AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2016 #1 Skrevet 30. oktober 2016 Jeg er en jente på 22år og har vært sammen med kjæresten min i 4år. I Desember ifjor bestemte vi oss for å flytte sammen og leie en leilighet. Det var da det hele begynte. Ca. tre måneder etter vi flyttet inn fant jeg ut at han hadde en ganske høy kredittkortgjeld. I Mars trodde han at han hadde en gjeld på 350 000kr. Han har ingen oversikt over hvor mye han skylder. Ingen oversikt over hva slags regninger som havner i postkassen. Han rulerer på disse kortene hver måned for å klare seg igjennom måneden. Altså betaler beløpet og deretter tar de ut igjen for å overleve måneden. Jeg har prøvd alt for å hjelpe han og får bare avslag pga. Han føler han har gjort det han kan gjøre. Han er svært deprimert og forholdet vårt står på spill. Han har prøvd å få hjelp igjennom bank2, Handelsbanken og DnB men ingen hjelp å få. Jeg har kommet til det punktet at jeg har fått nok og har valgt å si opp leiligheten. Dette er selvfølgelig veldig tungt å se en person du er så glad i ødelegge livet og fremtiden sin totalt. Han jobber i kokkeyrket og har ganske dårlig betalt i måneden. Jeg sitter igjen nå med fortvilelse og er engstelig over hvordan han skal klare å få hjelp. Om noen kjenner seg igjen eller har noen tips til hjelp så er jeg utrolig takknemlig for det. Anonymkode: a8a20...3e7
Testosteron Skrevet 30. oktober 2016 #2 Skrevet 30. oktober 2016 Han må skaffe seg oversikt over inntekter og utgifter, og så må han sette opp en plan for hvordan han skal bruke inntekten sin til å dekke utgiftene sine 100 %. Han må kutte i utgiftene. 8
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2016 #3 Skrevet 31. oktober 2016 Meld han på luksusfellen. Det er jo bare penger, og hvis kjærligheten mellom dere er sterk nok så er det bare et lite problem som vil gjøre dere sterkere i fremtiden. Anonymkode: 9fe42...96d 5
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2016 #4 Skrevet 31. oktober 2016 Støtter opp om Luksusfellen. Hvert fall se noen program for tips og hvordan de setter opp budsjett etc. Om ikke blir kjæresten din i verste fall gjeldsslave for livet. Anonymkode: 72840...711 4
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2016 #5 Skrevet 31. oktober 2016 IKKE betal på hans gjeld iallfall! Bra at du sier opp leiligheten, dette rotet må han ta på egen kappe. Støtt det du kan, men ikke bli involvert. Luksusfellen er et godt forslag. Anonymkode: 1710a...108 5
Gjest 1vy Skrevet 31. oktober 2016 #6 Skrevet 31. oktober 2016 (endret) Uff, så trist TS... Når man klarer å pådra seg 350 000 i kredittgjeld, har man virkelig store problemer med å takle voksenlivet. Kjæresten din hadde hatt godt av å prate med en psykolog, og så noen med peiling på økonomi. Om han har mulighet til å flytte hjem igjen så må han gjøre det så han får nedbetalt denne gjelden brennkvikt, evt. et BILLIG kollektiv. Han må kutte alt av utgifter som bil, fritidsaktiviteter, fylla, takeaway osv osv. og rett og slett kun bruke penger på å bo, spise og betale i flere år framover, så det blir isåfall en ganske traust tid. Du må selvsagt ikke gi han noe penger eller la han bo/leve på deg, og får vurdere om du orker å fortsette med et så håpløst tilfelle... Med tanke på lønn kan jeg anbefale å søke jobb i ferskvare. Veldig mye bedre lønn enn restaurantyrket om det er der han jobber. Endret 31. oktober 2016 av 1vy
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2016 #7 Skrevet 31. oktober 2016 Det er en svært høy kredittkortgjeld det han har. Kontakt Luksusfellen!! Jeg husker ett program fra Luksusfellen der mannen det gjaldt hadde en samboer i begynnelsen av programmet, men da de ekspertene kom tilbake etter en måneds tid så hadde paret slått opp. En av disse ekspertene sa faktisk noe a la at det var bra for han å bare fokusere på seg selv i tiden fremover, selv om han også skjønte det kunne være sårt. Jobber han 100%? Han må i alle fall kutte ALT unødvendig, og informere familie og venner om at det ikke blir noen jule-bursdagspresanger fra ham de neste årene. Droppe alt av reiser. Hvis han bor sentralt, så må han gå i stedet for å ta bil/kollektiv/taxi. Må rett og slett kutte tvert med mye. Anonymkode: 83ee6...701 3
Carinaa94 Skrevet 31. oktober 2016 #8 Skrevet 31. oktober 2016 Takk for svaret ditt. Luksusfellen har vi vært inne på. Noe som for han er helt uaktuelt. Han har ingen interesse av å vise seg frem på TV på den måten. Noe som jeg forstår fra en side.. Han jobber 100% på en av byens beste restaurant. Men tjener ikke de høyeste summene og i hvertfall ikke nok til å dekke husleie, 6 kreditorer og andre ting som følger med å bo for seg selv. Han har ingen interesse av å fortelle familien sin om dette, siden han er den typen som alltid har klart seg selv. Og han føler nok skam over det han har klart å gjøre opp igjennom årene. 350 000 trodde han at han hadde med jeg tør ikke tenke tanken på hvor mye det har vokst med renter siden mars.
