø over lengre tid og jeg ser jo allerede hvor usikker, ei vanligvis glad og blid jente holder på å bli. I morgen skal jeg prøve å få personalet i tale igjen, men pra mye sukefravær er jeg redd det ikke har blitt tatt hensyn til i det siste. Men jeg ønsker å se en rapport på hva som har blitt gjort, hvilke tiltak de holder på med og hva de skal fortsette med videre. Jeg har en sønn som var av den typen som sa at ingen ville leke med ham, men som aldri manglet lekekompiser og som var populær. Jenta mi var det frem til nå i høst, men da merket jeg på henne at ting var helt annerledes og så er hun ikke typen som lyver, hun er flink til å fortelle ganske detaljert om når hun griner og de andre jentene sier at de bare tuller med henne og selvfølgelig vil leke, men det skal ikke være nødvendig å grine og hun skal selvfølgelig ikke lære seg til en sli metode for å få viljen sin. Ja, ja, utblåsning fra en fortvilet mor, bær over med meg og hjelp meg i min nød. :-?
Gjest Anonymous Skrevet 24. november 2004 #5 Skrevet 24. november 2004 I barnehagen hvor jeg hadde min datter så brukte de å splitte opp de mest intense grupperingene innimellom. Min datter hadde en venninne som absolutt ikke ville at hun skulle leke med andre, og en periode sto det to jenter og trakk i henne fra hver sine ende. Barnehagen tok da styringen og sørget for at min datter fikk leke med den hun ville, og med begge to samtidig. Hun har aldri vært avhengig av en spesiell venn for å leke men kan leke med alle. Barnehagen tok dette opp med meg og spurte om det var greit for meg at de gjorde dette. De tok det også opp med mor til barnet som holdt mitt barn igjen, hun forsto ikke problemet. Det var de andre barna som var problemet for henne, selv om barnehagen hadde registrert dette i lengre tid. Men det endte iallfall med at alle de tre jentene kunne leke sammen uten sjalusi, og det fordi at barnehagen brydde seg og forsto. Vi foreldre er vel ganske så sårbar og blir litt på hugget når vi får negative kommentarer om våre barn, føler vel at det går på vår selvfølelse løs. Så jeg mener at du skal snakke med barnehagen og at de må være mere aktiv, det er lettere å ta tak i dette når ungene er 4 år og få gjort noe med det, det blir verre å ta tak i det og løse det når ungene blir større.
Andrine22 Skrevet 24. november 2004 #6 Skrevet 24. november 2004 Hva med å spørre personalet om de kan ha et prosjekt en tid fremover, med temaet Vennskap eller liknende? Da kan man ta opp hvor viktig det er å ha venner, hvorfor man bør være snille med hverandre, snakke om hvordan det er å bli holdt utenfor og så videre...
glaciera Skrevet 24. november 2004 #7 Skrevet 24. november 2004 Jeg får vondt i magen bare av å lese om disse tingene!! Jenta mi er bare to enda så foreløpig er ikke dette noe tema for oss, men jeg leser med stor interesse innspillene for å ligge i forkant. Hvis hun blir en av dem som "setter dagsorden" skal jeg jammen ikke blåse av andre foreldre og barnehagepersonale hvis de tar opp problemet, det er ihvertfall sikkert! Ønsker deg masse lykke til og håper det går seg til. Det er nok lettere når de er så små enn når de kommer i skolealder...
Gjest Hilde K S Skrevet 24. november 2004 #8 Skrevet 24. november 2004 Hei Pearl! Det var jammen lenge siden! Kan det ha noe å gjøre med at jeg heller ikke er her så mye? Jeg ville tatt det opp igjen med personalet i barnehagen. Det er i utgangspunktet bare de som kan gjøre noe med denne problemstillingen. Det er et økende problem med mobbing i barnehagen og det er barnehagepersonalets plikt å sørge for å hjelpe både mobbere og ofre til å takle hverdagen.
Pearl Skrevet 23. desember 2004 Forfatter #9 Skrevet 23. desember 2004 Ja, Hilde det er ikke så ofte jeg har tid å stikke innom her. Det er jammen travelt med tre unger som krever sitt hele dagene, men jeg koser meg. Når det gjelder problemet i barnehagen har jeg ikke fått tatt det skikkelig opp med personalet igjen og det er fordi ped. leder på avdelingen aldri er tilstede han er sykemeldt eller syk hele tiden. Nevnte for primærkontakten hennes at jeg ønsket tilbakemelding og vurdering på situasjonen, uten å få respons. Men etter jul begynner datteren min fullt så da kommer jeg til å kreve at de faktisk gjør en utredning på problemet og gir meg skikkelig tilbakemelding. Så får vi se hvordan ting blir.
*Lene* Skrevet 23. desember 2004 #10 Skrevet 23. desember 2004 Hva med å spørre personalet om de kan ha et prosjekt en tid fremover' date=' med temaet Vennskap eller liknende? Da kan man ta opp hvor viktig det er å ha venner, hvorfor man bør være snille med hverandre, snakke om hvordan det er å bli holdt utenfor og så videre...[/quote'] Bra!!!! Syns dette hørtes ut som et knall bra tips til barnehage personalet!!!
Gjest Anonymous Skrevet 23. desember 2004 #11 Skrevet 23. desember 2004 Har selv en jente som har problemer med å bli med i "gjengen". Kan du be noen av jentene som hun kan bli venn med hjem til dere? Så kan du og jentene gjøre noe koselig sammen? Feks bake. Kanskje det vil gjøre det lettere for dem å finne kontakten i barnehagen. Det er sårt når man ser at ungene ikke har nære venner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå