Gå til innhold

Hvorfor tror mange at de gjenkjenner ting?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette har jeg undret meg over en god stund. Virker som om en del folk her enten er rimelig paranoide eller har et brennende ønske om å "ta" noen. Folk skriver f. eks i tråder: "Begynner navnet på S?", "Er h*n sånn og slik?" osv. I dette landet finnes det ganske mange mennesker, spredt over hele smørja. Det kan være at andre personer har opplevd lignende historier, og det er ikke noe automatikk i at tråden handler om noen du kjenner.

Anonymkode: 9c0fe...dbd

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi folk flest er dumme. Især her på KG.

Anonymkode: 582dd...573

• Liker 5
Gjest Timaras
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må nå vare noe som ikke er som det skal. 

Skrevet

Var en gang jeg leste en historie som virket så kjent at det faktisk var fristende å være en av de som huker av for AB og svarer "du bor vel ikke på ... /jobber du på ...?"

For min del hadde dette isåfall vært av ren nysgjerrighet.

Når det er sagt så er jo den type spørsmål dumme å stille, ingen vil jo avsløre seg selv eller eventuelt andre de har skrevet om. Det er nok også noe av grunnen til at du sjelden ser noen som skriver "BINGO!" på spørsmål om navnet begynner på S, TS vil selvsagt svare nei selv når det stemmer. Man må jo være glup nok til å fiske noen detaljer ut av TS som bekrefter at det er den du tror det er uten å spørre så direkte at vedkommende merker det.

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, Cuntzilla skrev:

Når det er sagt så er jo den type spørsmål dumme å stille, ingen vil jo avsløre seg selv eller eventuelt andre de har skrevet om. Det er nok også noe av grunnen til at du sjelden ser noen som skriver "BINGO!" på spørsmål om navnet begynner på S, TS vil selvsagt svare nei selv når det stemmer. Man må jo være glup nok til å fiske noen detaljer ut av TS som bekrefter at det er den du tror det er uten å spørre så direkte at vedkommende merker det.

Godt poeng. 

Samtidig tror jeg at jeg fint kunne innrømt at navnet mitt startet med bokstaven S uavhengig av om navnet mitt faktisk starter på S.  Så kan personen som stilte meg spørsmålet føle seg dritsmart fordi hun "kjente meg igjen" etter at jeg skrev på et nettforum at "kjæresten min var utro med en bimbo". 

Anonymkode: 1019f...aa3

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror det først og fremst skylder paranoia, men samtidig har ting som blitt snakket om i lunsjen plutselig dukker opp i en tråd her inne samme dag. Ikke bare skrivemåten, men ord og uttrykk som brukes av den personen jeg har snakket med. F.eks bruke "Hehe,lissom" i nesten hver eneste setning som gjør at jeg har fattet mistanke. Eller at vedkommende har tatt opp enkelte absurde temaer her inne under felleslunsj. Når det er sagt, har jeg aldri konfrontert henne med det, så jeg er ikke 100% sikker. 

Anonymkode: f730b...c9a

Skrevet

Noen innlegg kan inneholde spesifikke detaljer som gjør at en får mistanker. Jeg har selv tenkt mitt flere ganger. Ikke om TS, men personen innlegget handler om. Det betyr selvsagt ikke at det må være den personen. Men en gang leste jeg et innlegg som var så spesifikt at det ikke kunne handle om noen annen.

Anonymkode: 3b290...21b

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen innlegg kan inneholde spesifikke detaljer som gjør at en får mistanker. Jeg har selv tenkt mitt flere ganger. Ikke om TS, men personen innlegget handler om. Det betyr selvsagt ikke at det må være den personen. Men en gang leste jeg et innlegg som var så spesifikt at det ikke kunne handle om noen annen.

Kan du fortelle litt om det?

Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du fortelle litt om det?

Om hva? Det går jo på spesifikke detaljer, ikke innlegg som kun inneholder "kjæresten overser meg, hva kan være årsaken?? :((". Alder, familiesituasjon, detaljert beskrivelse av person f.eks.

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

det er ikke noe automatikk i at tråden handler om noen du kjenner.

Helt enig. Ingenting henger på grep egentlig, men i et diskusjonsforum så må man få kunne diskutere litt på siden av noe uten at alt er usaklig. Er ikke det hele poenget med et diskusjonsforum? Man trenger ikke slenge dritt, men en diskusjon skader vel ikke?

Kan du bruke norskt tastatur? Jeg klarer ikke å skrive den andre veien. :)

Anonymkode: 1db59...f9a

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig. Ingenting henger på grep egentlig, men i et diskusjonsforum så må man få kunne diskutere litt på siden av noe uten at alt er usaklig. Er ikke det hele poenget med et diskusjonsforum? Man trenger ikke slenge dritt, men en diskusjon skader vel ikke?

Kan du bruke norskt tastatur? Jeg klarer ikke å skrive den andre veien. :)

:klo:

Anonymkode: 1bc66...370

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke enig i at han er så dum som du skal ha det til. Hva har han gjort deg egentlig?

Skrevet

De prøver bare kicke folks paranoia for sport og underholdning. Problemstillingene her er stort sett ikke så spesielle at de bare gjelder én person av Norsktalende folk i verden. 

Anonymkode: deaa4...312

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke enig i at han er så dum som du skal ha det til. Hva har han gjort deg egentlig?

Hvem er han?

Skrevet

Det er vel en blanding av idioti og paranoia. Spesielt siden de trådene det er snakk om sjelden inneholder noen spesielle problemstilinger eller detaljer. 

Anonymkode: 251e3...7eb

Skrevet
På 31.10.2016 den 0.54, AnonymBruker skrev:

Dette har jeg undret meg over en god stund. Virker som om en del folk her enten er rimelig paranoide eller har et brennende ønske om å "ta" noen. Folk skriver f. eks i tråder: "Begynner navnet på S?", "Er h*n sånn og slik?" osv. I dette landet finnes det ganske mange mennesker, spredt over hele smørja. Det kan være at andre personer har opplevd lignende historier, og det er ikke noe automatikk i at tråden handler om noen du kjenner.

Jeg tror noe av grunnen er at vi mennesker tror at vi er så unike, det samme gjelder opplevelsene våre. Samme ting kan liksom ikke skje flere mennesker, iallfall ikke når det er flere ting i hendelsen som er identiske. Jeg har selv opplevd en ganske sær ting i familien, og senere fått fortalt nøyaktig samme sære ting fra en annen familie (alle viktige detaljer matchet 100 %). Nå endte disse to historiene vidt forskjellig, så det er fullt mulig å oppleve identiske ting. 

Anonymkode: e28cb...3f5

Skrevet

Det er mulig at mange tråder er veldig generelle og at det ikke kan gjenkjennes.. Jeg prøver også å skrive slik. 

Men jeg har ved et par anledninger lest tråder jeg VET handler om meg/min nærmeste krets, på grunn av detaljene.. Jeg driter jo i om folk skriver om meg, og har ingen planer om å vedkjenne meg det heller..

Bare underholdende. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...