Gjest 1vy Skrevet 31. oktober 2016 #9 Skrevet 31. oktober 2016 4 minutter siden, Carinaa94 skrev: Han har ingen interesse av å fortelle familien sin om dette, siden han er den typen som alltid har klart seg selv. Og han føler nok skam over det han har klart å gjøre opp igjennom årene. 350 000 trodde han at han hadde med jeg tør ikke tenke tanken på hvor mye det har vokst med renter siden mars. Hvis han ikke har interesse av å fortelle familien sin dette, så vil jeg råde deg å gå fra han, for da vil han tydeligvis ikke komme seg ut av dette.
Juniper Skrevet 31. oktober 2016 #10 Skrevet 31. oktober 2016 Det er mulig han vil ha nytte av Dave Ramsey. http://www.daveramsey.com/get-started/debt Sil unna litt av kristensnakket, og du vil finne ut at Dave har en del gode poeng. Anbefaler at du laster ned podkastet og hører på litt. Det samboeren din må gjøre er å begynne med et budsjett. Først må han sette av penger til månedens forbruk. Mat først. Deretter det helt essensielle, som strøm, andre husrelaterte utgifter. Deretter husleie. Sett av litt til nøktern transport. Det du da har igjen kan brukes til gjeld. Alle kredittkort må sperres, sånn at han ikke kan gjøre nye kjøp med de. Betal minstebeløp på alt, utenom det minste. Der betaler han inn alt han greier å skrape sammen. Når det er nedbetalt så skal han gjenta prosessen med det kortet som da er minst. Han vil få litt mer momentum, siden det faste beløpet på det nest minste kredittkortet nå er inkludert. Han må se på muligheten for en ekstrajobb. Siden han jobber 100 % som resturantkokk, så tipper jeg det er en del kvelder og helger. Det gjør at han har ledig til andre dager. Han må finne noe å gjøre da som gir inntekt. Hver tusenlapp vil hjelpe her. Men det viktigste er at han forstår at han ikke kan fortsette å bruke kredittkort. Det er kredittkortene som har fått han ut i dette kaoset, og om han ikke er villig til å virkelig legge om livsstilen og ta tak, så gå i fra han! 4
Ede Skrevet 31. oktober 2016 #11 Skrevet 31. oktober 2016 Virker ikke som om han er klar for å ordne opp. Ikke vil han prate med familien og ikke vil han på luksusfellen. Ikke vil han skaffe oversikt. Han må skaffe seg oversikt for så å vise banken gjennom flere mnd at han har fullt kontroll på utgifter samt oversikt over regninger selvom det kanskje ikke går rundt må han vise at han evner å prioritere det som haster mest først. Han må være i dialog med alle kreditorer. Når banken ser vilje og evne til endring kan de vurdere å hjelpe med et litt rimeligere usikret lån. Godt mulig han lider av angst for regninger men da må han oppsøke fastlegen og få behandling for angst/depresjon. Tips til deg: Redd deg selv, og løp for livet! 2
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2016 #12 Skrevet 31. oktober 2016 Er enig med de fleste her inne. Det hjelper ikke å gjemme seg bak en stein hvis han sliter med såpass mye kredittkort gjeld. Da må man forstå alvoret og glemme å være redd for hva andre måtte mene. Det er faktisk kun en person det vil gå utover til syvende og sist og det er han selv. Men hvis du velger å involvere deg for mye i dette her, så vet jeg ikke om han gidder å ta tak i dette selv. Tenker det er litt rart at han ikke har spurt om hjelp selv her på KG, og at det er du som må gå rundt å finne en løsning. Det kan bli en hvilepute for han. Anonymkode: 9fe42...96d 2
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2016 #13 Skrevet 31. oktober 2016 Kan forstå han når han ikke vil brette det ut for alle via Luksusfellen! Men et tips kan være å se mange episoder for å plukke opp tisp for å løse saken, de sendes gratis på Viafree; http://www.viafree.no/programmer/livsstil/luksusfellen/sesong-10 Anonymkode: 26b71...353 3
Gjest O.G. Skrevet 2. november 2016 #14 Skrevet 2. november 2016 Denne mannen har løyet til deg om sin økonomiske situasjon, sånt er verre enn utroskap i mine øyne. Beste du kan gjøre for deg selv og eiga økonomi er å komme deg ut av forholdet.
AnonymBruker Skrevet 2. november 2016 #15 Skrevet 2. november 2016 Gå inn på inkasso.no og få opp hva og hvor mye han skylder der. I tillegg til det som kommer opp der, kan han ha annen gjeld da alt ikke dukker opp i den oversikten. Bestill time hos gjeldsrådgiver på Nav. Og skaff deg selv et sted å bo - alene. Her må du redde deg selv, før du hjelper andre. Blir du dratt inn i hans gjeldsspiral, så hjelper det verken deg eller han. Anonymkode: ea642...017 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2016 #16 Skrevet 2. november 2016 Oioi. 350 000 kr i kredittkortgjeld siden mars. Da har han garantert bikket 400 000 kr i dag. Hvordan er det overhodet mulig å pådra seg så høy kredittgjeld? Alle vet da at pengene du evt tar ut fra kredittkort ikke er dine egne penger. Så hvorfor bruke penger du ikke har??? Det er faktisk det dyreste lånet av penger du kan få. Tror faktisk det endatil er billigere å låne penger i underverdenen. Men da får du en torpedo etter deg om du ikke betaler.. Anonymkode: 7b3a2...ca0 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2016 #17 Skrevet 8. november 2016 Lag budsjett og lev etter det. Anonymkode: efc24...0c1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2016 #18 Skrevet 8. november 2016 På 31.10.2016 den 8.54, Carinaa94 skrev: Takk for svaret ditt. Luksusfellen har vi vært inne på. Noe som for han er helt uaktuelt. Han har ingen interesse av å vise seg frem på TV på den måten. Noe som jeg forstår fra en side.. Han jobber 100% på en av byens beste restaurant. Men tjener ikke de høyeste summene og i hvertfall ikke nok til å dekke husleie, 6 kreditorer og andre ting som følger med å bo for seg selv. Han har ingen interesse av å fortelle familien sin om dette, siden han er den typen som alltid har klart seg selv. Og han føler nok skam over det han har klart å gjøre opp igjennom årene. 350 000 trodde han at han hadde med jeg tør ikke tenke tanken på hvor mye det har vokst med renter siden mars. Du skriver i HI at du er 22 år og at dere har vært kjærester i 4 år. Hvor gammel er samboeren din? Jeg går ut fra at han ikke er veldig mye eldre enn deg, og med det utgangspunktet våger jeg påstå at denne fyren ALDRI har klart seg selv. Ha evner jo virkelig ikke å forvalte egen økonomi på noen som helst måte. Han er nå i skikkelig økonomisk uføre, noe som tar tid å opparbeide. Han har likevel klart dette allerede i ung alder. Du skriver at "han ikke tjener tilstrekkelig til å dekke husleie, 6 kreditorer og andre ting som følger med å bo for seg selv". Vel, det skal sies at kreditorer oftest ikke anses å følge med det å bo for seg selv. Dette er alarmerende og jeg håper, for din skyld, at du ikke er del av slik hårreisende økonomisk inkompetanse at dette påvirker også din økonomi når du nå flytter ut. Hva i all verden har pengene gått til siste fire årene dere har vært kjærester? Det høres jo mildt sagt vanvittig ut at han har opparbeidet seg såpass mye gjeld alene i så ung alder Anonymkode: 51508...f71
Carinaa94 Skrevet 8. november 2016 #19 Skrevet 8. november 2016 Vi er like gamle begge to. Han har bare tatt nytt på nytt MasterCard fra året 2013 til 2015. Nå sitter han her og rulerer på alle disse kortene for å klare seg i måneden. Jeg har prøvd å være til hjelp med råd, ikke penger. Det å se at han sitter i denne knipa har skremt meg sikkelig. Så jeg har kontroll på min økonomi og har heldigvis mulighet til å flytte inn og bo gratis hos et familiemedlem. Mens jeg har latt han finne ut av dette på egenhånd. Det er ikke lett å hjelpe noen som du føler ikke ønsker din hjelp.
Juniper Skrevet 9. november 2016 #20 Skrevet 9. november 2016 12 timer siden, Carinaa94 skrev: Vi er like gamle begge to. Han har bare tatt nytt på nytt MasterCard fra året 2013 til 2015. Nå sitter han her og rulerer på alle disse kortene for å klare seg i måneden. Jeg har prøvd å være til hjelp med råd, ikke penger. Det å se at han sitter i denne knipa har skremt meg sikkelig. Så jeg har kontroll på min økonomi og har heldigvis mulighet til å flytte inn og bo gratis hos et familiemedlem. Mens jeg har latt han finne ut av dette på egenhånd. Det er ikke lett å hjelpe noen som du føler ikke ønsker din hjelp. Jeg er veldig glad for å høre at du tar vare på deg selv her, og kommer deg unna situasjonen. Kanskje blir det en oppvekker for han også. Han må ha hatt et stort overforbruk for å kunne pådra seg såpass mye gjeld på så kort tid. Bare det å venne seg til å leve på vanlig lønn kan være tøft, å skulle betale ned gjelden også blir knallhardt! Du får rett og slett ikke hjulpet han om han ikke vil hjelpe seg selv, og ikke er villig til å ta tak i situasjonen, pluss håndtere selve roten til problemet. Pengebruken. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå